Twaalfjarige vindt revolutionaire zonnecel uit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

De Amerikaan William Yuan heeft een bijzonder krachtige 3D-zonnecel uitgevonden die vijfhonderd keer zo efficiënt is als de huidige zonnepanelen. Zijn ouders en leraren zijn apetrots, want William is nog maar twaalf jaar.

Voor zijn uitvinding krijgt William Yuan uit de staat Oregon een studiebeurs van ruim 17.500 euro. Daarmee wil hij studeren aan een van de beste universiteiten van de VS. Ze zullen ongetwijfeld om hem vechten, want met zijn nieuwste uitvinding verbaasde William alvast de professoren aan de staatsuniversiteit van Oregon, waar hij regelmatig binnenspringt voor feedback.

De zonnecel die William ontwierp, is driedimensionaal. Doordat er puntjes uitsteken, kan de cel veel meer licht opvangen dan een plat vlak. Hij kwam op het idee terwijl hij met lego bezig was. Al meer wetenschappers deden hetzelfde, maar het ontwerp van William is nog een stuk krachtiger. Deze cel zet namelijk zowel zichtbaar zonlicht als UV-licht om in energie.

'Ik vond dat zonne-energie veel mogelijkheden heeft waar nu nog te weinig gebruik van wordt gemaakt', zegt William. 'Fossiele brandstoffen als olie, gas en kolen zullen opraken.'

Zijn vader is trots op het groene bewustzijn van zijn zoon. 'Zijn generatie denkt veel meer na over de toekomst. Ze willen weten welke impact milieuproblemen zullen hebben op hun leven.'

William heeft al een indrukwekkend cv opgebouwd. Hij kaapt regelmatig prijzen weg op wiskundewedstrijden, is de op een na beste schaker van Oregon en heeft een zwarte gordel in taekwondo. (est)

Bron: De Standaard
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer
Provider

Petje af voor die jongen ! :thumbs:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Blijkbaar zijn er toch wat commentaren op de prestaties van de jongen... http://blog.wired.com/geekdad/2008/09/1 ... d-rev.html

Al spreekt dit artikel het dan weer enigsinds tegen... http://www.katu.com/news/28432984.html

Het blijft mij ook nog altijd onduidelijk wat die factor 500 betreft... indien men nu een maximum rendement heeft van zo'n 40%, wat is dan factor 500 beter ?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Ik denk ook dat die factor 500 er zomaar is 'bijverzonnen' om het verhaal nog spectalulairder te maken.

Zelfs het idee 3d solar cell is iets zo oud als het zonnepaneel zelf.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tijger
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Dit lijkt mij te ongelooflijk om waar te zijn, als meer details beschikbaar worden zal wel blijken dat het één groot misverstand is. Zelfs een verdubbeling van de huidige efficiëntie zou al indrukwekkend zijn, laat staan met een factor 500.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

Block schreef:Ik denk ook dat die factor 500 er zomaar is 'bijverzonnen' om het verhaal nog spectalulairder te maken.

Bij mijn weten straalt de zon maar zoveel energie uit per m² en ik dacht dat in België rond de 300watt/m² was ofzo?

soit ik weet ni op welke basis ze die 300 watt berekenen maarja :)
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

misterjo schreef:
Block schreef:Ik denk ook dat die factor 500 er zomaar is 'bijverzonnen' om het verhaal nog spectalulairder te maken.

Bij mijn weten straalt de zon maar zoveel energie uit per m² en ik dacht dat in België rond de 300watt/m² was ofzo?

soit ik weet ni op welke basis ze die 300 watt berekenen maarja :)
Wikipedia schreef: Het grote probleem bij het praktisch gebruik van deze energie is dat de energiedichtheid, de hoeveelheid die per vierkante meter per tijdseenheid op het oppervlak valt niet erg groot is. (ca 1367 Watt per vierkante meter in de bovenste lagen van de atmosfeer; op de grond minder, afhankelijk van de dikte van de tussenliggende laag lucht, de hoek waaronder de zon de aarde treft, de afstand tussen de aarde en de zon die met de seizoenen iets verandert, en vooral ook het voorkomen van wolken.) Daarom moet de energie over een vrij groot oppervlak 'geoogst' worden om economisch rendabel te worden.
Ik denk dat die 300 Watt die u zegt hetgeen is dat ze max kunnen opvangen. Nu met deze uitvinding zal dat hoger liggen. Maar een factor 500 hoger?
Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

kan iemand nu zeggen wat die factor 500 wil zeggen?

