Mini laptop ideaal als NAS en mediastreamer?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Mja .. maar daar had ik dan weer geen zin in. Heb het "spelen" met de hardware achter me gelaten omdat ik daar geen tijd meer voor heb.

Nu, als er iemand mij zo'n µITX met Atom (passief) met 2 500Gb schijfjes wil aanbieden mag dat altijd (in PM dan).

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Thx voor de reactie Sasuke :wink:

En het alternatief om zelf een NAS te bouwen staat me wel aan, moet ik eens op mijn gemak gaan bekijken :-D
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Euhm, kan aan mij liggen maar als ik naar elk Atom-bordje kijk bij mijn leverancier, is er geen enkel bordje met een gigabit aansluiting, enkel "fast ethernet".
Voor HD materiaal misschien beetje problematisch (hoewel ik het voor het moment ook moet doen met een 100Mbit netwerkje)

Er kan natuurlijk altijd een kaartje bijgestoken worden maar misschien toch iets om rekening mee te houden
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Mja, een PCI of PCI-E Gigabitkaart is snel gevonden natuurlijk. Ik ga het toch maar eens bekijken, eventueel zelf een NAS product maken, wie weet :)

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Ah, toch eentje gevonden

http://www.intel.com/Products/Desktop/M ... erview.htm

Heb het direct besteld (staat wel in backorder :cry: , pas eind oktober beschikbaar ) samen met Aopen kastje (http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?Auno=2584

Maar ja, kan voorlopig nog verder met mijn DNS-323
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kenneth schreef:Voor HD materiaal misschien beetje problematisch (hoewel ik het voor het moment ook moet doen met een 100Mbit netwerkje)
Waarom problematisch... een HD stream is gemiddeld 15 Mbits, ideaal misschien 30 Mbits... dan kan je er dus nog 3 simultaan over die 100 Mbits krijgen.

USB als diskoplossing (zeker voor RAID ed.) lijkt mij eerder een probleem dan.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Bedoelde eigenlijk om te kopieren en zo :oops:
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Uit de pagina van intel over dat moederbord, leid ik af dat de processor er al op zit. Maar als ik dan naar sommige webshops kijk dan staat het er niet vermeld, enkel dat de atom processor ondersteund is :?

Een vraagje. Ik heb een 16poort gigabit switch gekocht, dus kunnen de toekomstige mediaplayers en de server data uitwisselen tegen die snelheid. Maar als die switch verbonden is met een 100Mbps router/modem voor het internet en in de mediaspelers stel ik die modem in als gateway (wat moet om ze op internet te kunnen laten gaan), gaat de data tussen mijn server en mijn mediaplayer dan sowieso ook door de modem/router of gaat het dan gewoon enkel via de switch. Want als het dan door de modem/router zou gaan dan betekend dit dat de snelheid beperkt zal zijn tot 100Mbps.
Of is het mogelijk om enkel in de server die modem als gateway in te stellen en dan de mediaplayers instellen om de server als gateway te gebruiken. Geraken ze dan zo ook op internet?
Sasuke schreef:Mja, een PCI of PCI-E Gigabitkaart is snel gevonden natuurlijk. Ik ga het toch maar eens bekijken, eventueel zelf een NAS product maken, wie weet :)

Grtz,
Sasuke
Werk jij in een computer bedrijf of pc winkel? Dan zou je inderdaad zelf zo'n NAS kunnen samenstellen en verkopen. Eventueel met voorafgeïnstalleerde software zodat het voor iedereen een oplossing bied :-D

De hardware zal voor mij geen probleem zijn om ineen te steken, maar omdat meestal de software Linux gebasseerd is zal ik daar toch nog het een en het ander over moeten leren
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Dat intel bordje heeft 2 Serial SATA ports, maar er staat niks van RAID.
Blijkbaar gaat dat ook softwarematig. Maar is dat wel zo aan te raden en niet minder performant dan de hardwarematige RAID?
Er is een PCI bus voorzien, dus een RAID kaartje erin steken is een mogelijkheid.

[EDIT] Blijkbaar is het moederbordje niet zo energie vriendelijk :
Atom 330 @ 1.6GHz on Intel D945GCLF2: 41W idle, 45W loaded
Als je weet dat de processor zo'n 8W verbruikt ...

Is dan weer een pluspunt voor de EEE-box die minder verbruikt
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Braindamage schreef:
Een vraagje. Ik heb een 16poort gigabit switch gekocht, dus kunnen de toekomstige mediaplayers en de server data uitwisselen tegen die snelheid. Maar als die switch verbonden is met een 100Mbps router/modem voor het internet en in de mediaspelers stel ik die modem in als gateway (wat moet om ze op internet te kunnen laten gaan), gaat de data tussen mijn server en mijn mediaplayer dan sowieso ook door de modem/router of gaat het dan gewoon enkel via de switch.

l
Nee, Omdat de 2 apparaten in het zelfde netwerk liggen (zelfde netwerk id hebben) staan deze in direct contact met elkaar. Het verkeer tussen je toestellen gaat telkens over de kortste route gaan. Van het moment dat deze een adres tegenkomt wat niet rechtstreeks aanspreekbaar is, gaat deze over de default gw gaan.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Is geen gewone atom die erin zit maar een dual core

De processor zit vast op het moederbord. Dacht zelfs dat die niet te vervangen was.

En raid denk ik niet. Voor iets van die prijs mag je nu ook niet teveel verwachten. Is ook eigenlijk niet echt bedoeld als serverbordje met raid5 mogelijkheden maar voor een "internet-pc'jte".

Ik maak eigenlijk altijd gebruik van "een dagelijkske kopie op een andere schijf". Ben niet echt een fan van die raid toestanden.

Is voor mij eigenlijk vooral een test. Al paar keer de vraag gekregen of ik aan "media servertjes" kan geraken maar "wel met windows". Zal iets meer kosten als het gemiddelde nas systeem maar ja.

Is besteld. Zal misschien nog zien voor het andere bordje met de single core atom maar dan met gigabit netwerkkaartje

Als het gaat over het verbruik, mag je niet enkel kijken naar de processor é. Het is het bordje dat niet echt energievriendelijk is (als ik mij goed herinner)
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Kenneth schreef:Ah, toch eentje gevonden

http://www.intel.com/Products/Desktop/M ... erview.htm

Heb het direct besteld (staat wel in backorder :cry: , pas eind oktober beschikbaar ) samen met Aopen kastje (http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?Auno=2584

Maar ja, kan voorlopig nog verder met mijn DNS-323
Ik kan geen enkele webwinkel vinden die de s150 of s180 van Aopen verkoopt. Zal nog te nieuw zijn denk ik.

Misschien ook interessant (en al te koop) zijn de mini-itx servers van Chenbro
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Zouden begin november binnenkomen. Is wel groothandel (heb zelfstandig bijberoep).

Is handig, een zelfstandig bijberoep :lol:

Aan de andere kant lijkt de S120 van Aopen ook geen slechte keuze. Zal nog mijn werk hebben als alles binnen komt :wink:

Binnenkort nog keer experimenteren met een AMD. Grootste nadeel hieraan is dat er geen µ-itx bordjes zijn voor amd. Maar het geheel (moederbord en een athlon 2000+ (dacht ik)) zou nog stukske zuiniger zijn dan het geheel van intel, gewoon puur en alleen door het lager verbruik van de chipset. En amd zou hogere prestaties hebben
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”