Digitale tv via powerline

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Kwiepe
Starter
Starter

Ik heb onlangs een funkyshake (internet + digitale tv) besteld bij Telenet. Telenet internet is al volledig geïnstalleerd, ik wacht enkel nog op mijn self starter pakket met de HD digicorder. De televisie is een 3-tal meter verwijderd van de modem en ik wil geen kabel in de living leggen. Daarom denk ik eraan om de digitale tv via powerline te laten werken.

Nu zit ik met volgende vragen:
1) Aangezien er maar 1 ethernetkabel uit de modem komt, en er zowel een kabel nodig is voor internet als digitale tv, wil ik deze verdelen met een switch. Is dit mogelijk/efficiënt?
2) Uit de switch komen dan 2 ethernetkabels, één voor internet en één voor digitale tv. Die van digitale tv gaat dan in een powerline adapter. Vervolgens plaats ik een powerline adapter bij de HD digicorder. Ik lees dat er snelheidsverlies kan optreden bij het gebruik van powerline. Heeft dit ook zijn invloed op digitale tv?
3) Moet ik de powerline beveiligen zodat mijn buren niet op mijn internet kunnen? Zo ja, hoe gebeurt die beveiliging?
4) Welk merk powerline wordt aangeraden?

Mocht iemand een betere/efficiëntere manier weten om digitale tv in mijn huiskamer te krijgen, laat het gerust weten :wink: Alvast bedankt.
byter
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

In het selfstarter pakket zit normaal een switch, de opstelling die je voorstelt is correct.
modem -> switch
switch -> pwl -> pwl -> hd-digicorder
switch -> computer

Telenet gebruikt op dit moment Powerlines van Topcom, vroeger ook van Netgear.
De beveiliging wordt gedaan via de bijgeleverde software (voorbeeld de Netgear powerlines : http://tinyurl.com/62jjnu ).

Misschien vind je hier nog wat antwoorden: http://tinyurl.com/5paohz
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een powerline de 200mbit versie, en ik moet zeggen dat het een zeer grote teleurstelling is , ik haal maximum 2.20 Mb/s.
(van boven naar beneden)
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

brooklyn schreef:Ik heb een powerline de 200mbit versie, en ik moet zeggen dat het een zeer grote teleurstelling is , ik haal maximum 2.20 Mb/s.
(van boven naar beneden)
Dat is niet normaal. Welk merk heb je?
Afbeelding
Kwiepe
Starter
Starter

byter schreef:In het selfstarter pakket zit normaal een switch, de opstelling die je voorstelt is correct.
modem -> switch
switch -> pwl -> pwl -> hd-digicorder
switch -> computer

Telenet gebruikt op dit moment Powerlines van Topcom, vroeger ook van Netgear.
De beveiliging wordt gedaan via de bijgeleverde software (voorbeeld de Netgear powerlines : http://tinyurl.com/62jjnu ).

Misschien vind je hier nog wat antwoorden: http://tinyurl.com/5paohz
Bedankt voor de info :-)
brooklyn schreef:Ik heb een powerline de 200mbit versie, en ik moet zeggen dat het een zeer grote teleurstelling is , ik haal maximum 2.20 Mb/s.
(van boven naar beneden)
Ik heb inderdaad wel meer reacties gelezen van mensen die teleurgesteld zijn in de snelheid van powerline. Vandaar dat ik de verbinding naar mijn computer liever via de gewone kabel laat verlopen. Het enige wat ik nu nog graag zou willen weten is of een eventueel verminderde snelheid via powerline zijn invloed heeft op digitale tv. Zal mijn digicorder trager werken of zal de tv-gids trager laden, enz...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Kwiepe schreef:Het enige wat ik nu nog graag zou willen weten is of een eventueel verminderde snelheid via powerline zijn invloed heeft op digitale tv. Zal mijn digicorder trager werken of zal de tv-gids trager laden, enz...
Ik heb hier ook op verschillende plaatsen Powerline adapters (de eerste adapters van Netgear - 14 Mbit) en geen enkel probleem en ze werken zeker niet aan de maximale snelheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kwiepe schreef:1) Aangezien er maar 1 ethernetkabel uit de modem komt, en er zowel een kabel nodig is voor internet als digitale tv, wil ik deze verdelen met een switch. Is dit mogelijk/efficiënt?
Het is de enige correcte methode... trouwens normaal krijg je van TN een switch om je digitale TV op aan te sluiten als je reeds internet hebt (en dus geen vrije poort).
Kwiepe schreef:Vervolgens plaats ik een powerline adapter bij de HD digicorder. Ik lees dat er snelheidsverlies kan optreden bij het gebruik van powerline. Heeft dit ook zijn invloed op digitale tv?
De ethernet verbinding van je decoder wordt enkel gebruikt om wat EPG data door te sturen, en enkele commando's voor ALC. Er is dus absoluut geen snelheid vereist aangezien er geen "beeld" over de verbinding gaat.
Kwiepe schreef:3) Moet ik de powerline beveiligen zodat mijn buren niet op mijn internet kunnen? Zo ja, hoe gebeurt die beveiliging?
De kans is klein, maar het is aangeraden... voor de beveiliging... RTFM !
Kwiepe schreef:4) Welk merk powerline wordt aangeraden?
Je kan deze best bij TN bestellen... uitzonderlijk zijn ze daar redelijk goedkoop.
Kwiepe
Starter
Starter

