Paniek hedgefondsen zorgt voor koersrecord VW

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Het aandeel Volkswagen kostte vanochtend heel eventjes meer dan 1000 euro. Het is een gevolg van de paniek onder hedgefondsen. Volkswagen-topman Martin Winterkorn kan er waarschijnlijk alleen maar om lachen.

Direct na opening van de Europese beurzen om negen uur vanochtend, spoot het aandeel Volkswagen met honderden procenten tegelijk omhoog. Kort na negenen kostte een aandeel 1005 euro. Zie het koersverloop hier .

Volgens een doorgewinterde handelaar in Amsterdam is dat het gevolg van extreem vluchtgedrag onder met name hedge fondsen.

"Het is ridicuul, nog nooit vertoond, en geeft aan hoe hoog de nood is onder de fondsmanagers. Hedge fondsen weten niet meer waar ze het zoeken moeten, en zijn de afgelopen weken massaal short gegaan op Volkswagen omdat ze gokten op slecht nieuws. Dat viel behoorllijk tegen", aldus de handelaar.

De fondsmanagers beloofden aandelen Volkswagen voor een afgesproken prijs te verkopen aan bepaalde andere partijen. Ze gokten op slecht nieuws. Dat zou de prijs van de aandelen drukken, waardoor ze die aandelen voor minder dan de afgesproken prijs zouden kunnen inkopen. De fondsen hoopten het verschil in prijs in de zak te kunnen steken als winst.

Maar er is de afgelopen weken alleen maar goed nieuws rond Volkswagen. Zo bleek de afgelopen twee dagen dat Porsche meer dan 80 procent van de aandelen Volkswagen al heeft, danwel toegezegd heeft gekregen.

Daardoor worden nog maar weinig aandelen Volkswagen verhandeld op de DAX. Er is dus weinig aanbod, terwijl hedgefondsen als een gek proberen aandelen te kopen om hun posities af te dekken.

"Het is totale paniek op de financiële markten, hedgefondsen weten van gekkigheid niet meer waar ze nog geld kunnen verdienen, en Volkswagenis daar nu hét toonbeeld van."

Inmiddels vragen Duitse handelaren zich hardop af wie op dit moment druppelsgewijs nog aandelen Volkswagen aan het verkopen is. Handelaren wijzen erop dat er toch íemand moet zijn die de stukken verkoopt - en die haalt nu heel veel geld binnen.

Zowel Volkswagen zelf als de provincie Niedersaksen zelf, dat grootaandeelhouder is in Volkswagen, worden daarbij genoemd als mogelijke verkopers.

"Iemand is nu heel veel centjes aan het verdienen, dat is wel duidelijk", stelt de Amsterdamse handelaar. "Wat óók duidelijk is, is dat hedgefondsen nu voor ettelijke miljoenen het schip in gegaan zijn."

bron: z24.nl
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ze moesten dat gewoon verbieden dat shortsellen. Het verstoort volledig een normale marktwerking.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

idd..
dit zijn praktijken die zelfs onder de noemer van voorkennis vallen, dat verboden is bij wet!
xenne
Elite Poster
Elite Poster

in dit geval hadden ze zéker geen voorkennis, er zullen er meerdere op failliet gaan.

enfin, interessant fenomeen...

maandagmorgen een koers van 200 euro, en vandaag gepiekt net boven de 1000 euro. zou wel eens mogen gebeuren met een aandeel in mijn portefeuille, bv fortis :oops: maar ja, welk goed nieuws zouden we daarvan kunnen krijgen :roll: misschien dat de volledige fortis-top opgepakt is :lol:
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Dafke schreef:idd..
dit zijn praktijken die zelfs onder de noemer van voorkennis vallen!
Euh, en waarom zo dat zo zijn ?
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Dfrog schreef:Ze moesten dat gewoon verbieden dat shortsellen. Het verstoort volledig een normale marktwerking.
Niet helemaal akkoord, in een normale context heeft short selling ook een aantal voordelen: de mogelijkheid om lange termijn posities te "hedgen "met korte termijn posities, het verbeteren van de transparantie, het verhogen van het verhandelde volume van het aandeel, een reductie van de volatiliteit enz.

Deze voordelen zijn nu niet meer geldig omdat eigenlijk bijna geen enkel marktmechanisme nog werkt.

