20 jaar internet in Europa

Nieuws omtrent telecom

Wanneer ben jij voor het eerst het internet op gegaan?

voor 1990
10
6%
1990-1992
12
7%
1993-1995
41
24%
1996-1998
60
35%
1999-2001
31
18%
2002-2003
12
7%
2004-2005
4
2%
2006-2008
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 170
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Vanmiddag om 14.28 uur bestaat het internet in Europa precies 20 jaar. Op 17 november 1988 ontving de Nederlander Piet Beertema als eerste niet-Amerikaan een e-mail.

In het historische e-mailtje stond dat het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam als eerste instelling buiten Amerika officieel toegang kreeg tot NSFnet, een academisch computernetwerk dat later uitgroeide tot het wereldwijde internet.

Het ’internet’ was tot dan een louter Amerikaanse aangelegenheid. Aanvankelijk maakte alleen Defensie er gebruik van, maar gaandeweg werd het ook een wetenschappelijk netwerk van de National Science Foundation. Beertema wilde het CWI aan dat NSFnet koppelen en op 17 november kreeg hij daarvoor toestemming.

Andere academische en onderzoeksinstellingen in Nederland en de rest van Europa werden niet lang na het CWI aangesloten. Commerciële bedrijven volgden pas veel later en particulieren moesten tot 1993 wachten. Het CWI werd het belangrijkste internetknooppunt tussen Europa en de VS.

Beertema moest het in 1988 nog doen met een zend- en ontvangsnelheid van 64.000 bits per seconde. In een filmpje op YouTube vertelt hij over deze mijlpaal.

Bron: De Standaard
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Feestje ! :bdaysmile:
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dus alsi k het goed begrijp, was de eerste mail op Europees grondgebied spam. :lol:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
InsertCoin
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jun 2007, 13:50

dit wordt blijkbaar zelden vermeld, en is vind ik toch iets om ook trots op te zijn als "petit belge"...

:wink:
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik heb hier even een poll aan gekoppeld. Eigenlijk de zelfde als bij t.net, maar dan op de Belgische markt gericht ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Mijn eerste keer op internet moet rond 1994 geweest zijn. Dat was toen nog via een hele oude seriële modem (van US robotics als ik mij niet vergis). Van de snelheden zoals we die nu kennen was totaal nog geen spraken, het was verschrikkelijk duur en internet was op dat moment pure luxe. Veel was er ook nog niet te beleven op het 'net'.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Mijn eerste keer op internet moet in 1998 geweest zijn, om in het 6de leerjaar iets op te zoeken over vissen op de splikspliternieuwe pc's op men basisschool...

Thuis heb ik inbelinternet genomen begin 1999 bij Planet Internet (als 12 jarige dus zelf initiatief genomen voor internet, want bij ons thuis hoorden ze het in Keulen donderen)

Vanaf 2002 is er ADSL gekomen hier thuis.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Eerste keer was begin 1990 toen ik samenwerkte met de universiteit van Strathclyde.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

gr4vity schreef:Mijn eerste keer op internet moet rond 1994 geweest zijn...........'.

gr4vity,
Weet je nog hoe je computer er uitzag waarmee je op internet zat?
(pc, os, drivers, software enz?)
Laatst gewijzigd door Limburg 18 nov 2008, 11:01, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb op '99-'01 gevote. Ik had echter al een eindje een 56k modem dan, die hadi k gekocht om te kunnen een directe verbinding te maken tussen een vriend en ikzelf om C&C: Red Alert te spelen.

Mijn ouders hebben altijd heel weigerachtig gestaan tegenover Internet, vnl vanwege de kostprijs, het is pas rond 2003 dat we op adsl overgestapt zijn, toen zat ik al in 1e licentie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb geen idee meer eigenlijk welk jaar dat was.
Ik herinner me nog Trumpet winsock-problemen onder Windows 3.10, NCSA Mosaic en Compuserve-disketjes :).
Eerste provider was Tornado, Later Ping, VT4.net en Belgacom ADSL.
Eerste website was nog op bewoners.dma.be , beetje tegenhanger van DDS toen, maar dat was niet m'n eerste Internet-aanraking.
Eerste emailadres was nog via Fidonet.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik vermoed ook ergens '93-'94. Mijn pa had toen eerst een account op Compuserve. Was toen niet echt internet, maar je kon wel het een en ander doen. Iets later hadden we dan een 'gewoon' internet-abbo. Ik weet nog goed hoe blij we telkens waren toen we de verbinding aan de praat kregen. Toen wilden de modems vaak niet echt mee of kreeg je geen verbinding en mocht je tot 10x toe opnieuw proberen.

