Realistische backup oplossing?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Schets: VZW met 6 PC clients, 1 Linux file en mail server die verbonden is met 1 Linux server die als firewall dienst doet.

Voor het ogenblik: backup via tapes, alle dagen andere tape, elke vrijdag een tape van week 1, 2, 3, 4 of 5. Het tape geval geeft niet anders dan problemen: tape vergeten in te stoppen, tape gaat stuk, backup mislukt --> tussenkomst van de externe firma die de server geïnstalleerd heeft en beheert en deze tussenkomst aanrekenen, enzovoort. Ook hebben we nooit echt kunnen individuele bestanden recupereren via deze tape, wat in die mate irritant is dat ik op onze PC's individueel ook een mini backupsysteem heb lopen.

Anyway, we zijn dus eens aan het rondkijken naar een nieuw systeem en vroegen ons af wat zoal op de markt is en wat geen overkill zou zijn. Dus, shoot! ;)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Persoonlijk zou ik zoiets oplossen met een disk-to-disk-to-tape oplossing. Eventueel, om het wat goedkoper te houden, te investeren in een degelijke RAID oplossing en voor de disk-to-disk te vertrouwen op een of andere variant van ShadowCopies (windows term). Je kan altijd hier eens kijken voor SMB ShadowCopy: http://www.wlug.org.nz/SambaShadowCopyHowto

Anderzijds kan je altijd eens een Windows Smallbusiness Server (exchange + windows + sharepoint voor +/- 350€ op nieuwe servers met 5 client licenties erbij) overwegen. Qua features/oplossing is er in mijn ogen nog altijd geen deftig alternatief hiervoor onder Linux.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Voor mij is het tape-systeem eerder het probleem en niet de image die we erop zetten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Voor mij is het tape-systeem eerder het probleem en niet de image die we erop zetten.


Mja, een tape is nog altijd het veiligste medium voor een backup natuurlijk. Maar deze hoeft niet echt elke dag genomen worden natuurlijk. Met een disk-to-disk-to-tape kan je je tape backups incrementeel nemen. Tapebackups zijn voor mij enkel nog nodig voor disaster-recovery, een file terugzetten vanaf een tape is dan ook zwaar achterhaald.

Mvg,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Naargelang de grootte van de backups kan je ook opteren voor een online backup met rsync.

Op m'n werk word het ERP pakket iedere nacht gebackupt en geëncrypteerd en verstuurd over SFTP naar een externe server (Een webhostingpakket in USA met voldoende ruimte). Dat is per nacht iets van 200 MB minimum en per full backup iets van 1,2 GB. Gaat via een Telenet Office line aan 75 KB/s upload. Vanuit de USA hosting worden de backups gerepliceerd naar een Amazon S3 service, mocht de hosting falen...

Voor de andere data gebruiken we NTbackup op externe USB schijven van 160 GB elk, van Lacie (Rugged).

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:Tapebackups zijn voor mij enkel nog nodig voor disaster-recovery, een file terugzetten vanaf een tape is dan ook zwaar achterhaald.


In een kleine omgeving wel... van onze mini systemen op het werk is er enkel een tape backup, voor dergelijke systemen is disk backup niet echt een optie (en nee, je hangt daar niet zomaar enkele TB's disken aan), al hebben we nu wel flash copies.

We hebben trouwens tape backups tot 31 dagen terug, en dan nog maandelijks tot 3 jaar... en alles netjes in een robot zitten (die fysiek op een andere locatie staat, en waar copies van tapes naar externe locaties gaan). Files staan zo bijna even snel terug dan dat je ze zelf ergens moet gaan zoeken.

Nu voor beperkt gebruik is dit niet haalbaar, maar belangrijk is wel dat je een backup op tape kan maken, en dat die niet onsite blijft (heb al genoeg plaatsen gezien waar de tapes gewoon op de server liggen !). Als je een brand hebt is alles verloren.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Krijg hier net een mailtje binnen...

http://www.conxion.be/dpm3/

Any comments on this?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Onze totale data is iets van een 2 gieg, dus op zich is dat niet enorm :P.