Terzijde: het "naked" short sellen is natuurlijk wel nefast.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

xenne schreef:in dit geval hadden ze zéker geen voorkennis, er zullen er meerdere op failliet gaan.
En op het eerste zicht zou je zeggen, eigen schuld dikken bult.. Echter ons pensioenfonds zou hier voor het zelfde geld aan mee hebben gedaan. Heeft iemand daar een zich op?
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

xenne schreef:in dit geval hadden ze zéker geen voorkennis, er zullen er meerdere op failliet gaan.

maandagmorgen een koers van 200 euro, en vandaag gepiekt net boven de 1000 euro. zou wel eens mogen gebeuren met een aandeel in mijn portefeuille, bv fortis :oops: maar ja, welk goed nieuws zouden we daarvan kunnen krijgen :roll: misschien dat de volledige fortis-top opgepakt is :lol:
Ik had 10 aandeeltjes gekocht maandag morgend aan 330 € en heb ze deze vanochtend weer terug verkocht aan 997 € het stuk
Dat was wel leuk.
Lang geleden dat er nog eens zo snel superwinst was op een aandeel.

Ps: Mijn tip over volkswagen kwam notabene van een fortis topman waar ik af en toe chauffeur voor ben !!
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Opus schreef:

Ik had 10 aandeeltjes gekocht maandag morgend aan 330 € en heb ze deze vanochtend weer terug verkocht aan 997 € het stuk
Dat was wel leuk.
Lang geleden dat er nog eens zo snel superwinst was op een aandeel.

Ps: Mijn tip over volkswagen kwam notabene van een fortis topman waar ik af en toe chauffeur voor ben !!
Chauffeur zijn brengt goed op precies :)
xenne
Elite Poster
Elite Poster

volgende keer mag je tip delen met userbase :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Opus schreef:Ps: Mijn tip over volkswagen kwam notabene van een fortis topman waar ik af en toe chauffeur voor ben !!
Oh... is dat die Fortis topman die over voorkennis beschikt :lol:

Nu los daarvan, als ik jou was zou ik dergelijke uitspraken toch maar niet teveel doen op forums.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

doe ze maar gewoon prive aan ons! ik wil iedere dag een nieuwe tip zien :)

owja, mag ik eens vragen wat de tip dan juist was? Ging het over dit omhoog schieten tot +900 of enkel dat er goed nieuws zou komen ivm porsche?
Please help, looking for a way to get rich and fast
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

BungaMan schreef:doe ze maar gewoon prive aan ons! ik wil iedere dag een nieuwe tip zien :)

owja, mag ik eens vragen wat de tip dan juist was? Ging het over dit omhoog schieten tot +900 of enkel dat er goed nieuws zou komen ivm porsche?
Hij heeft mij zeer subtiel laten weten dat ik maar beter een paar aandelen van vw zou kopen wou ik toch al iets van mijn verlies willen goedmaken op zeer korte termijn (max 1 dag).

Alleen spijtig dat ik niet meer geld reserve had staan anders had ik er zeker meergekocht. Maar ja ik ben wel tevreden ermee.

r2504 schreef:Oh... is dat die Fortis topman die over voorkennis beschikt Laughing

Nu los daarvan, als ik jou was zou ik dergelijke uitspraken toch maar niet teveel doen op forums.
Ah zoveel van de mannen hebben voorkennis je moest eens weten.
Je moet alleen geluk hebben dat ze je iets zeggen :)

Over je 2de puntje: ik maak mij niet al te veel zorgen daaover hoor.
Als je weet hoeveel chauffeurs er voor fortis / bnp paribas rijden :P
Dan nog alle zelfstandigen en al de andere chauffeurs die worden ingehuurd van andere bedrijven voor fortis.
ge zou verschieten hoeveel geld die eraan uitgeven.
dan is dat feestje in monaco koude kak hoor :)
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Opus schreef:Ps: Mijn tip over volkswagen kwam notabene van een fortis topman waar ik af en toe chauffeur voor ben !!
Oh... is dat die Fortis topman die over voorkennis beschikt :lol:

Vanaf dat je uzelf topman kunt noemen, zal je volgens mij wel weten dat uw bedrijf failliet aan het gaan is. Ze focussen zich op zo'n drie man, maar dat moet veel meer volk geweten hebben. Niet dat ze dan uiteraard allemaal schuldig zijn aan het faillissement..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”