Mini laptop ideaal als NAS en mediastreamer?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vraag mij af of een mini laptop (zoals de Asus EEE pc) een goeie oplossing is om met FreeNAS er op dienst de doen als NAS en mediastreamer.
Doordat het een colwaardig besturingssysteem kan draaien kan het dan natuurlijk ook dienst doen als FTP server en mail server e.d.
Voor de opslagcapaciteit moet je dan wel gaan voor een externe USB HDD wat voor extra stroomverbruik (en aansluitingen) zorgt, maar zou het minimaal verbruik van zo'n mini laptop dat al niet grotendeels compenseren?
De processoren zijn beperkt qua kracht, maar toch voldoende zelfs voor HD materiaal, niet? En daar zo'n toestel meestal zelf draait op flashgeheugen is het daardoor ook al wat sneller in bewerkingen die tijdelijke opslag op HDD nodig hebben (ook qua cache), niet?

Ik vraag het maar omdat het mij wel een goed alternatief lijkt voor een gewoon NAS systeem, waarmee je ook al snel aan de prijs van zo'n mini laptop zit, toch zeker als je bepaalde streaming protocollen wil gebruiken. (in mijn geval zou het zijn voor tv uitzendingen met mijn dreambox op te nemen op de NAS, en dan er ook van te kunnen afspelen)

Wat denken jullie?
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

de eeepc is goed als fileserver maar dan moet je al je hds wel @ usb cases doen..

en voor te streamen ook...
zit gbit in dacht ik? dus zeker geen probleem.. draai je freenas erop en klaar..

ik zou zelf er ook een XBMC machine van maken (kan 'goed' 720p aan heb ik gehoord dus xvids etc is geen probleem)
maar dat ben ik ;)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Vandaag is er juist nieuws over een leuk systeem hiervoor.

http://tweakers.net/nieuws/55892/msi-in ... temen.html
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Ik neem hier ook op van twee dreamboxen. Ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten om zo een mini laptop daarvoor in te zetten. Qua stroomverbruik zit je misschien wel goed maar er zijn andere dingen waar je rekening moet mee houden.
Zoals warmte, die dingen zijn niet gemaakt om dag en nacht op te staan. Is er een onderdeel stuk dan zit je daar met een server die niet toegankelijk is voor een lange tijd. Ik denk ook aan backup's. De data zet je op een externe schijf maar waar ga je de backup's zetten. Het is niet gezond om daar dezelfde schijf voor te grbuiken. Dan ben je al verplicht om daar twee externe harde schijven aan te hangen wat het stroomverbruik doet toenemen. Je bent ook beperkt wat betreft uitbreidingen.
Ik heb hier zelf een pc draaien die dag en nacht opstaat en dienst doet als opname/afspelen van de dreamboxen, mediaserver voor apparaten die muziek of films streamen. Fileserver, ftp/web server, printserver en er draaien ook een paar netwerk programma's op zoals easy rolodex.
Ik heb de stroom al gemeten en dat ligt tussen de 70 en 110 watt. Het is veel maar het ding doet dan ook alles hier in het netwerk wat we er van verlangen zonder vertragingen.
Ik begrijp wat je bedoeld maar weet al op voorhand dat je tegen beperkingen gaat aanlopen wat resuleert in een pc als server draaien die wel daarvoor geschikt is.
Afbeelding
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

psst nonkie cccam of gbox? ;)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

nonkie schreef:Ik neem hier ook op van twee dreamboxen. Ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten om zo een mini laptop daarvoor in te zetten. Qua stroomverbruik zit je misschien wel goed maar er zijn andere dingen waar je rekening moet mee houden.
Zoals warmte, die dingen zijn niet gemaakt om dag en nacht op te staan. Is er een onderdeel stuk dan zit je daar met een server die niet toegankelijk is voor een lange tijd. Ik denk ook aan backup's. De data zet je op een externe schijf maar waar ga je de backup's zetten. Het is niet gezond om daar dezelfde schijf voor te grbuiken. Dan ben je al verplicht om daar twee externe harde schijven aan te hangen wat het stroomverbruik doet toenemen. Je bent ook beperkt wat betreft uitbreidingen.
Ik heb hier zelf een pc draaien die dag en nacht opstaat en dienst doet als opname/afspelen van de dreamboxen, mediaserver voor apparaten die muziek of films streamen. Fileserver, ftp/web server, printserver en er draaien ook een paar netwerk programma's op zoals easy rolodex.
Ik heb de stroom al gemeten en dat ligt tussen de 70 en 110 watt. Het is veel maar het ding doet dan ook alles hier in het netwerk wat we er van verlangen zonder vertragingen.
Ik begrijp wat je bedoeld maar weet al op voorhand dat je tegen beperkingen gaat aanlopen wat resuleert in een pc als server draaien die wel daarvoor geschikt is.
Die mediaplayer die in pli zit is goed he, je kan gewoon alle bestanden van je pc afspelen.Ik heb afzonderlijke toestellen voor de printservers.fritzbox wordt o.a. gebruikt voor ftpserver.
evt. kun je je hd aan je fritzbox hangen en die bereiken via de mediaplayer van pli(maar dat moet je dan zelf maar uitzoeken als dat al lukt via telnet/SSH,normaal wel).
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

