2 OS naast elkaar?...

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
stephan
Elite Poster
Elite Poster

heb wat gezocht maar vond niets...
kan iemand me zeggen of het mogelijk is om 2 OS naast elkaar te gebruiken op 1 laptop?
dat je voor de boot sequence moet kiezen welke OS je wil opstarten...

ik weet dat dit mogelijk is met een gewone pc met 2 HD...
maar is dit mogelijk met partities?

ik zou XP en 98 beide willen hebben... omdat XP over het algemeen wat traag is...

het enige waar ik een probleem in zie is dat XP met NTFS werkt en 98 met FAT32... :? en volgens mij zou dit conflicten kunnen geven als je met 1 HD werkt...

en als dit mogelijk zou zijn, hoe stel ik dan best mijn partities in? de HD is 40GB. misschien 10-10-20? (de eersten voor de OS en die van 20 voor files zoals muziek en film enzo...)

en hoe stel ik in dat je voor de boot sequence kan kiezen tussen de verschillende OS?

alvast bedankt
ciao
stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

xp kan oko perfect overweg met fat32 partities, dus dit is geen probleem

het makkelijkste is om eerst 98 te installeren en daarna win xp op een andere partitie, dan woprdt er automatisch een bootmenu gemaakt

ik zou voor 7/10/rest gaan, 7 voor win 98, 10 xp rest voor de rest :)

wel opletten, je kan al de partities in beide windowsen leesbaar maken, maar win 98 moet op de c-schijf staan, dus op de eerste partitie
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
stephan
Elite Poster
Elite Poster

probleem : ik heb geen full versie van xp op cd/dvd...
ik heb recovery cd's...

dus ik kan xp er niet volledig afgooien... :-(
gaat het dan nog?

thanx
stephan
stephan
Elite Poster
Elite Poster

of is er een manier om XP met recovery cd op de d: te installeren en achteraf de 98 op de c: ?
nee zeker? :-(

ciao
stephan
crapiecorn.

niet te moeilijk doen,

je download gewoon een programma als partition magic (de enige die ntfs partities kan verkleinen denk ik) en dan krimp je gewoon je xp en maak je een nieuws fat32 partitie aan, en daar install je dan win 98 op
stephan
Elite Poster
Elite Poster

ik heb al een partitie nu (1 van 6 en 1 van 34)

dus theoretisch zou ik dan 98 op de d: partitie van 34 kunne zetten?

hoe krijg ik dan zo'n bootscreen?
ciao
stephan
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Als je geen originele CD's hebt van de verschillende OS-sen, dan zou ik er niet aan beginnen. Je gaat jezelf in moeilijkheden brengen. En win98 moet altijd op de eerste partitie staan als ik mij niet vergis. Want anders deed die raar dacht ik.

Cheers
Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

stephan schreef:of is er een manier om XP met recovery cd op de d: te installeren en achteraf de 98 op de c: ?
nee zeker? :-(

Een recovery cd is er op gericht om het systeem zoals je het gekocht hebt, opnieuw te "installeren"... dat gaat zelfs zover dat de partities terugworden gezet zoals ze initiëel waren.
Zo'n cd's bevatten dan ook altijd véél meer als het OS alleen.
Heb je daarentegen iets aan de configuratie van je PC verandert, dan zal na herinstallatie met zo'n recovery cd die verandering niet opgemerkt geweest zijn (als je mij begrijpt).

Dus : zoals Sub Zero al zei : zorg ervoor dat je originele installatiecd's hebt alvorens je aan je experiment begint.
If you can't beat them, confuse them.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

ok, thanx anyway :wink:

ciao
stephan
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Naast de opmerkingen in verband met de volledige versies hebben zou ik nog even willen nadrukken op iets wat Sub zegt.

Klopt idd dat je best de OSen installeert van oudst naar recentst, dus eerst 98 en dan pas XP. (bvb als de partitie van xp verkleint enzo dan is dat ntfs en kan 98 daarop toch niet schrijven.. dus al eerste probleem...)

En verder als het al fat is.. dan blijken er nog problemen te zijn, bij de bootloader.. is dus aan te raden om het regeltje 'oudst eerst' te volgen ;-)
I love it when a plan comes together!
stephan
Elite Poster
Elite Poster

ik heb net gezien dat mijn pa nog een xp-full versie heeft
enige probleem : hij heeft 2 pc's (dus 2 installs) en heeft ooit een format gedaan, en ik weet niet na hoeveel keer installeren maar na enkele keren moet je naar microsoft bellen om een nieuwe code aan te vragen...
moet je dit echt elke keer doen wanneer je een full versie volledig wilt herinstalleren (format c dus)??? :?

of is er ook de mogelijkheid om met een full versie een recovery-cd/floppy te maken?

