Belgacom doet nieuwe toezeggingen rond Scarlet

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Belgacom doet nieuwe toezeggingen rond Scarlet

Belgacom heeft nieuwe toezeggingen gedaan in een poging om groen licht te krijgen voor de overname van zijn sectorgenoot Scarlet. Het groene licht moet komen van de Raad voor de Mededinging. Over de inhoud van de toezeggingen is nog niets bekend. Het valt dus af te wachten of ze voldoende zwaar zullen wegen.

(tijd) - Belgacom kondigde in februari de overname van Scarlet aan voor 185 miljoen euro. De aankondiging veroorzaakte echter heel wat deining. Velen voerden aan dat de acquisitie de al dominante positie van Belgacom op de telecommarkt nog zou versterken, vooral voor breedband.

Ook de Raad voor de Mededinging had zijn bedenkingen. Daarom startte de Raad een diepgaand onderzoek. Tijdens dat onderzoek deed Belgacom toegevingen maar die werden te licht bevonden. Onlangs deed Belgacom nieuwe toegevingen, zeggen diverse partijen. Daardoor schuift de deadline voor een beslissing van de Raad voor de Mededinging, die vandaag had moeten vallen, op. De Raad voor de Mededinging wil geen commentaar kwijt over het dossier. Belgacom bevestigt enkel dat de deadline verplaatst is.

Bert Broens

19:18 - 26/09/2008 Copyright © De Tijd
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Belgacom doed dus nieuwe toezeggingen,alleen.....niemand mag blijkbaar weten waarover het dan wel gaat, (staat althans niet vermeld in dit art. messchien ergens anders wel??) probeert Belgacom hier de raad voor mededinging hier gewoon in te pakken op zo??
Ik vind dat iedereen hier wel recht heeft op correcte info.
Special_K
Premium Member
Premium Member

Als ik een gokje zou doen dan heeft het iets te doen met de openstelling van VDSL2 netwerk, ik zou geen enkel ander argument kunnen bedenken waar ze de raad zouden kunnen mee vermurwen.
Afbeelding
Thombose
Starter
Starter

Heb verdomme juist mijn abo Scarlet20 aangevraagd, dat ze mij bij een eventuele overname maar geen ADSL Go aansmeren want dan ga ik zot doen denk ik grrr...
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Thombose schreef:Heb verdomme juist mijn abo Scarlet20 aangevraagd, dat ze mij bij een eventuele overname maar geen ADSL Go aansmeren want dan ga ik zot doen denk ik grrr...
Hebben we dan het recht niet om zonder schadevergoeding op te zeggen?
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Belgacom zou Scarlet behouden als een soort ' budget provider' zeggen ze. De kans dat ze Scarlet gewoon in het eigen bedrijf opnemen,en daarna de abbo's gewoon aanpassen lijkt mij inderdaad groter.
Ik denk niet dat ze iets kunnen veranderen aan de lopende abbo's (ADSL 20 loopt een jaar, de ONe produkten van Scarlet lopen 15 maanden).
Als u dus juist one20 genomen heeft zit u in elk geval voor een termijn van 15 maanden 'safe'.
Als u al langer dan 15 maanden klant bent,is het echter een andere zaak,feit is wel dat u dan iedere maand weg kan van deze provider.
Fustigateur
Pro Member
Pro Member

Er was al een monopolie op koperdraad. Nu wil BC het monopolie op de dslams. Dit land draait volledig vierkant.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

fluppie schreef:Belgacom zou Scarlet behouden als een soort ' budget provider' zeggen ze. De kans dat ze Scarlet gewoon in het eigen bedrijf opnemen,en daarna de abbo's gewoon aanpassen lijkt mij inderdaad groter.
kwestie van 2 producten tegenlijk aan te bieden, een inferier product en een uitstekend product(skynet,belgacom) zodat het geld blijft binnenstromen en niet naar de alternatieve providers gaat.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

een beetje de simyo van Base..
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Genghis
Pro Member
Pro Member

silencer schreef:
fluppie schreef:Belgacom zou Scarlet behouden als een soort ' budget provider' zeggen ze. De kans dat ze Scarlet gewoon in het eigen bedrijf opnemen,en daarna de abbo's gewoon aanpassen lijkt mij inderdaad groter.
kwestie van 2 producten tegenlijk aan te bieden, een inferier product en een uitstekend product(skynet,belgacom) zodat het geld blijft binnenstromen en niet naar de alternatieve providers gaat.
Dat is uiteindelijk maar inspelen op de vraag van de klanten he. Het is duidelijk dat veel mensen tegenwoordig niet meer geïnteresseerd zijn in goeie service, een goed product en goeie beschikbaarheid. Ze willen goedkoop en veel volume. BGC speelt hier dus op in, en wil via Scarlet inderdaad een goedkoop (goedkoper) product aanbieden zonder al de toeters en bellen, en dat allemaal zonder hun huidige klanten (huidig netwerk) eronder te laten lijden.

Ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Er mag dan wel commentaar komen ivm monopolie etc, maar ik denk niet dat er veel andere ISPs bereid zijn 185 miljoen euro neer te leggen... (dat leid ik af uit hoe graag CEO Scarlet aan BGC wil overlaten, diene mens staat duidelijk te springen, en ineens begint hij BGC te beschermen en goe te praten in de pers)

Edit: Nog even extraatje
De telecomgroep belooft Scarlet als aparte entiteit en merknaam te behouden. 'We gaan hun klanten geen Belgacom-producten opdringen. Ze behouden hun huidige contracten en voorwaarden na de overname', reageert Ingvild Van Lysebetten, woordvoerster van Belgacom.
Als BGC dan toch zou mogen overnemen, dan moeten huidige klanten geen schrik hebben. Ten eerste heeft BGC nog nooit durven zijn woord (in de pers) te breken (het draait allemaal rond image), en ten tweede, daar is allemaal goed over nagedacht. Wettelijk gezien kunnen ze niet anders, ookal zouden ze willen, dus ik denk dat het huidig klantenbestand van Scarlet hun pollekes mag kussen als BGC over mag nemen :wink: .[/quote]
Laatst gewijzigd door Genghis 28 sep 2008, 12:11, in totaal 1 gewijzigd.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Toezeggingen? Die hadden ze aan Telindus ook gedaan. En nu is de helft van het personeel daar gaan lopen. Een toezegging van Belgacom is een lege doos, uiteindelijk doen ze gewoon hun zin na een tijdje.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Genghis schreef:Er mag dan wel commentaar komen ivm monopolie etc, maar ik denk niet dat er veel andere ISPs bereid zijn 185 miljoen euro neer te leggen... (dat leid ik af uit hoe graag CEO Scarlet aan BGC wil overlaten, diene mens staat duidelijk te springen, en ineens begint hij BGC te beschermen en goe te praten in de pers)
Hoe zou je zelf zijn als je moet kiezen tss een overname of een faillisement.
Genghis
Pro Member
Pro Member

deej schreef:Toezeggingen? Die hadden ze aan Telindus ook gedaan. En nu is de helft van het personeel daar gaan lopen. Een toezegging van Belgacom is een lege doos, uiteindelijk doen ze gewoon hun zin na een tijdje.
Is dat dan zo? Raar.
Hebt ge de vergadering met de vakbonden en Didier Bellens dan gemist vorige week? Ik niet, en daar werden de beloftes zelfs nog kracht bijgezet.

Trouwens, helft van het volk weg? Bij mijn weet zit er nog altijd 1200 man.
deej
Elite Poster
Elite Poster

Genghis schreef:Is dat dan zo? Raar.
Hebt ge de vergadering met de vakbonden en Didier Bellens dan gemist vorige week? Ik niet, en daar werden de beloftes zelfs nog kracht bijgezet.

Ik heb het over toezeggingen die gedaan zijn bij de overname.

Met uw getallen telt ge toch serieus dubbel precies. Bij S³D schiet er geen kat meer over, en daar zaten net de brains. Alle seniors zijn er weg op een paar na.
Genghis
Pro Member
Pro Member

deej schreef:
Genghis schreef:Is dat dan zo? Raar.

Ik heb het over toezeggingen die gedaan zijn bij de overname.