icekiller2k6 schreef:de eeepc is goed als fileserver maar dan moet je al je hds wel @ usb cases doen..

en voor te streamen ook...
zit gbit in dacht ik? dus zeker geen probleem.. draai je freenas erop en klaar..

ik zou zelf er ook een XBMC machine van maken (kan 'goed' 720p aan heb ik gehoord dus xvids etc is geen probleem)
maar dat ben ik ;)
Ik heb nu een gewone laptop en mijn mediafiles e.d. staan nu al op een externe USB HDD, dus da's al niet een probleem

XBMC rules idd, maar snap niet goed hoe zo'n minilaptop met xbmc erop media streamt naar een TV. Tenzij het een HDMI aansluiting heeft en je hem gewoon rechtstreeks aan TV hangt
nonkie schreef:Ik neem hier ook op van twee dreamboxen. Ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten om zo een mini laptop daarvoor in te zetten. Qua stroomverbruik zit je misschien wel goed maar er zijn andere dingen waar je rekening moet mee houden.
Zou de warmte echt zo'n probleem zijn? Het zijn toch vooral de HDD's die warm worden en de processor. Maar als server zal zo'n processor toch niet al te zwaar beladen worden denk ik.
Een gewone oude laptop of oude pc is natuurlijk altijd een optie, maar een gewone pc gebruikt zo al meer en als je een andere laptop gebruik dan moet je ook al bijna voor externe HDD's gaan omdat de meeste laptops die je nu voor zo'n prijs kunt kopen (en dus ouder zijn) toch altijd onder de 100GB zitten.
Het grootste nadeel vind ik dat die dingen ook direct meer plaats innemen, vooral als je voor een gewone pc gaat. Terwijl zo'n mini pc maar heel weinig plaats inneemt.

Heb hier nog wel een laptop staan die kan dienen waarvan het scherm stuk is. Heeft 1,8Ghz AMD Turion64 processor en 80GB HDD. Kan het er wel eens mee proberen eerst.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

silencer schreef:Die mediaplayer die in pli zit is goed he, je kan gewoon alle bestanden van je pc afspelen.Ik heb afzonderlijke toestellen voor de printservers.fritzbox wordt o.a. gebruikt voor ftpserver.
evt. kun je je hd aan je fritzbox hangen en die bereiken via de mediaplayer van pli(maar dat moet je dan zelf maar uitzoeken als dat al lukt via telnet/SSH,normaal wel).
Mijn DM 600 PVR met ingebouwde HDD hangt toch wel heel snel als ik opgenomen materiaal die op de HDD staat bekijk. Bij het minste dat je iets verkeerd doet tijdens het afspelen, moet ik de stekker van de DB uittrekken om hem te doen herstarten. Misschien is er wel al een bugfix voor, maar die box hangt dus nog niet op internet. Heb trouwens ook PLI image.

Jij hebt een omgevormde Duitse Fritzbox hé? Bij de internationale versies is dat niet echt een mogelijkheid geloof ik, om de Fritzbox als ftp server te gebruiken. En telnet is echt niet mijn ding om er mee te gaan prullen aan de fritzbox
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:Vandaag is er juist nieuws over een leuk systeem hiervoor.

http://tweakers.net/nieuws/55892/msi-in ... temen.html
MSI heeft al een barebone uitgebracht die onder deze technologie werkt
Maar de reviews zijn niet zo positief. Het voldoet blijkbaar niet als media pc enzo, maar misschien is het wel voldoende als NAS/fileserver
Het stroomverbruik zou onder maximale belasting zo'n 36W zijn ...

