Zoals gevraagd door sommigen, volgt hier een korte samenvatting van de huidige situatie mbt Dommel Homeconnect
<b>1. Waar ging het nu weer over?</b>
Dommel adverteert verschillende diensten die in de praktijk niet blijken te bestaan, meer bepaald gaat het over volgende zaken:
- webspace + eigen .be domein-naam
- Voicemailbox
- 12Mbit voor Homeconnect
- 1 maand gratis abbonement
Dan zijn er nog enkele administratieve zaken waar gebruikers over klagen:
- Bellen van/naar Telenet of Belgacom blijkt niet altijd mogelijk
- Niet reageren van de helpdesk op openstaande tickets
- Omslachtige procedure bij verhuis of switchen van abonnement
<b>2. En wat is er tot nu toe gebeurd?</b>
Ondertussen is het volgende gebeurd:
Binnen Tik werd er een Dommel User Group opgericht, waar ik ook bij betrokken ben. Voor alle duidelijkheid: Ik heb voor deze weg gekozen omdat Tik reeds de nodige infrastructuur heeft om klachten gezamenlijk te behandelen (oa. VZW structuur, mailinglijsten, etc...). Ik weet dat sommigen niet hoog oplopen met Tik, maar voor mij was het louter een praktische kwestie. De tijd zal uitwijzen of dit een goede stap was of niet.
Ondertussen heeft ook Dommel gereageerd (cfr. nieuwsartikel op ZDNet), en zou er een nieuwe update van de software komen met nieuwe mogelijkheden.
Ik heb ook aan iedereen gevraagd die mij gecontacteerd heeft, om een overzicht te geven van hun huidige problemen. Een groot deel heeft dit ondertussen gedaan, waarvoor dank.
<b>3. En wat gaan jullie nog doen?</b>
Persoonlijk: Ik wacht op de nieuwe versie van de Homeconnect software om te zien welke nieuwe mogelijkheden aanwezig zijn. Ik hoop dat oa. de .be domein-naam en voicemailbox hier in aanwezig zullen zijn, maar dat blijft afwachten.
Verder hoop ik in samenwerking met de Dommel User Group een nuttige dialoog op te starten, en Dommel in de eerste plaats zover te krijgen dat er op een deftige manier wordt gecommuniceerd met de eindgebruikers (via de website of mail) zodat eindgebruikers ten minste op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt binnen Dommel.
<b>4. En als dat nu eens allemaal niet helpt?</b>
Hopelijk hoeft het niet zover te komen, maar als er echt geen andere oplossing is, zie ik mij genoodzaakt om het spel via juridische weg te spelen, zoals :
- Klacht indienen bij de reclamecommissie voor het adverteren van niet bestaande diensten
- Klacht bij FOD Economie (Controle & Bemiddeling)
<b>5. En tenslotte...</b>
Indien mensen willen reageren op deze topic, graag het volgende:
- Geen persoonlijke aanvallen of quotes van andere websites uit hun context rukken.
- Geen Tik vs. Userbase bashing
- Graag een beetje respect voor de mensen die problemen met Dommel. We zijn misschien idd een minderheid, maar dat wilt niet zeggen dat onze troubles moeten weggewuifd worden of geminimaliseerd worden.
Ik weet het, ik ben geen moderator, maar ik hou zelf ook deze discussie graag een beetje proper.
Klacht Dommel: De samenvatting
-
- Elite Poster
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Mooi!
Het is wel erg gesteld hier in Belgïe, nu moeten de gedupeerden al samen spannen om de regels te laten gelden.
In ieder geval, een goed initiatief als je het mij vraagt.
Veel succes!
Het is wel erg gesteld hier in Belgïe, nu moeten de gedupeerden al samen spannen om de regels te laten gelden.
In ieder geval, een goed initiatief als je het mij vraagt.
Veel succes!
Minderheid? Omdat er misschien maar 15 (of meer) een PM gestuurd hebben?Graag een beetje respect voor de mensen die problemen met Dommel. We zijn misschien idd een minderheid, maar dat wilt niet zeggen dat onze troubles moeten weggewuifd worden of geminimaliseerd worden.
Laten we het effe zo eens voorstellen: onlangs hebben ze een enquete uitgevoerd bij 1700 mensen op wie ze nu zouden stemmen, en hier kwamen verschuivingen in percentage voor alle politieke partijen. De enquete-houders konden dus zo stellen hoe het politieke landschap er zou kunnen gaan uit zien. Mij hebben ze niets gevraagd? En toch kunnen ze een voorstelling geven van dat politieke landschap, dus die 1700 mensen geven een beeld weer van de miljoenen Belgen die volgend jaar gaan kiezen. Laten we dus dan zeggen: die 15 (of meer) geven dan ook een groot beeld weer van al de Dommel-abonnees, want er zullen er nog wel zijn met problemen die Userbase en andere sites niet bezoeken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 6 keer
sithlord2 je hebt alles mooi samengevat.
Maar bon,ikzelf heb gelukkig geen ervaring met deze problemen.
