Af en toe zie ik gebruikers die problemen hebben om een (gekabeld) netwerk op te zetten in een oudere woning, die niet met correcte UTP kabels uitgerust is, of waar je geen nieuwe kabels meer kan of wil leggen.
Ik wil hierbij mijn ervaring delen:
Mij mij thuis ligt er naar iedere kamer een ouderwetse telefoonkabel (25 jaar geleden was dit modern). Deze kabel bevat 7 koperdraden: 3 paren + 1 aarding (toen hadden telefoontoestellen nog een aarde nodig om de 'R' toest te laten werken - nu gebeurt dit via een flash)
1 paar gebruik ik voor telefoon.
2 paren gebruik ik voor netwerk.
Dit werk perfect, op voorwaarde dat je de snelheid beperkt tot 10 Mbit/s
De "kenners" beweren dat (gewone) telefoondraad totaal ongeschikt is voor netwerken, maar mijn ervaring is dat je een perfect stabiele verbinding hebt, als je maar tot max 10 Mbit/s gaat (zelfs over relatief grote afstanden)
Alleen als je naar 100Mbit/s wil gaan, gaat het echt mis (verbrekingen, collisions, PC's die geen IP krijgen van de DHCP enz ...)
Ik gebruik 2 manieren om de snelheid te cappen op 10 Mbit/s:
* voor vaste PC's stel ik gewoon de netwerk kaart in op 10Mbit/s
* ik heb ook een ouderwets 10Mbit/s (5-poorts) hubje staan achter mijn router, waarop die telefoonkabels aangesloten zijn
Bij gewoon internetten heb ik geen last van een 10Mbits/s verbinding tussen PC's en router: Mijn ADSL synchroniseert aan 9Mbit/s, dus niet echt een vertraging.
Enig nadeel is als je echt grote bestanden wil uitwisselen tussen PC's op 10Mbit/s. Een 670 Mb Divx filmke neemt dan wel 12 minuten in beslag of zo.
Maar streamen (Divx filmke bekijken) vanop een van de PC's is ook geen enkel probleem ....
Groeten.
Netwerkverbindingen via telefoonkabel
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Mijn advies... trek hem er gewoon uit, en trek er een deftige UTP kabel door (met een extra inspanning en wat vaseline krijg je er zelfs twee door).philippe.deleye schreef:Mij mij thuis ligt er naar iedere kamer een ouderwetse telefoonkabel (25 jaar geleden was dit modern). Deze kabel bevat 7 koperdraden: 3 paren + 1 aarding
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik deel dezelfde mening als r2504.
Als je nu een soort netwerk over 1 paar had kunnen trekken had ik dit veel interesanter gevonden aangezien dit veel vaker voorkomt.
Met 1 UTP kabel heb je 4 paren en kun je 2 tel/faxlijnen + 1x 100mbit verbinding (of 2x 100mbit OF 1x 1000mbit) trekken. Dit gaat je veel meer opleveren dan hetgeen je nu hebt met ongeveer dezelfde hoeveelheid paren.
Als je nu een soort netwerk over 1 paar had kunnen trekken had ik dit veel interesanter gevonden aangezien dit veel vaker voorkomt.
Met 1 UTP kabel heb je 4 paren en kun je 2 tel/faxlijnen + 1x 100mbit verbinding (of 2x 100mbit OF 1x 1000mbit) trekken. Dit gaat je veel meer opleveren dan hetgeen je nu hebt met ongeveer dezelfde hoeveelheid paren.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik ben het volledig met jullie eens, dat UTP kabel de beste oplossing is, maar ik had het over een woning die 25 jaar geleden gebouwd werd, en toen bestond noch Internet, noch UTB kabel.SplinterByte schreef:Ik deel dezelfde mening als r2504.
Ik wilde gewoon uitleggen dat het zelfs in die omstandigheden mogelijk is om een netwerk aan te leggen, zonder nieuwe kabels te moeten trekken
Philippe