MSI pagina
Review 1
Review 2
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Braindamage schreef:Voor de opslagcapaciteit moet je dan wel gaan voor een externe USB HDD
Dat lijkt me niet echt samengaan met het concept van een NAS (en betrouwbaarheid als RAID5/mirroring).
nonkie
Elite Poster
Elite Poster

Braindamage schreef: Zou de warmte echt zo'n probleem zijn? Het zijn toch vooral de HDD's die warm worden en de processor. Maar als server zal zo'n processor toch niet al te zwaar beladen worden denk ik.
Een gewone oude laptop of oude pc is natuurlijk altijd een optie, maar een gewone pc gebruikt zo al meer en als je een andere laptop gebruik dan moet je ook al bijna voor externe HDD's gaan omdat de meeste laptops die je nu voor zo'n prijs kunt kopen (en dus ouder zijn) toch altijd onder de 100GB zitten.
Het grootste nadeel vind ik dat die dingen ook direct meer plaats innemen, vooral als je voor een gewone pc gaat. Terwijl zo'n mini pc maar heel weinig plaats inneemt.

Heb hier nog wel een laptop staan die kan dienen waarvan het scherm stuk is. Heeft 1,8Ghz AMD Turion64 processor en 80GB HDD. Kan het er wel eens mee proberen eerst.
Voor netwerktaken zal hij niet zwaar belast worden. Maar er zijn bijkomende taken die meer belasting vragen. Backup's, scanner, enz... . Je kan dit natuurlijk laten lopen wanneer er geen gebruik van gemaakt wordt zoals 's nachts. Maar je gaat die server voor meer doeleinden gaan gebruiken zodat hij al vlug overbelast geraakt.
Ik had hier vorig jaar een oude pc ingezet met 1 Ghz/768MB ram. En in begin ging het vlot maar dan begin je hem meer en meer taken op te leggen en hij werd al snel veel te traag.
Misschien dat je best eens uittest met die laptop die je nog hebt staan vooralleer je een mini laptop aankoopt.
Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

evt een Asus WL500-G?
JanY
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer

Misschien een Asus EEE Box ?
Deze is wel nog maar zéér beperkt te verkrijgen

http://www.asus.com/products.aspx?l1=24 ... odelmenu=1
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

JanY schreef:Misschien een Asus EEE Box ?
Deze is wel nog maar zéér beperkt te verkrijgen

http://www.asus.com/products.aspx?l1=24 ... odelmenu=1
van't weekend nog voor 200Euro gezien op www.fom.be lanparty te koop in de plaatselijke shop van www.drac.be
eventueel daar eens horen?

en ze zijn in elke mediamarkt toch te vinden?
ook de Phonehouse heeft er?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ik gebruik hiervoor al geruime tijd een afgedankte laptop (Centrino 1.6) met een gigabit nic. Ding werkt als mediaserver, fileserver, redundant backupservertje, af en toe een torrentje en meer van dat. Was begonnen als een klein experimentje, maar viel zo goed mee dat ik het nog steeds heb lopen.

Tot nu toe nog geen snelheidsissues gehad en die verwacht ik ook niet echt. Temperatuur is ook geen probleem : backups worden zowiezo scheduled gedaan in de nachtuurtjes. Verbruik ligt bij 16Watt idle (of bij torrentgebruik, iets waar ik hem ook wel eens voor inschakelen durf), stijgt naar ongeveer 30Watt under load (TV streaming van de Hauppauge USB2 PVR). Opmerking : ik heb nog maar heel beperkt dingen getest met HD content, dus daar ga ik _geen_ opmerkingen over maken.

Cpu is onder rmclock controle met een aangepast cpu profiel wat bij gewoon fileoperaties de machine aan ruwweg 500mhz laat lopen en een Vcore van 0.7 of iets dergelijks geeft. Indien meer nodig, gat hij zelf wel omhoog en zakt daarna terug af : werkt in praktijk een stuk efficienter als de normale management systemen. Volgens de loggings komt de cpu op die manier nooit boven de 45°C, de fan van de notebook slaat slechts zeer zelden aan.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

ik gebruik zelf een dns-323 en denk dat je qua functionaliteit toch al goed moet zoeken om dat te overtreffen

Het ftp-gedeelte komt goed van pas (alle drivers erop van de pc's die ik verkoop, handig bij herinstallatie). Het streaming gedeelte (ism popcorn hour) zodat ik toegang heb tot mijn complete dvd- en muziekcollectie die ik erop gezet heb. Torrent downloader (gebruik ik eigenlijk niet). Met beetje foefelen Usenet gebruik mogelijk. En dit alles in raid1

Had vroeger een pc met een P3 draaien maar moet zeggen dat ik mij niet beklaag dat ik veranderd ben naar dit
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Hmm, die EEE-Box lijkt me wel interessant als server te gebruiken. Ben nog aan't twijfelen, want heb nog 2 defecte laptops liggen uit de Centrino reeks (Pentium Mobile) waarvan ik de CPU enzo kan recupereren voor een mini-ITX of µATX systeempje. Maar als die EEE-Box voor 200€ over den toog gaat, dan twijfel ik niet zene.

