Als je ding koopt voor wat het type applicaties waarvoor het ontworpen is (Budget Desktop, dus internet/bureautoepassingen/beperkt multimedia) ga je er geen slecht toestel aan hebben.
De Acer 3201 heeft een onboard ati 3200, dus geen spelletjesmachine. Volgens de beperkte gegevens die ik erover gevonden heb, heeft het toestel toch een PCIe x16 slot, dus uitbreiden van de VGA zou mogelijk moeten zijn.
zie :
http://ecoustics-cnet.com.com/desktops/ ... ?tag=specs
"altijd beter af als je hem zelf doet" ?
Niet akkoord. Hangt van je vakkennis en het gebruikte materiaal af (en soms een beetje geluk), en de mogelijkheid om hardware te wisselen als het tegenslaat.
Gisteren bijvoorbeeld 2 uur verloren aan een high-end Asus-board based system (samengestelde hardware door de klant) omdat de high-end DD3 Corsair modules dan TOCH niet stabiel bleken te werken ondanks het uitdrukkelijke "ok" op de Asus QVL lijst. En daar sta je dan met je dure premium hardware die niet werkt.
Moraal : is zonder twijfel een redelijk toestel als je het gebruikt waarvoor het ontworpen werd. Indien je je er van kan vergewissen dat het OK zit met de garantie en dat je een zwaardere VGA kaart kan steken indien je dat later zou wensen, zie ik geen probleem.
Het is een geloofsoorlog, maar ik geloof in het algemeen dus niet in "kopen met uitbreidingsmogelijkheden" in het hoofd, tenminste als het over iets anders gaat als meer geheugen (niet nodig hier), een andere VGA (hangt van je wensen af) en meer HD-ruimte (hangt van je verzamelwoede af).
"Toekomstgerichte" aankoop is meestal duurder dan nodig tijdens de initiele aankoop, en binnen korte tijd dermate veroudert dat je zelfs meer geld gaat moeten uitgeven om daarna voor minder krachtige oplossingen te moeten kiezen omdat de goedkopere en krachtigere mainstream hardware (die mits een beetje pech niet meer toepasbaar is op je duur gekochte board) dan al weer enkele generaties verder staat.
En dat zeg ik als volbloed hardware freak.
En wat het "ik mijd dat of dat merk" aangaat : als je je inderdaad ooit verbrandt hebt aan een merk, zal dat natuurlijk niet meer in je aankooplijst staan. Maar als je zoals ik al jaren meedraait kan ik met hand op hart zeggen : _ieder_ merk heeft al serieus wat _shit_ geproduceerd. Als ik alle merken zou moeten mijden waar ik niet minstens 1 keer ongelooflijk slecht mee ben aangekomen wegens duidelijk slecht ontwerp (en niet zomaar "een foutje/pech/toeval") dan kon ik vandaag echt geen enkele PC of stuk hardware meer aanraden, van geen enkel merk.