Econcern wil Belgisch windmolenpark bouwen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
bf62
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

ZEIST (AFN) - Het Nederlandse bedrijf Econcern wil op 50 kilometer voor de kust van België een zeewindpark met drijvende windmolens bouwen. Het bedrijf maakte donderdag bekend hiertoe samen met partner Blue H TTR bij de Belgische autoriteiten een aanvraag te hebben ingediend.

Blue H TTR heeft de technologie voor de drijvende windmolens ontwikkeld. Volgens Econcern zijn drijvende turbines goedkoper dan conventionele zeewindmolens en kunnen deze in diepere wateren worden geplaatst. Naar verwachting is de technologie in 2013 klaar om te worden toegepast en kan dan worden begonnen met de bouw.

Het park dat Econcern wil bouwen moet een capaciteit krijgen van 600 megawatt. Daarmee kunnen ongeveer 600.000 huishoudens van stroom worden voorzien.
Bron:
http://www.beursduivel.be/Econcern_wil_ ... 56827.news
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

aanvullend
Het consortium Northwester heeft een concessie aangevraagd voor een zeewindpark dat zal bestaan uit drijvende windmolens. Dergelijke nieuwe technologie is geschikt voor gebruik op plaatsen waar de zee 30 tot 60 m diep is. De kostprijs van het project, dat zich op 50 kilometer voor de Belgische kust bevindt, zal wellicht meer dan 1,5 miljard euro bedragen, zo schrijft De Tijd.

De Nederlandse groenestroomreus Econcern en het consortium Blue H TTR gaven de voorbije weken te kennen dat ze azen op de grootste windenergieconcessie op Belgisch grondgebied, ruim 50 kilometer voor de kust. Beide groepen hebben de krachten gebundeld voor een ambitieus windproject dat gebruikmaakt van drijvende windturbines.

Het project met de naam Northwester gaat uit van een vermogen van 610 megawatt en is daarmee dubbel zo groot als C-Power of Belwind. De plannen van Blue H zijn veelbelovend, maar er is nog heel wat onderzoek- en testwerk nodig. Blue H heeft op dit moment maar één prototype in Italië, een kleine windturbine van 80 kilowatt. "De technologie moet binnen vijf jaar af zijn", zegt Frank Coenen van Econcern. (belga/adv)
23/10/08 07u30
Aangezien ze nu nog maar 1 prototype hebben, lijken ze wel ambitieuze plannen te koesteren.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Drijvend... lijkt me een uitdaging! Maareuh: meer groene energie in zee, daar kan ik enkel vóór zijn ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Goztow schreef:Drijvend... lijkt me een uitdaging! Maareuh: meer groene energie in zee, daar kan ik enkel vóór zijn ;).
idem.

Domme vraag echter: 50 km in zee.... waar moet ik me daarbij denken? Het zal alvast het kanaal niet zijn, met andere woorden: internationale wateren toch?

Het zal alvast niet zichtbaar zijn, en op zee is er zowat altijd wind. Mooi project. Hopelijk komt het er ook door.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik vraag me steeds af hoe het zit met die aanleg- en onderhoudskosten van zulke zee-projecten.. Moet toch x-meer zijn dan op land..
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Het rendement op zee is natuurlijk ook wel groter :wink:
baxxie
Starter Plus
Starter Plus

Het rendement is idd hoger, maar de kosten zijn nog veel hoger dan bij windmolens op het land. Offshore windenergie is altijd veel duurder dan onshore, dit heeft veel te maken met de prijs van de onderzeese kabel. Bijkomend probleem is dat windmolens op zee veel vaker defect zijn omdat ze bij een defect niet altijd bereikbaar zijn voor reparaties. Bij de meeste offshore projecten zijn er bijna altijd een heel aantal turbines die stilstaan. Als het aan mij zou liggen, dan bouwen we kerncentrales ipv heel de zee vol windmolens te zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”