2,5" schijven hebt ge al tot 500Gb die stroom trekken vanuit USB, wat amper 5W is ... dus qua verbruik meer dan genoeg. Er is dan wel geen RAID, maar daar pas ik wel een mouw aan met backups, zo belangrijk is mijn home data nu ook weer niet , buiten dan een paar Gb aan documenten en foto's.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

backups zijn een zware belasting voor een pc, dat is waar, maar ik maak hier nooit backups. Voor de persoonlijke data is het misschien toch wel eens aan te raden eigenlijk.

HD content streaming zou ook wat zwaarder zijn, maar in principe stuur je toch gewoon maar data over het netwerk en is het een mediaplayer die de taak van het afspelen op zich neemt, niet? Dan is het toch geen zwaar werk voor de processor van de server.

Mijn bedoeling is dan ook om zoals al gezegd die server te gebruiken om op op te nemen van de dreamboxen, maar ook om alle mediabestanden beschikbaar te maken over het netwerk voor mijn xbox met XBMC en een popcornhour of dergelijke die er binnenkort ook wel aan komt.

En die extra functionaliteiten komen er nadien dan ook wel bij, maar de server zal zelf wel niet als mediaplayer werken, dus grafisch enzo hoeft het al niet veel te zijn
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb eens de review op tweekers.net gelezen van de EEE box. Als pc doet hij net te kort, maar als server moet hij volgens mij wel voldoen.

Een alternatief is de Wind Nettop CS 120 met ingebouwde dvd speler. Maar wel de vorige versie van de Atom processor
skynetbbs schreef:evt een Asus WL500-G?
Ik denk niet dat ik daarop kan opnemen met de dreambox, vind alleen UpnP
Kenneth schreef:ik gebruik zelf een dns-323 en denk dat je qua functionaliteit toch al goed moet zoeken om dat te overtreffen
Ik vind geen info over de netwerk protocollen die ondersteund worden, dus weet ook niet of hij kan dienen in samenwerking met men dreambox
nonkie schreef:Misschien dat je best eens uittest met die laptop die je nog hebt staan vooralleer je een mini laptop aankoopt.
Zal ik zeker eens proberen
r2504 schreef:Dat lijkt me niet echt samengaan met het concept van een NAS (en betrouwbaarheid als RAID5/mirroring).
Weet ik, maar Raid5 en mirroring moeten voor mij al niet, als het toestel gewoon de functies ondersteund die ik van doen heb ben ik al content :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Braindamage schreef:Weet ik, maar Raid5 en mirroring moeten voor mij al niet, als het toestel gewoon de functies ondersteund die ik van doen heb ben ik al content :-)
Ik heb gewoon een oude Pentium 4 2.6 GHz genomen die ik nog had staan... SATA kaartje erin met 4 poorten (moederbord had namelijk enkel PATA) en software RAID erop. Het enige nadeel is dat het wat meer verbruikt (zo'n 150 W), maar langs de andere kant is het enorm flexibel.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Braindamage schreef:Weet ik, maar Raid5 en mirroring moeten voor mij al niet, als het toestel gewoon de functies ondersteund die ik van doen heb ben ik al content :-)
Ik heb gewoon een oude Pentium 4 2.6 GHz genomen die ik nog had staan... SATA kaartje erin met 4 poorten (moederbord had namelijk enkel PATA) en software RAID erop. Het enige nadeel is dat het wat meer verbruikt (zo'n 150 W), maar langs de andere kant is het enorm flexibel.
150 watt is best veel. Zuinigere hardware zou je al op een half jaar kunnen terug verdienen.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:
r2504 schreef:
150 watt is best veel. Zuinigere hardware zou je al op een half jaar kunnen terug verdienen.
Voorlopig lijkt die EEE box het interresanste.
Misschien is de SCALEO Home Server ook wel iets. Wel veel duurder
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

crapiecorn schreef:150 watt is best veel. Zuinigere hardware zou je al op een half jaar kunnen terug verdienen.
Misschien moet ik eens berekenen wat de diverse onderdelen verbruiken, heb namelijk twee oude PATA disken (Seagate 160 GB) in mirroring staan als boot disks, en 3 nieuwe SATA (WD 750 GB) in RAID-5. Op zich is dat de basis waaran ik weinig kan veranderen, maar daarnaast is er natuurlijk nog het moederbord/processor en de videokaart (welke eigenlijk niet nodig is).

