Hoeveel energie verbruiken jullie?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
Locatie: Puurs
Bedankt: 5 keer

Ook misschien een goede tip voor mensen met aardgas: Je kan sinds ff ook een gasbrander nemen voor warm water zonder waakvlam. dwz wanneer je warm water neemt maakt je keteltje op dat moment met een vonkje en wat gas een vlammetje. Vervolgens word het water opgewarmd. En dus niet meer zoals vroeger dat je constant een waakvlammetje hebt. Dit bespaarde mij al geel wat (geen exacte gegevens wel), en zo heb je uiteraard nog veel dingen.

Wat ik wel eens wilde weten, een warmtepomp is dit duur in aankoop?? wat kan je hiermee zoal gemiddeld besparen? wat zijn de voorwaarden?
enz...
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

GunSmoke007 schreef:Dit bespaarde mij al geel wat (geen exacte gegevens wel), en zo heb je uiteraard nog veel dingen.

Sorry voor de offtopic reactie, maar dit deed me bijna uit mijn stoel schuiven van het lachen... maarreh, een West-Vlaming in Puurs ? :-)
If you can't beat them, confuse them.
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 29 keer

Slecht afgestelde gasbrander= geel waakvlammetje.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

verbruik elektriciteit van 01/04 tot vandaag: 986 kWh

verbruik gas sinds 01/04 tot vandaag: 3035 kWh
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Als de temperaturen zo verder naar beneden gaan,zoals de laatste dagen het geval is,zal mijn gasverbruik heel wat hoger liggen tegen volgend jaar vrees ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fluppie schreef:Als de temperaturen zo verder naar beneden gaan,zoals de laatste dagen het geval is,zal mijn gasverbruik heel wat hoger liggen tegen volgend jaar vrees ik.


We zijn dan ook reeds november hé
topaz
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:59
Locatie: Gooik

Jaarafrekening - Nuon Comfort

27sep07 - 31-okt08:
Eleckt: 2118 kWh (enkelvoudig)
Totaalkost (incl. btw) 390,97
Gas: 16405 kWh
Totaalkost (incl. btw) 939,41

Afrekening bedrag = 67,44 (gebruik - voorschotten)

Nieuw maandelijks voorschot = 155,38 (was 105,82) : hulp ! !

Weet iemand wat >E1, >E2, >G1, >G2 betekend ? (Veel papier, weinig uitleg . . .)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

topaz schreef:Afrekening bedrag = 67,44 (gebruik - voorschotten)

Nieuw maandelijks voorschot = 155,38 (was 105,82) : hulp ! !


In princiepe zou je maandelijkse bijdrage slechts met 5.62 euro (67.44 / 12) mogen stijgen... maar blijkbaar zijn alle maatschappijen in hetzelfde bedje ziek.

Men laat je dus 600 euro extra betalen (wat zou betekenen dat je kosten voor volgend jaar met 50% zouden stijgen !)... centjes die zij lekker kunnen beleggen en een mooie intrest aan kunnen verdienen op jou kosten.

Bel gewoon naar hen en weiger dit nieuw voorschot (laat het eventueel aanpassen naar 120 euro of zo).
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Energie wordt gewoon duurder. Je zal zien dat je nu 50% meer betaald en volgend jaar nog nauwelijks iets terug krijgt. We worden gewoon afgezet door de OPEC!
En het is nog eens onze eigen schuld ook, we hebben jaren genoeg gehad om te investeren in alternatieve energie maar geen enkele regering heeft daar serieus in geïnvesteerd (nog steeds niet trouwens)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TL@ schreef:Energie wordt gewoon duurder. Je zal zien dat je nu 50% meer betaald en volgend jaar nog nauwelijks iets terug krijgt. We worden gewoon afgezet door de OPEC!


Dit heeft niets met de OPEC te maken, het overgrote deel van onze energie heeft niets met olie te maken, maar alles met kerncentrales die reeds lang afgeschreven zijn.

