cat5e cat6e vs. router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Idna
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:15
Locatie: Antwerpen

hey!

wij hebben een gigabit netwerk thuis liggen een cat6 type..

nu natuurlijk is er geen wireless ADSL2+ modem/router die achteraan een 10/100/1000 4port switch heeft.. dus zal ik modem en router apart moeten kopen veronderstel ik, tenzij er iemand een weet.. linksys en belkin al ni..

linksys heeft wel goei 10/100/1000 routers(vb: WRT350N).. maar modems gene vette..

weet er iemand toevallig of ge nen cat5e 10/100/1000 4port router hebt, ge gewoon dien kunt aansluiten op ne cat6? of zou da gewoon ni lukken..?
kdenk wel dat dit lukt aangezien het alletwee gigabit kabels zijn, enkel dat de cat5e minder kwaliteit heeft.. maar ben niet zeker..

help aub..

heb net een totaal renovatie achter de rug en nu alle afwerking afhandelen en hardware kiezen is een beetje teveel aan het worden..


thx op voorhand!
X
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Beste Idna,

Gigabit is perfect mogelijk over CAT5, echter mag er dan niet te veel interferentie zijn en ga je ook geen 100m kunnen overbruggen. Daarom dat men in weze altijd CAT6e aanraad voor Gigabit netwerken. Voor de rest is dat exact hetzelfde qua aansluiting.

Als ik jou was kocht ik mezelf een normale ADSL2+ modem/router combo en een apart 5-port Gigabit switchke erachter. Voor thuis is dat meer dan genoeg hoor.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Idna
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:15
Locatie: Antwerpen

ah natuurlijk, andersom.. thx!
ik heb een voorkeur voor belkin of linksys..

F5D8233df4met een F5D5141ea5

of

WAG325N met een SLM2005

misschien toch beter een linksys..
of kan ik toch beter voor iets anders gaan?

thx!
X
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Met linksys doe je normaal nooit niks verkeerds en heb je altijd een goeie community support. ik zou dus ook voor linksys gaan.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

Idna schreef:hey!

wij hebben een gigabit netwerk thuis liggen een cat6 type..

nu natuurlijk is er geen wireless ADSL2+ modem/router die achteraan een 10/100/1000 4port switch heeft.. dus zal ik modem en router apart moeten kopen veronderstel ik, tenzij er iemand een weet.. linksys en belkin al ni..

linksys heeft wel goei 10/100/1000 routers(vb: WRT350N).. maar modems gene vette..

weet er iemand toevallig of ge nen cat5e 10/100/1000 4port router hebt, ge gewoon dien kunt aansluiten op ne cat6? of zou da gewoon ni lukken..?
kdenk wel dat dit lukt aangezien het alletwee gigabit kabels zijn, enkel dat de cat5e minder kwaliteit heeft.. maar ben niet zeker..

help aub..

heb net een totaal renovatie achter de rug en nu alle afwerking afhandelen en hardware kiezen is een beetje teveel aan het worden..


thx op voorhand!
X


ik zie niet in waarom je een 10/100/1000 router wilt hebben

beste is een router adsl2+ met 1 enkele port (speedtouch)
en koop je nadien een gigabit switch (3com bv)
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

tuurke schreef:ik zie niet in waarom je een 10/100/1000 router wilt hebben

beste is een router adsl2+ met 1 enkele port (speedtouch)
en koop je nadien een gigabit switch (3com bv)


Zowel deze optie, als de aanvaarding van de TS is reeds voorbijgeweest hoor ... niet gelezen ?

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Idna
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:15
Locatie: Antwerpen

waarom ik de hardware zoek:

ik ga bij dommel(netconnect).. en de siemens die ze aanbevelen zie ik niet zitten..
(hopelijk is er snel Cityconnect beschikbaar hier, in de aanliggende gemeente al wel dus zou niet te lang meer mogen duren)

waarom een gigabit netwerk?

ik zit met een satelliet, dreambox sharing, 3 hdtv's en xbmc in de 3 kamers..

en dus om hdtv, games etc vlot te laten verlopen dus een gigabit netwerk nodig..


bedankt voor de hulp ik ga sebiet wat linksys materiaal halen..
X
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Idna schreef:bedankt voor de hulp ik ga sebiet wat linksys materiaal halen..


En wat ga je nu doen... normale router + gigabit switch ?
Idna
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:15
Locatie: Antwerpen

r2504 schreef:
En wat ga je nu doen... normale router + gigabit switch ?


ja, lijkt me het beste.. aangezien je van een 10/100 modem/router alles kan doorgeven aan een 10/100/1000 switch en dan je 1000 haalt..
dacht in het begin dat je van een 10/100/1000 moést en niet andersom kon..

linksys WAG325Nmet een SLM2005

Merci!
X
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Idna schreef:SLM2005


Met je lijst aan hardware... kom je dan toe met 4 poorten (1 heb je namelijk nodig voor je router) ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Idna schreef:ik zit met een satelliet, dreambox sharing,
bedankt voor de hulp ik ga sebiet wat linksys materiaal halen..
X

ddan zou ik om een speedt gaan
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Als ik het zo lees is zelfs de 8poort broer van de switch al net voldoende. Maar de volgende in rij die ik hier zie staan is meteen 24.
Wat trouwens ook wel interresant is is de snelheid waarmee hij switcht. AL heb je een massa aan gigabit poorten, als je met 1Gbit switcht van 1 poort naar een andere zal he allemaal zo super niet gaan. Denk ik juist of laat ik hier ergens een gat vallen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SantaSCSI schreef:Denk ik juist of laat ik hier ergens een gat vallen?


Je denkt juist... goedkopere switches hebben vaak wel eens een beperkte capaciteit op hun "backplane" zodat dit een bottleneck is. Ideaal is je backplane snelheid gelijk aan het totaal aantal poorten x de poortsnelheid.

Hetzelfde probleem krijg je trouwens ook als je meerdere switches gaat verbinding, en je doet dit gewoon via een normale poort. Bij duurdere switches zal je ook weer zien dat je de backplanes onderling kan connecteren.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

r2504 schreef:Je denkt juist... goedkopere switches hebben vaak wel eens een beperkte capaciteit op hun "backplane" zodat dit een bottleneck is. Ideaal is je backplane snelheid gelijk aan het totaal aantal poorten x de poortsnelheid.

Je hebt maar weinig pc's die zo'n gigabit connectie kunnen voltrekken (en een dreambox haalt met moeite 100Mbit). Bij mensen thuis is het dan nogal overkill om een switch te kopen die door iedere poort op hetzelfde moment 1Gbit kan sturen. Een backplane van 2Gbit voldoet perfect.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”