Hoeveel energie verbruiken jullie?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Heb net mijn afrekening gekregen van Electrabel: totale energiekost per jaar ongeveer 2.500 euro.
Verwarming (warmtepomp), warm water en koken op electriciteit (dag/nacht tarief) en twee openhaarden op gas voor de gezelligheid.
Nieuwbouwwoning 170 m² gelijkvloers en 100 m² verdieping, 2 personen, 2 laptops, desktop en server.
Lijkt me redelijk.
Zeker als ik vergelijk met 3.500 liter mazout voor verwarming (en warm water) alleen.
Hoeveel betalen jullie per jaar voor elektriciteit + gas + mazout?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

seagull schreef:Heb net mijn afrekening gekregen van Electrabel: totale energiekost per jaar ongeveer 2.500 euro.
Verwarming (warmtepomp), warm water en koken op electriciteit (dag/nacht tarief) en twee openhaarden op gas voor de gezelligheid.
Nieuwbouwwoning 170 m² gelijkvloers en 100 m² verdieping, 2 personen, 2 laptops, desktop en server.
Lijkt me redelijk.
Zeker als ik vergelijk met 3.500 liter mazout voor verwarming (en warm water) alleen.
Hoeveel betalen jullie per jaar voor elektriciteit + gas + mazout?

enkel electriciteit 2800€(maar zal volgend jaar wellicht minder zijn,tariefdaling van electrabel, zuinigere pc, minder spots in gebruik en met lager wattage).

aantal ip toestellen: een 15-tal, de meeste draaien 24u/24.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

€ 1425

volgend jaar ga je minder verbruiken, uw nieuwbouw moet eerst nog uitdrogen
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Omwille van de stijgende energie prijzen is het misschien interessanter om het aantal KWh van de jaarafrekening te vermelden, indien mogelijk dan nog opgesplitst tussen dag/nacht/exclusief nacht.

Kwestie van binnen een jaar nog een vergelijkbaar gegeven te hebben in deze thread :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Electriciteit: 720€
Gas: 180€


(woon alleen, open bebouwing, enkelglas, verwarm op gas (en in de winter houtkachel) en kook (af en toe) op gas, zuinig (lees gierig) karakter
Laatst gewijzigd door sander19 op 05 okt 2008, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

sander19 schreef:Electriciteit: 720€
Gas: 180€


(woon alleen, open bebouwing, enkelglas, verwarm op gas en kook (af en toe) op gas, zuinig (lees gierig) karakter


Dat is inderdaad zeer weinig.
Ik krijg één dezer dagen mijn eind afrekening en zal deze hier dan posten. Zowel het verbruik als het te betalen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

sander19 schreef:zuinig (lees gierig) karakter


Voor open bebouwing en enkel glas moet dat zeer gierig zijn denk ik... één kamertje verwarmen tot op 17 graden waarschijnlijk 8)
Pluskat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 sep 2007, 20:14

Mijn verbruik:
ongeveer 1600 Kw/h elektriciteit ( dagtarief )
ongeveer 1030 kubieke meter aardgas
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Gegevens dateren nog van in 2007 en dus zouden qua gas wat lager (nieuwe condensatieketel) en qua electriciteit wat hoger (veel meer aparatuur dat 24/24 draait) moeten liggen. Enkelvoudige meters.

Gas: 15000kWh
Electriciteit: 4000kWh

EDIT: vergeten te vermelden... kleine, gesloten, relatief moderne woning met cv & warm water op gas, de rest (incl. koken) op electriciteit.
Laatst gewijzigd door cloink op 05 okt 2008, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ooh. shiny.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Mijn verbruik is:
-Gas:10145kwh
-Elektriciteit:9478Kwh (was verleden jaar minder,beter weer gehad)
Ik heb geen nachttarief
Ik woon in een half open bebouwing,2grote slaapkamers&een kleintje.
Ik heb (voorlopig) nog geen verwarming boven.
Heb nog geen dubbel glas.
Ik heb nu wel (beneden) een volledige nieuwe CV met een condensatie ketel.
Mijn zolder is nog niet optimaal geisoleerd,maar ik heb er wel al een planken vloer opgelegd.
De garage staat apart van de woning.
Ik zal nu,volgens de nieuwe berekeningen 170€ per maand moeten betalen,bij de afrekening van vorig jaar moet ik 22€ bijbetalen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