Those were the days. :P
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Eerste provider was Compuserve ... daarna nog Ping, Tornado, VT4.net en belgacom
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Moet ergens in 93 of 94 geweest zijn. Zaken die ik nog zeker weet:

- Eerste "provider" was via een unief (?), dan Globe, daarna Hookon, Planet Internet, UUnet en dan eindelijk Telenet en nu dus Dommel
- Het was met mijn Amiga 1200 en een - in die tijd supersnelle - Supra 28k8 modem V.FC (die ik nog heb liggen)
- Het was initieel de bedoeling om de BBS-scene te vervangen (had een eigen board), maar werd na verloop van tijd zowat uitsluitend gebruikt voor IRC (#vlaanderen), waar ik een paar jaar later ook mijn huidige vriendin heb aan over gehouden :D
- Telefoonrekeningen van 20.000BF en meer waren gebruikelijk, alsook de bezettoon als ge mijn ouders wou bereiken en de wallen onder mijn ogen van "late night" chat sessies! :mrgreen:

Aaah, memories...
Laatst gewijzigd door cloink 18 nov 2008, 11:56, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Mijn eerste verbinding was ook vt4.net, de eerste gratis ISp zonder abonnement ;). Toen naar Belgacom ADSL, toen naar surfadsl.net en toen die opgekocht is door scarlet naar edpnet, waarna terug naar Belgacom waar ik nog altijd ben.

Ik mis surfadsl: dat was slechts één man die dat deed, ergens vanuit de Ardennen maar hij was enorm bekwaam, beschikbaar (dat was op zijn thuisnummer, denk ik :D) en heeft me elke keer ik het nodig had, geholpen. Zijn product was toen ook aantrekkelijk.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

1996... Eindelijk de oude 4-86 weggedaan samen met het groen-zwarte scherm waarop ik "test-drive" speelde.

Eerste stappen op internet met de toen fantastische Pentium 120Mhz - 32mb RAM - Win95 - 56k via Planet Internet.

Ik weet nog dat de eerste pagina Google was en dat ik een beetje ontgoocheld was... Zo van "Is dit nu internet???"

Gelukkig was er nog de good-old Road Rash :)
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

stephan schreef:Ik weet nog dat de eerste pagina Google was en dat ik een beetje ontgoocheld was... Zo van "Is dit nu internet???"
1996 en Google? Dat zou wel heel vroeg zijn. Toen spraken we over Altavista, Advalvas, Webbel, Hotbot, Excite ...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Opa vertelt:
Mijn bedrijf (in Amsterdam) had sinds 1993 een leased-line verbinding op 9600bps met de voorloper van ams-ix, daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met internet. We hadden 2 class C ranges ruim 500 ip adressen, alle pc's direct gekoppeld met internet, geen router, geen firewall, geen anti-virus software.
Elke pc was dan ook direct van buiten benaderbaar en een techneut had een eigen webservertje lopen op zijn pc onder os-2.
Als webserver/mailserver stonden er Unix computers, ik geloof niet dat er al linux was.

Thuis, in Neerpelt, liet ik mijn computer vanaf eind 1994 automatisch inbellen naar mijn bedrijf om mijn mail op te halen en af te leveren.( ongeveer 50 eurocent/minuut).
Rond die tijd belde ik ook naar een Nederlandse omroep, die om internet te promoten, zelf als gratis provider speelde.
(zie http://www.xs4all.nl/~fvjole/archief/ar ... /vpro.html )

De eerste provider op de Belgische markt was Eunet waar ik begin 1995 een account kreeg. later zat ik bij Interpack en Ping
Midden 1995 begon ook Interpac, een samenwerkingsverband van Infonet (USA) en Belgacom, dat Belgacom gebruikte om kennis te vergaren over internet. (zie foto)
Mijn eerste internet pc draaide onder win3.11 met TrumpetWinsock als tcpip driver, winsock mail en winsock news.
Mijn eerste postings in newsgroepen die ik heb terug kunnen vinden zijn van april 1995.
Bijlagen
ScanImage001.jpg
(60.25 KiB) 67 keer gedownload
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Mijn eerste pc waar ik internet op had in 99' was mijn Compaq Presario 2000 uit 97' (Pentium 133Mhz - 16MB RAM - 1.5GB HD - Windows 95)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Kan het niet met zekerheid zeggen maar we hadden 2 configuraties:

