Nu ik een keuze heb gemaakt voor een HD tv (sony kdl-40w4500) is het misschien het overwegen waard om digitaal te gaan.
Ik had mij eerst laten overtuigen om Belgacom tv te worden (ik heb momenteel een VDSL boost abonnement) en een abonnement Belgacom TV zou mij jaarlijks 160 euro kosten (tov 157 euro nu voor mijn analoog distributienet abo). Of misschien moet ik de decoder aankopen zodat mijn maandelijks abonnement wat naar beneden gaat.
Andere mogelijkheid is het behouden van mijn distributie abo (bij WVEM => Infrax), maar het is tot nu toe onduidelijk hoeveel mij dat gaat kosten om digitale tv te nemen.
Andere mogelijkheid is Satelliet tv met TV Vlaanderen. Echter heb ik hier een pak vragen rond:
- Wij hebben één CRT tv + de nieuwe Sony Full HD, kan ik beide aansluiten, zoja komen er extra kosten voor de tweede tv?
- Voor mij is het huidig analoog zenderpakket belangrijk + graag Eurosport2 en/of Eurosport HD en eventueel Motors TV.
- Kan je HD kwaliteit ontvangen via satelliet?
- Hoe betrouwbaar is de satelliet ontvangst, heb je minder ontvangst bij regenweer en/of storm?
- Moet er een kabel gelegd worden naar elke tv, of kan dit ook wireless? Ik zou eventueel wel uitzendingen willen opnemen op PC indien mogelijk.
Wat zijn de kosten in mijn geval voor een simpele maar goede setup?
Alvast bedankt voor de uitklaring!
Digitale TV: what to do?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Satelliet ontvangers hebben met hun coaxkabel een doorlusmogelijkheid. Dus als je TV een gewone coax aansluiting heeft kan je de ontvanger je signaal laten doorlussen via de coax. Andere aansluitmogelijkheden: scart, hdmi. Ik weet niet of je deze uitgangen allemaal samen kan gebruiken. Indien niet, dan ben je beperkt tot het aansluiten van 1 tv toestel. Maar ga normaal gezien maar uit van 1 ontvanger per TV toestel. Er zitten Eurosport zenders via de satelliet. Motors tv ook als ik mij niet vergis. Via satelliet kan je HD ontvangen, echter alleen met een HD ontvanger en die zijn nog niet in groten getale beschikbaar. Een goed merk (en sinds kort ook met hd) is de Dreambox reeks. De Dreambox 800 ontvangt HD. Satelliet ontvangst is heel betrouwbaar maar zorg wel voor een voldoende grote schotel. Als er een flinke stortbui is of hagel of sneeuw dan heb je uitval. Met een schotel van ca. 80cm kan je dat grotendeels voorkomen. En uitval met mijn 70cm schotel, daar heb ik 2 à 3 keer per jaar last van. Er moet een kabl (scart, hdmi...) tussen ontvanger en tv toestel gelegd worden. Wireless is niet mogelijk. En je moet ook de coax van de schotel tot de ontvanger rekenen. Op 1 schotel kan je d.m.v. duo lnb's 2 ontvangers aansluiten die ieder 1 tv toestel kunnen bedienen. Als je wil opnemen dan ga je meteen best voor een ontvanger met ingebouwde harde schijf. Om terug te komen op de Dreambox 800: daar kan harde schijf in en je kan opnemen. Opnemen op de PC is wat riskanter. Elke vertraging in je netwerk (een hikje zeg maar) staat op de opname. Dus liever op de ingebouwde harde schijf van de ontvanger opnemen. Verder is het ook zo dat elke Dreambox beschikt over een Ethernet aansluiting. Die kan je dus opnemen in je (bekabelde of draadloze) netwerk thuis. Je kan de Dreambox ook op het internet aansluiten en dan gaat een wereld voor je open. Er zijn nog andere Linux ontvangers (Relook...) maar de Dreambox heeft 1 groot voordeel op al de andere Linux ontvangers: onbeperkte opslagcapaciteit voor de radio en tv zenders. Bij de andere is dat meestal beperkt tot 10.000. En als 10.000 veel lijkt, wacht dan maar tot je een satelliet of 4 hebt gescand. Dan is die 10.000 echt te weinig.
