dus zou oppassen met de -daling- van de GSC's en fiscale aftrekbaarheid
Steeds meer wetenschappers hebben vragen bij de massale subsidiëring van fotovoltaïsche zonnepanelen. Door de subsidiëring is het plaatsen van dergelijke pv-panelen enorm rendabel, maar het is paradoxaal genoeg een van de minst rendabele technieken om energie te besparen. Zo berekende men bij Leefmilieu Brussel dat het rendement bij het isoleren van een muur zesmaal hoger ligt om CO2 te besparen, maar dat zonnepanelen 66 keer beter worden gesubsidieerd. De Waalse energieregulator CWaPE heeft de regering al gewaarschuwd. Voormalig directeur Jean-Louis Buyse wijst erop dat door alle maatregelen mensen kiezen voor zonnepanelen en een hoog rendement in plaats van hun huis te isoleren. Waals energieminister André Antoine wijst evenwel op de goede resultaten.
Vragen bij subsidies voor zonnepanelen (De Morgen, 22/11/08)
- brooklyn
- Elite Poster
Welke zever is dat nu weer, met zonnepanelen heb je een onuitputtelijke bron van energie (als de zon schijnt )
Ze zouden beter iedereen die panelen cadeau doen , maar nee bang dat ze minder inkomsten zullen hebben.
Ze zouden beter iedereen die panelen cadeau doen , maar nee bang dat ze minder inkomsten zullen hebben.
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
De zonne-energie is misschien 'onuitputtelijk' (je moet dat woord kunnen relativeren), maar de levensduur van die zonnepanelen is beperkt, evenals hun opbrengst tijdens die levensduur.brooklyn schreef:Welke zever is dat nu weer, met zonnepanelen heb je een onuitputtelijke bron van energie (als de zon schijnt )
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Toch beweren de meeste producenten dat ze na 50 jaar nog 65-70% capaciteit hebben. Onbeperkt niet, lange levensduur wel.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
How how
Ik vind het heel spijrig, maar ik heb onlangs eens een wetenschappelijk artikel gelezen over nieuwe 3d techniek van een 16 jarige, die tot X keer rendabeler was als de huidige zonnepanelen.
Daar stond ook bij dat het huidige rendement na 10j tot +60% is afgenomen!! Wat zeggen verkopers van zonnepanelen?
"je hebt na 10j pure winst in de handen"..? Blijkbaar moeten de mensen dit toch nog eens herzien..
Ik vind het heel spijrig, maar ik heb onlangs eens een wetenschappelijk artikel gelezen over nieuwe 3d techniek van een 16 jarige, die tot X keer rendabeler was als de huidige zonnepanelen.
Daar stond ook bij dat het huidige rendement na 10j tot +60% is afgenomen!! Wat zeggen verkopers van zonnepanelen?
"je hebt na 10j pure winst in de handen"..? Blijkbaar moeten de mensen dit toch nog eens herzien..
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Dafke schreef:How how
Er is mogelijk een nieuwe uitvinding gedaan die in de toekomst de wereld van de zonne-energie wel eens op zijn kop zou kunnen gaat zetten – en hij is gedaan door een kind van 12. De jonge William Yuan uit Portland, Orgegon (VS) is hoogbegaafd en heeft al zowel nanotechnologie als kernfusie bestudeerd. Nu is hij met zijn nieuwe vinding en globale visie hard op weg naar het oplossen van de wereldwijde energiecrisis. Het begon allemaal met lego – waar hij nanotechnologie toepaste om robots te lanceren. Plotseling kreeg de jongen een idee, geïnspireerd door de zon en zijn lego.
William Yuan
“Zonne-energie wordt eigenlijk te weinig toegepast, terwijl er maar weinig problemen zijn met het concept,” zei hij. Aangemoedigd door zijn natuurkunde-leraar ontwikkelde het wonderkind vervolgens een 3D-zonnecel. “Gewone zonnecellen zijn 2D en staan slechts één keer lichtinteractie toe,” zei Yuan. Deze cel kan zowel zichtbaar als UV-licht absorberen. “Ik realiseerde me dat ik op een goed spoor zat.” Aanvankelijk geloofde hij zij eigen berekeningen niet. “Deze zonnecel kan nooit zoveel elektriciteit opwekken; zoveel extra licht kan hij nooit opwekken,” dacht hij. In zijn idee maakt hij gebruik van nanotubes van koolstof om de geleiding van elektronen te verbeteren; alleen dit idee al levert een verdubbeling op in de licht-elektron conversies. Tevens heeft hij op de computer een simulatieprogramma geschreven waarmee zonnetorens geoptimaliseerd kunnen worden.
Als zijn berekeningen kloppen, en dat lijkt zo te zjn, absorberen 3D-“zonnecellen”:/zonnecellen zo’n 500 keer meer licht dan de commerciële zonnecellen en 9 keer meer licht dan de high-tech cellen gebruikt in de ruimtevaart. “Dit zou zonne-energie een rendabele vorm van schone energie maken, zelfs in het noordwesten van de VS,” zei Yuan. Terwijl universiteitsstudenten met maffe zonne-auto’s op de proppen komen en de universiteit van Oregon aankomt met zonnepanelen die de snelweg verlichten, denkt de 12-jarige Yuan globaal.
“Het zou een zeer positieve impact kunnen hebben op de maatschappij en het milieu,” zei hij. De volgende stap in zijn idee is het kunnen ontwikkelen op grote schaal en uiteindelijk marketen van zijn idee. Yuan vliegt maandag naar Washington om een beurs van $25.000 (Davidson Fellowship award) in ontvangst te nemen, waarmee hij zijn onderzoek naar 3D-zonnecellen op de been kan houden
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nochtans zijn er verschillende bedrijven die een 80% rendements garantie geven op 20 jaar... en die doen dat heus niet als ze niet zeker zijn dat de panelen dat na die 20 jaar ook nog zullen geven.Dafke schreef:Daar stond ook bij dat het huidige rendement na 10j tot +60% is afgenomen!! Wat zeggen verkopers van zonnepanelen? "je hebt na 10j pure winst in de handen"..? Blijkbaar moeten de mensen dit toch nog eens herzien..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
bij mijn schüco is het 80% na 25 jaar (en de meeste merken dacht ik)r2504 schreef:Nochtans zijn er verschillende bedrijven die een 80% rendements garantie geven op 20 jaar... en die doen dat heus niet als ze niet zeker zijn dat de panelen dat na die 20 jaar ook nog zullen geven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
je leest niet goed zogro....80% na 25jaar (is nt gelijk aan 20)zogro schreef:ik ook garantie dat ze na 20 jaar nog 80% geven staat ook bij dat meestal ze nog rond de 90% zitten dan.
Denk niet dat firma's zomaar die garantie gaan geven als het na 10 jaar al minder is dan 80%
bij schüco 90% op 12 jaar (97% van de pv aanbieders na 10 jaar)