Ik zou een combinatie van disk backup en maandelijkse tape of regelmatige incrementele backup over het Internet ook wel zien zitten...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Onze totale data is iets van een 2 gieg, dus op zich is dat niet enorm :P.

Ik zou een combinatie van disk backup en maandelijkse tape of regelmatige incrementele backup over het Internet ook wel zien zitten...


Als je inderdaad maar een goeie 2Gb aan data hebt dan is een internet-backup redelijk haalbaar. Denk dat je voor zo'n kleine hoeveelheid het zelfs gratis kan doen, of toch tegen zeer kleine bedragen.

@r2504
Bij mijn/onze grotere klanten doen wij ook nog altijd dagelijkse tape-backups met een retentie van 12maanden en elke jaar 1 jaartape. Echter, deze tapes zijn enkel voor disaster recovery. Terugzetten van Data gebeurt m.b.h.v. de ingebouwde Windows shadowcopies (previous versions). Van de mailservers en database servers draaien wij telkens een 2de passieve server met (back)logshipping. Sinds Exchange 2007/SQL2005 is dat ook een zeer effectieve extra backupmethode.

Mvg,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Ik zo gaan voor een degelijk backup product in combinatie met een -kleine- robot. Op die manier worden je tapes automagically vervangen en moet je enkel nog vaulten wat je rustig kan doen tijdens de werkuren.

Zoals bovenaan al gezegd worden er de laatste tijd meer en meer disk-disk-tape gedaan om de eenvoudige reden dat je dan van disk naar tape kan streamen wat de stage tijd verkort + levensduur vd. tapes & drive verlengd. Een restore kan je dan nog steeds doen van disk naar disk wat dan weer de restore tijd verkort wegens enorm lage seek tijd van files op het backup medium. (hoe groter de disks, hoe langer je je data op disk kan bewaren en hoe meer kans je dus hebt dat een file die je moet restoren klaar staat op de snelle media)

Kijk bv. eens naar een backup product alla Arkeia. Ik denk dat een tsm of Legato overkill zijn (en zeker hun prijs) in jou geval, kan mischien wel zijn dat er een speciale offering bestaat. Voor de disks kan je bv. gaan voor interne disken in software raid...

r2504 schreef:al hebben we nu wel flash copies.

IBM storage zo lijkt me? DS reeks (4xxx of 8xxx) of SVC?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Styno schreef:
r2504 schreef:al hebben we nu wel flash copies.

IBM storage zo lijkt me? DS reeks (4xxx of 8xxx) of SVC?


Is inderdaad een IBM DS8000, en TS3500met acht drives voor simultane backups van verschillende systemen. Nu is dit niet echt een toestel voor de gemiddelde KMO 8)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Euh, heren, het gaat hier over een VZW met ocharme 6 pc'kes en 1 (allicht vrij licht beladen) server hé.

Zorgen dat uw server in RAID1 staat + dagelijkse disk-to-disk (fysiek buiten de server, bv. een simpele eSATA-schijf of zelfs ne NAS die ook nog eens in RAID1 staat?) + wekelijkse of maandelijks backups via 't internet en ik denk dat we al héél safe zijn voor zo'n kleine setup, neen?
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Thuis doe ik het zo:
- RAID 6 config op fileserver (via Areca controller).
- Dagelijkse Disk-to-Disk naar externe hardeschijf.
- Wekelijkse backup Disk-to-Disk naar andere externe hardeschijf.
- Maandelijkse backup Disk-to-Disk naar nog een andere externe hardeschijf.

- Dagelijks een incredimentele backup naar online-backup van dommel (mail + 'Echt' levensnoodzakelijke files).
- Wekelijkse full-backup naar online-backup van dommel.

Broncode zit tegenwoordig allemaal in SVN. Hier word ook 2x dagelijks backup van gedaan naar een SAN bij mijn dedicated-server provider. 1x per week word de hele SVN ook nog eens gebackupt naar mijn thuis dewelke dan in het bovenstaand systeem beland.

