Mobistar onderzoekt televisieaanbod op het vaste netwerk

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Mobistar is bezig met een denkoefening over de lancering van tv op het vaste net. Dat heeft Benoit Scheen, de gedelegeerd bestuurder van het gsm-bedrijf, woensdag gezegd in de marge van de Benelux Telecom Day van de bank-verzekeraar ING. Hij kondigde voorts aan dat ook andere winkelketens binnenkort de iPhone aan de man gaan brengen. Dat schrijft De Tijd donderdag.
Mobistar is actief in telefonie en internet, maar amper in televisie. Om mee te kunnen met de concurrentie, die almaar meer inzet op de combinatie van de drie domeinen, is de gsm-operator al een tijd bezig met een strategische oefening over een uitbreiding van zijn rol op de tv-markt. Die beperkt zich nu tot het uitzenden van enkele tientallen tv-stations voor ontvangst op de gsm. Maar daar zijn slechts een paar tienduizenden klanten geïnteresseerd in.

Volgens de Mobistar-topman moet het denkwerk over twee tot drie maanden een antwoord opleveren. Volgens De Tijd houden waarnemers er rekening mee dat de Bel20’er de kwestie ter sprake brengt tijdens de onderhandelingen met Telenet over een nieuw mobiel akkoord.

Scheen wou bij ING niet kwijt hoeveel iPhones, de hippe telefoon van Apple die het exclusief mag verkopen in België, al aan de man gebracht zijn. De cijfers liggen in elk geval boven verwachting. Nog deze maand wordt de verkoop uitgebreid naar andere kanalen zoals Fnac en Media Markt. Ook de laptops die Mobistar sinds kort verkoopt, slaan zeer goed aan.

bvb

ACH , nog wa goed nieuws
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Voor zover ik zie, zijn er dan slechts een aantal opties:

1) De ethernet frequenties die vrijkwamen met verdwijnen van analoge TV worden door Mobistar gebruit.
2) Mobistar bied IPTV aan via het Belgacom DSL netwerk? Very unlikely.
3) Via de kabel (Telenet)? Also very unlikely to happen...
4) Satteliet? (concurrentie TV Vlaanderen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

5) Het koopt het Scarlet fiber netwerk op, en gebruikt BGC voor de last mile, of gaat misschien voor FTTH.
6) Ergens anders las ik dat iemand zo stout was te denken dat Mobistar TN zou overkopen (al is dat een piste in het verleden geweest).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

r2504 schreef:5) Het koopt het Scarlet fiber netwerk op, en gebruikt BGC voor de last mile, of gaat misschien voor FTTH.
De posting was nog niet koud of... http://www.zdnet.be/news.cfm?id=94559&mxp=101
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

r2504 schreef:5) Het koopt het Scarlet fiber netwerk op, en gebruikt BGC voor de last mile, of gaat misschien voor FTTH.
6) Ergens anders las ik dat iemand zo stout was te denken dat Mobistar TN zou overkopen (al is dat een piste in het verleden geweest).
Even voor de duidelijkheid. Het Scarlet glasvezelnetwerk is NIET geschikt voor FTTH.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mr.T schreef:Even voor de duidelijkheid. Het Scarlet glasvezelnetwerk is NIET geschikt voor FTTH.
Het is een backbone... maar je moet van ergens vertrekken met FTTH hé.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Mr.T schreef:Even voor de duidelijkheid. Het Scarlet glasvezelnetwerk is NIET geschikt voor FTTH.
Het is een backbone... maar je moet van ergens vertrekken met FTTH hé.
Maar waarmee? Op dit moment is enkel koper (telefonie) en coax (aanwezig tot bij de modale woonst).

Dat zou betekenen dat Mobistar nog steeds Belgacom en/of Telenet van doen heeft (toch als ze op korte termijn een concurrerend product uit de grond willen stampen).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

"2009 wordt het jaar waarin Belgian Telecom ook TV zal aanbieden."
BT werkt ook via het mobistar netwerk...(en da's adsl2)

volledig artikel :-D

TELECOM Goed draaiende verkoop van iPhones wordt uitgebreid naar andere winkelketens

-- (tijd) - Mobistar is bezig met een denkoefening over de lancering van tv op het vaste net. Dat heeft Benoit Scheen, de gedelegeerd bestuurder van het gsm-bedrijf, gisteren gezegd in de marge van de Benelux Telecom Day van de bank-verzekeraar ING. Hij kondigde voorts aan dat ook andere winkelketens binnenkort de iPhone aan de man gaan brengen.

