Hedendaagse technieken om minder te verbruiken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

eigenlijk zijn we nog niet alle mogelijkheden overlopen.

Ik denk bvb aan de warmtepomp
(dus een diep gat in je tuin, die het water verwarmt door de aarde)

of

zonnecollectoren
(beetje principe van de tuinslang die in de zon ligt)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

is "verwarmen met airco" ook geen mooie optie (denk op basis van een warmtepomp?". Deze zou een gemiddeld gezin van C.V. kunnen voorzien voor een bedrag van 100€ / jaar ? (qua verbruik aan electriciteit).

Mvg,
Francis
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pietje1
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008, 15:21
Contacteer:

meer tips om energie te besparen; http://www.energie-besparen.info
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Sven, meer computers is wat jij nodig hebt, niet meer hout.


Helaas niet ... ik moet dringend die electriciteitskost wat proberen in te perken :roll:

Stilaan zal de folding farm dan ook helaas moeten slinken :|
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

als je water wilt besparen: je aansluiten bij een sportclub
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

silencer schreef:als je water wilt besparen: je aansluiten bij een sportclub


of gebruik regenwater
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Sasuke schreef:is "verwarmen met airco" ook geen mooie optie (denk op basis van een warmtepomp?". Deze zou een gemiddeld gezin van C.V. kunnen voorzien voor een bedrag van 100€ / jaar ? (qua verbruik aan electriciteit).


wat bedoel je juist Sasuke?

Airco is toch om af te koelen?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Maglor schreef:Tja, ik hoop dan wel dat je groot woont... :wink:

Als je een groot gebouw hebt, dan is het mogelijk om per vierkante meter zo'n 50 tot 60 watt te genereren. Om dit te laten werken heb je veel ramen nodig, daarom zijn grote gebouwen ideaal


ik woon wel redelijk groot. Ik heb geluk.

Voor degene met minder geluk, is er dit nog : zonneverf
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

bambipower schreef:
Sasuke schreef:is "verwarmen met airco" ook geen mooie optie (denk op basis van een warmtepomp?". Deze zou een gemiddeld gezin van C.V. kunnen voorzien voor een bedrag van 100€ / jaar ? (qua verbruik aan electriciteit).


wat bedoel je juist Sasuke?

Airco is toch om af te koelen?


Ik denk dat hij een warmtepomp bedoelt.

In de zomer wordt warmte van binnen naar buiten "gepompt" (= airconditioning, principe van de koelkast), in de winter werkt dit andersom.

Het voordeel is dat het efficienter is om warmte te verplaatsen dan om warmte te genereren.

400ste post ;-)
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Zijn kleine windmolens (voor het opwekken van energie) eigenlijk toegestaan in Belgie?
droopy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:48

de toekomst is volgens mij zeker geen zonneenergie tenzij er een manier komt om de energie te stockeren. Pellets gaan ook duurder worden en dan hang je eraan vast.

Volgens mij is de oplossing een zonneboiler en als je die zou kunnen combineren met een zonnecollector die op uvlicht werkt...

http://www.remeha.nl/remehazbcs.php
I don't like country music, but I don't mean to denigrate those who do. And for the people who like country music, denigrate means 'put down'
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kwa electriciteit heb ik al een aantal drastische maatregelen genomen die goed werken:

1) alles uitmeten, spullen die te veel verbruiken wegdoen en A-klasse kopen (in mijn geval recent een A+ koelkast). In de lidl staan er binnenkort metertjes voor de helft vd normale marktprijs.

2) alle slurpers op van die schakelaars met een rood verklikkerlampje, weet je direct visueel waar wat nog aanstaat

3) groepen toestellen zoals hifi, het bureel, waskot ... eveneens achter een stekkerblok met een centrale switch zodat je alle slurpers ineens centraal kan killen. Bvb bureel: 3 printers, een wireless bridge, een USB disk, nog wat adapters .... als je enkel power voor je laptop nodig hebt dan hoeven al deze slurpers niet aan te staan.

Als ik thuis doorga check ik: computer, hifi, koffiezet en waskot ...

4) wake-on-lan en on-demand NAS + scheduled uptime voor de backup ipv de machine 24/24 aan te laten staan. Na de backup shut hij down, tenzij er nog samba clients zijn, dan wacht hij, daarna shut hij effectief down (backup om 2u 's nachts, dan is het al uitzonderlijk dat ik werk).

