systeem overzetten van PATA -> SATA

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ik wilde een kameraad hiermee helpen omdat zijn schijf te klein was geworden.
Heb ghost gebruikt om alles over te zetten maar kreeg bij het opstarten een blue screen dat waarschijnlijk betrekking heeft op de driver voor SATA.

Nu had ik al geprobeerd om een herstelinstallatie te doen met de driver op diskette maar ook dat heeft niks opgelost.
Omdat de info van Asus nogal 'onduidelijk' is twijfelde ik en heb op die SATA disk xp opnieuw geïnstalleerd in een andere directory - ook met diezelfde driver - en dan start het systeem wel zonder probleem op.

Heeft er iemand een idee of, en zo ja hoe, het kan om dit aan de praat te krijgen zodat ik ook nog niet eens al de rest moet installeren/instellen want hij heeft daar geen flauw benul van en ik ben daar al te lang naar mijn goesting aan bezig.

Dank bij voorbaat.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Is er in de BIOS toevallig geen optie om de SATA poort als PATA te laten zien aan het OS?

Het omgekeerde van native mode maar kan ff ni op de juiste term komen :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Is de orgineel geinstalleerde XP up-to-date ? (alle SP's geinstalleerd dus)
Peterken
Premium Member
Premium Member

@Sven.VdS: niks van dien aard, weet wat je bedoelt - kan ook niet op de juiste naam komen.

@r2504: xp sp2 toch zeker met updates tot ... dan moet ik terug die PATA schijf aanhangen en daarmee opstarten om zeker te zijn.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Peterken schreef:@r2504: xp sp2 toch zeker
Dan heb je volgens mij normaal ook de SATA drivers ?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Peterken schreef:
Nu had ik al geprobeerd om een herstelinstallatie te doen met de driver op diskette maar ook dat heeft niks opgelost.
Omdat de info van Asus nogal 'onduidelijk' is twijfelde ik en heb op die SATA disk xp opnieuw geïnstalleerd in een andere directory - ook met diezelfde driver - en dan start het systeem wel zonder probleem op.
Dank bij voorbaat.
Is nogal onduidelijk... Je hebt dus een herinstallatie gedaan en erna een nieuwe installatie in een andere map?

En die herinstallatie is via zo'n windows xp setup achtig iets?
En in die setup kon je die driver van op diskette selecteren ergens (f8 ofzo is da zeker).?
Peterken
Premium Member
Premium Member

@misterjo: allé, is toch héél duidelijk (voor mij toch...) :P :beerchug:
een herSTELinstallatie van de originele, ge-ghoste installatie op de nieuwe SATA schijf en daarna een nieuwe installatie in een andere map - windows2.

@r2504: heb net nog eens opnieuw de setup opgestart zonder die driver diskette maar de harde schijf is niet te zien als doelschijf...
Blijkbaar is die driver toch absoluut nodig en dat had ik ook zo begrepen van de Asus website/forum.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

ow idd ff mislezen :)

Ik moet af en toe ook externe sata drivers gaan zoeken voor als ik xp sp2 installeer.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Sven.VdS schreef:Het omgekeerde van native mode maar kan ff ni op de juiste term komen :)
Compatibility mode ;)

@ Peterken: Ik vrees dat je eens zal moeten proberen met een originele XP CD ipv die herstelCD's van de fabrikant. Ik heb zo het gevoel dat die herstelprocedure de drivers op de diskette niet inlaadt.
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Het is geen herstelcd van de fabrikant maar een xp cd met sp2 op die ik heb gebruikt; het is ook met die cd dat ik de 'parallelle installatie' heb gedaan en daar nam hij de driver wel mee... :bang:
Wlf
Plus Member
Plus Member

Boot vanaf u PATA drive
Voeg nieuwe hardware toe vanuit het configuratiescherm
Installeer de driver van de fabrikant
verdickt
Premium Member
Premium Member

gewoon op de werkende schijf in windows de nodige drivers installeren, image maken her op de sata hd zetten.

Ik zou gewoon werken met acronis universal restore maar niet iedereen heeft dat natuurlijk.

Gewoon super ...
Peterken
Premium Member
Premium Member

@verdickt: ik had zoiets al geprobeerd maar misschien dat ik daar de verkeerde driver heb gekozen.

Is er een verschil om die image te maken met ghost of acronis?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”