DVB-T Antenne

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 1 keer

Kan er iemand mij een DVB-T binnenantenne aanraden? De dichtstbijzijnde DVB-T zendmast is die van Sint-Pieters-Leeuw op ongeveer 30km, is dat dicht genoeg voor een binnenantenne? Ik had gedacht om deze te kopen maar is dat iets deftig? En kan je dat achter een kast wegstoppen want tis niet direkt een designstuk :lol:
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Zoiets heb je nodig:

7648744.jpg
(29.97 KiB) 2354 keer gedownload


Dat lelijk ding in uw plaatje is enkel voor de analoge signalen vermoed ik.

Edit: Er bestaan kleinere modellen
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Wat is eigenlijk de goedkoopste PVR DVBT ontvanger (of over netwerk opnemen)?

Of neem ik dan beter een usb stick die ik op een pc aansluit die aan de tv gekoppeld is via een scartswitchbox?
Het verbind je een antenne aan die usb stick?

Progdvb zal wel het beste programma zijn zeker?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Volgens mij zijn er ook DVB-T usb sticks die digitaal signaal ontvangen hoor, bv. http://www.conceptronic.net/site/deskto ... =CTVDIGRCU. Heb je al voor rond de €20 zonder verzending in goedkope winkels:
http://tweakers.net/pricewatch/142402/conceptronic-digital-tv-receiver-(dvb-t-usb-20).html
http://www.kieskeurig.be/tv-kaart/conceptronic/usb_20_digital_tv_receiver/prijzen/279117/

Je zou ook een PCI TV kaartje kunnen steken.

Edit: 'k Heb nie goe gelezen, 't is dus voor de TV dat je het nodig hebt... Daar ben ik nie zo gekend mee.
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 1 keer

Voila kheb een Philips SDV3220/10 gekocht voor 10€ in occasie, die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

verb schreef:...die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.

Ik heb hier ook een antenne die lijkt op die van Vandenborre en daar kan ik perfect een dvb-t signaal mee ontvangen. Ik heb geen idee hoe je er bijkomt dat zo een antenne niet geschikt is voor dvb-t ontvangst ?
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 1 keer

AnD schreef:
verb schreef:...die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.

Ik heb hier ook een antenne die lijkt op die van Vandenborre en daar kan ik perfect een dvb-t signaal mee ontvangen. Ik heb geen idee hoe je er bijkomt dat zo een antenne niet geschikt is voor dvb-t ontvangst ?


Mja feitelijk, mensen met een bestaande antenne moesten gewoon een tuner kopen en dien konden ook digitaal kijken...dus eigenlijk zou elke antenne moeten werken. Ach ja :-)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

verb schreef:
AnD schreef:
verb schreef:...die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.

Ik heb hier ook een antenne die lijkt op die van Vandenborre en daar kan ik perfect een dvb-t signaal mee ontvangen. Ik heb geen idee hoe je er bijkomt dat zo een antenne niet geschikt is voor dvb-t ontvangst ?


Mja feitelijk, mensen met een bestaande antenne moesten gewoon een tuner kopen en dien konden ook digitaal kijken...dus eigenlijk zou elke antenne moeten werken. Ach ja :-)

Inderdaad, zo is dat.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

AnD schreef:
verb schreef:...die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.

Ik heb hier ook een antenne die lijkt op die van Vandenborre en daar kan ik perfect een dvb-t signaal mee ontvangen. Ik heb geen idee hoe je er bijkomt dat zo een antenne niet geschikt is voor dvb-t ontvangst ?

ik heb er ook zo éne staan en werkt perfect. maar als je op 30km van de zender zit zal je buitenantenne nodig hebben om iets te ontvangen denk ik
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 1 keer

xenne schreef:
AnD schreef:
verb schreef:...die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.

Ik heb hier ook een antenne die lijkt op die van Vandenborre en daar kan ik perfect een dvb-t signaal mee ontvangen. Ik heb geen idee hoe je er bijkomt dat zo een antenne niet geschikt is voor dvb-t ontvangst ?

ik heb er ook zo éne staan en werkt perfect. maar als je op 30km van de zender zit zal je buitenantenne nodig hebben om iets te ontvangen denk ik


Wel ik heb een Philips binnenantenne aangesloten en kan één, canvas, canvas+ en nog een paar Waalse posten met een signaalsterkte van 10/10 ontvangen. Een aflevering van de neveneffecten heb ik daarnet zonder enig probleem kunnen bekijken. De beeldkwaliteit is goed, voor zover ik kan beoordelen vergelijkbaar met Belgacom TV. En aangezien ik toch vooral naar één en canvas kijk ga ik mijn kabelaansluiting zeker niet missen, en het kost niks :banana:
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

xenne schreef:
AnD schreef:
verb schreef:...die antenne bij Vandenborre was inderdaad niet voor DVB-T geschikt. Als het niet werkt ben ik 10€ kwijt, maar daarvoor kan ik niet sukkelen.