-
- Starter Plus
Ik zie echt niet in dat 10.000 zenders te weinig zou zijn maar goed 
Zou je eventueel even een opsomming kunnen maken van de kosten? Ik denk in eerste plaats aan alle hardware (voor 2 tv's indien mogelijk): schotel, ontvanger = Dreambox ?, smartcard,...
Kan je zelf in zo'n dreambox 800 hd een eigen harde schijf plaatsen? Ik zou dan het goedkoopste model aanschaffen van 80gb en eventueel zelf een 500gb sata schijf plaatsen waar ik er enkele van liggen heb.
Ik had ergens gehoord dat Duitsland goedkoopst zou zijn maar na een eerste zoektocht vind ik erg weinig prijsverschil.
Ik neem aan dat ik dan slechts 9,90 euro abonnementsgeld maandelijks betaal?
Wat zijn de mogelijkheden wanneer je de Dreambox aansluit op het internet?

Zou je eventueel even een opsomming kunnen maken van de kosten? Ik denk in eerste plaats aan alle hardware (voor 2 tv's indien mogelijk): schotel, ontvanger = Dreambox ?, smartcard,...
Kan je zelf in zo'n dreambox 800 hd een eigen harde schijf plaatsen? Ik zou dan het goedkoopste model aanschaffen van 80gb en eventueel zelf een 500gb sata schijf plaatsen waar ik er enkele van liggen heb.
Ik had ergens gehoord dat Duitsland goedkoopst zou zijn maar na een eerste zoektocht vind ik erg weinig prijsverschil.
Ik neem aan dat ik dan slechts 9,90 euro abonnementsgeld maandelijks betaal?
Wat zijn de mogelijkheden wanneer je de Dreambox aansluit op het internet?
-
- Elite Poster
Ik kocht vroeger materiaal in Nederland wegens goedkoper. Ondertussen is er in België een webwinkel waar je ook goedkoop terecht kan: www.flandersdigital.be De winkel situeert zich in Puurs. Kanten van Aalst heb je Altsat (vrij duur) en regio Haaltert heb je Satelec (ook duurder dan Flandersdigital). Kijk eens op de site van Flandersdigital (daar echter nog geen Dreambox 800 beschikbaar). Je hebt nodig: 1 DB 800, 1 schotel van ca. 80 cm, 1 LNB per satelliet die je wil ontvangen voor vaste opstelling. Als je draaibaar wil gaan moet je een motor (STAB bv.) aankopen. Je kan desnoods een multifeedhouder op de schotel plaatsen waar je dan tot 4 LNB's (voor 4 satellieten) op kan plaatsen. Als je met meerdere LNB's werkt heb je een switch nodig, een schakelkast met 4 ingangen en 1 uitgang. Op de ingangen sluit je de LNB's aan en de uitgang gaat naar je sat ontvanger. Je hebt coax nodig, lengte door u te bepalen. Je hebt bevestigingsmateriaal nodig voor de schotel, ook door u te bepalen, afhankelijk van uw situatie (balkon, muur, op de grond...). Voor TV Vlaanderen heb je enkel het abonnementskaartje nodig (dus geen PCMCIA sleuf om het in te stoppen als je een Dreambox koopt). Abonnement op TV Vlaanderen kost ca. 9,95 per maand en een eenmalige activering. Prijs van de activering is mij niet bekend. Als je de Dreambox op het internet aansluit kan je, via-via, gebruik maken van een of meerdere abonnementen op betaalzenders tegen een goedkope prijs. Dat wordt cardsharing genoemd, maar voor deze materie ben je op jezelf aangewezen. Sla er de gekende satelliet fora op na en lees je in. Na verloop van tijd zul je wel iemand bereid vinden die met jou wil sharen, maar zoals gezegd is dat een zoektocht waar je op jezelf bent aangewezen. Niemand gaat je dat in de schoot komen werpen. Succes ermee.
