Het is dus niet de bedoeling hier te discussieren over voor en nadelen, economisch haalbaar of niet, ... puur de techniek graag (de rest mag je altijd doen in een ander topic
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Het (theoretisch) rendement is inderdaad iets hoger, maar de prijs ook. Vermoedelijk dus redelijk complexe berekeningen om te weten of het verschil iets uitmaakt. Het grote probleem is eerder wat het verschil is tussen al de mogelijke panelen... Suntech, Sharp, Trina, SunPower, Scheuten, Yingly, Istar, Aleo, Bisol, Shuco, Sanyo, ... en nog zeker 50 andere merken. Gezien de technologie nog redelijk nieuw is, is het dus ook moeilijk te zeggen welke de goede zijn (tenzij je subjectief gaat vergelijken dat sommigen uit Duitsland komen, en anderen uit China).Block schreef:Ik zou Monokristallijn zonnepanelen gebruiken omdat deze toch een hoger rendement hebben dan polykristal zonnepannelen.
Kan je vaak vinden, alsook Diehl AKO Platinium en Fronius. De URL van SMA hierbij ook ter vervollediging.Block schreef:omvormer zou ik iets uit de solarmax lijn nemen of een sunny boy.
De SolarLog lijkt me inderdaad best leuk... en één van de weinige met LAN aansluiting. De overige - meestal merk gevonden - loggers werken allemaal op RS-232/484.Block schreef:logger: zou ik toch voor de solarlog lijn gaan (http://www.solarlog.be) is een beetje een hobbydoos maar is wel plezant denk ik , met uw netwerkkennis kan dat geen probleem zijn.
Tot mijn grote verbazing ligt het zuiden hier niet waar ik gedacht had... ik zou m'n panelen nu plots best langs voor moeten leggen, en dat op +70 graden tov. zuid (250 graden noord dus). Nu volgens deze grafiek blijkt dat nog niet echt rampzalig te zijn, en nog een rendement te halen van ongeveer 85% (m'n helling van het dak is 45 graden), zij het dat aan die kant ook nog een serieuze boom staat. Ik vrees er dus een beetje voor of zonnepalen wel een mogelijkheid zijn voor mij (op een garage van 4m x 6.5m past namelijk ook niet echt veel).Block schreef:Dit systeem had ik zelf in gedachte om mijn eigen dak te bedekken, maar is afgesprongen omdat mijn dak niet mooi naar het zuiden staat, volgens één firma amper een probleem, volgens de ander is een goede uitlijning noodzakelijk. En uw subsidies hangen toch af van de opbrengst, dus het risico is me te groot.
Vandaar dat het ook belangrijk is panelen te kiezen die vanuit de fabriek tot bv. 20 jaar garantie geven. Vandaag de dag schieten de installateurs als paddestoelen uit de grond, maar hoeveel zullen er nog bestaat binnen 5 of 10 jaar ?Block schreef:Dat is ook eigenlijk de reden dat ik merknamen van panelen voortrek of dergelijke, hun rendement zullen ze bij aankoop allemaal vlotjes halen, maar wat na x jaar, de meeste moeten hun kunnen nog bewijzen.
Dit is volgens mij enkel werkbaar voor bedrijven welke een groot plak dak hebben... meeste particulieren hun dak oppervlakte is volgens mij hiervoor te klein vanwege inderdaad die schaduw.Block schreef:Ik kan net als u pannelen zetten op mijn garage met "studs" scheef zetten op een plat dak (ge weet wel wat ik bedoel denk ik), maar daar kan ook niet veel op door de grote schaduw ( niet te onderschatten) die die panelen zelf maken in voor en najaar.
Ja, gewoon kabeltjes inpluggen en weg ermee.zogro schreef:Maar zo'n logsysteem ziet er wel goed uit vind het wel nog redelijk duur. Zou dit gemakkelijk zelf aan te sluiten zijn op zo'n sunnyboy?
Is verwarrend soms... bedoelde 25 graden temperatuurStyno schreef:Tiens, ik dacht ergens gelezen te hebben dat in België 25° minimaal was en optimale helling 30°.
Da's wel een stevig verschil... maar je kan dit zelf bepalen door de grafiek met orientatie en helling, en daar neem je dan nogmaals een 80% van. Persoonlijk is het zonnepanelen avontuur voor mij voorbij, orientatie en obstructies (bomen) zorgen dat het weinig zin heeft, en nu de groene certificaten ook gaan dalen in prijs lijkt het intressante er ook meteen af.Block schreef:Ik heb enkele installateurs laten komen, rendement schommelt tussen 65 en 90% opbrengst.... Er zitten volgens mij toch ook een hoop 'verkopers' op de markt van zonnepanelen.
zelfplaatsing ?Block schreef:Ik heb de mijne ook besteld bij twinergy. 12 stuks van 180watt, ik moet wel met van die flappen op het dak werken. 9700 Euro
De gemeenten kopen die energie niet aan. Je energie leverancier koopt deze impliciet aan (door het terugdraaien van de meter). Het is wel wettelijk zo geregeld dat je indien je meer produceert dan verbruikt je niet voor de produktie betaald.liger schreef:ik heb vandaag iets raar gehoord. Kan het zijn dat de staat/gemeente//whatever niet meer overschot van energie willen aankopen?