Ik ben nog aan het kijken voor een low-power S3 state en evt een tickless kernel, maar dit is afwerking. Op slashdot staat er een goed artikel dat rond power een hoop achterhaalde mythes bestaan, zoals een server up/down brengen slecht is ... blijkt enkel te gelden voor oude crappy hardware dat toch stond te sterven (zoals de typische ronkende disken)

5) droogkast = luiheid ipv de boel op een rek te hangen, nu nog enkel voor dringende gevallen gebruikt.

Met al deze maatregelen ben ik van 6500 naar <4000kWH/jaar gedaald.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

reyntjensw schreef:Zijn kleine windmolens (voor het opwekken van energie) eigenlijk toegestaan in Belgie?


De zeer kleine wel (dacht ik).
Maar of je echt zoiets in je tuin of dak wil, ik vrees ervoor. Zelf als ze klein zijn produceren ze ongelooflijk veel lawaai en de opbrengst is echt miniem.

Volgens mij is de oplossing een zonneboiler en als je die zou kunnen combineren met een zonnecollector die op uvlicht werkt...


zeer interessant. Mocht je daar meer info over hebben, dan graag.
droopy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:48

voor de zonneboiler volg je gewoon de link. Met het belastingsvoordeel komt deze volgens mij heel goedkoop. Dan heb je nog een premie van eandis. Als je via via kan kopen zijn ze nog eens 30% goedkoper.

Voor de uv zonnepanelen kan ik je niet helpen. Daarom zei ik ook dat het de perfecte combinatie zou zijn. Dan kan het ook werken in de winter op een normaal rendement.
I don't like country music, but I don't mean to denigrate those who do. And for the people who like country music, denigrate means 'put down'
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Er zijn tegenwoordig ECHT wel windmolens die goed meevallen qua geluidshinder.

Ik zou er achteraan de tuin eentje willen zetten (dikke 100m van ons huis dus geen geluidshinder) maar ongetwijfeld gaan de groenen daar weer tegen zijn. De laatste 50m of zo zijn natuurgebied en grenst bijna aan een bos.

Onlangs heeft onze bekrompen dumbass van een burgemeester zelfs nog de bouw van windmolens door buurgemeente Lubbeek tegen gehouden omdat dat 'het landschap van het Hageland' zou aantasten. :roll:
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Sven.VdS schreef: maar ongetwijfeld gaan de groenen daar weer tegen zijn.


Ik begrijp die groene jongsen en meisjes toch wel niet hoor. We moeten als burgers veel inspanningen doen voor het milieu, we hebben extra belastingen aan ons been door hen en als er dan iemand effectief initiatief wenst te nemen gaan ze het dan ook nog boycotten. Volgens mij hebben ze een slag van zo'n windmolen gehad en zijn ze het noorden kwijt. :lol: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Zambo schreef:
Sven.VdS schreef: maar ongetwijfeld gaan de groenen daar weer tegen zijn.


Ik begrijp die groene jongsen en meisjes toch wel niet hoor. We moeten als burgers veel inspanningen doen voor het milieu, we hebben extra belastingen aan ons been door hen en als er dan iemand effectief initiatief wenst te nemen gaan ze het dan ook nog boycotten. Volgens mij hebben ze een slag van zo'n windmolen gehad en zijn ze het noorden kwijt. :lol: :roll: :roll:


We moeten gewoon allemaal terug in grotten gaan wonen en alle moderne technieken schrappen. Dan zullen ze tevreden zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Windmolens zijn volgens mij toch ook wel een mooi oplossing, bijvoorbeeld langs autosnelwegen en in zee. Ik vind ze helemaal niet zo lelijk en zolang ze in open gebied staan, storen ze niemand.

Elektriciteitslijnen zijn volgens mij veel lelijker en storender.
Laatst gewijzigd door Goztow op 13 okt 2008, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TL@ schreef:We moeten gewoon allemaal terug in grotten gaan wonen en alle moderne technieken schrappen. Dan zullen ze tevreden zijn.


