Recent begint de ADSL te flapperen: aan/uit in sequentie. Sync, geen sync, .... Bel naar EDPNET probeert me af te schepen dat ik via mijn reseller moet gaan (deze kerel heeft een fulltime job bij een social netwerk site, dus nee dat gaat niet).
Ze zien bij de helpdesk nog geen 3dB marge wat veel te laag is. Ondertussen blijkt ook de telefoon niet meer te werken: cable cut, maar dan voor de helft. Ja ADSL werkt gewoon door als slechts een van de twee draadjes nog intact is, je hebt wel geen kiestoon meer. Ergens logisch ADSL is een HF modulatietechniek, dus een draadje werkt gewoon als antenne.
Omdat ADSL flappert hang ik even een vast toestel achter de telefoonuitgang van de splitter en krijg idd geen kiestoon. Mijn telnr is eveneens continue bezet. Logisch, tel werkt niet met HF en er is een lus nodig om de speaker te poweren.
Begacom last de lijn in het industriepark en we hebben terug een kiestoon, maar de boel blijft maar flapperen. WTF
Ik hang een analoge telefoonlijn aan de tel-uitgang vd splitter: ik hoor allemaal rare noises, nochtans is een splitter een high-pass filter voor het adsl deel en een low-pass voor het tel gedeelte, dus dit klopt niet. Als een splitter zijn werk doet zou ik geen rotzooi mogen horen. Andere splitter zelfde effect.
Zonder analoge tel zie ik mooi een 6mbps profiel in m'n speedtouch, met een tel aan de lijn dropped de speedtest naar 3Mbps.
Bel opnieuw naar BGC, zij komen alles uitmeten en zien idd ook die berg ruis. Als ik zelf de ADSL modem uitleg, dan is de ruis verdwenen. BGC koppelt mijn lijn in de wijkkast af, heeft tot daar perfect signaal. Komen hier ter plekke, ik haal de modem even en hang hem rechtstreeks achter de splitter, ipv over een RJ11->RJ45->RJ11 kabel. Weer perfecte sync en geen ruis.
Hang de modem terug achter de RJ11->RJ45->RJ11 kabel (alle bekabeling thuis is CAT5E) en merk dat mijn sync wel blijft, maar mijn PPPOE er steeds uitknalt (mijn ppp interface gaat steeds down in m'n router).
Tussen mijn telefoon aansluitpunt en de modem zit:
high-pass splitter -> 1m rj11 kabel -> RJ45-RJ45 koppelstuk -> CAT5e kabel -> RJ45 koppelstuk -> 10cm RJ11 kabel
Nu blijkt dat na slechts 2 jaar het RJ45 koppelstuk helemaal roest is op de pinnetjes en dat de RJ45 connector total loss is. Zou niet mogen er kan in principe geen water bij dit koppelstuk. Dus maar even nieuwe connector erop, koppelstuk in azijnbad en alle problemen opgelost.
Het betreft een koppelstuk zoals deze:
http://www.digitalservices.nl/winkelwag ... 3Fid%3D665
Pfffff ..... 2 weken flapperende connectie
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)