Terminal mode: VAX + VMS
Lokaal: Rainbow + DOS + Pathworks (DECnet) + VAX + Worldcom
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Eerste PC Commodore 64 (opgefokt in Amsterdam Holland)

Eerste modem USRobotics

Eerste provider Tornado, dan Belgacom, dan TN, dan terug Belgacom en nu Dommel (de eerste waar ik echt tevreden mee ben) :P :P
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Geen idee, maar het was met een 28.8k modem.
Je betaalde meer aan het maken van verbindingen (altijd maar vebroken worden) dan de connectie zelf :)

Het één regel: Max 2 uur per dag (weekend iets langer 1/2 prijs), dan bleef de prijs per maand rond de 3000 frank / €75, wat toen al veel was.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Limburg schreef:Weet je nog hoe je computer er uitzag waarmee je op internet zat?
(pc, os, drivers, software enz?)


Jup, was een 486 als ik mij niet vergis. Draaide toen (nog) windows 3.11 op. Voor de rest heb ik er eigenlijk niet echt een idee van. Ik was toen nog maar 7 (ja nu kunt ge allemaal rekenen hoe jong/oud ik ben), dus zoveel weet ik er niet meer van.

Vanwaar de vraag trouwens?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
blauwbaard
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2008, 20:15
Locatie: Antwerpen

Was bij het uitkomen van een nieuwe versie van OS/2. We hebben dan ook maar ineens een abo genomen bij het toenmalige innet en connecteren deden we met een 14.4k modem. Onder windows 3.1 was't eerst aanlogen op het BBS van die mannen en daar de config-file downloaden voor Trumpet winsock. Waar is de tijd van WAIS, Gopher, command line FTP, enz... Netscape 0.99 was er pas een maand of zes later en van plaatjes, laat staan filpmjes, was er nog een sprake; enkel grijze achtergrond met tekst en hyperlinks. Je kon toen kiezen uit twee "uur-paketten", je kocht dus op voorhand zoveel uur aan.

't Was voor ons al een groot wooow-effect te weten dat iets versturen naar de andere kant van de wereld quasi direct kon ipv te moeten faxen in de daluren om zo kosten te besparen...

Those were the days my friend....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

blauwbaard schreef:Waar is de tijd van WAIS


WHOIS ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

gr4vity schreef:Vanwaar de vraag trouwens?
Omdat internet in 1994 niet zo'n vanzelfsprekende zaak was en ik belangstelling heb hoe men dat in die tijd "deed".
Zelf gaf ik ook die info in m'n posting zoals pc, provider enz.
Het eerste publieke internet in België kwam pas eind 1994, daarvoor was er natuurlijk wel wat toegang via universiteiten.

Vond deze link ook nog:
http://web.archive.org/web/199707040406 ... esence.htm uit 1997.
Belgacom had slechts pop in ongeveer 1/3 van de telefoondistricten.
Toen Eunet eind 1994 begon was er slechts één inbelpunt in België.
Zie Eunet pagina uit october 1996 http://web.archive.org/web/199610202248 ... .eunet.be/
Internet was toen nog een kostbare zaak.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
blauwbaard schreef:Waar is de tijd van WAIS


WHOIS ?

Nee, WAIS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wide_area_ ... ion_server
Voor wie Gopher gebruikte.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Limburg schreef:Omdat internet in 1994 niet zo'n vanzelfsprekende zaak was en ik belangstelling heb hoe men dat in die tijd "deed".
Zelf gaf ik ook die info in m'n posting zoals pc, provider enz.
Het eerste publieke internet in België kwam pas eind 1994, daarvoor was er natuurlijk wel wat toegang via universiteiten.


Idd, was een vieze zaak toen :D
Het kan ook 1995 zijn geweest hoor, maar het moet toch 1994-1995 zijn geweest. 1 ding herinner ik mij nog, er zijn dat jaar potvissen aangespoeld in koksijde we zijn die toen met hele gezin gaan bezichtigen en toen er internet kwam hebben we geprobeerd om daar dingen van op te zoeken (van de potvis dan) :)

EDIT: de potvis affaire was 1994 volgens google.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Goh ... das pas lang geleden. Wanneer het juist weer was weet ik niet echt meer, maar ik vermoed dat het wel is 1998 zou kunnen zijn. Ik heb toen nog via een inbelverbinding zitten surfen, wat verschikkelijk traag ging en dat ik nog niets wist van splitters ...