Het is trouwens ook niet meteen de productie die veel duurder is geworden, maar vooral de netbeheerders die profiteren van hun monopolie. Hun aandeel in je totale factuur is trouwens al 50% !
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Dat klopt r2504 dat vb aardgas niet rechtstreeks te maken heeft met de olieproducten maar het vult mekaar wel aan. Gaan de aardolieproducten de hoogte in (mazout) dan volgt aardgas mee.
Zo was het ook een aantal jaar geleden toen ze de pijs van aardgas met 14% verhoogde. Het is gewoon om het verschil niet te groot te maken tussen mazout en aardgas. De reden weet ik niet. Misschien willen ze niet dat iedereen zou overschakelen op aardgas.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nonkie schreef:Dat klopt r2504 dat vb aardgas niet rechtstreeks te maken heeft met de olieproducten maar het vult mekaar wel aan.


Je hebt gelijk, had het eigenlijk hoofdzakelijk over electriciteit. Gas volgt natuurlijk wel om een bizarre reden de olie, maar als we naar de olieprijs kijken van de laatste jaren is de prijs van de electriciteit niet meteen te verklaren (behalve het feit dat de netbeheerders veel centen in hun zakken steken).
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:
nonkie schreef:Dat klopt r2504 dat vb aardgas niet rechtstreeks te maken heeft met de olieproducten maar het vult mekaar wel aan.


Je hebt gelijk, had het eigenlijk hoofdzakelijk over electriciteit. Gas volgt natuurlijk wel om een bizarre reden de olie, maar als we naar de olieprijs kijken van de laatste jaren is de prijs van de electriciteit niet meteen te verklaren (behalve het feit dat de netbeheerders veel centen in hun zakken steken).

We hebben ook niet zo'n goede marktwerking. BTW als ik me niet vergis, is EANDIS nog steeds voor 75% in handen van Electrabel (cfr discussie Belgacom met zijn koperdraad). Electrabel is bijgevolg de winnaar van hoge distributieprijzen.

Lampiris verklaarde onlangs om van een ander groot punt gas af te nemen. Die prijs zou dan niet afhankelijk zijn van de aardolieprijs. Ik ben benieuwd welk effect dit zal hebben op hun prijzen.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

van lampiris nog maar pas een herberekening gekregen. hierop staat alles in detail.

het distributie gedeelte is aangepast:
variabel van 1,7.. naar 1,01.. eurocent
vast gedeelte van 10 naar 50 euro

voor de rest was er niet meteen een verschil merkbaar.
Please help, looking for a way to get rich and fast
fr3d0
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 mei 2005, 17:40

Dfrog schreef:We hebben ook niet zo'n goede marktwerking. BTW als ik me niet vergis, is EANDIS nog steeds voor 75% in handen van Electrabel (cfr discussie Belgacom met zijn koperdraad). Electrabel is bijgevolg de winnaar van hoge distributieprijzen.




Je vergist je helaas wel ivm Eandis. Electrabel is inderdaad aandeelhouder van Eandis maar zeker niet voor 75%


De aandeelhouders van Eandis cvba zijn de gemengde Vlaamse distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met name Gaselwest, IGAO,IMEA, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek en Sibelgas.

'Gemengd' betekent dat zowel de gemeenten als een privé-bedrijf aandeelhouder zijn. 70 % van de aandelen zijn voor de gemeenten (openbare sector). De overige 30 % zijn voor Electrabel nv (privé-sector). Deze samenstelling van het aandeelhouderschap bevestigt de sterke gemeentelijke betrokkenheid en bestuursbevoegdheid binnen de context van het distributienetbeheer.