Als ik echter zie dat de Scaleo spreekt over 80 W (ze vergelijken eveneens met HP aan 99 W) dan ga ik blijkbaar maxiaal 30 a 40 % kunnen besparen. Nu ja, ik zal nog wel eens een kosten/baten analyse doen (tenzij iemand me voor is 8) )
nonkie
Elite Poster
Elite Poster

Als je de videokaart eruit haalt zal het al een energiebesparing opleveren van laat ons zeggen tussen de 20 en 70 watt. Naargelang het type natuurlijk.
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
crapiecorn schreef:150 watt is best veel. Zuinigere hardware zou je al op een half jaar kunnen terug verdienen.
Misschien moet ik eens berekenen wat de diverse onderdelen verbruiken, heb namelijk twee oude PATA disken (Seagate 160 GB) in mirroring staan als boot disks, en 3 nieuwe SATA (WD 750 GB) in RAID-5. Op zich is dat de basis waaran ik weinig kan veranderen, maar daarnaast is er natuurlijk nog het moederbord/processor en de videokaart (welke eigenlijk niet nodig is).

Als ik echter zie dat de Scaleo spreekt over 80 W (ze vergelijken eveneens met HP aan 99 W) dan ga ik blijkbaar maxiaal 30 a 40 % kunnen besparen. Nu ja, ik zal nog wel eens een kosten/baten analyse doen (tenzij iemand me voor is 8) )
Ik heb ongeveer een vergelijkbaar systeem : 3sata drives, 1 pata, sempron 2600. Deze verbruikt ongeveer 80watt idle. Cpu is al redelijk oud, geen cool n quiet en een tdp van 60watt ipv 45watt(nieuwere semprons).
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Kenneth schreef:ik gebruik zelf een dns-323 en denk dat je qua functionaliteit toch al goed moet zoeken om dat te overtreffen

Het ftp-gedeelte komt goed van pas (alle drivers erop van de pc's die ik verkoop, handig bij herinstallatie). Het streaming gedeelte (ism popcorn hour) zodat ik toegang heb tot mijn complete dvd- en muziekcollectie die ik erop gezet heb. Torrent downloader (gebruik ik eigenlijk niet). Met beetje foefelen Usenet gebruik mogelijk. En dit alles in raid1

Had vroeger een pc met een P3 draaien maar moet zeggen dat ik mij niet beklaag dat ik veranderd ben naar dit
Even daarop terugkomende :

De rottigheid van zulke Nas'en als een dns-323 is dat vasthangt aan hun eigen FS. Betaalbare Nas'en met NTFS support ? Good luck.
Dus gaat dat ding stuk, kan je niet aan je data of je moet nog zo'n ding in huis hebben. Gaat de datastructuur stuk (hdd crash of weet ik veel, en ja hoor, dat zie ik _dagelijks_ bij ons over de vloer komen) is het over het algemeen ook al "sayonara data". Buiten het feit dat een afgedankte notebook nog steeds veel flexibeler draait dan om het even welke _betaalbare_ Nas, is enkel al het feit dat je _wel_ met NTFS overweg kan een zaligheid.

Nu, dit is de info die ik had toen ik verleden jaar of zo de afweging "Nas of iets anders" moest maken, omdat mijn afgedankte P4 fileserver echt TE veel zoop (+/- 200 Watt 24/7, en da's me te duur) en de caps van mijn K7-based fileservertje het mainboardje beschadigd hadden (leak).

@crapiecorn
Toen ik nog veel met K7'tjes speelde, gebruikte ik "Coolon" om het Halt-commande op de K7 te gebruiken in XP omgeving. Werkt niet op alle chipsets, maar wanneer het werkt, is het verschil dat je cpu normaal verstookt in "nul last" met de gewone powermanagement ongelooflijk groot. Mijn idle K7-2800 ging vlotjes van 47°C zonder Coolon naar 25°C en lager met coolon. Je krijgt als het ware een Cool'n Quiet op een non-Cool'n Quiet platform, en dat gratis.
Als je het nog niet gedaan hebt, speel er eens mee : is echt een aanrader.http://coolon.o-ya.net/en/
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Heb verleden week een EEE-Box besteld om te gebruiken als fileserver. Volgens tests trekt dat dingetje 21W onder stress :). Aangezien mijn homedata echt niet zo veel is, en ik gedownloade spullen toch nooit lang bijhoud, gebruik ik 2,5" USB drives zodat die gewoon 5V uit de USB bus trekken zonder externe adapter. Ik gok op een 1 a 2W extra verbruik per USB HDD en zal er 2 aanhangen van elks 500Gb.