Foto's worden opgeslagen op de fileserver (tot minimaal 2 jaar na datum), per shoot maak ik ook eens backup op DVD (op taiyo yuden schijfjes), deze worden opgeslagen in een daarvoor aangekocht CD koffertje.

Ik heb spijtig genoeg ook op de 'harde' manier moeten leren om backups bij te houden.
Laatst gewijzigd door gr4vity op 24 okt 2008, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
whacker
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2005, 09:51

ja :)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

cloink schreef:Euh, heren, het gaat hier over een VZW met ocharme 6 pc'kes en 1 (allicht vrij licht beladen) server hé.

Zorgen dat uw server in RAID1 staat + dagelijkse disk-to-disk (fysiek buiten de server, bv. een simpele eSATA-schijf of zelfs ne NAS die ook nog eens in RAID1 staat?) + wekelijkse of maandelijks backups via 't internet en ik denk dat we al héél safe zijn voor zo'n kleine setup, neen?


Indeed, dat was ook mijn gedacht. Vandaar de reeds eerdere aanbevelingen. Moest het nu over een grotere boite gaan zou ik nog zeggen tot daartoe, maar een robot voor een vzw van 6 man, ook al is het een kleine ? Dat kost al bijna evenveel als de totale infrastructuur dat ze nu hebben staan. (8-tape autoloader is toch redelijk duur al hé)

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Inderdeed, de reden dat ik mijn thuis oplossing vermeld heb is eigenlijk omdat ik dit vrij 'waterdicht' vind voor het netwerk dat de TS opgaf. (Enkel broncode en foto's zijn er ter informatie bijgezet ;) ).

Om even de vergelijking te maken, ik ken een advocaten bureau dat zijn backups gewoon op 2 externe hardeschijven doet. Deze worden maandelijks vervangen en geklasseerd. 1 van de schijven word ook elke dag meegenomen naar een advocaat zijn thuis, elke dag een andere (vanwege beveiliging voor data diefstal). Voor de rest gebruiken ze een fatsoenlijke RAID config en multiple servers (lokaal). Gebruikte software is in hun geval NT-Backup.
Laatst gewijzigd door gr4vity op 24 okt 2008, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
saffie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 okt 2007, 09:24

mss een domme vraag, maar een disk to disk, ik veronderstel een image ofzo, ben je daar eigenlijk iets mee als het moederbord van een bepaalde pc kapot gaat? Ik heb het hier gehad, moederbord kapot, image niet meer mogelijk omdat windows blijkbaar op onderdelen van de pc kijkt om zo copy te vermijden?

Is daar eigenlijk een oplossing voor?
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Disk-to-Disk is in de meeste gevallen geen image. Meestal gaat het gewoon over een disk naar disk backup van de bestanden (documenten, foto's, code, database... you name it).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
saffie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 okt 2007, 09:24

gr4vity schreef:Disk-to-Disk is in de meeste gevallen geen image. Meestal gaat het gewoon over een disk naar disk backup van de bestanden (documenten, foto's, code, database... you name it).


Ok, ik doe het nu ook zo, dacht alles te kunnen verslaan met m'n image tot ik werkelijk problemen had ... wel ambetant denk ik, als een bedrijf crashed en je moet alles opnieuw installen ... nu, ik ben gelukkig hobbyist en het zijn gewoon vrienden die ik help, maar ik kan begrijpen dat het voor bedrijven wel lastig moet zijn om backups te doen
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik ben persoonlijk niet zo een voorstander van images. Het werkt wel 'snel', maar wat indien er hardware veranderd is?

De professionele varianten van ghost of true image zijn trouwens ook vrijwel niet te betalen (niet enkel de license kost).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

saffie schreef:
gr4vity schreef:Disk-to-Disk is in de meeste gevallen geen image. Meestal gaat het gewoon over een disk naar disk backup van de bestanden (documenten, foto's, code, database... you name it).


