IP-adres is geen persoonlijke informatie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

Een IP-adres behoort niet tot de 'persoonlijke gegevens' van internetgebruikers, waardoor internetproviders het voor langere tijd mogen bijhouden. Dat oordeelt een Duitse rechter tot woede van privacywaakhonden, meldt de Telegraaf.

IP
Een IP-adres is een unieke cijfercombinatie die alle machines online identificeert. De rechter meent dat het adres niet te gebruiken als identificatiemiddel omdat internetproviders vrijwel nooit informatie over hun gebruikers vrijgeven. Dit gebeurt enkel via een gerechtelijk bevel.

Privacy
Door de uitspraak mogen websites als Google IP-adressen opslaan om te zien hoe gebruikers hun diensten gebruiken. De zoekmachine houdt bijvoorbeeld bij vanaf welk adres wat gezocht wordt. Privacygroepen vechten al jaren tegen dit beleid van Google en andere bedrijven. (belga/sam)
16/10/08 16u51
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

kan goed zijn dat het geen persoonlijke gegevens bevat. Maar ik ben eens op een website geweest die blijkbaar aan de hand van men IP wist dat ik in Beringen woon, je kreeg zo'n kaartje met het centrum van Beringen en daar stond mijn straat ook op. Mja die straat kan toeval zijn omdat ik in het centrum woon, maar vond het wel nogal straf dat ze de gemeente wisten.

En dat google dergelijke gegevens bijhoud zorgt voor hun enorme inkomsten. Ze waren al rijk voordat ze met die zichtbare reklame begonnen, gewoon door verzameling van gebruikersgegevens
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Spijtig... anders kon ik iedereen die mijn vast ip bezoekt aanklagen voor schending van de privacy (would make a lot of money...).

Nee serieus, logisch dat dit geen privé gegevens zijn. Anders waren zowat alle websites ter wereld wel in fout (log gegevens).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Vreemd dat er blijkbaar geen onderscheid wordt gemaakt tussen IPv4 en IPv6, aangezien binnen enkele jaren vrijwel alles (wasmachine, ijskast, ...) een eigen IPv6 adres zal hebben.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 24 keer

http://www.google.cn/search?complete=1& ... =&aq=f&oq=

Nu weet china wrs ook je ip :p.

Ik denk dat ipv6 nog wel even gaat duren hoor... Belgacom of eender welke andere isp gaat zijn 1000'den klanten niet verplichten een nieuwe gateway te kopen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

misterjo schreef:http://www.google.cn/search?complete=1& ... =&aq=f&oq=

Nu weet china wrs ook je ip :p.

Ik denk dat ipv6 nog wel even gaat duren hoor... Belgacom of eender welke andere isp gaat zijn 1000'den klanten niet verplichten een nieuwe gateway te kopen.
Verplichten ? tuurlijk wel, ze verplichten je toch ook een vaste lijn te nemen, of BGC ADSL te hebben voor TV, of ... maar ze zullen wel een omschakelingsperiode inlassen waarbij men een IPv6toIPv4 tunnel zal voorzien.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 24 keer

Awel dan zal het toch nog even duren :twisted:. Een normale mens ligt daar niet van wakker hoe hij op het internet geraakt. Zolang z'n internet maar snel genoeg is. En investeren in iets wat hij niet ziet , doet hij niet graag.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”