Met uw getallen telt ge toch serieus dubbel precies. Bij S³D schiet er geen kat meer over, en daar zaten net de brains. Alle seniors zijn er weg op een paar na.
Welke toezeggingen dan? Want ik kan geen voorbeeld vinden zenne...
En er is zeker volk vertrokken, maar er wordt volop recruit tegen zeer mooie voorwaarden. Dat toont voor mij dat BGC het belangrijk vind de lege posities zo snel mogelijk te vullen, en dan nog liefst met mensen die ervaring hebben.
Silence
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

Genghis schreef: Ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Er mag dan wel commentaar komen ivm monopolie etc, maar ik denk niet dat er veel andere ISPs bereid zijn 185 miljoen euro neer te leggen... (dat leid ik af uit hoe graag CEO Scarlet aan BGC wil overlaten, diene mens staat duidelijk te springen, en ineens begint hij BGC te beschermen en goe te praten in de pers)
De Belgische telecommarkt is dan ook zo verdomd aantrekkelijk door de machtposities van een Belgacom en een Telenet. Mij lijkt het eerder een logisch gevolg dat bvb buitenlandse kandidaten niet staan te springen. Desondanks dat ik het graag anders had gezien, kan ik hen geen ongelijk geven.

Ik snap niet hoe zoiets tot blijdschap zou kunnen leiden. Vind het eigenlijk allemaal triest. Maar uiteindelijk is een mens het zo gewoon dat die er na een eind (ik toch ) vrij gelaten op gaat reageren.

Wil gewoon nog het volgende kwijt. Enkel in België kan een monopolist (waarvan al meermaals blijkt dat de vos haar streken niet is verleerd) quasi het alleenzeggenschap krijgen over iets.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Belgacom had inderdaad toezeggingen gedaan voor de scarlet klanten onder contract.
Dit betekend zolang het Scarlet contrakt loopt,Belgacom geen wijzigingen ging aanbrengen (anders kan de klant subiet weg)
Dit betekend dat mensen,die al langer klant zijn van Scarlet, (De One produkten lopen 15 maanden,de andere allen 12 maanden) eigelijk wel een wijziging konden verwachten (die klanten kunnen wel iedere maand opzeggen).
Maar dan heeft Belgacom nog een toezegging gedaan.nl dat ze voor deze klanten de abbo's voor drie jaar ongemoeid zouden laten.
Dit is het zowat,ik kan goed geloven dat dit niet opweegt tegen het feit dat er ook veel andere ADSL providers het Scarlet netwerk gebruiken,en bij een overname ook onder de Belgacom tarieven komen.
Wat de nieuwe toegevingen van Belgacom nu zijn,dat weet ik niet,maar als ze op deze weg verder borduren zal het gene vette zijn.(de toegevingen dan wel)
Genghis
Pro Member
Pro Member

Maar on the other hand, als BGC als enige interesse heeft, zou het dan ni beter zijn voor de huidige klanten?

Stel dat er beslist wordt dat BGC niet mag kopen, en er zijn geen andere kandidaten meer, wat dan?
deej
Elite Poster
Elite Poster

Genghis schreef:Welke toezeggingen dan? Want ik kan geen voorbeeld vinden zenne...

En er is zeker volk vertrokken, maar er wordt volop recruit tegen zeer mooie voorwaarden. Dat toont voor mij dat BGC het belangrijk vind de lege posities zo snel mogelijk te vullen, en dan nog liefst met mensen die ervaring hebben.
"Telindus mag zijn eigen koers varen, er zal onafhankelijk gewerkt worden, iedereen zal gelijk behandeld worden (NSI / Telindus) etc..." En voor je het wist zaten er op de strategische posities Belgacommers die geen fluit kenden van IT integratie en die gingen zeggen hoe de marktleider zijn business moest doen. Of werden de Telindus verkopers gedwongen plots lijnen en simkaarten te verkopen.

Dat er gerecruteerd moet worden is niet moeilijk, ze krijgen geen deftige offerte meer buiten omdat het volk dat de offertes moet maken allemaal weg is. En als de sfeer volledig verrot is omdat niemand nog weet waar hij aan toe is, ja dan moet je wel mensen lokken met vette lonen natuurlijk.
Genghis schreef:Maar on the other hand, als BGC als enige interesse heeft, zou het dan ni beter zijn voor de huidige klanten?

Stel dat er beslist wordt dat BGC niet mag kopen, en er zijn geen andere kandidaten meer, wat dan?
Klinkt als een politieker die ik onlangs hoorde zeggen "het is wij of de chaos". Geef me dan maar de chaos ipv nog een groter Belgacom marktaandeel.
Laatst gewijzigd door deej 28 sep 2008, 19:02, in totaal 1 gewijzigd.
Genghis
Pro Member
Pro Member

deej schreef:
Genghis schreef:Maar on the other hand, als BGC als enige interesse heeft, zou het dan ni beter zijn voor de huidige klanten?