Persoonlijk vind ik dit ook geen correcte 'onafhankelijke' houding, maar dit is dan ook louter persoonlijk.
Better to let people think your a fool then to open your mouth and remove all doubt
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

fr3d0 schreef:
Dfrog schreef:We hebben ook niet zo'n goede marktwerking. BTW als ik me niet vergis, is EANDIS nog steeds voor 75% in handen van Electrabel (cfr discussie Belgacom met zijn koperdraad). Electrabel is bijgevolg de winnaar van hoge distributieprijzen.




Je vergist je helaas wel ivm Eandis. Electrabel is inderdaad aandeelhouder van Eandis maar zeker niet voor 75%


De aandeelhouders van Eandis cvba zijn de gemengde Vlaamse distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met name Gaselwest, IGAO,IMEA, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek en Sibelgas.

'Gemengd' betekent dat zowel de gemeenten als een privé-bedrijf aandeelhouder zijn. 70 % van de aandelen zijn voor de gemeenten (openbare sector). De overige 30 % zijn voor Electrabel nv (privé-sector). Deze samenstelling van het aandeelhouderschap bevestigt de sterke gemeentelijke betrokkenheid en bestuursbevoegdheid binnen de context van het distributienetbeheer.


Persoonlijk vind ik dit ook geen correcte 'onafhankelijke' houding, maar dit is dan ook louter persoonlijk.

Ows, my mistake
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

TL@ schreef:Energie wordt gewoon duurder. Je zal zien dat je nu 50% meer betaald en volgend jaar nog nauwelijks iets terug krijgt. We worden gewoon afgezet door de OPEC!
En het is nog eens onze eigen schuld ook, we hebben jaren genoeg gehad om te investeren in alternatieve energie maar geen enkele regering heeft daar serieus in geïnvesteerd (nog steeds niet trouwens)


TL@ wij hebben sinds dit jaar niet al teveel last meer met de OPEC hun prijzen.
Wij hebben sinds dit jaar een flam kachel geplaatst en vorige maand hadden we amper 50 liter stookolie verbruikt voor warm water. :lol:
En we hebben ons hout gratis maar we stoken ook regelmatig kolen wat ook goedkoop is en zeker de eerste 10 zakken van 25 kilo want die hebben we in de zomer bij een actie van flam gratis erbij gekregen. :wink: Dus hier zal het gedaan zijn om ieder jaar de OPEC en vooral vadertje staat zijn kas te vullen met het geld van dure stookolie.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ketter :

Vergeef me mijn complete onwetendheid over dit onderwerp (nogthans zit Flam hier letterlijk een steenworp vandaan), maar hoe verwarm je de rest van je huis ? Want een Flam is bij mijn weten een kachel, geen CV.

Mijn ouders hadden vroeger een "mini CV", dat was een kachel-achtige brander in de woonkamer die zelf de rol speelde van een CV-ketel (radiatoren waren aangesloten hierop) en via natuurlijke circulatie pomploos het warm water door de convectoren stuurde. Het ding zag eruit als een normale kolenstoof, maar het systeem draaide wel degelijk op mazout. Heeft Flam ook zoiets, of is dat gewoon een standalone kachel en "that's it", want andere dingen als kachels en sierkachels zie ik niet bij Flam.

Gewoon een vraagje uit interesse.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ketter schreef:Wij hebben sinds dit jaar een flam kachel geplaatst en vorige maand hadden we amper 50 liter stookolie verbruikt voor warm water. :lol:


Voor zover ik begrijp gebruik je je "CV" dus enkel nog voor warm water, en verwarm je de rest op basis van hout/kolen (die blijven trouwens ook niet gratis) met een Flam kachel... mooi, maar ik veronderstel dat je comfort er dan ook serieus is op achteruit gegaan en je nog amper één kamer deftig (overal een constante temperatuur) kan verwarmen.
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

@ kaween we moeten zowiezo alle dagen stoken met de cv voor warm water want je moet douchen enz.Als dan de cv opstaat dan zetten we ook de thermostaat op 23 of 24 en dan word overal alles verwarmt zodat je niet moet douchen in een koude badkamer.Boven hebben we op onze en op de dochter zijn slaapkamer nooit verwarming opstaan omdat het dan veel te warm is om te slapen.