+25k kw 3/4e daluren
Laatst gewijzigd door silencer op 05 okt 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Elektriciteit: 13.478 kWh
- piekuren: 6.106 kWh
- daluren: 7.372 kWh

Gas: 2.047 kWh

Totaal: 15.525 kWh
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
sander19 schreef:zuinig (lees gierig) karakter


Voor open bebouwing en enkel glas moet dat zeer gierig zijn denk ik... één kamertje verwarmen tot op 17 graden waarschijnlijk 8)


Al bij al valt dat goed mee hoor, In de living & keuken (leefplaatsen) staat de verwarming op en op de andere kamers uit.

S'avonds als het koud is staat de houtkachel aan.

Ik ben alleen vrij consequent in licht uitdoen als ik kamer verlaat, overal getimede stekkers op of met een off knop op de stekkerblok zodat de stroom helemaal weg is als ik met de pc ofzo stop.

Is telkens niet veel werk maar scheelt toch lekker op de eindfactuur
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

sander19 schreef:Al bij al valt dat goed mee hoor, In de living & keuken (leefplaatsen) staat de verwarming op en op de andere kamers uit.


Maar je hebt "verwarming opstaan" en "verwarming opstaan" !

Wat zijn de temperaturen die iedereen wenst trouwens (voor mevrouw hier mag het niet kouder dan 21.5 trouwens :wink: )
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Even een kleine tip om je jaar verbruik 'on the fly' te berekenen.

Stel dat je op een gegeven moment een representabel aantal apparaten draaiende hebt en je wil een (heel) ruw jaarverbruik:

Je kijkt naar de teller en je timet hoe lang het streepje er over doet om terug langs te komen.

Stel: het duurt 30 seconden. Dat zijn 2 omwentelingen per minuut of 120 omwentelingen per uur. Je deelt dat bedrag door 75 en je hebt je KWh verbruik per uur (in dit voorbeeld: 1,6). Waarom? Heel eenvoudig: 75 omwentelingen zijn exact 1 KWh :) Verleden week geleerd van een electricien.

In bovenstaand voorbeeld zou je (aan huidig verbruik) een jaarverbruik hebben van 14.000KWh

Toegegeven, dit is een HEEL ruwe manier om je verbruik te berekenen, maar ze is wel correct en je moet er geen stroommetertje voor gaan kopen 8)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb s'avonds minstens 21,5 maar dat kan met de kachel wel oplopen tot 24.

Overdag in de week als ik er niet ben is het 18°, overdag in het weekend is het 20-21°.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
sander19 schreef:Al bij al valt dat goed mee hoor, In de living & keuken (leefplaatsen) staat de verwarming op en op de andere kamers uit.


Maar je hebt "verwarming opstaan" en "verwarming opstaan" !

Wat zijn de temperaturen die iedereen wenst trouwens (voor mevrouw hier mag het niet kouder dan 21.5 trouwens :wink: )


Hier staat de thermostaat (living) op 21° en da's wel net te laag als je stil in de zetel zit naar TV te kijken ... maar mijn madam kruipt dan onder haar dekentje dus ze heeft daar geen last van.

Een houtkachel zijn we alvast ook van plan om aan te schaffen. Mijn ouders hebben een klein stukje bos en met zo goed als alleen het 'schoorhout' komen ze een heel jaar toe ... en geloof me, daar is het soms om te bakken in de living :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Zoals beloofd. Ik heb vandaag mijn afrekening aangekregen. :-(

Periode 12 maanden
Verbruik dag: 4305,20 kWh
Verbruik nacht: 4600,90 kWh

Periode 10 maanden
Gas: 2597 M³ = 26356 kWh

Totaal: 2906,27€/jaar
Wij zijn een gezin met 4 kinderen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb trouwens nog een leuke vraag... wat is jullie gemiddelde kWh prijs, en bij welke provider... hiervoor deel je gewoon je factuurbedrag (alle taksen en BTW inbegrepen) door je totaal aantal kWh (dus dag en nacht samen). Ik weet dat dit geen perfect formule is, maar het geeft toch een beeld.