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ben van '87, 'k weet nog dat ik in '98 op een van de eerste iMac's online zat te prutsen en ook een paar spelletjes speelde. We hadden toen een ISDN 28k verbinding ofzoiets... Van dan af weet ik nog dat ik praktisch iedere morgen in m'n pa zijn winkel retail games voor ik naar school vertrok speelde op van die Compaq presarios en wat later de eerste Packard Bell'.
In 2000 kreeg ik m'n eerste PIV PC voor m'n verjaardag met 512 MB RAM in een leuke grote case toen nog met een Nokia CRT scherm van 17". In '97 herinner ik me nog dat ik FIFA 98 zat te spelen in m'n game-room (lees: spelkamer) thuis...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Op internet begonnen bij Globe op een 486/33 met 4MB RAM. Netscape 0.96beta van een Panorama diskette. Daarvoor via een bevriend point via Fido een hele tijd zitten klooien. Toen ADSL opkwam zitten zagen bij Globe maar "no cigar". Dan maar Easynet. 10000 Befjes voor de modem die snel per koerier thuis werd afgeleverd. Gedwongen weg bij EN en Dommel genomen tot... 1 van de volgende dagen, dan...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Allereerste keer, ik weet niet welke ISP ze hadden op de speelpleinwerking :"), dat moet 2000 geweest zijn denk ik.
Thuis is het van 2005 denk ik, Telenet.
Zamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

op internet begonnen via WorldOnline, Ping en Globe.

sinds ADSL er is, overgeschakeld naar Belgacom waar ik nog steeds ben aangesloten.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Begin 2000, maar enkel een uurtje op vrijdagavond!
Inbellen via Belgacom denk ik. (modem zit nog steeds in de computer ingebouwd)
Vanaf 2002: Belgacom ADSL
En nu dxadsl!
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Sinds 2003 heb ik zelf internet, maar enkele jaren tevoren had ik bij familie en op een computerbeurs reeds kennis gemaakt met het web. Toen gebruikte ik meestal Yahoo omdat ik dat beter kon onthouden dan Google :-)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

98, 128k isdn op school, In 99 belgacom adsl thuis.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

1997, met een 386 (met 8MB ram), win3.11, Internet Explorer en win32s eerst nog gedownload van de Microsoft BBS, want dat zat toen niet standaard bij Windows natuurlijk. een 14k4 modem, provider was Ping.
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Eind '93, in één van die geweldige computer-lokalen van de KULeuven, die toch nog vooral gevuld werden door grote matrixprinters, VAX'en ed ...
En met een 3,5" diskette om data (emails ed) op te slaan ...
De uren vlogen voorbij en die lokalen hadden toen nog een sluitingsuur, je kwam dan altijd op een deftig uur buiten om aan de avant-party op kot te beginnen ... toen was internet dus nog niet nefast voor het sociale offline leven ...
Ook vroeg je je altijd af, wat je al die uren gedaan had (eindeloos surfen, newsgroups en ftp sites afzoeken, waar zelden veel interessants te vinden viel ('t was ook nog niet echt multimediaal allemaal)), IRC was er ook al & browsen deden we met Netscape! En mailen met Eudora. Jeuj!

In 97-98 hadden we dan KotNet en nadien internet op 't werk en dan vanaf 2001 zelf via BGC en een paar jaar later via EDPnet ...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ergens in '97 als ik het mij nog goed herinner, met een 33k6 US Robotics modem (flashable tot 56k!, maar nooit gedaan ;-) ) en mijn eerste provider was Tornado (toen nog 9000 bef abonnementskost per jaar, onafhankelijk van uw telefoonkosten).
Er waren maanden bij van 10.000 bef telefoonkosten vooral dan door de lange (nachtelijke) chatsessies op #mp3-europe op undernet en door die paar mp3tjes van www.jaydee.cz die ik toch wou bemachtigen (of kwam dat nu een jaartje later? mijn geheugen laat mij al in de steek...). :-)

De goeie ouwe tijd...

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

'95. Inbellen naar unief Gent. In het ARC in Gent waren de UNIX-terminals altijd ingepalmd, geen kat wou die Windows 3.11-brol gebruiken. (Later ook Win95).

Mijn allereerste website heb ik gemaakt in het najaar van '95, en is nu nog altijd te bekijken op http://www.boerekot.be

De inhoud, de layout en de achterliggende technologie zijn met de jaren uiteraard mee geëvolueerd, maar ik ben verheugd om te zien dat de webmasters die mij opgevolgd hebben nog altijd de algemene indeling aanhouden zoals ik die indertijd opgesteld heb.
Wiiiiiiiiiiiiiiii!!! :-D
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”