@ r2504 ik denk dat je nog nooit van kortbij een flam gezien hebt. :angel:
Wij hebben nu voor ongeveer een jaar of 10 al droog hout zitten dus daar moet ik me geen zorgen over maken want er komt ook elk jaar bij.Kolen is idd niet gratis maar ik heb vandaag per toeval 2 zakken meegebracht van bij AVEVE omdat ik daar toch was en ik heb 8.95€ per zak van 25 kilo betaald.En we stoken hout in combinatie met antraciet en zoveel jaag je er nu ook weer niet door want dan moet je hier alle deuren openzetten omdat het dan veel te warm is.
r2504 wij hebben voor alle duidelijkheid geen inbouwcassete maar een vrijstaande kachel type Flam eleganza 44/100 en ik kan je verzekeren dat we de linving de keuken en de berging lekker warm stoken met deze kachel.Soms komen we wat laat thuis dat het niet meer de moeite is voor de kachel aan te doen en dan zetten we alsnog de cv op.
Eerst was het hier met de cv goed warm als we de thermostaat op 23 zetten maar nu dat we de kachel gewoon zijn moeten we de cv ook op 25 zetten omdat de kachel veel meer warmte geeft dan een cv en dat ben je heel snel gewoon.
Dus eerlijk gezegt is ons comfort er sterk op vooruit gegaan. :lol:
Je moet ook weten als we antraciet stoken en we zetten de kachel amper half open dat we na een half uur de deur naar da gang moeten openzetten omdat het dan gewoon veel te warm is.

Ik zeg er ook bij dat het nu ook nog niet echt koud is geweest maar moest het nodig zijn dat het op bepaalde plaatsen niet warm genoeg is als het buiten stevig vriest dan word de cv gewoon mee aangezet.
Maar dat weet ik nog niet omdat dit het eerste jaar is dat we de kachel gebruiken.Ik zal zeker niet in de kou moeten zitten want de ton zit vol met dure olie van de OPEC maar vooral van vaderke staat:lol:

greetz ket
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ketter schreef:@ r2504 ik denk dat je nog nooit van kortbij een flam gezien hebt. :angel:


Mijn ouders hebben reeds 15 jaar een inbouwcasette, dus ik heb misschien al veel langer dan jij een Flam gezien. Het is trouwens voorzien van blazers om de warme lucht beter te vespreiden.

ketter schreef:ik kan je verzekeren dat we de linving de keuken en de berging lekker warm stoken met deze kachel.


Ik heb alvast die ervaring niet... rondom de kachel is het zeer warm, de kamer zelf valt ook nog mee, maar meerdere ruimtes comfortabel verwarmen zit er zeker niet in.

Tevens mis je het comfort van een CV waar je niets moet doen... hout vliegt er namelijk nogal vlotjes door zodat je regelmatig moet aansleuren, en alternatieven zoals briketten zijn ook niet echt proper.
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:Mijn ouders hebben reeds 15 jaar een inbouwcasette, dus ik heb misschien al veel langer dan jij een Flam gezien. Het is trouwens voorzien van blazers om de warme lucht beter te vespreiden.


r2504 daar zit vooral het grote verschil,een inbouwcasette kan je nooit vergelijken met een vrijstaande kachel.Trouwens het is niet alleen de kachel die warmte geeft maar ook de buis van de kachel.
En een toestel van 15 jaar geleden en nu is ook weer een heel verschil.
r2504 schreef:
Ik heb alvast die ervaring niet... rondom de kachel is het zeer warm, de kamer zelf valt ook nog mee, maar meerdere ruimtes comfortabel verwarmen zit er zeker niet in.