Astralon schreef:
Kwiepe schreef:Het enige wat ik nu nog graag zou willen weten is of een eventueel verminderde snelheid via powerline zijn invloed heeft op digitale tv. Zal mijn digicorder trager werken of zal de tv-gids trager laden, enz...
Ik heb hier ook op verschillende plaatsen Powerline adapters (de eerste adapters van Netgear - 14 Mbit) en geen enkel probleem en ze werken zeker niet aan de maximale snelheid.
r2504 schreef:
Kwiepe schreef:1) Aangezien er maar 1 ethernetkabel uit de modem komt, en er zowel een kabel nodig is voor internet als digitale tv, wil ik deze verdelen met een switch. Is dit mogelijk/efficiënt?
Het is de enige correcte methode... trouwens normaal krijg je van TN een switch om je digitale TV op aan te sluiten als je reeds internet hebt (en dus geen vrije poort).
Kwiepe schreef:Vervolgens plaats ik een powerline adapter bij de HD digicorder. Ik lees dat er snelheidsverlies kan optreden bij het gebruik van powerline. Heeft dit ook zijn invloed op digitale tv?
De ethernet verbinding van je decoder wordt enkel gebruikt om wat EPG data door te sturen, en enkele commando's voor ALC. Er is dus absoluut geen snelheid vereist aangezien er geen "beeld" over de verbinding gaat.
Kwiepe schreef:3) Moet ik de powerline beveiligen zodat mijn buren niet op mijn internet kunnen? Zo ja, hoe gebeurt die beveiliging?
De kans is klein, maar het is aangeraden... voor de beveiliging... RTFM !
Kwiepe schreef:4) Welk merk powerline wordt aangeraden?
Je kan deze best bij TN bestellen... uitzonderlijk zijn ze daar redelijk goedkoop.
Merci voor de uitgebreide antwoorden :-)

Ik had begrepen dat je de adapters enkel bij Telenet kon bestellen als je ook de powerline installatie neemt. Dat komt voor mij op een meerkost van € 100 (€ 50 activatie + € 50 installatie). Vandaar dat ik ze liever zelf wil aankopen.

Ik veronderstel dat Telenet gebruikt maakt van de Topcom Powerlan 200 adapters. Als je die via Telenet zou kunnen verkrijgen aan € 25 is dit inderdaad redelijk goedkoop t.o.v. de prijzen die je elders ziet. Is het toch mogelijk om deze afzonderlijk bij Telenet te verkrijgen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kwiepe schreef:Ik had begrepen dat je de adapters enkel bij Telenet kon bestellen als je ook de powerline installatie neemt.
Geen idee... best even controleren voor je facturen krijgt voor dingen die je niet wil of beter zelf kan. Misschien moet je anders eens langs gaan in een TN service center (is niet hetzelfde als een TN winkel !) om te kijken of je ze zo niet kan aankopen.
Kwiepe schreef:Ik veronderstel dat Telenet gebruikt maakt van de Topcom Powerlan 200 adapters.
Geen idee, zoals ik al schreef is er niet meteen een reden om de snelle powerlines te gebruiken (tenzij je ook je internet erover wil laten gaan).
Kwiepe schreef:Als je die via Telenet zou kunnen verkrijgen aan € 25 is dit inderdaad redelijk goedkoop t.o.v. de prijzen die je elders ziet. Is het toch mogelijk om deze afzonderlijk bij Telenet te verkrijgen?
Het is enorm goedkoop... verder zie eerste reply.
Kwiepe
Starter
Starter