OK, heb dan geen supersnelle disk throughput, maar 25Mb/sec sustained write speed is nog altijd sneller dan 90% van de NAS oplossingen.

De EEE-Box herinstalleer ik met ofwel ESX (moet ik nog testen) met daarop een Debian en Windows Server, ofwel een enkele Debian server.

Grtz,
X

PS: Totale kostprijs minder dan 400€ (2x 500Gb USB2 2,5" + EEE-Box B202)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

r2504 schreef:
Ik heb ongeveer een vergelijkbaar systeem : 3sata drives, 1 pata, sempron 2600. Deze verbruikt ongeveer 80watt idle. Cpu is al redelijk oud, geen cool n quiet en een tdp van 60watt ipv 45watt(nieuwere semprons).
Ik heb een eerste poging gedaan m'n videokaart eruit te slopen, maar dan start m'n server niet meer op. Ik hoor ook enkele beeps, dus waarschijnlijk ligt het BIOS dwars. Ik moet dus eerstdaags eens een scherm naar het zolder sleuren om te zien wat precies het probleem is (misschien kan een BIOS setting dit wel oplossen).

Na wat rekenen blijkt die 150W trouwens zo'n 230 euro per jaar aan verbruik te zijn :eek:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef: @crapiecorn
Toen ik nog veel met K7'tjes speelde, gebruikte ik "Coolon" om het Halt-commande op de K7 te gebruiken in XP omgeving. Werkt niet op alle chipsets, maar wanneer het werkt, is het verschil dat je cpu normaal verstookt in "nul last" met de gewone powermanagement ongelooflijk groot. Mijn idle K7-2800 ging vlotjes van 47°C zonder Coolon naar 25°C en lager met coolon. Je krijgt als het ware een Cool'n Quiet op een non-Cool'n Quiet platform, en dat gratis.
Als je het nog niet gedaan hebt, speel er eens mee : is echt een aanrader.http://coolon.o-ya.net/en/
De cpu is net iets te nieuw, k8, socket 747. Ook draait deze linux als os. Ik wou deze manueel ondervolten maar het moederbord(k8n) laat aanpassen van voltage alleen toe als de cpu cool n' quiet ondersteunt.
Ik heb een eerste poging gedaan m'n videokaart eruit te slopen, maar dan start m'n server niet meer op. Ik hoor ook enkele beeps, dus waarschijnlijk ligt het BIOS dwars. Ik moet dus eerstdaags eens een scherm naar het zolder sleuren om te zien wat precies het probleem is (misschien kan een BIOS setting dit wel oplossen).
Ik heb dit opgelost door er een oude pci videokaart in te steken. Deze verbruikt zo goed als niets(12 jaar oud). Als ik dan geen netwerk connectie meer krijg met deze machine kan ik nog altijd even kijken wat er mis is. Als je zonder vga wilt booten zal je waarschijnlijk moeten zoeken naar een "halt on vga" optie.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef: De rottigheid van zulke Nas'en als een dns-323 is dat vasthangt aan hun eigen FS. Betaalbare Nas'en met NTFS support ? Good luck.
Dus gaat dat ding stuk, kan je niet aan je data of je moet nog zo'n ding in huis hebben. Gaat de datastructuur stuk (hdd crash of weet ik veel, en ja hoor, dat zie ik _dagelijks_ bij ons over de vloer komen) is het over het algemeen ook al "sayonara data". Buiten het feit dat een afgedankte notebook nog steeds veel flexibeler draait dan om het even welke _betaalbare_ Nas, is enkel al het feit dat je _wel_ met NTFS overweg kan een zaligheid.
Fonera 2 komt met ntfs-3g module geinstalleerd dus "ntfs" support...
ook incl samba3, Ftp, ...
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... da's dan wel heel vers van de pers. :) Bedankt voor de heads-up, maar voor zover ik het weet wordt deze nu pas naar de dev's geshipped en is 'ie nog niet beschikbaar voor het grote publiek.