Nee... want dan gaan we terug vuurtje stoken... en dat mag van de groenen niet :roll:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

touché :lol:
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Sven.VdS schreef:touché :lol:


idd :?
zogro
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:16

voor mijn electriciteit factuur naar beneden te doen heb ik zonnepanelen laten zetten.
Dat ze na 10 jaar rendement verminderen is ook niet waar. ik heb ze laten plaatsen door firma waar ik 25 jaar garantie heb en voor bedrag van 48 euro per jaar word de garantie uitgebreid met all in formule.

Wat wil zeggen als er paneel of wat dan ook stuk is komen ze binnen de 48u herstellen al de tijd dat de installatie langer stil ligt word vergoed volgens dat de installatie normaal zou aanmaken.

De zonnepanelen moeten na 20 jaar nog 80% geven wat merendeel nu hoger is.

Met de 40% belasting mindering en de premie van de gemeente en de groenecertificaten (0.45 eurocent per aangemaakt KW per 1000kw 450 euro) is het zeker een aangeraden investering.


Die 40% en groenecertificaten zullen ze niet blijven geven denk ik.

Voor mijn gasfactuur naar beneden te doen ga ik bestaande cv aan sluiten op zonnepanelen wat niet zo duur is in aankoop als je de premies er van aftrekt en scheelt toch 50 tot 80% op de gasfactuur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Op de website van Electrabel kan je tegenwoordig een soort calculator vinden voor zonnepalen... vandaar een eenvoudige test;

Stel je hebt een budget van 10.000 euro, wat zo'n 9444 euro is exclusief 6% BTW. Volgens de website kan ik hiermee 1.337,84 kWh per jaar produceren, wat op basis van de huidige prijs bij Ecopower aan 17 eurocent/kWh overeenkomt met 227,43 euro per jaar.

Je installatie moet dus 44 jaar werken om je investering terug te verdienen... en als je de intrest in beschouwing gaat nemen op je 10.000 euro (welke na 44 jaar 35.645 waard is aan een gemiddelde van 3%) dan verdien je je investering nooit terug.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

zogro schreef:Dat ze na 10 jaar rendement verminderen is ook niet waar.

Toch wel. Vanaf het moment dat je ze gebruikt daalt hun rendement. Zoals je wel aangaf geven ze tegenwoordig toch nog de garantie dat ze na 20 jaar nog 80% van hun beginrendement geven.

r2504 schreef:Je installatie moet dus 44 jaar werken om je investering terug te verdienen... en als je de intrest in beschouwing gaat nemen op je 10.000 euro (welke na 44 jaar 35.645 waard is aan een gemiddelde van 3%) dan verdien je je investering nooit terug.

Je bent toch wel wat factoren vergeten in je berekening. Naast de prijs voor je elektriciteit die je terugverdient krijg je ook nog eens 450 EUR per 1000kW die je produceert (gedurende 20 jaar). Daarnaast krijg je soms ook van je gemeente een premie (in Tielt bvb éénmalig 625EUR). En als laatste mag je tot 40% van de factuur aftrekken van je belastingen (max 3440 EUR). Globaal kan je stellen dat ze na 8 a 9 jaar terugverdiend zijn en je de jaren daarna er enkel voordeel uit haalt.

Concreet: je hebt een installatie van 10000 EUR die gedurende 20 jaar gemiddeld 1000 kW/jaar levert.
- Het eerste jaar krijg je 170 (besparing) + 450 (certificaat) + 850 (haalbaar bedrag via belastingenrecup) + 625 (gemeente) = 2095
- De volgende jaren krijg je 170 + 450 = 620 EUR.

In dit geval heb je na 13 jaar uw geld terug, maar dit is wel al redelijk negatief gerekend (belastingaftrek is heel laag ingeschat en opbrengst per jaar is ook weinig.) Komt er bij dat je jaar na jaar misschien meer krijgt per kW die je produceert.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lithion schreef:Naast de prijs voor je elektriciteit die je terugverdient krijg je ook nog eens 450 EUR per 1000kW die je produceert (gedurende 20 jaar).


Ben je daar zeker van... da's tegen 45 eurocent/kWh terwijl de maatschappij hem amper tegen 17 eurocent/kWh kan verkopen (eigenlijk zelfs maar de helft aangezien de rest distributie kosten zijn).