Ik kom zo bijvoorbeeld bij Electrabel aan 0.1514 €c/kWh.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik kom bij Electrabel aan:
- 0,1618 €/kWu voor elektriciteit (dag/nacht)
- 0,1700 €/kWh voor gas
Laatst gewijzigd door seagull op 09 okt 2008, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Ik kom met luminus op 0,1661 voor 1 kWh electriciteit.
0,0541 voor 1 kWh gas
Afbeelding
fr3d0
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 mei 2005, 17:40

Sven.VdS schreef:Even een kleine tip om je jaar verbruik 'on the fly' te berekenen.

Stel dat je op een gegeven moment een representabel aantal apparaten draaiende hebt en je wil een (heel) ruw jaarverbruik:

Je kijkt naar de teller en je timet hoe lang het streepje er over doet om terug langs te komen.

Stel: het duurt 30 seconden. Dat zijn 2 omwentelingen per minuut of 120 omwentelingen per uur. Je deelt dat bedrag door 75 en je hebt je KWh verbruik per uur (in dit voorbeeld: 1,6). Waarom? Heel eenvoudig: 75 omwentelingen zijn exact 1 KWh :) Verleden week geleerd van een electricien.



Mag ik je er even op wijzen dat elke meter verschilt qua aantal omwentelingen = 1kWh
Bij de meter bij mij thuis is 240 omwentelingen = 1kWh
Meestal staat het op de meter af te lezen maar ook niet bij iedereen.
Dus mss dat het op jouw meter inderdaad zo is dat 75 omwentelingen = 1 kWh maar het is zeker niet zo dat het bij iedereen zo is.

btw, een stroommeter kan je gratis "lenen" bij een klantenkantoor van eandis als je geen stroommeter wilt kopen.

mvg
btw +- 6500 kWh elektriciteit en 2500 m³ gas
Better to let people think your a fool then to open your mouth and remove all doubt
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

seagull schreef:Ik kom bij Electrabel aan:
- 0,1618 €/kWu voor elektriciteit (dag/nacht)
- 0,1700 €/kWh voor gas

Net een nieuw contract voor 2 jaar vast getekend (telefonisch :wink: ) met Electrabel:
- 0,1812 €/kWu voor elektriciteit (dag/nacht)
- 0,1083 €/kWh voor gas

PS: Electrabel Professioneel: alles via de firma gefactureerd :-D
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Seagull,ik ben ook klant van Elektrabel,wat mij hier erg opvalt is de prijs v.d. gas die Nonkie opgeeft,is dat wel juist??
Ik wil maar zeggen,dat scheeld de helft ( ongeveer)
Het is ook goedkoper in Elektriciteit zie ik,maar iets meer aanvaarbaar.
Als het echt zo veel verschil is,zien ze mij volgend jaar niet meer bij Electrabel.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

fluppie schreef:Seagull,ik ben ook klant van Elektrabel,wat mij hier erg opvalt is de prijs v.d. gas die Nonkie opgeeft,is dat wel juist??
Ik wil maar zeggen,dat scheeld de helft ( ongeveer)
Het is ook goedkoper in Elektriciteit zie ik,maar iets meer aanvaarbaar.
Als het echt zo veel verschil is,zien ze mij volgend jaar niet meer bij Electrabel.

Ik verbruik weinig gas (3.500 kWh per jaar) en denk dat de vaste kosten dan sterk doorwegen.
De prijzen stijgen ook sterk, dus is het normaal dat voor een nieuw contract (2009-2010) de prijzen hoger liggen dan voor een bestaand contract (prijzen van 2007 of 2008).
In mijn nieuw contract (2 jaar vast) stijgen de prijzen met 12% ten opzichte van dit jaar (1 jaar variabel).
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

seagull schreef:- 0,1083 €/kWh voor gas


Ben je daar zeker van... ik betaal slechts 0,0371 €/kWh (alle toeslagen en BTW in) voor gas bij Electrabel.

Grootste deel daarvan is nog aan 0,0264 €/kWh, een klein deel aan 0,0358 €/kWh bruto. Maar zo zie je alvast dat de prijs voor gas op één jaar tijd met 35% stijgt (spijtig genoeg volgt mijn loon niet even snel).

Trouwens niemand met een cijfer voor electriciteit bij EcoPower ?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Trouwens niemand met een cijfer voor electriciteit bij EcoPower ?