(zodat ik maar 1 keer moet bellen voor een nieuwe code en dan gewoon recovery kan doen steeds als het nodig is)

thanx
stephan
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb opgevangen dat je om de 3 maanden een versie opnieuw kan installeren. Dus elke 3 maand kan jij die cd eigenlijk gebruiken om een pc te installeren.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

je kan elke maand 3x herinstallen (dacht ik) maar dit is normaal geen problmee, je moet wal naar ms bellen voor de activatiecode, _niet_ langs inet proberen :)

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wat die tijd betreft heb ik geen idee.. als er één op staat dan is dit nieuw voor mij. Ik zou ervan uit gaan dat er geen is.. maar dat kan dit verkeerd zijn ;-).

Enige wat je moet zien is dat je die cd's installed op de pc, waarvoor er een licentie is eh.. op nen andere gaat het dus niet pakken eh :).

Je kan idd een soort recovery cd maken, indien dat op dezelfde pc is.. je kan immers een soort ghost/image nemen van direct na de install en activatie.. dan hoef je bij recory gewoon die image te kopieren en win is terug installed.
Halowie

XP opnieuw installeren, nogmaals activeren is niet nodig als u de juiste bestanden bewaart :
Ga via de windows verkenner naar de map Windows\System32, kopieer de bestanden "wpak.dbl" en " wpa.bak" naar een diskette.
Na het formatteren en herinstalleren van uw windows xp, kan u de bestanden terug in dezelfde map plaatsen en laten overschrijven. Dit doe je best in de 'veilige modus'. Herstart de pc, en je zal zien dat je niet meer dient te activeren.
:wink:
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Halowie schreef:XP opnieuw installeren, nogmaals activeren is niet nodig als u de juiste bestanden bewaart :
Ga via de windows verkenner naar de map Windows\System32, kopieer de bestanden "wpak.dbl" en " wpa.bak" naar een diskette.
Na het formatteren en herinstalleren van uw windows xp, kan u de bestanden terug in dezelfde map plaatsen en laten overschrijven. Dit doe je best in de 'veilige modus'. Herstart de pc, en je zal zien dat je niet meer dient te activeren.
:wink:

lukt dit ook als ik de bestanden kopieer uit deze xp (die bij laptop zat)
dan de schijf formatteer en de andere xp (ook xp home, maar de full-versie) installeer
en dan de bestanden van de "laptop" xp in de "full" xp zet?...

en kan ik, als ik die diskette bewaar, zoveel herinstalleren als ik wil met dezelfde bestandjes op dezelfdee manier?

thanx
stephan
Hallowie

dit zal werken voor zover je de (her)installatie doet met dezelfde hardwareconfiguratie ttz. op dezelfde pc.
Deze bestanden gaan kopiëren en dan importeren op een andere pc gaat niet lukken...
stephan
Elite Poster
Elite Poster

dus op zelfde pc lukt dit, ook als ik de bestanden van de recovery-versie in de full versie kopieer?

sorry, wil eerst zeker zijn voor ik dit doe :-)

ciao
stephan

EDIT/ net gecheckt nr die files, ik vind er maar 1 van... in att een screen van mn sys32 folder... (sorry vr de high res)
thanx
Bijlagen
sys32.jpg
(168.01 KiB) 67 keer gedownload
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Een goeie raad uit persoonlijke ondervinding:

Ik heb Windows 2K en XP op 1 portable staan en dat werkt perfect onder volgende voorwaarden:

eerst het oudste OS op de D partitie installeren (in mijn geval 2000)
daarna XP op cd C partitie installeren

en NOOIT

ik herhaal NOOOOOIIIIIITTTTTT

uwe boot sequence of eender wa te maken heeft met boot options aanpassen in uw D partitie OS :)

Anders is heel uwe XP om zeep en kunde opnieuw beginnen ... been there done that.

