Op woensdag 1 oktober wordt Super 95 & Super 98 & Diesel & LPG & Stookolie & Propaan duurder!
* Voor Super 95 betaalt men vanaf woensdag maximum 1,495 €/l (een stijging van 0,011 €/l)
* Voor Super 98+ betaalt men vanaf woensdag maximum 1,508 €/l (een stijging van 0,011 €/l)
* Voor Diesel betaalt men vanaf woensdag maximum 1,298 €/l (een stijging van 0,014 €/l)
* Voor LPG betaalt men vanaf woensdag maximum 0,596 €/l (een stijging van 0,009 €/l)
* Voor Stookolie (>2000 liter) betaalt men vanaf woensdag maximum 0,8060 €/l (een stijging van 0,0089 €/l)
* Voor Stookolie (<2000 liter) betaalt men vanaf woensdag maximum 0,8307 €/l (een stijging van 0,0098 €/l)
* Voor Propaan (>2000 liter) betaalt men vanaf woensdag maximum 0,5890 €/l (een stijging van 0,0085 €/l)
* Voor Propaan (<2000 liter) betaalt men vanaf woensdag maximum 0,6462 €/l (een stijging van 0,0107 €/l)
Bron: www.brandstofprijzen.be
Terwijl de olieprijs zakt wordt de prijs aan de pomp weer eens naar boven bijgesteld. Ik wed dat de nationalisering van Fortis en de steun aan dexia er voor iets tussen zit.
Daling olieprijzen, maar aan de pomp..
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Fireblade schreef:En zie hier het eerste gevolg van de nationalisering van Fortis en de steun voor Dexia. Terwijl de olieprijs zakt wordt de prijs aan de pomp weer eens naar boven bijgesteld.
Een beetje plat van-de-pot-gerukt populisme is u duidelijk niet vreemd.
De prijs aan de pomp heeft eigenlijk maar weinig te maken met de prijs van de ruwe olie. De prijs van benzine wordt door meer factoren bepaald dan enkel door de prijs van de ruwe olie.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Premium Member
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
- Locatie: Ninove
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 15 keer
Dat is mij inderdaad bekend. Distributie, accijnzen (het grootste deel van de prijs), BTW, Bofas-kosten..
Maar de prijs van een vat was tamelijk gezakt, en nu komen ze ineens weer aan een stijging van 1 cent, voor alle brandstoffen? Hoe verklaar je dat dan?
Maar de prijs van een vat was tamelijk gezakt, en nu komen ze ineens weer aan een stijging van 1 cent, voor alle brandstoffen? Hoe verklaar je dat dan?
To download or not to download, that's the question.
- Jan_B
- Premium Member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Fireblade schreef:Dat is mij inderdaad bekend. Distributie, accijnzen (het grootste deel van de prijs), BTW, Bofas-kosten..
Maar de prijs van een vat was tamelijk gezakt, en nu komen ze ineens weer aan een stijging van 1 cent, voor alle brandstoffen? Hoe verklaar je dat dan?
De prijs die nu zakt is deze voor levering in november (NYMEX Crude Oil Front Month CL.1:NYM Nov08 Future).
Edit: tevens is momenteel de Dollar aan het versterken
Laatst gewijzigd door Jan_B 30 sep 2008, 17:00, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Op lange termijn kan je wel, min of meer, parallellen trekken tussen de ruwe olie en de benzine/diesel prijs. Maar op korte termijn (1 dag - 1 week), kunnen ze beiden een andere richting uitgaan.
Hier een uitleg van Shell, er zit wel wat marketing blabla tussen, maar kom:
http://www.shell.com/home/content/nld/p ... ctors.html
Hier een uitleg van Shell, er zit wel wat marketing blabla tussen, maar kom:
http://www.shell.com/home/content/nld/p ... ctors.html
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Dfrog
- Elite Poster
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
- Locatie: Beerse
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Een heel goed artikel uit de Netto wat het een en ander verklaart:
Benzineprijzen dalen meer dan je denkt
ACTUA - Nu de olieprijs zo sterk daalt, leeft het gevoel aan de pomp dat de prijzen niet even fors meedalen. Ondanks enkele bescheiden prijsdalingen, blijft het gevoel er één van "duur". Hoe komt dat? Veel perceptie maar slechts één harde reden.
(netto) - De olieprijs maakte het afgelopen jaar rare sprongen. Op nog geen jaar tijd steeg de prijs van 80 dollar tot over de 150 dollar en nu doet OPEC verwoede pogingen om de prijs boven de 100 dollar te houden. De forse stijging hebben we met zijn allen aan de pomp gevoeld, de forse daling blijft achterwege, vinden we. Een mengeling van factoren zorgt er voor dat schommelende olieprijzen op de internationale markt niet meteen hetzelfde effect aan de pomp geven.