Maar mijn mening is dat U beter eerst zelf is langs Dommel zou gaan ipv TIK.
Ik denk dat U persoonlijk meer gehoor zal krijgen bij Dommel dan TIK.
Maar blijf in alle omstandigheden vriendelijk en het zal je vruchten afwerpen.
Maar bon,ikzelf heb gelukkig geen ervaring met deze problemen.
Maar mijn mening is dat U beter eerst zelf is langs Dommel zou gaan ipv TIK.
Ik denk dat U persoonlijk meer gehoor zal krijgen bij Dommel dan TIK.
Maar blijf in alle omstandigheden vriendelijk en het zal je vruchten afwerpen.
Vandaar het woordje 'misschien' ...Jippe schreef:Minderheid? Omdat er misschien maar 15 (of meer) een PM gestuurd hebben?Graag een beetje respect voor de mensen die problemen met Dommel. We zijn misschien idd een minderheid, maar dat wilt niet zeggen dat onze troubles moeten weggewuifd worden of geminimaliseerd worden.
Laten we het effe zo eens voorstellen: onlangs hebben ze een enquete uitgevoerd bij 1700 mensen op wie ze nu zouden stemmen, en hier kwamen verschuivingen in percentage voor alle politieke partijen. De enquete-houders konden dus zo stellen hoe het politieke landschap er zou kunnen gaan uit zien. Mij hebben ze niets gevraagd? En toch kunnen ze een voorstelling geven van dat politieke landschap, dus die 1700 mensen geven een beeld weer van de miljoenen Belgen die volgend jaar gaan kiezen. Laten we dus dan zeggen: die 15 (of meer) geven dan ook een groot beeld weer van al de Dommel-abonnees, want er zullen er nog wel zijn met problemen die Userbase en andere sites niet bezoeken.
Kan zijn. Maar ik wil dat de problemen van anderen ook opgelost geraken, en niet alleen mijn problemen met Dommelketter schreef:sithlord2 je hebt alles mooi samengevat.
Maar bon,ikzelf heb gelukkig geen ervaring met deze problemen.
Maar mijn mening is dat U beter eerst zelf is langs Dommel zou gaan ipv TIK.
Ik denk dat U persoonlijk meer gehoor zal krijgen bij Dommel dan TIK.
Maar blijf in alle omstandigheden vriendelijk en het zal je vruchten afwerpen.
Trouwens, ik wil gerust als tussenpersoon werken hoor. Ik ben een vriendelijke mens in omgang
Bron,: http://www.tik.be/dommel_is_blijkbaar_i ... mment-2416Suggestie,: Zou het niet
Ingediend door Ambe-tante-anonymous (niet geverifiëerd) op Don, 2008-09-18 09:44.
Suggestie,:
Zou het niet intressant zijn een rondvraag te doen ,om te weten te komen,
hoeveel mensen al een Homeconnect hebben ?
En te weten bij wie alles 100 % werkt ?
Bij wie er iets niet werkt en wat het is dat niet werkt ?
De telefoon ,de snelheid,facturatie,contact en de andere - en + punten ?
Wat de verwachtingen zijn ?
En hoe het best kan opgelost worden ?
Een beeld,vertelt meer dan 1000 woorden en wie wind zaait,kan storm oogsten!
Museum of Talking Boards + Word Lingo =
Museum of Talking Boards + Word Lingo =
-
- Elite Poster
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 6 keer
@ ceurrrix het artikel van TIK "Dommel is blijkbaar ingedommeld ..." zegt al meer dan genoeg.
@ sithlord2 dat bedoel ik ook dat je voor iedereen beter zelf contact hebt dan via TIK.
Want als ik dit artikel bij TIK als zaakvoerder zou lezen "Dommel is blijkbaar ingedommeld ..." tja wat wil je dan ?
@ sithlord2 dat bedoel ik ook dat je voor iedereen beter zelf contact hebt dan via TIK.
Want als ik dit artikel bij TIK als zaakvoerder zou lezen "Dommel is blijkbaar ingedommeld ..." tja wat wil je dan ?
Volledig me eens. Alleen gaat zoiets enorm onpraktisch worden. Een iemand representatief maken voor een hoop mensen is een zeer goed idee. Probleem is dat dommel toch elk geval apart zal moeten bekijken. Hoe gaat dat dan met persoonlijke gegevens worden opgelost? Worden er klantennummers, telefoonnummers, etc. verzameld?ketter schreef:@ ceurrrix het artikel van TIK "Dommel is blijkbaar ingedommeld ..." zegt al meer dan genoeg.
@ sithlord2 dat bedoel ik ook dat je voor iedereen beter zelf contact hebt dan via TIK.