Bovendien (en da's puur persoonlijk) vind ik het hele concept achter de Fon ... ietwat griezelig. :D
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:... da's dan wel heel vers van de pers. :) Bedankt voor de heads-up, maar voor zover ik het weet wordt deze nu pas naar de dev's geshipped en is 'ie nog niet beschikbaar voor het grote publiek.

Bovendien (en da's puur persoonlijk) vind ik het hele concept achter de Fon ... ietwat griezelig. :D
Vertel wat is er griezelig aan?
als zelfs British Telecom en andere isp's het aandurft bij zijn klanten?

momenteel idd beperkt tot eg mensen in Duitsland, Frankrijk & Spanje
en naar mensen die zichzelf uitverklaren tot developer.

tegen dat de retail versie er is moet er t'een en t'ander out of the box erop staan en dus niet eerst een "upgrade" plaatsvinden...

* Delen van bestanden via de Fonera 2 Web gui.
* Printer server: deel je USB printer over het (draadloze) netwerk.
* Scanner server : deel je USB flatbed scanner.
* USB Webcam server : kijk door je Webcam via eender welke computer verbonden via je draad(loze) netwerk
* Plugin interface: breidt de functionaliteit uit met nieuwe applicaties ontwikkeld voor La Fonera 2

Enkele applicaties die ons nog te wachten staan:
* Finder : Navigeer doorheen je USB harde schijf gekoppeld aan je Fonera 2 via Mac/Windows
* GSpace : Synchroniseer<a href="http://www.getgspace.com"> je 2gbyte GSpace account </a>met je Usb Disc Gspace folder
* Backup : neem automatische incrementele backups vanaf je Mac/Windows/linux computer van zodra je verbinding maakt met je Fonera 2
* Azureus Client: Speciale geoptimaliseerde BitTorrent client voor je Fonera 2
* UMTS usb modem ondersteuning. Verbindt je Fonera 2 aan het internet dmv je Usb HSDPA modem
* Youtube uploading : Duid je favoriete filmpjes aan en laat de Fonera 2.0 ze afhalen terwijl je je computer kunt afzetten en bespaar zo op stroom.
* USB audio ondersteuning dmv een USB Audio dongle kun je muziek van je Fonera 2 naar je HiFi streamen.

bron : http://blog.fon.com/nl

misschien iemand van FreeNAS eens vragen of ze geen versie voor embedded linux routers kunnen maken :-)
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Heb verleden week een EEE-Box besteld om te gebruiken als fileserver. Volgens tests trekt dat dingetje 21W onder stress :). Aangezien mijn homedata echt niet zo veel is, en ik gedownloade spullen toch nooit lang bijhoud, gebruik ik 2,5" USB drives zodat die gewoon 5V uit de USB bus trekken zonder externe adapter. Ik gok op een 1 a 2W extra verbruik per USB HDD en zal er 2 aanhangen van elks 500Gb.

OK, heb dan geen supersnelle disk throughput, maar 25Mb/sec sustained write speed is nog altijd sneller dan 90% van de NAS oplossingen.

De EEE-Box herinstalleer ik met ofwel ESX (moet ik nog testen) met daarop een Debian en Windows Server, ofwel een enkele Debian server.

Grtz,
X

PS: Totale kostprijs minder dan 400€ (2x 500Gb USB2 2,5" + EEE-Box B202)
Interessante oplossing! Dat lijkt mij ook wel iets.
Ik hoop dat die disk throughput genoeg is om HD materiaal op te nemen vanaf een HD decoder, of zelfs liefst 2 streams tegelijk.

Van die ESX en Debian ken ik wel niks. Hopelijk zal FreeNAS volstaan. Al moet ik daar ook nog mee leren werken :-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:
... da's dan wel heel vers van de pers. Bedankt voor de heads-up, maar voor zover ik het weet wordt deze nu pas naar de dev's geshipped en is 'ie nog niet beschikbaar voor het grote publiek.

Bovendien (en da's puur persoonlijk) vind ik het hele concept achter de Fon ... ietwat griezelig.

Vertel wat is er griezelig aan?
als zelfs British Telecom en andere isp's het aandurft bij zijn klanten?
Oh ik weet best dat je vrij actief bent op 't Fon forum hoor. :-D Ik stalk daar wel eens om op de hoogte te blijven hoewel de USB/Nas solution mijn niet bekend was in 2.X , maar zoal ik zei, het is persoonlijk. Not for me. Tenminste _nu_ nog niet. Dat BT dit wel actief (?) wenst in te zetten en te supporten is leuk, maar we wonen in België. ;) Hier is het al moeilijk genoeg om een stabiele gewone ADSL lijn te versieren soms en krijgt de gemiddelde BGC helpdesker al een halve hartaanval als je iets anders als zo'n BGC modem hebt hangen.