Ok, ik doe het nu ook zo, dacht alles te kunnen verslaan met m'n image tot ik werkelijk problemen had ... wel ambetant denk ik, als een bedrijf crashed en je moet alles opnieuw installen ... nu, ik ben gelukkig hobbyist en het zijn gewoon vrienden die ik help, maar ik kan begrijpen dat het voor bedrijven wel lastig moet zijn om backups te doen


Bedrijven kopen daar meestal software voor, KMO's is dat vooral "Symantec BackupExec" en zolang je daar binnen de lijnen mee blijft dan werkt dat perfect. Met hun nieuwe opties kan je ook hardware onafhankelijke systeemimages nemen, dan heb je dat probleem ook al niet meer.

Anderen zijn Legato, EMC, ArcServe (:sigh:), ...

Grtz,
X-2datop
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

cloink schreef:Euh, heren, het gaat hier over een VZW met ocharme 6 pc'kes en 1 (allicht vrij licht beladen) server hé.

Wel, vandaar dat ik die link naar Arkeia gaf. Nog niet zo lang geleden kon je een linux server met een aantal clients gratis gebruiken.
Ivm. die tapeloader, het probleem volgens de ts zat hem in het feit dat ze vergeten de tapes op tijd te wisselen... dus in dit geval is een loader wel een goeie oplossing... En qua investering.. in het beste geval een 2de handse vinden en je kan je huidige drive houden...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

saffie schreef:mss een domme vraag, maar een disk to disk, ik veronderstel een image ofzo, ben je daar eigenlijk iets mee als het moederbord van een bepaalde pc kapot gaat? Ik heb het hier gehad, moederbord kapot, image niet meer mogelijk omdat windows blijkbaar op onderdelen van de pc kijkt om zo copy te vermijden?

Is daar eigenlijk een oplossing voor?


Blijkbaar wel. Zie dit topic. Voor mij is het ook nieuw.

gr4vity schreef:Ik ben persoonlijk niet zo een voorstander van images. Het werkt wel 'snel', maar wat indien er hardware veranderd is?

De professionele varianten van ghost of true image zijn trouwens ook vrijwel niet te betalen (niet enkel de license kost).


U wilt waarschijnlijk zeggen dat het mogelijk is met de professionele software maar niet met vb de gewone true image voor thuis gebruik?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

saffie schreef:Ok, ik doe het nu ook zo, dacht alles te kunnen verslaan met m'n image tot ik werkelijk problemen had ... wel ambetant denk ik, als een bedrijf crashed en je moet alles opnieuw installen


Bedrijven backuppen ook geen PC's, enkel servers... en normaal enkel de data. Voor het opnieuw installeren van een ganse server heeft men wel images (al dan niet gevirtualiseerd).
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

nonkie schreef:U wilt waarschijnlijk zeggen dat het mogelijk is met de professionele software maar niet met vb de gewone true image voor thuis gebruik?


Die image software is in het algemeen gericht op snelle recovery van een compleet systeem. Voor thuis gebruik is dit wel handig. Maar elk bedrijf met een duidelijk security beleid verbied het om gebruikers (of software; virus, spyware, etc) een configuratie 'kapot' te laten maken. Dus in dat geval is het 'vrij' nutteloos binnen bedrijven. Er bestaan wel professionele oplossingen (true image echo, ghost solutions). Maar de professionele ghost/trueimage is meer om rapid deployment te doen. Backup van bestanden is not done via dergelijke solutions (de professionele). Reken maar eens uit hoeveel opslag je moet hebben als je 400 clients hebt. Ik heb wel niet zoveel ervaring met die die professionele varianten, dus ik kan mis zitten.

Edit: zoals reeds aangegeven, bij bedrijven zijn het de servers die gebackupt worden en hier worden in veel gevallen images van gemaakt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Wij gebruiken hier een onlinebackup van Bluebackup

http://www.bluebackup.be/
saffie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 okt 2007, 09:24

thx voor de antwoorden, heel interessant topic.