1/ Meerdere tussenschakels van vat naar pomp
Het is niet zo dat een vat ruwe olie een dag later is verwerkt in benzine aan de pomp. Het ganse proces van ontginning, transport, raffinage en handel neemt tijd in beslag. Elke schakel heeft zijn capaciteit en winstmarges die het in evenwicht wil houden. OPEC, de organisatie van landen die olie oppompen, wil dat de olieprijs boven de 100 dollar blijft en besliste onlangs om 500.000 vaten per dag minder te produceren. Als er minder aanbod is, zal de prijs terug stijgen.
2/ Raffinage
Raffinagecapaciteit is een belangrijke schakel in het proces. Die is beperkt en de raffinaderijen kennen ook het spel van vraag en aanbod. De laatste maanden was er vooral vraag naar diesel, benzine en kerosine. Zeker voor diesel is er een verhoogde vraag door groeiende economieën als China en India. Raffinaderijen kunnen niet altijd volgen, waardoor die schaarste zich vertaalt in duurdere prijzen. Meteen de reden waarom de dieselprijs in de afgelopen weken alsmaar dichter bij de benzineprijs is gaan liggen.
3/ Speculatie
De prijs die tegenwoordig betaald wordt op de internationale markten heeft een speculatief kantje. Wie Brent koopt, betaalt meteen maar de levering vindt pas later plaats (kan oplopen tot meerdere maanden).
4/ Dollar herstelt
Die drie redenen laten zich natuurlijk in beide richtingen gelden. Waarom hebben we dan toch het gevoel dat prijzen aan de pomp wel snel stijgen maar slechts schoorvoetend naar beneden bijgesteld worden?
Het enige rationele argument voor dat verschil is de dollar. Olie wordt in dollars betaald, niet in euros. De hoogste olieprijzen werden eerder dit jaar voor Europeanen afgevlakt door een goedkope dollar. Met de herstellende dollar van de afgelopen weken zullen we in Europa dat voordeel minder kunnen uitbuiten. Het effect raakt uitgewerkt waardoor we vinden dat de olie niet echt goedkoper wordt.
5/ Accijnzen
Een Belgisch kantje aan het verhaal is het kliksysteem (of cliquetsysteem) dat sinds 2003 werd ingevoerd. Toen kenden we nog dalende brandstofprijzen en wilde de overheid de inkomsten uit accijnzen niet zien verdampen. Daarop besliste ze dat nog maar de helft van een prijsdaling doorgerekend mocht worden in de accijnzen. De andere helft was voor de schatkist bestemd. Toen de olieprijzen fors begonnen te stijgen, werd het omgekeerde cliquetsysteem in het leven geroepen om de consument te beschermen. Als benzine en diesel duurder worden, moest een verlaagde accijns de btw-stijging compenseren. Daardoor stijgt de prijs aan de pomp minder snel. Het systeem treedt in werking vanaf 1,10 euro per liter voor diesel en 1,50 euro per liter voor benzine.
XC
09:54 - 12/09/2008 Copyright © netto.be
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Maglor schreef:Fireblade schreef:En zie hier het eerste gevolg van de nationalisering van Fortis en de steun voor Dexia. Terwijl de olieprijs zakt wordt de prijs aan de pomp weer eens naar boven bijgesteld.
Een beetje plat van-de-pot-gerukt populisme is u duidelijk niet vreemd.
De prijs aan de pomp heeft eigenlijk maar weinig te maken met de prijs van de ruwe olie. De prijs van benzine wordt door meer factoren bepaald dan enkel door de prijs van de ruwe olie.
sorry dat ik het zeg maar het heeft hem wel doen stijgen, terwijl er een zwakke dollar tegenover stond, en eigenlijk de weiziging voor EU niet zo drastisch was, rekening houdend met zwakke dollar natuurlijk.
- Fustigateur
- Pro Member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49
Als de prijs van een vat olie omhoog gaat stijgt meteen de prijs aan de pomp, als de prijs van een vat omlaag gaat gebeurt dat niet omdat er meerdere factoren zijn. En zo kunnen we nog een tijdje zeveren!
- Jan_B
- Premium Member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Vanaf donderdag wordt benzine tanken opnieuw goedkoper. Dat heeft de federale overheidsdienst Economie woensdag bekendgemaakt. De prijswijziging is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten.
Bron: De Standaard
- Fustigateur
- Pro Member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49
Juust getankt, kon je dat niet eerder zeggen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
- Locatie: Hoboken
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
wo 01/10/08 10:03 - Vanaf morgen, donderdag 2 oktober, wordt benzine iets goedkoper.
Dit zijn de nieuwe maximumprijzen:
* Superbenzine 95: 1,4600 euro/liter (-0,0350)
* Superbenzine 98: 1,4730 euro/liter (-0,0350)
De prijsdaling is het gevolg van de daling van de notering van de olieproducten op de internationale markten
Bron: Deredactie.be
Dit zijn de nieuwe maximumprijzen:
* Superbenzine 95: 1,4600 euro/liter (-0,0350)
* Superbenzine 98: 1,4730 euro/liter (-0,0350)
De prijsdaling is het gevolg van de daling van de notering van de olieproducten op de internationale markten
Bron: Deredactie.be