Alles werkte perfect en ik ben zo stom om in Windows 2000 in te stellen dattem eerst windows XP moest booten. Resultaat: 2K verandert de system files van XP (op de C) en windows XP weet van niks. Volgende reboot lukt niet meer. En nee, repair en al dieje zever lukt ni .. heb alles geprobeerd toen :-(
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
stephan
Elite Poster
Elite Poster

kweetet, ik zaag :-D

dus eerst format c:\
dan partities maken (c-d-e) verhouding (10-10-20?) (met fdisk?)
dan 98 op de d: installeren (kunt ge da zomaar kiezen waar?)
dan xp op de c:
en dan is er ook een keuzemenu int begin ineens?

hoe zit het dan met fat en ntfs?

thanx
stephan
C-Phest
Premium Member
Premium Member

De installatie van Windows 98 gaat er voor zorgen dat je boot files op de C staan en de rest op de D

Als je daar dan XP over de C zwiert gaat die zien dat er al bootfiles op de C staan en zal die normaal gezien een boot menu maken.

En zoals reeds eerder aangehaald, XP kent FAT16 en FAT32 partities dus die zal daar niks aan misdoen. Wat je natuurlijk niet mag doen is de C op NTFS zetten. Win98 zal er dan niet aan kunnen en ik vraag me af wat er gebeurt moest 98 ooit eens iets moeten wijzigen in zijn boot files om een of andere reden ... best niet riskeren dus :)

Voor een Windows 98 heb je aan 5 gig meer dan genoeg denk ik ... hangt ervan af hoeveel programma's je gaat installeren. Win98 op zich zal met swapfile incl niet veel meer dan een paar honderd MB innemen. Sowieso herkent die maar 128MB geheugen.

XP daarentegen is al gauw 2GB als je daar Office bij op zet. Tel daar wat spellen bij en je zit aan 5GB ... best dus minimum 10 gig daarvoor voorzien, meer is ook niet slecht.
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
stephan
Elite Poster
Elite Poster

hoe bedoel je : wat programma's opgooien?
de c-d zou enkel bedoeld zijn om de os op te zetten... de e-schrijf voor de programma's...

nu komt er nog een vraag nr boven hier : als ik al mijn programmas op de E installeer, kan ik die dan vanuit beide OS openen en gebruiken?
of enkel in het os waarmee ik heb geïnstalleerd?...

thanx
stephan :-D
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

stephan schreef:nu komt er nog een vraag nr boven hier : als ik al mijn programmas op de E installeer, kan ik die dan vanuit beide OS openen en gebruiken?
of enkel in het os waarmee ik heb geïnstalleerd?...

Het 2e. Ook al zouden beide OS'es aan de fysieke bestanden kunnen, uw register is daarom nog niet geshared, en daar staat net veel belangrijke informatie in voor programma's. Niet alle programma's hebben het register nodig (mIRC bijvoorbeeld niet), maar Office (ik zeg maar wat) heel zeker wél.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

dus office op de beide installeren, en misschien studio mx ook dan?

maar dus alle andere progs zoals mirc, dvd rippers/encoders, muziek-players, games ( :? ), ftp prog, k lite k++,...

is er een manier om te weten of een prog al dan niet het register nodig hebben?
en dus als ik bvb office op E zou zetten terwijl xp draait, dan kan ik office dus enkel met xp openen?

ciao
stephan
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik zou het eerder zo doen: alle programma's onder XP installeren, behalve de programma's die enkel onder 98 willen werken. Of ga je dan eens 98 gebruiken en dan eens XP?

Ik zou me beperken tot 1 hoofd-OS, en het andere enkel gebruiken in de gevallen dat je hoofd-OS te kort schiet.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

twas eigenlijk begonnen als experiment...

maar toen ik nog op een oudere pc werkte die op 98 draaide enkele dagen geleden, had ik de indruk dat als je 98 installeert zonder toeters en bellen, dat je dan een snel systeem hebt...

daarmee, omdat ik vind dat xp soms wat traag is met studio mx...
maar wat ik me nog afvraag is ofdat studio mx wel draait op 98 (met al die players en plug-ins)

ciao
stephan
crapiecorn.

ik zie het nut er eigenlijk niet van in om 2 os'n naast elkaar te installen behalve dan als je win/lin/bsd/sun combies gaat maken, vroeger kwam het nog voor dat mensen 98 installde omdat ze programma's hadden die niet draaide op nieuwere versies, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat nog iemand software van 6 jaar oud gaat gebruiken ik zou zeggen install gewoon win 2000 nog één van de doenbare windows versies.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

c what u mean,
maar ik speel gewoon graag met die dingen :oops: :-D

en wat je zei van die wpa... bestanden... ik vind die niet :s

heb dit enkele post terug gepost

ciao
stephan
wax

waarom download of koop je niet gewoon een bootmanager?
Dan zit je niet met de standaard menu van windows of eender welk os :)
stephan
Elite Poster
Elite Poster

wat zou daar het voordeel van zijn? kiezen waar ik welk os zet?