Waar normale zonnecel 1W geeft, levert deze 500W? Klopt niet echt :?
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

liger schreef:kan iemand nu zeggen wat die factor 500 wil zeggen?

Waar normale zonnecel 1W geeft, levert deze 500W? Klopt niet echt :?
Los van het feit dat ik dit verhaal fel opgeblazen vind: ik meen te begrijpen dat de winst komt uit een combinatie van:
* een 3D structuur tov een 2D structuur
* het kunnen werken met een breder spectrum (zichtbaar + UV)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Zouden er al firma's intresse hebben in die uitvinding??
Ik weet niet of dit bericht wel heel juist is,mocht het echt een rendement hebben van 500% meer,dan zouden er toch al verschillende bedrijven een bod gedaan hebben??
Volgens mij staat het bedrijf Xsunx nog wel wat verder,met zijn gewoon glas,(powerglas)waar een film over gespoten word,en die dan dienst kan doen als zonnecel.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

fluppie schreef:Zouden er al firma's intresse hebben in die uitvinding??
Ik weet niet of dit bericht wel heel juist is,mocht het echt een rendement hebben van 500% meer,dan zouden er toch al verschillende bedrijven een bod gedaan hebben??
Ik voorzie een paar problemen:
* anderen (zoals Georgia Tech) hebben onderliggende octrooien
* die jongen heeft die zonnecellen gesimuleerd, maar niet gemaakt. Voor zo'n cel ook daadwerkelijk efficient en goedkoop geproduceerd kan worden zijn er nog wel een heel aantal stappen te zetten.
fluppie schreef:Volgens mij staat het bedrijf Xsunx nog wel wat verder,met zijn gewoon glas,(powerglas)waar een film over gespoten word,en die dan dienst kan doen als zonnecel
Ik veronderstel goedkoop maar niet efficient ? (maw, ze hebben waarschijnlijk een andere markt voor ogen).
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

1 ding is zeker , mijne kleine krijgt later lego blokskes :twisted:
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

His optimized design provides 500 times more light absorption than commercially-available solar cells and nine times more than the cutting-edge, three dimensional solar cell.
Ze bedoelen dus absorbering van licht. Ik weet niet of dit hetzelfde is als de factor voor energie omzetting.
Please help, looking for a way to get rich and fast
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

Als het al een factor 20 beter zou zijn, zou dit al heel goed zijn.
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Provider

Zaak is wel dat er de komende jaren overgestapt wordt op electrische wagens.

En bepaalde sceptici hebben het dan steeds over "ja maar, daar heb je ook weer een energiebron voor nodig die electriciteit maakt".

Dat is ook waar, maar als die energie gewonnen wordt uit een effeciënte omzetting van zon, wind, waterkracht ... dan kunnen die oliebaronnen zo langzaam aan in hun haren beginnen krabben.

Het tijdperk van de olie zal al veel rapper gedaan zijn dan er olie is. Erg verrassend, maar het is niet anders. Mensen zijn de hoge energieprijzen beu. Dus maken ze voortaan zelf hun eigen energie.

En dat het nu nog primitief is, dat spreekt voor zich, maar wacht maar over een 5-tal jaar. Een keertje dat alles op punt staat, zal dit revolutionair zijn.

Het warme water kan wel degelijk nog eens heruitgevonden worden.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ze hebben ook al panelen die op fotsynthese werken. net zoals de blaadjes van de bomen. je hebt dan genoeg aan omgevingslicht ipv directe zonnestralen.
Please help, looking for a way to get rich and fast
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

De oliewereld zal wel massaal in Waterstof investeren. Zo kunnen ze blijven incasseren.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

ljd schreef:De oliewereld zal wel massaal in Waterstof investeren. Zo kunnen ze blijven incasseren.
in zonne energie zijn ze al alng aan het investeren
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”