Een veel gelezen en foutieve uitspraak. Je wordt niet vergoed op basis van de mate van teruggedraaide meterstand, maar van opgewekte Kwh's. Als je _alles_ zelf opgebruikt, krijg je deze hoeveelheid alsnog terubetaald, ondanks het feit dat je dit _niet_ terug het net in hebt geinjecteerd. Daarom is er de apparte teller in je PV installatie.Je energie leverancier koopt deze impliciet aan (door het terugdraaien van de meter
Groenestroomcertificaten worden door de VREG uitgereikt per 1.000 kWh geproduceerde elektriciteit, onafhankelijk of de stroom in het net wordt geïnjecteerd of door uzelf wordt verbruikt. Het is een virtueel certificaat dat bewaard wordt in een databank die de VREG beheert.
Block schreef:Nog geen nieuws snifmans?
Ha ok , weer iets bij geleerd ! Ga ze volgende week eens bellen om eens teinformeren of ze geen offerte kunnen maken voor alles op 1 dak te zetten !kaween schreef:... die 2 sunny boy's zijn normaal. Afstand tussen panels en inverter hoort zo klein mogelijk te zijn (DC) om verliezen te beperken. 30 meter van "install 1 tot install2" is technisch gezien zelfmoord met single inverter setup en het is inderdaad raar dat ze zoiets voorstellen, zeker als je de ruimte hebt op een enkel dak. Voor de rest vind ik dat een best eerlijke prijs.
Binnen dat vermogen verwacht ik 2 mogelijk verschillende sunny boys, mogelijk een 2100TL en een 2500TL, maar da's gissen van mijn kant. Trouwens, zelfs op 1 dak zullen de meeste leveranciers ervoor kiezen om bij -eenmaal meer als 16 panelen- naar een dual inverter setup te gaan.
En in plaats van 180 WP panelen te leggen zou je ook 210 WP panelen kunnen leggen zodat je zeker als op één plaats kan leggen en zelfs nog aan meer vermogen kan komen... al spreek je van zuid-west (hoeveel graden ?), misschien tracht men het mindere rendement hiervan te compenseren met de andere panelen puur zuid ? Of heb je misschien schaduw plaatsen op je eigen dak ?SniFManS schreef:Wat ik niet snap is, dat ze het systeem opslitsen in twee delen. Wat toch een groot verschil maakt voor de kost prijs zo heb je een tweede omvormer nodig . Ik zou 27 panelen op mijn pannedak kunnen leggen wat kwa vermogen het zelfde weer geeft.
De ideale setup is idd wel de tuinberging met recht naar het zijden das dan op een plat dak .r2504 schreef:En in plaats van 180 WP panelen te leggen zou je ook 210 WP panelen kunnen leggen zodat je zeker als op één plaats kan leggen en zelfs nog aan meer vermogen kan komen... al spreek je van zuid-west (hoeveel graden ?), misschien tracht men het mindere rendement hiervan te compenseren met de andere panelen puur zuid ? Of heb je misschien schaduw plaatsen op je eigen dak ?SniFManS schreef:Wat ik niet snap is, dat ze het systeem opslitsen in twee delen. Wat toch een groot verschil maakt voor de kost prijs zo heb je een tweede omvormer nodig . Ik zou 27 panelen op mijn pannedak kunnen leggen wat kwa vermogen het zelfde weer geeft.
[Post made via mobile device ]
Lijkt me trouwens een diefstal gevoelige plaats.SniFManS schreef: De ideale setup is idd wel de tuinberging
als ze willen kunnen ze alles, maar als het elders minder moeite is dan weten ze wel waar ze best langsgaan.kaween schreef:Klopt misschien, maar je kan -alles- pikken. Die antidiefstalmaatregelen (kettingen/speciale bouten/...) die tot nu toe de revu hebben gepasseerd maken op iemand die echt wil ook geen enkele indruk en vormen nauwelijks een hinder of oponthoud. Het argument dat ze "dan kabaal moeten maken" is een non-argument : ook zonder speciale antidiefstalmaatregelen is "stil en ongezien verwijderen" van een installatie alles behalve evident.
Beste diefstalbeveiliging :
1) je terrein afgesloten houden
2) goede buren hebben (sociale controle)
en niet noodzakelijk in die volgorde.
Heb zelf 2 of 3 jaar geleden zo enkele ongure types weggejaagd bij onze buurman toen die op verlof was (wat achteraf gezien heel dom van mij was : voor hetzelfde geld knalt zo'n kerel me ondersteboven of slaan ze mijn kop in). Man heeft metalen poorten van 2.5 meter en rondom afgesloten terrein, speciaal inbraakvrij glas en alles wat je wil, maar ze hadden de *voordeur wel al open* en dat zonder noemenswaardig kabaal.