r2504 schreef:
Kwiepe schreef:Ik had begrepen dat je de adapters enkel bij Telenet kon bestellen als je ook de powerline installatie neemt.
Geen idee... best even controleren voor je facturen krijgt voor dingen die je niet wil of beter zelf kan. Misschien moet je anders eens langs gaan in een TN service center (is niet hetzelfde als een TN winkel !) om te kijken of je ze zo niet kan aankopen.
Kwiepe schreef:Ik veronderstel dat Telenet gebruikt maakt van de Topcom Powerlan 200 adapters.
Geen idee, zoals ik al schreef is er niet meteen een reden om de snelle powerlines te gebruiken (tenzij je ook je internet erover wil laten gaan).
Kwiepe schreef:Als je die via Telenet zou kunnen verkrijgen aan € 25 is dit inderdaad redelijk goedkoop t.o.v. de prijzen die je elders ziet. Is het toch mogelijk om deze afzonderlijk bij Telenet te verkrijgen?
Internet via powerline is iets wat ik in het achterhoofd houd. Vandaar mij keuze voor de middenweg tussen 14/85/200 Mbps.

Morgen ga ik eens langs in een Telenet Service Center om mijn self starter pakket op te halen. Ik zal dan meteen vragen of ik de powerline adapters kan kopen. Ik laat wel weten wat het resultaat is :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kwiepe schreef:Internet via powerline is iets wat ik in het achterhoofd houd. Vandaar mij keuze voor de middenweg tussen 14/85/200 Mbps.
Vergeet niet dat een powerline "netwerk" een shared netwerk is (net zoals wireless), maw. de bandbreedte moet je delen met ALLE aangesloten devices. Een ander bedje waar powerline ziek in is, is dat het zelden de geadverteerde snelheid zal halen (zelfs tussen twee devices).

Kortom... als je een UTP kabel kan trekken, go for it !
Kwiepe schreef:Ik laat wel weten wat het resultaat is :wink:
Thx.
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 32 keer

Kwiepe schreef:
r2504 schreef:
Internet via powerline is iets wat ik in het achterhoofd houd. Vandaar mij keuze voor de middenweg tussen 14/85/200 Mbps.

Morgen ga ik eens langs in een Telenet Service Center om mijn self starter pakket op te halen. Ik zal dan meteen vragen of ik de powerline adapters kan kopen. Ik laat wel weten wat het resultaat is :wink:
Volgens mij kan je die powerline adapters niet krijgen bij een selfstarter installatiepakket. Enkel een technieker (comfort) kan deze plaatsen aan die prijs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

THDBASED schreef:Volgens mij kan je die powerline adapters niet krijgen bij een selfstarter installatiepakket. Enkel een technieker (comfort) kan deze plaatsen aan die prijs.
Zou weer typisch TN zijn... een technieker sturen om iets in het stopcontact te komen steken :roll:
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 11 keer

THDBASED schreef:Volgens mij kan je die powerline adapters niet krijgen bij een selfstarter installatiepakket. Enkel een technieker (comfort) kan deze plaatsen aan die prijs.
Je kan ze wel aankopen maar zoals je zegt niet aan die prijs. Dat klopt.
Afbeelding
Kwiepe
Starter
Starter

nonkie schreef:
Je kan ze wel aankopen maar zoals je zegt niet aan die prijs. Dat klopt.
Ik kom net van het Telenet Center en je kan de powerline adapters bij hen niet aankopen zonder een powerline installatie te nemen. Best wel jammer want in het lokaaltje waar ik ontvangen werd stond net een doos met adapters :|

Dan maar een setje in de winkel kopen ...
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

nonkie schreef:
(van boven naar beneden)
Dat is niet normaal. Welk merk heb je?
devolo
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

brooklyn schreef:devolo
Allé da's toch raar, ik heb Zyxels en ik haal 70Mbit. De electriciteit in dit oude huis is nochtans niet recentelijk vernieuwd. Je steekt ze toch rechtstreeks in het stopcontact en niet in een "kattenkop" hé ;-)?
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

deej schreef:
brooklyn schreef:devolo
Allé da's toch raar, ik heb Zyxels en ik haal 70Mbit. De electriciteit in dit oude huis is nochtans niet recentelijk vernieuwd. Je steekt ze toch rechtstreeks in het stopcontact en niet in een "kattenkop" hé ;-)?
Het hangt er misschien ook vanaf hoeveel doorverbindingen je met uw stopcontacten hebt gemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”