Ik ben bij Ecopower. €0,17/kwh, alles inclusief. Zowel over de opwekkingsmethode van de elektriciteit als de facturatie zeer tevreden :wink:
ps: ook het dividend van 6% is fijn meegenomen
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Trouwens niemand met een cijfer voor electriciteit bij EcoPower ?

Binnen een jaar zal ik dat hier eens komen vertellen... ;)
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dfrog schreef:Ik ben bij Ecopower. €0,17/kwh, alles inclusief.


Kan je dat ook bevestigen op basis van een factuur... totaal bedrag / kWh, of is het louter wat men zegt bij het afsluiten van je contract ?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:
Dfrog schreef:Ik ben bij Ecopower. €0,17/kwh, alles inclusief.


Kan je dat ook bevestigen op basis van een factuur... totaal bedrag / kWh, of is het louter wat men zegt bij het afsluiten van je contract ?


Hoe bedoel je juist? Je hebt een bepaald verbruik, en krijgt daarvoor voorschotten:

... Basis voorschotbedrag: 3596 kWh/jaar x 0,16 / 12 = 47,95 euro ...

(16cent is nog de oude prijs van vóór oktober)

Mijn afrekening was gewoon: xkWH verbruikt X €0,16= totaal te betalen (-gratis kwh die iedereen krijgt). Supereenvoudig en transparant.

Die €0,17 is écht alles in (btw, vast recht dat er niet is, energieprijs, transport, distributie). Prijs kan uiteraard veranderen link.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

I 0wn all of you, ik verbruik momenteel max. 6A stroom :) Vorige eigenaar van m'n nieuwe woning bleek wanbetaler te zijn en zit nu nog een weekje opgescheept met een budgetmeter.

Wel leuk zo, terug koken gelijk tijdens het kamperen. Geen 2 laptops + waterkoker kunnen gebruiken e.d. :)

Al geregeld om 11u 's avonds met een GSM licht naar de kelder mogen sukkelen om dat ding te resetten ...

Enfin, hopelijk is het binnenkort gedaan.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Sasuke schreef:I 0wn all of you, ik verbruik momenteel max. 6A stroom :) Vorige eigenaar van m'n nieuwe woning bleek wanbetaler te zijn en zit nu nog een weekje opgescheept met een budgetmeter.

Wel leuk zo, terug koken gelijk tijdens het kamperen. Geen 2 laptops + waterkoker kunnen gebruiken e.d. :)

Al geregeld om 11u 's avonds met een GSM licht naar de kelder mogen sukkelen om dat ding te resetten ...

Enfin, hopelijk is het binnenkort gedaan.

Grtz,
Sasuke

Kan je daar in tussentijd geen oplaadkaart voor gaan halen? Jij beseft nu wel weer wat luxe is zeker? :)

Enkele jaren terug met onze verhuis in de winter, kwamen we dezelfde dag erop uit dat de verwarming het opgegeven had. Hebben hier een tijdje tegen 6 graden in huis geleefd. Het jaar daarop toen we alles hebben laten vervangen door gas, beseften we weer wat een eenvoudig goedwerkende verwarming waard is.

Nog iets anders om over na te denken. Als je in het verleden een gascontract voor bv 3 jaar hebt afgesloten, kom je nu wel zeer nadelig uit. Ten eerste omdat je per jaar een grote toeslag betaalt, ten tweede omdat de energieprijzen terug naar beneden zullen gaan (gas volgt aardolie met +-6maanden delay).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dfrog schreef:Mijn afrekening was gewoon: xkWH verbruikt X €0,16= totaal te betalen (-gratis kwh die iedereen krijgt). Supereenvoudig en transparant.

Die €0,17 is écht alles in (btw, vast recht dat er niet is, energieprijs, transport, distributie). Prijs kan uiteraard veranderen link.


Wel gek omdat distributietarieven afhankelijk zijn van je netbeheerder... Ecopower compenseerd dit dus blijkbaar. Op zich een leuke gedachte, indien mijn ouders in de gemeente hiernaast namelijk hetzelfde verbruiken bij Electrabel kost hen dit 70 euro meer per jaar (puur enkel en alléén die kosten dus) !
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

fr3d0 schreef:
Sven.VdS schreef:Even een kleine tip om je jaar verbruik 'on the fly' te berekenen.