-
- Starter Plus
Ok, ik weet nu toch al iets 
Alleen ben ik hier verloren, geen idee wat LNB's zijn...
---
Je kan desnoods een multifeedhouder op de schotel plaatsen waar je dan tot 4 LNB's (voor 4 satellieten) op kan plaatsen. Als je met meerdere LNB's werkt heb je een switch nodig, een schakelkast met 4 ingangen en 1 uitgang. Op de ingangen sluit je de LNB's aan en de uitgang gaat naar je sat ontvanger.
--
Heb ondertussen gezien dat er ook een SAT winkel aan de kust zit in Oostende. Binnenkort daar maar eens naartoe trekken dan...
In ieder geval al erg bedankt voor de nodige uitleg !

Alleen ben ik hier verloren, geen idee wat LNB's zijn...
---
Je kan desnoods een multifeedhouder op de schotel plaatsen waar je dan tot 4 LNB's (voor 4 satellieten) op kan plaatsen. Als je met meerdere LNB's werkt heb je een switch nodig, een schakelkast met 4 ingangen en 1 uitgang. Op de ingangen sluit je de LNB's aan en de uitgang gaat naar je sat ontvanger.
--
Heb ondertussen gezien dat er ook een SAT winkel aan de kust zit in Oostende. Binnenkort daar maar eens naartoe trekken dan...
In ieder geval al erg bedankt voor de nodige uitleg !
-
- Elite Poster
ah, een LNB is de "kop" die op de arm zit vooraan op een schotelantenne; die "kop" of LNB vangt het signaal op dat door de schotel weerkaatst wordt. Vanaf de LNB of "kop" wordt het signaal via de coaxkabel naar de ontvanger gestuurd. Een multifeedhouder is een soort van brug, een rail waar tot 4 koppen of LNB's op gemonteerd kunnen worden. Die afzonderlijke LNB's kun je zodanig uitrichten dat elke LNB 1 satelliet ontvangt. Met duurdere systemen kan je nog meer LNB's plaatsen om nog meer satellieten te ontvangen, maar zelf houd ik het op 4 stuks. Maar de allereerste voorwaarde om ongestoord satelliet signalen te kunnen ontvangen: je moet vrij zicht hebben op het zuiden. Kijk waar de zon zich situeert rond 12.15u 's middags en als j daar geen obstakels hebt dan kan je een schotel plaatsen.
- Vladimirke
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Let wel op dat Eurosport niet in het standaard pakket van TVV zit. Ik neem het FTA (Free-To-Air = gratis te ontvangen zonder abbonement) maar dan is het wel in het Duits. Voor mij geen probleem, het hangt gewoon van jezelf af of dit je keuze is.
De uitleg van Jack Daniels is vrij compleet al merk ik z'n voorkeur voor een Dreambox. Dit is dan ook een echte droombox en de mogelijkheden zijn niet op één blad te zetten maar ook dit is je eigen keuze. Zelf heb ik een Inverto 7000 waar ik tevreden over ben. Dit toestel heeft 2 ingebouwde satelliet-ontvangers en een harde schijf. Opnemen op 2 gecodeerde kanalen en tegelijk naar een derde kijken is geen probleem maar dat kan de Dreambox natuurlijk ook. In elk geval raad ik je aan om voor je huiskamer naar een zogenaamde PVR uit te zien, dus 2 ontvangers en ingebouwde harde schijf.
De uitleg van Jack Daniels is vrij compleet al merk ik z'n voorkeur voor een Dreambox. Dit is dan ook een echte droombox en de mogelijkheden zijn niet op één blad te zetten maar ook dit is je eigen keuze. Zelf heb ik een Inverto 7000 waar ik tevreden over ben. Dit toestel heeft 2 ingebouwde satelliet-ontvangers en een harde schijf. Opnemen op 2 gecodeerde kanalen en tegelijk naar een derde kijken is geen probleem maar dat kan de Dreambox natuurlijk ook. In elk geval raad ik je aan om voor je huiskamer naar een zogenaamde PVR uit te zien, dus 2 ontvangers en ingebouwde harde schijf.
-
- Elite Poster
Valt dat op, mijn voorkeur voor de Dreambox?