Mobistar is actief in telefonie en internet maar amper in televisie. Om mee te kunnen met de concurrentie, die almaar meer inzet op de combinatie van de drie domeinen, is de gsm-operator echter al een tijd bezig met een strategische oefening over een uitbreiding van zijn rol op de tv-markt. Die beperkt zich nu tot het uitzenden van enkele tientallen tv-stations voor ontvangst op de gsm. Maar daar zijn slechts een paar tienduizenden klanten geïnteresseerd in.

Begin dit jaar had Mobistar gezegd geen belangstelling te hebben voor het verdelen van tv-programma's op het vaste net, gezien de sterke focus op mobiele diensten. Nu blijkt daarover toch een denkoefening aan de gang te zijn. 'Vandaag zijn we op vijf domeinen actief: spraak en data op vast en mobiel, en mobiele tv. We bekijken of we er tv op het vaste net aan dienen toe te voegen', zei Scheen. Concurrent Belgacom zette op het ING-seminarie opnieuw in de verf dat het de enige speler is in België die de zes segmenten bedient.

Telenet

Volgens de Mobistar-topman moet het denkwerk over twee tot drie maanden een antwoord opleveren. Waarnemers houden er rekening mee dat de Bel20'er de kwestie ter sprake brengt tijdens de onderhandelingen met Telenet over een nieuw mobiel akkoord, al zegt Scheen dat hij de twee onderwerpen apart probeert te houden.

Telenet wil een grotere rol spelen op de Belgische gsm-markt en zit daarvoor aan tafel met Mobistar, zijn huidige mobiele partner, BASE en Proximus. Mogelijk praten Mobistar en Telenet ook over wat de tweede op tv-vlak kan betekenen voor de eerste. Op dit moment sluit Scheen niets uit: 'We kunnen zelf iets doen of iets (een aanbod van een andere partij, red.) verkopen.'

Proefproject

Voor draadloze tv-diensten gaat de voorkeur van Mobistar uit naar digitale uitzendingen naar mobiele toestellen. Dat is de zogenaamde DVB-H-technologie. 'We zijn bezig een DVB-H-proefproject voor te bereiden, waarbij we de technologie volgend jaar live testen, waarschijnlijk in het Brusselse. We willen enkele honderden mensen laten deelnemen. Naar digitale ether-tv voor vaste toestellen of DVB-T kijken we niet. Het lijkt me moeilijk op dat vlak een businessmodel met toegevoegde waarde te ontwikkelen.'

Scheen wou bij ING niet kwijt hoeveel iPhones, de grensverleggende telefoon van Apple die het exclusief mag verkopen in België, al aan de man gebracht zijn. 'Cijfers geven we pas eind dit jaar. Maar we verkopen er meer dan we dachten, zelfs meer dan onze meest optimistische inschatting.'

Ook een aantal andere verwachtingen van Mobistar kwamen niet uit. 'We hadden verwacht dat we er vooral de eerste weken veel zouden verkopen. Nu blijkt dat we het hoogste volume haalden in oktober, ondanks de crisis. Wat me ook verbaast, is dat het eveneens een product is gebleken voor professionele klanten. Bedrijven kopen ze met de tientallen tegelijk.' Nu zijn de iPhones enkel verkrijgbaar bij een aantal Apple-dealers en in de Mobistar Centers. Nog deze maand wordt de verkoop uitgebreid naar andere kanalen zoals Fnac en Media Markt.

Mobistar verkoopt sinds kort, in het kader van zijn diversificatiestrategie, ook laptops. 'Ze slaan zeer goed aan. Onze eerste voorraad van enkele duizenden stuks is al uitgeput. Ook het aantal kopers dat er een mobiel internetabonnement bijneemt, is hoog.' BB
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Niets anders dan pure reselling vanwege BT ^^

Als Mobistar nee zegt, dan staat BT daar :")

Nu, ik dacht eerder dat Telenet mobistar zou opkopen xD
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

@ Lord Utopia, ben je daar weer zeveraar/onnozelaar?

pak nog een doos prozac, want bij alles wat ik aankondig, beschuldig je mij van betrokkenheid in het desbetreffende bedrijf/koppelverkoop!

hoeveel keer moet ik het nog zeggen
IK BEN EEN GEWONE KLANT VAN BELGIAN TELECOM, dus waar zijn mijn commerciële belangen bij BT? last van waanbeelden/paranoïa?

heb al bij skynet, telenet, versatel, edpnet, euphony gezeten....maakt mij dit ook een verkoper van bovenstaande bedrijven.....?