Stel dat je op een gegeven moment een representabel aantal apparaten draaiende hebt en je wil een (heel) ruw jaarverbruik:

Je kijkt naar de teller en je timet hoe lang het streepje er over doet om terug langs te komen.

Stel: het duurt 30 seconden. Dat zijn 2 omwentelingen per minuut of 120 omwentelingen per uur. Je deelt dat bedrag door 75 en je hebt je KWh verbruik per uur (in dit voorbeeld: 1,6). Waarom? Heel eenvoudig: 75 omwentelingen zijn exact 1 KWh :) Verleden week geleerd van een electricien.



Mag ik je er even op wijzen dat elke meter verschilt qua aantal omwentelingen = 1kWh
Bij de meter bij mij thuis is 240 omwentelingen = 1kWh
Meestal staat het op de meter af te lezen maar ook niet bij iedereen.
Dus mss dat het op jouw meter inderdaad zo is dat 75 omwentelingen = 1 kWh maar het is zeker niet zo dat het bij iedereen zo is.

btw, een stroommeter kan je gratis "lenen" bij een klantenkantoor van eandis als je geen stroommeter wilt kopen.

mvg
btw +- 6500 kWh elektriciteit en 2500 m³ gas


Dan zal hij het waarschijnlijk over de meters gehad hebben die PBE hier in de omgeving al sinds den beginne installeert.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Wel gek omdat distributietarieven afhankelijk zijn van je netbeheerder... Ecopower compenseerd dit dus blijkbaar. Op zich een leuke gedachte, indien mijn ouders in de gemeente hiernaast namelijk hetzelfde verbruiken bij Electrabel kost hen dit 70 euro meer per jaar (puur enkel en alléén die kosten dus) !

Anders gezegd, Ecopower wordt voordeliger naarmate uw netbeheerder duurder is. Woon je bij een dure DNB dan is het voordeel van Ecopower groter tov de andere leveranciers. Woon je bij een goedkope DNB dan is het voordeel minder groot tov de andere leveranciers. Ecopower compenseert ook uw dag/nacht verbruik naar "urentotaal'. Met een dag/nachtmeter kan je dus zoveel je wil overdag doen.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik zit voor de moment aan 60 euro per maand dak betaal aan elektriciteit en moet nog 12 euro opleggen. Toeme toch zeg, vorig jaar moest ik niets opleggen :mrgreen:

Is van een 800 euro gas op een jaar (tank)

Geen exacte cijfers maar zit er niet ver van
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Als u vorig jaar uw gastank kon vullen met 800€,dan zou het wel eens kunnen dat dit nu 1000€ zou zijn.De prijzen van de gas zijn zeer sterk gestegen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ah, vandaag de afrekening gekregen voor electriciteit, wegens overstap van Electrabel naar Ecopower. Volgende gegevens gelden dus voor Electrabel:

Reëel verbruik (januari t.e.m. september, oftewel 9 maand): 4332 kWh
(Geprojecteerd jaarverbruik: +/- 5750 kWh)
Totaalkost: 812,20 €

Bijgevolg, kost per kWh: 0,1875 €

M.a.w. ik doe - zoals eerder al berekend - een prima zaak om over te stappen naar Ecopower (0,17€ per kWh). Toch bijna 10% goedkoper... :)
ooh. shiny.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Met wat verwarmt u ??
Woont u in een appartement,of een huis??
Ik weet het,het zijn rare vragen,maar deze hebben ook een effect op uw verbruik.
Een alleenstaand huis krijgt het hoogste verbruik,enz.
polle
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 okt 2006, 13:09

seagull schreef:Heb net mijn afrekening gekregen van Electrabel: totale energiekost per jaar ongeveer 2.500 euro.
Verwarming (warmtepomp), warm water en koken op electriciteit (dag/nacht tarief) en twee openhaarden op gas voor de gezelligheid.
Nieuwbouwwoning 170 m² gelijkvloers en 100 m² verdieping, 2 personen, 2 laptops, desktop en server.
Lijkt me redelijk.
Zeker als ik vergelijk met 3.500 liter mazout voor verwarming (en warm water) alleen.
Hoeveel betalen jullie per jaar voor elektriciteit + gas + mazout?

elekt: ecopower 600€ (3800kwh)
verwarm + warm water: 1400€(1700liter)
open woning (1974) en nu 2 personen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”