Ik weet dat er nog andere Linux ontvangers zijn, maar voor de Dreambox is er nu eenmaal een stapel (alternatieve) software te krijgen. Je kan dat ding echt personaliseren zoals je zelf wil. Verder is er nog de communicatie tussen je Mac/PC en de Dreambox waar verschillende tools voor bestaan.

Ik weet dat er nog andere Linux ontvangers zijn, maar voor de Dreambox is er nu eenmaal een stapel (alternatieve) software te krijgen. Je kan dat ding echt personaliseren zoals je zelf wil. Verder is er nog de communicatie tussen je Mac/PC en de Dreambox waar verschillende tools voor bestaan.
- Vladimirke
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Nog geen klein beetje maar hij steekt dan ook boven de rest uit. Maar het is een persoonlijke keuze die je maakt en ik heb dit toestel niet nodig voor die paar uren dat ik tv kijk.Jack Daniels schreef:Valt dat op, mijn voorkeur voor de Dreambox?![]()
Om dus samen te vatten voor de topic-starter denk ik dat we het volgende kunnen zeggen: Zet in je woonkamer in elk geval een PVR en werk bij voorkeur met losse LNB's. Dat is achteraf veel gemakkelijker uit te breiden dan zo'n duo-LNB.
Die LNB's zou ik meteen Quad's nemen dan heb je 4 aansluitingen, als DiSeqC Switch zou ik ook een 4/1 nemen zodat je 4 satellieten kan ontvangen. Meer kan maar lijkt me overdreven.
Als er in de slaapkamer ook een ontvanger moet komen kan je eens kijken naar card-sharing, er zijn verschillende oplossingen. Ik ben tevreden over een Smartwi.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
satcompany.de (3d levering 11€ dhl) als je goedkoop gerief zoekt! (groothandel die ook aan particulieren levert)
dreambox800 kun je wel vinden voor een 400€ (duitsland), de 500 voor 50€(imi)
HD is nogal overroepen vind ik.
voordeel dreambox:
alle kaarten werken (alle coderingen) met emu's.
zeer veel en gratis (nederlandse) ondersteuning vbv pli forum,..
alles wat je mogelijk acht is/komt er (op termijn)
je kunt je smartcard delen in je thuisnetwerk en restreamen over internet(naar je werk bvb.).
Allerlei mediaplayers beschikbaar (mips).
(Toestellen zijn erg compact.)
Meldingen(met nr herkenning) bij inkomende telefoonoproepen nog voor er gebeld wordt op de tv(van fritzbox).
...
dreambox800 kun je wel vinden voor een 400€ (duitsland), de 500 voor 50€(imi)
HD is nogal overroepen vind ik.
voordeel dreambox:
alle kaarten werken (alle coderingen) met emu's.
zeer veel en gratis (nederlandse) ondersteuning vbv pli forum,..
alles wat je mogelijk acht is/komt er (op termijn)
je kunt je smartcard delen in je thuisnetwerk en restreamen over internet(naar je werk bvb.).
Allerlei mediaplayers beschikbaar (mips).
(Toestellen zijn erg compact.)
Meldingen(met nr herkenning) bij inkomende telefoonoproepen nog voor er gebeld wordt op de tv(van fritzbox).
...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vandaag misschien wel, maar je koopt zo'n toestel ook voor langer dan één jaar.silencer schreef:HD is nogal overroepen vind ik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Het beeld is zeer goed, het HD beeld is soms zelfs een pak slechter.r2504 schreef:Vandaag misschien wel, maar je koopt zo'n toestel ook voor langer dan één jaar.silencer schreef:HD is nogal overroepen vind ik.
Je betaald voor een extra abbonnement voor die enkele zenders extra.
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
HD beeld slechter???silencer schreef:Het beeld is zeer goed, het HD beeld is soms zelfs een pak slechter.r2504 schreef:Vandaag misschien wel, maar je koopt zo'n toestel ook voor langer dan één jaar.silencer schreef:HD is nogal overroepen vind ik.
Je betaald voor een extra abbonnement voor die enkele zenders extra.