r2504 het ligt er ook aan wat je stookt,hout is minder warm dan kolen
r2504 en het 1ne huis is het andere niet.Hier krijgen we in verschillende ruimtes zeker een comfortabele warmte.Doe je alle deuren dicht dan kan je niet draaien of keren in de living zet je de deur van de keuken open is het aangenamer en zet je dan de deur van de berging mee open dan is het goed maar die deur blijft wel meer dicht dan open want in de berging ga ik niet zitten en zeker al geen tv kijken.

r2504 schreef:Tevens mis je het comfort van een CV waar je niets moet doen... hout vliegt er namelijk nogal vlotjes door zodat je regelmatig moet aansleuren, en alternatieven zoals briketten zijn ook niet echt proper.

Ok cv is een gemakkelijke comfort daar heb je gelijk in maar als je zelf voor hout zorgt dan heb je van 1 boom 3x plezier,bij het afdoen bij het kapot zagen en klieven en als je hem stookt dus het is de moeite waard. :lol:
r2504 en bij kolen heb je de minste last van vuil want neem een lege broodzak schep hem in je tuinhuis of weet ik waar vol en die kan je gewoon in je kachel zetten en je moet in je living niet zitten sleuren met een kolenbus of weet ik wat. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ketter schreef:r2504 daar zit vooral het grote verschil,een inbouwcasette kan je nooit vergelijken met een vrijstaande kachel.Trouwens het is niet alleen de kachel die warmte geeft maar ook de buis van de kachel.


Maar het blijft één warmte bron... terwijl bij CV je er meerdere hebt zodat je ook een veel betere spreiding krijgt van de warmte. Vandaar net dat men blazers gebruikt om deze spreiding te verbeteren.

ketter schreef:r2504 en bij kolen heb je de minste last van vuil want neem een lege broodzak schep hem in je tuinhuis of weet ik waar vol en die kan je gewoon in je kachel zetten


En je verbranding zelf zorgt niet voor stof of wat ? Niet alles gaat netjes door je schouw naar buiten hoor.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Een goed onderhouden kachel is op zich wel gezelliger. Op zo'n koude winterdag kan ik best wel samen met de hond een tijdje voor de houtcassette naar de vlammetjes liggen turen. Laat die tijd maar komen Grietje!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik wil hier toch even een bemerking maken,wat als de elektriciteit uitvalt?? het klinkt messchien dom,maar dit is een van de redenen waarom hier,naast de CV met gas,er ook nog een kolenkachel is,die meestal echter niet brand,(soms wel,als het echt vriest)maar als er geen stroom is,kan ik mij zeker uit de slag trekken,ik vind dit ook belangrijk.
Dit is ook de reden waarom ik geen pallet kachel wil.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:Maar het blijft één warmte bron... terwijl bij CV je er meerdere hebt zodat je ook een veel betere spreiding krijgt van de warmte. Vandaar net dat men blazers gebruikt om deze spreiding te verbeteren.


Bij mijn ouders staat er ook al een jaar of 15 een FLAM, voorzien van blazers maar ook voorzien van een systeem dat de hetelucht door het huis verspreid naar andere kamers ( slaapkamers ).
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

fluppie schreef:Ik wil hier toch even een bemerking maken,wat als de elektriciteit uitvalt?? het klinkt messchien dom,maar dit is een van de redenen waarom hier,naast de CV met gas,er ook nog een kolenkachel is,die meestal echter niet brand,(soms wel,als het echt vriest)maar als er geen stroom is,kan ik mij zeker uit de slag trekken,ik vind dit ook belangrijk.
Dit is ook de reden waarom ik geen pallet kachel wil.

Wij hebben naast de vloerverwarming beneden en boven ook een gashaard in de living en in de "master bedroom". De electronica voor de regeling en de afstandsbediening werkt op batterijen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Goh, hoeveel keer heb je dan de laatste jaren al langer dan 2 uur zonder stroom gezeten? Ik begrijp je bezorgdheid wel, maar om dit een belangrijk punt te vinden.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”