Philips-router, wáár MAC-adres invoeren?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
alfa
Starter
Starter

Betreft Philips-router type SNA 6600/18, in combinatie met een ASUS wireless usb-Adapter type WL-167g, voor draadloze aansluiting van 1 computer op internet.
Naast WPA-beveiliging wil ik MAC-filtering toepassen.
De MAC-beveiliging is in de Philips-router op 2 plaatsen in te stellen:
- via Advanced Settings - Wireless - Access Control;
- via Advanced Settings - Firewall - Mac Filter.
Waar kan ik best het Mac-adres van de computer (en/of nog een tweede Mac-adres, zie mijn tweede vraag hieronder) het best invoeren?

Tweede vraag: Naast het Mac-adres van de computer kan ook het MAC-adres van de USB-adapter worden ingevoerd. Is dat zinvol? Of is 1 van de 2 (ofwel het adres van de computer, ofwel dat van de adapter) voldoende?
Bij voorbaat dank voor een antwoord.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik deed het altijd bij - via Advanced Settings - Wireless - Access Control;
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
kweezie wabbit
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Dat je het MAC-adres op 2 plaatsen kan invoer is omdat het 2 verschillende doelen heeft.
Mac-filter bij wireless - access control bepaalt welke mac-adressen toegang krijgen tot je draadloos netwerk.
Bij Firewall - Mac Filter geef je toelating aan de opgegeven mac-adressen om de firewall te passeren.
Als je tegen de lamp loopt, breng dan wat licht mee.
alfa
Starter
Starter

Bedankt voor de antwoorden.
kweezie wabbit schreef:Dat je het MAC-adres op 2 plaatsen kan invoer is omdat het 2 verschillende doelen heeft.
Mac-filter bij wireless - access control bepaalt welke mac-adressen toegang krijgen tot je draadloos netwerk.
Bij Firewall - Mac Filter geef je toelating aan de opgegeven mac-adressen om de firewall te passeren.
Het verschil tussen de twee begrijp ik niet zo goed.
In beide gevallen wordt er toch toegang tot het netwerk verleend?
Of moeten de MAC-adressen die je toelaat op BEIDE plaatsen worden worden ingevoerd (bij Access Control én bij Firewall - MAC-filter)?

Andere vragen:
Als de firewall van de router actief is, kan de firewall van Windows dan uit gezet worden?
En is het zinvol om naast het MAC-adres van de computer ook het MAC-adres van de usb-adapter bij de MAC-filtering op te nemen?
B.v.d.
Alfa
kweezie wabbit
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

De Mac-filter bij wireless access control bevat normaal enkel een lijst met mac-adressen van wireless devices (kaarten en usb-adapters) en laat toe dat deze zich draadloos verbinden met je netwerk.
Als de router firewall actief is en de Mac-filter van de firewall is ingeschakeld, zal aan deze mac-adressen toegelaten worden om via de firewall je eigen netwerk te verlaten en op het www te gaan. In deze adreslijst staan de mac-adressen van de toestellen die op het internet mogen gaan, ongeacht of ze met kabel of draadloos aan het netwerk verbonden zijn.
Samengevat komt het er op neer dat je de Mac-adressen van de draadloze apparaten invoert in de mac-filter van wireless access control; in de Mac-filter van de firewall geef je alle mac-adressen in (kabel zowel als draadloos) waarmee je op internet wil gaan.
Als je die functie niet activeert, moet je ook de Mac-adressen niet ingeven.
Als je de firewall van de router activeert, kan je zonder probleem de firewall van Windows uitschakelen.
alfa
Starter
Starter

Hartelijk dank voor die heldere en duidelijke uitleg, daar heb ik echt heel veel aan !
Gisteravond heb ik er bij aansluiting van de router dankbaar gebruik van gemaakt, het werkt prima.
Mijn dank is groot.
kweezie wabbit
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

No problem. We helpen waar we kunnen :-D
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”