Klinkt als een politieker die ik onlangs hoorde zeggen "het is wij of de chaos". Geef me dan maar de chaos ipv nog een groter Belgacom marktaandeel.
Dat wil dus zeggen een dikke middevinger naar alle Scarlet klanten en BROBA resell ISP's en dus gewoon alles lam leggen?
Dat zou nog mooier zijn voor BGC :twisted:
Special_K
Premium Member
Premium Member

Als BGC Scarlet overneemt zal het het de andere altenatieve isp's die op het Scarlet netwerk zitten nog harder het leven zuur maken.
Afbeelding
Genghis
Pro Member
Pro Member

deej schreef:
Genghis schreef:Welke toezeggingen dan? Want ik kan geen voorbeeld vinden zenne...

"Telindus mag zijn eigen koers varen, er zal onafhankelijk gewerkt worden, iedereen zal gelijk behandeld worden (NSI / Telindus) etc..." En voor je het wist zaten er op de strategische posities Belgacommers die geen fluit kenden van IT integratie en die gingen zeggen hoe de marktleider zijn business moest doen. Of werden de Telindus verkopers gedwongen plots lijnen en simkaarten te verkopen.

Dat er gerecruteerd moet worden is niet moeilijk, ze krijgen geen deftige offerte meer buiten omdat het volk dat de offertes moet maken allemaal weg is. En als de sfeer volledig verrot is omdat niemand nog weet waar hij aan toe is, ja dan moet je wel mensen lokken met vette lonen natuurlijk.
Ik moet zeggen, van wat ge nu zegt merk ik juist niks... De sfeer zit er hier goed in (de sfeer maken we namelijk zelf, daar hebben we BGC niet voor nodig :p), de mensen waarmee ik het plezier heb om samen te mogen werken weten allemaal zeer goed waar ze mee bezig zijn, en er komen via Belgacom alsmaar klanten bij!

Dit is trouwens het eerste bedrijf waar ik in terechtkom waar de verslagen van de ondernemingsraden mooi en volledig op het intranet te vinden zijn. Als je als werknemer dus even de tijd neemt om die door te nemen, dan weet je perfect waar je aan toe bent...
Genghis
Pro Member
Pro Member

Special_K schreef:Als BGC Scarlet overneemt zal het het de andere altenatieve isp's die op het Scarlet netwerk zitten nog harder het leven zuur maken.
Wie zal het zeggen, maar dan hebben de huidige klanten en ISP's TENMINSTE 3 jaar de tijd om naar een oplossing te zoeken.
Als je van dag 1 op dag 2 alles lamlegt, dan schrijf je al de alternatieve ISP's op Broba ten dode op...
Special_K
Premium Member
Premium Member

Tja het is de cholera, de pest of..... Telenet :twisted:
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster

Genghis schreef:Ik moet zeggen, van wat ge nu zegt merk ik juist niks... De sfeer zit er hier goed in (de sfeer maken we namelijk zelf, daar hebben we BGC niet voor nodig :p), de mensen waarmee ik het plezier heb om samen te mogen werken weten allemaal zeer goed waar ze mee bezig zijn, en er komen via Belgacom alsmaar klanten bij!

Dit is trouwens het eerste bedrijf waar ik in terechtkom waar de verslagen van de ondernemingsraden mooi en volledig op het intranet te vinden zijn. Als je als werknemer dus even de tijd neemt om die door te nemen, dan weet je perfect waar je aan toe bent...
Jij bent duidelijk nog niet lang bij Telindus aan het werk.
Genghis
Pro Member
Pro Member

deej schreef: Jij bent duidelijk nog niet lang bij Telindus aan het werk.
Klopt, ondertussen 4 maand, maar omdat ik in Oktober 2007 gecontacteerd werd (ik was aan het werk bij een concurerend bedrijf), heb ik de 'veranderingen' en 'onrusten' van zeer dichtbij kunnen volgen via ex-collegas die er al aan de slag waren. Ik wou namelijk ook weten wat of hoe alvorens over te stappen.