Bedrijven zijn geen spek voor m'n bek :) maar dit weten we dan ook weeral.
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het vergeten van tapes instoppen is een mineur probleem. Het grote probleem voor het ogenblik zit hem bij de kost die de tapes voor het ogenblik met zich meebrengen. Ze lopen vast of er is een softwarefout en dan moet de externe firma weer eens tussenkomen. Als je je tape maar één keer per week of maand moet doen, dan gaat dit al veel minder vaak voorkomen hé ;).

De huidige server staat al in raid, de idee om er een Lasie of andere backupschijf aan te hangen en met een script de boel te backuppen lijkt me wel wat. Dan kan er wekelijks of maandelijks nog een tape backup of Internetbackup gedaan worden.

Zouden we eigenlijk niet op de harde schijf van de firewall server die disk to disk backup / synchronisatie kunnen plaatsen? Dan hebben we geen nieuwe hardware nodig... Ze staan wel beiden vlak naast elkaar, maar dat lijkt mij op zich niet echt een probleem?

Een laatste vraagje: kan je met disk to disk backups (via images of whatever) ook zeggen van "ik wil de versie van dit bestand zoals die eergisteren bestond"?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Goztow schreef:
Zouden we eigenlijk niet op de harde schijf van de firewall server die disk to disk backup / synchronisatie kunnen plaatsen? Dan hebben we geen nieuwe hardware nodig... Ze staan wel beiden vlak naast elkaar, maar dat lijkt mij op zich niet echt een probleem?

Een laatste vraagje: kan je met disk to disk backups (via images of whatever) ook zeggen van "ik wil de versie van dit bestand zoals die eergisteren bestond"?


Dat kan zeker ! Netwerkbelasting op je firewall zou zeer klein moeten zijn, dus daar geen issue. Wat betreft het terugzetten, dat hangt af van de gebruikte software, maar als je een software gebruikt die snapshots kan maken mag dat geen enkel probleem zijn. Ik zou niet werken met een copy van meerdere dagen, want dan heb je voor 90% dezelfde data in veelvoud staan. Snapshots nemen veel minder ruimte in dan de effectieve data (voorbeeld: Bedrijf met 15 clients, 80Gb aan data, snapshots 3x /dag, 2 weken lang ==> 11Gb aan snapshot datagrootte.)
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Een laatste vraagje: kan je met disk to disk backups (via images of whatever) ook zeggen van "ik wil de versie van dit bestand zoals die eergisteren bestond"?


Bij images niet (genomen dat je effectief de image van gisteren overschrijft), bij NTBackup ofzo hangt het af van hoe lang je backups gaat bewaren (bijvoorbeeld 7 dagen, dit wil zeggen dat je ook 7x de plaats nodig hebt).

Staar je trouwens ook niet blind op de grote van de bestanden. Niet alles is essentieel genoeg om een backup bij te houden. 6pc's en 1 server zou in theorie moeten toekomen met 30-50GB backup ruimte.

// Edit: blijkbaar is het wel mogelijk bij images, wist ik persoonlijk niet. Even een opmerking bij het vorige bericht: een veelvoud is nooit slecht bij backups.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

gr4vity schreef:bij NTBackup ofzo hangt het af van hoe lang je backups gaat bewaren (bijvoorbeeld 7 dagen, dit wil zeggen dat je ook 7x de plaats nodig hebt).

Dit is niet altijd waar hoor. Producten zoals veritas netbackup doen aan single instance storage. Dit bespaart echt heel veel plaats. Bij een klant van ons (hosting provider) backupten we 75-80 servers op 1 backup server met ~3TB aan storage. Ik geef toe, netbackup is niet echt goedkoop :)

Er zijn oplossingen speciaal voor KMO's ook. Je moet hier maar eens kijken. Ik kan je desnoods wel in contact brengen met een belgische partner.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gr4vity schreef:bij NTBackup ofzo hangt het af van hoe lang je backups gaat bewaren (bijvoorbeeld 7 dagen, dit wil zeggen dat je ook 7x de plaats nodig hebt).


NTBackup heeft nochtans de mogelijkheden "incremental" en "differential".
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”