Ga je nu GODV****** stoppen met mij vanalles te beschuldigen! tja, Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil. En die uil is in uw geval zeker van toepassing....
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Niets anders dan pure reselling vanwege BT ^^

Als Mobistar nee zegt, dan staat BT daar :")

Nu, ik dacht eerder dat Telenet mobistar zou opkopen xD
Mobistar en netwerk zijn eigendom van France Telecom. Die gaan hun voet in de belgische markt niet verkopen maar eerder uitbreiden gezien hun politiek de laatste jaren.
Het feit dat BT (concurrent Orange Business) ook op de loer ligt houdt France Telecom nog meer tegen om te verkopen.
Maar das my opinion :)
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

ff voor de duidelijkheid
BT == British Telecom

BT != Belgian telecom

En kom nu niet af dat je British telecom wilt vergelijken met Belgian Telecom. :roll:
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Wow, my bad, beroepsmisvorming.
Als ik BT zie staan denk ik direct aan British Telecom.
Sorryyy :)
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

satsurfer schreef:@ Lord Utopia, ben je daar weer zeveraar/onnozelaar?

pak nog een doos prozac, want bij alles wat ik aankondig, beschuldig je mij van betrokkenheid in het desbetreffende bedrijf/koppelverkoop!

hoeveel keer moet ik het nog zeggen
IK BEN EEN GEWONE KLANT VAN BELGIAN TELECOM, dus waar zijn mijn commerciële belangen bij BT? last van waanbeelden/paranoïa?

heb al bij skynet, telenet, versatel, edpnet, euphony gezeten....maakt mij dit ook een verkoper van bovenstaande bedrijven.....?

Ga je nu GODV****** stoppen met mij vanalles te beschuldigen! tja, Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil. En die uil is in uw geval zeker van toepassing....
Satsurfer, misschien moet jij eens naar de apotheker :wink:

In bovenstaande zie ik geen beschuldiging aan uw adres. Laat u toch niet zo snel op uw paard zetten.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ah bon, Mobistar die Telenet koopt is dus een mogelijke piste (al vermoed ik persoonlijk eerder onwaarschijnlijk). Al ken ik daar te weinig vanaf om daar over te oordelen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Dfrog schreef:Satsurfer, misschien moet jij eens naar de apotheker :wink:

In bovenstaande zie ik geen beschuldiging aan uw adres. Laat u toch niet zo snel op uw paard zetten.
@ dfrog: kijk ook eens op http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 8&start=60, waar een overzichtje staat van de flames van mijnheer Lordparanoïa
:evil:
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ach, daar bedoelen ze zeker mee, .. "Hallo, BGC hoeveel kost BGC tv retail" of telenet, .. Mobistar onderzoekt mogelijkheden, ..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ofloo schreef:ach, daar bedoelen ze zeker mee, .. "Hallo, BGC hoeveel kost BGC tv retail" of telenet, .. Mobistar onderzoekt mogelijkheden, ..
Als BGC of TN met retail begint voor Mobistar... dan is natuurlijk de vraag wie de volgende is die TV in retail wil verkopen, en daarmee dan ook onder de prijs gaat van BGC of TN zelf.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Ofloo schreef:ach, daar bedoelen ze zeker mee, .. "Hallo, BGC hoeveel kost BGC tv retail" of telenet, .. Mobistar onderzoekt mogelijkheden, ..
Als BGC of TN met retail begint voor Mobistar... dan is natuurlijk de vraag wie de volgende is die TV in retail wil verkopen, en daarmee dan ook onder de prijs gaat van BGC of TN zelf.
Volgens mij is het te vroeg om hiermee te beginnen. De BGC en TN-packs trekken waarschijnlijk een hoop nieuwe klanten aan. Wanneer dat effect verminderd zal zijn, zullen ze verder op zoek gaan naar nieuwe groei door bv retail voor de alternatieven. Maar we kunnen hopen natuurlijk!
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

very big bump
Vragen kreeg de raad van bestuur niet voorgeschoteld. Zelfs niet over de televisieplannen van het bedrijf. De journalisten stelden achteraf wel de vraag, maar veel wou ceo Scheen nog niet kwijt.

De innoverende 'multisource'-technologie die tv-kijken mogelijk maakt op tv, smarthphone en computer zit nog in een testfase. 'De ingenieurs testen de technologie niet op beperkte schaal, maar over heel België.' De klant zal thuis een box ('une boîte') hebben staan die de content doorstuurt naar tv, smarthphone, tablet en computer. Rond de zomer volgen meer details, waarna snel een commercieel aanbod zal volgen dat 'concurrentieel zal zijn tegenover de tv-producten van Belgacom en Telenet.'
De Tijd
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”