ciao
stephan
wax

indien je dat wil is het beste dat je werkt met een partion manager zoals partion magic bv
boot manager gaat er voor zorgen dat je meerdere os'en naast elkaar kan booten via een menu

Indien de parties natuurlijk al goed zijn ingedeeld en de installatie al gebeurt is dan voldoet normaal enkel zo'n bootmanger die gaat zich nestelen in uw mbr en geeft u een startup screen
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Het probleem is niet de bootmanager, die komt er zelfs bij win2K/XP zelf bij. Het grote probleem gaat zijn om de beide windows systemen wijs te maken dat ze van elkaars partities moeten afblijven. Ik kan me best voorstellen dat de winXP wel eens een programma gaat willen installeren in de 'program files' dir van de 98 en omgekeerd. Dit probleem heb je dus niet als je voor een Win/Lin/bsd/sun..whatever combinatie gaat omdat de windows die partities toch niet kan uitlezen.
Ook oppassen met 98, die wil namelijk altijd op de eerste partitie staan en heeft de onhebbelijke gewoonte om de MBR terug te zetten zoals hij het wil...

Btw, over bootmanagers gesproken, iemand grote fan van grub? Mooier issie wel, maar al bij al vind ik er mijn draai niet in. Zal mischien zijn omdat ik lilo vele beter ken. Is het de moeite om er tijd in te steken?

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ik gebruik hier persoonlijk grub, lilo was niet echt mijn ding :)
maar ja, ik speel ook niet echt met die boot commands

Afbeelding
geert
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Opdat de Operatingsystems elkaar niet zouden zien zou je eigenlijk partities van het primaire type moeten aanmaken (dan je heb bijvoorbeeld tweemaal c:\ ) en kan je de overige partities naar eigen smaak formateren : ofwel zichtbaar voor alle systemen door hetzelfde formaat te kiezen ofwel enkel door een systeem herkenbaar.

Een prima en tevens gratis bootmanager is AIRBOOT; kan verschillende operatingsystemen booten. zoek maar eens op het net

Succes :wink:
stephan
Elite Poster
Elite Poster

geert schreef:zou je eigenlijk partities van het primaire type moeten aanmaken (dan je heb bijvoorbeeld tweemaal c:\ )

huh? 2x een c:\ ?? hoe herkent ie ze dan?

ciao
stephan
Visi0n4ir
Plus Member
Plus Member

Misschien een domme vraag van me maar om welke reden zou je win98 & winxp willen??
stephan
Elite Poster
Elite Poster

kwil gewoon eens experimenteren
ik heb thuis xp en 98 liggen
xp is soms oertraag
98 is snel zonder de toeters en bellen
:-D

ciao
stephan
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mensen: no illegal stuff! Read the rules! Posts verwijderd.

En wat betreft dat "waarom zo willen draaien" is misschien al 3x gezegd in deze topic. Plz read the topic.
C-Phest
Premium Member
Premium Member

geert schreef:Opdat de Operatingsystems elkaar niet zouden zien zou je eigenlijk partities van het primaire type moeten aanmaken (dan je heb bijvoorbeeld tweemaal c:\ ) en kan je de overige partities naar eigen smaak formateren : ofwel zichtbaar voor alle systemen door hetzelfde formaat te kiezen ofwel enkel door een systeem herkenbaar.

Een prima en tevens gratis bootmanager is AIRBOOT; kan verschillende operatingsystemen booten. zoek maar eens op het net

Succes :wink:

Erhmm .. UNK? Ge kunt toch maar 1 primary partition op een fysieke schijf aanmaken? En ook al zou het wel mogelijk zijn om meerdere te maken, hoe gaat ge dan windows beletten om de andere te zien? En van welke van de x aantal C schijven gaat hij dan booten? Een B schijf met OS loader op of zo? (grapje hé ;) )
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Als het dan allebei de C:\ is dan krijg je bij het opstarten ofwel de keuze via een bootloader, ofwel kan je altijd de actieve partitie veranderen. In Windows zie jij gewoon 1 C staan. De andere is niet te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”