En aangezien het ook _nog_ niet publiek beschikbaar is binnen de gevraagde oplossing (Nas), ook _nog_ niet voor de topicstarter. Dan ziet het er qua "oplossing vandaag inzetbaar" met die EEE box al veel beter uit.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:PS: Totale kostprijs minder dan 400€ (2x 500Gb USB2 2,5" + EEE-Box B202)
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je aan maar 400 euro komt :eek:

De EEE-Box vind ik voor minimum 225,04 euro zonder verzending en de externe 2,5" HDD's van 500GB zitten allemaal tegen de 140 euro, dan zit ik aan zo'n 505 euro zonder verzending :?
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat ik 2 betaalbare NAS'en gevonden heb die voldoen aan mijn eisen. (vooral NFS ondersteuning eigenlijk :wink: ).

De Promise NS2300N DLNA NAS (zo'n €200 zonder HDD) of de RaidSonic Icy Box NAS4220-B NAS (zo'n €140 zonder HDD)

Beide zijn niet de meest performante NAS systemen, maar toch voldoende voor het streamen van HD content naar HD mediaspelers.

Eventueel is de iets oudere Synology DS-207+ (vanaf zo'n €255 zonder HDD's) ook een mogelijkheid, is performanter.

Ik vind wel geen info over hun verbruik :?

Vraag me af of zo'n NAS'en voordelen hebben tov zo'n EEE pc met software die er een volwaardige NAS van maken (zonder RAID dan wel).
Waarschijnlijk gaat een 'echte' NAS wel performanter zijn

Promise : 12.5 MBps Read Performance 13.2 MBps Write performance
RaidSonic : 10 MBps Write performance
Synology : 31 MBps Read Performance 21 MBps Write Performance

Gaat wel degelijk over MBps volgens de reviews

@Sasuke, bij jou gaat het dus over 25 Mbps?

De keuzes, de keuzes ... :roll:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Braindamage,

Bij zo'n EEE-Box is de snelheid dan ook afhankelijker van de gebruikte interface. Die 25Mbps(sustained,is iets anders dan cijfertjes van de website nog)is de max omwille van de USB2 interface. Als ik een eSATA of FireWire zou gebruiken, of de interne schijf haal ik zeker en vast meer.

Je moet weten dat hedendaagse SATA schijven apart al makkellijk tot 50Mb/sec kunnen gaan. Als je er 2 in RAID0 hangt (of meer) zou dat eigenlijk *nog* sneller moeten kunnen.

Dus ... de NASsen zijn altijd minder performant dan eender welke PC/Server combo. Een Atom 1.6Ghz is nog altijd vele malen performanter dan het chipke in zo'n NAS.

Als ze nu eens ne NAS op basis van de Atom zouden maken ...

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Braindamage schreef:
Sasuke schreef:PS: Totale kostprijs minder dan 400€ (2x 500Gb USB2 2,5" + EEE-Box B202)
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je aan maar 400 euro komt :eek:

De EEE-Box vind ik voor minimum 225,04 euro zonder verzending en de externe 2,5" HDD's van 500GB zitten allemaal tegen de 140 euro, dan zit ik aan zo'n 505 euro zonder verzending :?
Oops, heb gerekend met mijn aankoopprijzen ... voor de normale winkels is het inderdaad een goeie 500€

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:

Grtz,
Sasuke
Je kan altijd zelf eentje bouwen aan de hand van een micro itx atom bordje. bord + atom = 60euro ongeveer.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

crapiecorn schreef:
Sasuke schreef:

Grtz,
Sasuke
Je kan altijd zelf eentje bouwen aan de hand van een micro itx atom bordje. bord + atom = 60euro ongeveer.
Koop inderdaad een micro itx bordje.
Je kan hiervoor beter voor de via's gaan. Die kan je passief laten koelen. In combinatie met 1 Gb ram en dan 2 hardeschijven in raid 1 kan je een deftige server maken.

Hier een server 1Ghz met 1 Gb ram en 500Gb in raid 1. Draait apache, mysql, rtorrent, mailserver (Anti-spam en antivirus), ftpserver, openvpn server, samba server
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”