Uit je voorbeeld mag het dan wel duidelijk zijn dat zonnepanelen totaal niet rendabel zijn, en dat ze enkel door een enorme subsidie zinvol kunnen zijn.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben daar heel zeker van. Als je me niet geloofd, zoek het dan eens op via premiezoeker. Als je geen groene stroom afneemt bij je energieleverancier, dan zal je op je factuur een item vinden: groenestroombijdrage. Dit bedrag gaat oa naar de subsidiëring van de certificaten ;).

Idd: zonnepanelen zijn momenteel nog niet echt rendabel zonder subsidies. Het rendement ligt nog niet zo hoog, maar er zijn recentelijk enkele nieuwe technieken waarbij de opbrengst x2 zou gaan. Afwachten dus.
zogro
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:16

De firma die de mijne gelegd hebben verdelen uw factuur over 2 jaar zodat je 2 x kan aangeven aan de belastingen wat perfect werkt.

mijn installatie is voor 2400 kw en ik heb 13600 euro betaald waarvan ik 40% terugkrijg in 2 keer.
500 euro van gemeente (sommige gemeenten 1000euro)

en zeker 2x 450 euro van certificaten voor 20 jaar lang per jaar.

ik had een verbruik van 3500-4000 kw dus mijn verbruik is met de helft gedaald ik krijg ieder jaar zeker 900 euro van certificaten en als ik 2000 uitgehaald (waar ik meestal ruim boven zal zitten) heb aan 18 eurocent of k weet niet hoeveel je betaald win ik nog eens 360 euro uit die ik normaal ging moeten betalen.
da's minstens een 1200 euro per jaar.

13600- 40%= 8160 - 500 gemeentepriem = 7660 wat ik betaal
ik spaar jaalijks minstens 1200 uit in een goeie 7 jaar is ze volledig terugbetaald.

Ik heb de mijne laten leggen door total solar http://www.solartotal.be/
die mannen kijken voor alles premie geven voldoende uitleg voor belastingen enzo. En splitsen factuur in 2 jaar denk ondertussen 3 jaar ook al.

Afwachten kun je doen maar reken er niet op de die 40% nog jaren gaat blijven ook die certificaten zullen dalen in opbrengst
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

zogro schreef:en zeker 2x 450 euro van certificaten voor 20 jaar lang per jaar.


Het is duidelijk de reddende engel voor zonne-energie... dacht eerst dat het enkel zou zijn voor een kWh was die je terug op het net plaatst, maar blijkbaar is het inderdaad per geproduceerde kWh (dus ook die je zelf gebruikt) wat het natuurlijk echt interessant maakt, zeker aangezien je die garantie krijgt voor 20 jaar.

Wel een vraagje... het is dus per 1000 kWh... is het dan zo dat wanneer je in theorie slechts 1999 kWh zou produceren je dan slechts 1 x 450 euro krijgt ?

lithion schreef:Daarnaast krijg je soms ook van je gemeente een premie (in Tielt bvb éénmalig 625EUR).


Euh... blijkbaar niet in mijn gemeente, althans niet volgens http://www.premiezoeker.be :cry:
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 op 16 nov 2008, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Je moet per 1000kwh naar de website gaan en dit zelf indienen om zo uw certificaat aan te vragen, als je dit zou doen op 999 kwh ipv 1000kwh gaat dit volgens mij niet veel uithalen. Wanneer ze bij jou zijn heb je die 1kwh al geproduceerd.

Wat je niet kan doen is bij 500kwh al een certificaat aanvragen! Ze hebben een systeem dat uitrekent hoeveel je maximum kan produceren dus zo komen ze er wel achter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

reyntjensw schreef:Je moet per 1000kwh naar de website gaan en dit zelf indienen om zo uw certificaat aan te vragen


Is dit gewoon doorlopend dan, bedoel maar als je 1500 kWh per jaar zou produceren, heb je dan recht op 3 certificaten gezien op twee jaar, of bekijkt men dat per jaar (zodat je er maar twee zou krijgen op twee jaar) ?
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens mij is het doorlopend. Bij het plaatsen van de zonnepanelen worden er papieren ingevuld met de capaciteit van de panelen en dergelijke en die worden dan opgestuurd naar de bevoegde instanties.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

zogro schreef:mijn installatie is voor 2400 kw en ik heb 13600 euro betaald


Wat voor oppervlakte heb je ?
zogro
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:16

oppervlakte weet in niet direct vanbuiten zou eens moeten kijken.
Ik heb 12 panelen gelegd.

huis is ook wel perfect gelegen heel de dag zon scheelt ook veel.
Zelfs voor premies als je ze nie in zuidelijke richting legt kan het zijn dat je geen recht krijgt op premie.
Dus leg ze zeker niet in het noorden :p

Zonnepanelen moeten een bepaald % rendement halen + helling moet juist graden zijn enzo.