Ik moet zeggen: Ik heb nog geen dag, uur, minuut of seconde spijt gehad, integendeel, elke dag begint bij mij met de glimlach!

edit:
PS: ik heb nog een Telindus contract gekregen
deej
Elite Poster
Elite Poster

Ja met een verse set ogen kan je natuurlijk anders kijken. Praat maar eens met die er nog zitten van 2001 / 2002 / 2003, je zal merken dat ze iets anders naar die toestand kijken.

Soit, back on topic: wat heeft Belgacom toegezegd aan Scarlet?
woete
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Kleine providers kunnen enkel concureren met lagere prijzen tov belgacom.
Ik ken geen één provider dat 'betere' service of kwaliteit aanbied en hiervoor meer kan vragen (sdsl lijnen buiten beschouwing gelaten).

Nu scarlet wrs belgacom wordt is er dan ook geen reden meer om echt nog met prijs te concurreren. 't Is dus echt bullshit dat scarlet de budget provider zou blijven.

Nog een detail, er zijn maar 2 adsl netwerken in België, van Belgacom en van scarlet. Dus zo kun je al wel zelf voorspellen dat toegang tot het adsl netwerk duurder wordt wegens monopolie.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Tele2 heeft ook nog eigen netwerk liggen, alee, toch met fiber :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bij Telindus is iedereen die wat te zeggen had weggelopen(waar zit Carmen cordier,de dochter van...??) is ook al weg,deze had alle zeggenschap over Telindus,en is al lang vertrokken( met haar ook een hele reeks andere mensen) Belgacom houd gewone mensen over,en laat het bedrijf samensmelten met hun .
deej
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef:Bij Telindus is iedereen die wat te zeggen had weggelopen(waar zit Carmen cordier,de dochter van...??) is ook al weg,deze had alle zeggenschap over Telindus,en is al lang vertrokken( met haar ook een hele reeks andere mensen) Belgacom houd gewone mensen over,en laat het bedrijf samensmelten met hun .
Belgacom heeft haar ontslagen, net als vele andere managers van Telindus. De mensen die ze wilden behouden, de brains, de seniors, die zijn nagenoeg allemaal weg.
monopolie
Member
Member

We hebben politici nodig die komaf maken met oneerlijke marktpraktijken. Of Europa die het zaakje hier eens grondig kuist.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

En het is gebeurd.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 31-435.art

Scarlet wordt overgenomen, de voorwaarden ?
Misschien moeten ze hun eigen dslam netwerk verkopen ?

Maar soit veel verandering zal dat niet opleveren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomsworld schreef:Scarlet wordt overgenomen, de voorwaarden ?
Die staan in je link... Belgacom moet het glasvezelnetwerk van Scarlet verkopen, en een andere opvallende voorwaarde is dat de klanten van Scarlet vrij mogen overstappen naar een andere operator, zonder schadevergoeding omdat ze hun contract vroegtijdig beëindigen.

Als dat spectaculaire toegevingen zijn weet ik het ook niet meer :roll:
monopolie
Member
Member

Vraag is waarom Scarlet dan nog interessant is voor Belgacom gezien al die zware voorwaarden.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

monopolie schreef:Vraag is waarom Scarlet dan nog interessant is voor Belgacom gezien al die zware voorwaarden.
Embrace, extend and extinguish

Het uitschakelen van de concurrentie dus (als je ze niet kan beconcurreren, koop je ze over). Spijtig genoeg.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

r2504 schreef:
Tomsworld schreef:Scarlet wordt overgenomen, de voorwaarden ?
Die staan in je link... Belgacom moet het glasvezelnetwerk van Scarlet verkopen, en een andere opvallende voorwaarde is dat de klanten van Scarlet vrij mogen overstappen naar een andere operator, zonder schadevergoeding omdat ze hun contract vroegtijdig beëindigen.

Als dat spectaculaire toegevingen zijn weet ik het ook niet meer :roll:
Nu na een update staan ze erin, toen ik die link poste stonden ze er nog niet in :P
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

De eerste toezegging was dus gewoon ronduit belachelijk, "prijzen voor 3 jaar niet verhogen op hun producten", .. dan maken ze toch gewoon een nieuw product vdsl2, .. het is een belofte die ze gemakkelijk kunnen maken omdat ze die gewoon niet moeten houden ze hadden even goed 100 jaar kunnen zeggen..

'k vraag me wel af wat de nieuwe toegeving zou zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”