Ik heb hier ook een antenne die lijkt op die van Vandenborre en daar kan ik perfect een dvb-t signaal mee ontvangen. Ik heb geen idee hoe je er bijkomt dat zo een antenne niet geschikt is voor dvb-t ontvangst ?

ik heb er ook zo éne staan en werkt perfect. maar als je op 30km van de zender zit zal je buitenantenne nodig hebben om iets te ontvangen denk ik

30 Km weet ik niet maar op 15 Km heb ik toch nog een heel sterk signaal, 97%. Ik moet er wel bijzeggen dat er in die van mij een actieve versterker zit. En hier in huis hebben ze niet gekeken naar wat beton en ijzer ;)
currykuru
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:11

Hallo, ik zou graag DVB-T op mijn tv ontvangen en ervan kunnen oppakken. Ik heb een DVD-recorder maar ik zou het liefst een ontvanger met PVR en HDD willen die ik kan aansluiten op een externe HDD op mijn pc. Heeft er iemand ervaring hiermee ? Bestaan er ook ontvangers met webremote of iets dergelijks ? Ik neem aan dat de antenna van pengu bovenaan een goede oplossing is ?
Wat heb ik dan nog nodig ?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Heeft iemand soms de link naar de locaties van de zendmasten? Ik kan het precies niet meteen vinden via Google.

Thx.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ken schreef:Heeft iemand soms de link naar de locaties van de zendmasten? Ik kan het precies niet meteen vinden via Google.
Dit is alvast de kaart ivm. ontvangstmogelijkheden... http://www.vrtmedialab.be/index.php/eng ... tenna_era/
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

verb schreef:
xenne schreef:
Wel ik heb een Philips binnenantenne aangesloten en kan één, canvas, canvas+ en nog een paar Waalse posten met een signaalsterkte van 10/10 ontvangen. Een aflevering van de neveneffecten heb ik daarnet zonder enig probleem kunnen bekijken. De beeldkwaliteit is goed, voor zover ik kan beoordelen vergelijkbaar met Belgacom TV. En aangezien ik toch vooral naar één en canvas kijk ga ik mijn kabelaansluiting zeker niet missen, en het kost niks :banana:
met een buitenantenne kun je soms buitenlandse posten ontvangen.
probeer je antenne zo dicht mogelijk bij het venster te zetten, een halve meter verschil kan al heel veel uitmaken.

Er zit wel veel verschil tussen de antennes(met de huidige kan ik nog achter de tv bijna perfecte ontvangst hebben).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

@ currykerrie

Een dreambox met (extra) dvb-t tuner is dan één van de mogelijkheden. Je steekt er desnoods een hd in, en hangt hem bij aan de router.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Alle analoge antennes ontvangen dvb-t denk ik. Wij hebben een yagi antenne (harkantenne) in de top van het huis waarmee we vroeger analoge tv ontvingen en de overschakeling naar dvb-t verliep zonder problemen, konden zelfs de versterker er van tussen uit halen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

gm123 schreef:Alle analoge antennes ontvangen dvb-t denk ik. Wij hebben een yagi antenne (harkantenne) in de top van het huis waarmee we vroeger analoge tv ontvingen en de overschakeling naar dvb-t verliep zonder problemen, konden zelfs de versterker er van tussen uit halen.
Dat is ook zo, als je een oude antenne hebt waarmee je vroeger tv mee keek dan kan je die nu ook gebruiken voor je dvb-t receiver.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Ken schreef:Heeft iemand soms de link naar de locaties van de zendmasten? Ik kan het precies niet meteen vinden via Google.

Thx.
Locaties in http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ie#p265832

Hou ook rekening met de polarisatie van het signaal. Een ouderwetse horizontale dakhark kan slechte resultaten geven op een vertikaal signaal.
Ook de locaties kunnen anders zijn dan in het analoge tijdperk.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Dus met een ingebouwde DVB-T in m'n TV die net naast het raam staat heb ik geen ontvangst :'(
'k Ben dan nog op het 16de verdiep van een gebouw ook.

Jammer.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Limburg schreef:
Ken schreef:Heeft iemand soms de link naar de locaties van de zendmasten? Ik kan het precies niet meteen vinden via Google.

Thx.
Locaties in http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ie#p265832

Hou ook rekening met de polarisatie van het signaal. Een ouderwetse horizontale dakhark kan slechte resultaten geven op een vertikaal signaal.
Ook de locaties kunnen anders zijn dan in het analoge tijdperk.
Dit hangt er dan weer vanaf waar je zit . Ik ontvang het complete nederlandse pakket , de duitse zenders vanaf de mast in aaken ( +60 km) , die verticaal zijn gepolariseerd zonder extra versterking , zo staat ook de antenne gepolariseerd . Dit geeft overigens geen probleem om de waalse en de vrt zenders te ontvangen ( die horizontaal zitten ). Heb die antenne als test achteraan opgesteld op 3.5 meter hoogte knal tussen de bomen in , werkt perfect . Binnenkort verhuist het naar de zolder , met een rotor en een 28dB versterker ( antenne heeft passief al 20dB versterking ).

http://users.telenet.be/rofllol/PICT0264a.JPG

http://www.flandersdigital.be/product_i ... 7fb0816dd2

Zo'n 32 € in de mediamarkt .

@ken

Google eens op dvb-t zelfbouw antenne , je zal zien dat het zelfs met 2 bierblikjes kan , of wat gestripte coax door de venster naar buiten te hangen :lol: . Ik zou zeggen , proberen maar :wink: .
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 83#p274783
Ken schreef:Dus met een ingebouwde DVB-T in m'n TV die net naast het raam staat heb ik geen ontvangst :'(
'k Ben dan nog op het 16de verdiep van een gebouw ook.

Jammer.
Op de 16e verdieping voor het raam moet het toch lukken!
dopke schreef:@ken

Google eens op dvb-t zelfbouw antenne , je zal zien dat het zelfs met 2 bierblikjes kan , of wat gestripte coax door de venster naar buiten te hangen :lol: . Ik zou zeggen , proberen maar :wink: .
Zo is het! Probeer het!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”