Maar firma regelt dit allemaal. eerste dat ze deden was kijken of de ligging goed was.

Als je panelen legt via electrabel of nuon betaal je wel meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

zogro schreef:Als je panelen legt via electrabel of nuon betaal je wel meer.


Om jou hoeveelheid te produceren geeft men bij Electrabel aan dat je ongeveer 20 vierkante meter nodig hebt, en de prijs hiervoor 16.944 euro exclusief is (17960 euro inclusief dus). Da's dus toch bijna 5000 euro duurder dan jou oplossing.

Op basis van de Electrabel prijzen (en geen premie van mijn gemeente) maak ik pas na 19 jaar winst, terwijl dit bij jou reeds na 9 jaar is... en da's toch wel een heel verschil ! Als ik de intrest op m'n centen verhoog van 3% naar 4% dat doe je er zelfs 14 jaar over.

Heb jij trouwens verschillende leveranciers vergeleken ?
zogro
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:16

ja ik heb verschillende firma's vergeleken. Meeste geven maar 10 jaar garantie waarna de eerste omvormer ongeveer de geest zal geven.

Qua prijs lagen ze allemaal dicht bij elkaar maar de garantie en die extra verzekering die je kunt bijnemen doen de meeste niet. Ook premie aanvragen enzo word door hun gedaan enigste wat je moet aantrekken is het financiele :-).
Spreiding van facturen doen ze ook niet allemaal wat financieel toch ook veel scheelt voor die 40% premie.

Er zullen óngetwijfeld nog goeie of misschien betere zijn k heb er maar paar vergeleken.
ligging speelt ook een grote rol met mijn ligging zou ik toch tot 2400 kw uit mijn installatie kunnen halen en gemiddeld 2160 kw

Ik doe na 6-7 jaar al winst
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heb je trouwens een controller waarmee je die dingen kan opvolgen en dergelijke ? Sommige kan je blijkbaar zelfs raadplegen op een website.
zogro
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:16

er staat meter bij zodat je kan zien hoeveel kw de zonnepanelen al aangemaakt hebben.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Voor mensen waarbij ze in de gemeente niet gezamelijk aankopen is hetvolgende misschien interessant?

http://dev.phost2mpact.be/argusmilieu.b ... page=10509

(kan er dat iemand vergelijken met zijn/haar aankoopprijs?)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Wij gaan beginnen aan een nieuwbouw (net grond gekocht) en zijn uiteraard ook aan het afwegen:

- combo warmtepomp / zonnecellen / vloerverwarming & isolatie waarbij de 'pomp' aangedreven kan worden door de energie die de zonnecellen opwekken. Warmtepomp voor zowel verwarming als koeling met watersysteem aangelegd in de tuin. Vloerverwarming vanwege de grote oppervlakte en uiteraard oog voor isolatie om het verlies tegen te gaan.
- slimme investering in / en plaatsing van ramen
- als extraatje (in het zeldzame geval van geld overhebben) kunnen we eventueel investeren in ventilatiewarmte recuperatie...

Al iemand ervaringen? richtprijzen / grooteordes / .. anything goes...

ps: ik zie eigenlijk het nut niet meteen in van zonnecellen voor waterverwarming. Simpel gezien lijkt het mij totaal overbodig om extra warm water te hebben in't midden van de zomer. Correct me if I am wrong...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
zogro
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:16

water warmt in de winter ook op hoor met zonnepanelen :-)
in de zomer gebruik ik ook warm water natuurlijk minder dan in de winter maar pak toch ook een warm bad en al in de zomer hoor.

Voor mij komt het beter uit omdat ik het kan aansluiten op bestaande installatie.
Voor nieuwbouw zou ik ook rondkijken om iets anders er bestaan nog veel mogelijkheden voor verwarming.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”