Want als ik dit artikel bij TIK als zaakvoerder zou lezen "Dommel is blijkbaar ingedommeld ..." tja wat wil je dan ?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Bedankt voor de samenvatting SithLord2, mijn planning gisterenavond is wat in de soep gedraaid en wou er straks aan beginnen
OnTopic: Ook ik steun dit initiatief, al was het maar om dommel "back on track" te krijgen. Loop zelf eigenlijk al een tijd rond met het idee een ISP te beginnen (a la TweakDSL = speciaal voor "nerds", niet voor jan-met-de-pet). Maar zonder startkapitaal, of mensen die tijd overhebben om mee te helpen met support is het moeilijk.
Persoonlijk is mijn natte droom nog altijd (en al jaren) een UserBase-DSL abbo te kunnen leveren
Grtz,
Sasuke
OnTopic: Ook ik steun dit initiatief, al was het maar om dommel "back on track" te krijgen. Loop zelf eigenlijk al een tijd rond met het idee een ISP te beginnen (a la TweakDSL = speciaal voor "nerds", niet voor jan-met-de-pet). Maar zonder startkapitaal, of mensen die tijd overhebben om mee te helpen met support is het moeilijk.
Persoonlijk is mijn natte droom nog altijd (en al jaren) een UserBase-DSL abbo te kunnen leveren
Grtz,
Sasuke
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Idee: maak er één die een gamers abo heeft die alle game traffiek prioriteit geeft op alle andere activiteit en een eigen capaciteit heeft.Sasuke schreef:Bedankt voor de samenvatting SithLord2, mijn planning gisterenavond is wat in de soep gedraaid en wou er straks aan beginnen
OnTopic: Ook ik steun dit initiatief, al was het maar om dommel "back on track" te krijgen. Loop zelf eigenlijk al een tijd rond met het idee een ISP te beginnen (a la TweakDSL = speciaal voor "nerds", niet voor jan-met-de-pet). Maar zonder startkapitaal, of mensen die tijd overhebben om mee te helpen met support is het moeilijk.
Persoonlijk is mijn natte droom nog altijd (en al jaren) een UserBase-DSL abbo te kunnen leveren
Grtz,
Sasuke
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
sasuke waarom splits je je voorstel niet af ergens anders op het forum en laat de ub members verder helpen brainstormen. Wie weet komt het er ooit van. Met de ervaring die er hier zit moet je toch een goed beeld krijgen van de mogelijkheden en de beperkingen, prijzen,...
Voorwaarde is natuurlijk dat iedereen open kaart speelt en dat kan wel wat moeilijk worden.
Lijkt me leuk om over te brainstormen.
Voorwaarde is natuurlijk dat iedereen open kaart speelt en dat kan wel wat moeilijk worden.
Lijkt me leuk om over te brainstormen.
Idd Waar waren we gebleveen?
andy-dsl schreef:Volledig me eens. Alleen gaat zoiets enorm onpraktisch worden. Een iemand representatief maken voor een hoop mensen is een zeer goed idee. Probleem is dat dommel toch elk geval apart zal moeten bekijken. Hoe gaat dat dan met persoonlijke gegevens worden opgelost? Worden er klantennummers, telefoonnummers, etc. verzameld?
- localhost
- Elite Poster
- Berichten: 1315
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
- Twitter: amedee
- Locatie: Sint-Niklaas
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Dit valt eenvoudig uit te rekenen:Jippe schreef:Minderheid? Omdat er misschien maar 15 (of meer) een PM gestuurd hebben?Graag een beetje respect voor de mensen die problemen met Dommel. We zijn misschien idd een minderheid, maar dat wilt niet zeggen dat onze troubles moeten weggewuifd worden of geminimaliseerd worden.
Laten we het effe zo eens voorstellen: onlangs hebben ze een enquete uitgevoerd bij 1700 mensen op wie ze nu zouden stemmen, en hier kwamen verschuivingen in percentage voor alle politieke partijen. De enquete-houders konden dus zo stellen hoe het politieke landschap er zou kunnen gaan uit zien. Mij hebben ze niets gevraagd? En toch kunnen ze een voorstelling geven van dat politieke landschap, dus die 1700 mensen geven een beeld weer van de miljoenen Belgen die volgend jaar gaan kiezen. Laten we dus dan zeggen: die 15 (of meer) geven dan ook een groot beeld weer van al de Dommel-abonnees, want er zullen er nog wel zijn met problemen die Userbase en andere sites niet bezoeken.
Een sample van 1700 (voorbeeld van Jippe) geeft een foutenmarge van 2% met een betrouwbaarheid van 90%.
Een sample van 438 (zie topic Dommel-poll) geeft een foutenmarge van 4% met een betrouwbaarheid van 90%
De precieze formules kan men opzoeken, oa het Wikipedia-artikel "Margin of error". Merk op dat de foutenmarge afhankelijk is van de grootte van de sample, niet van de totale populatie. Merk ook op dat er een willekeurige sample verondersteld wordt, wat in het geval van de poll misschien niet zo is, maar ik beschik over onvoldoende cijfers om daar uitspraak over te doen.
Volgens de eigen poll van Userbase zijn er 16% respondenten ontevreden (11%+5%). Dan is er nog 24% die er mee van zou profiteren mochten de (kleine of grote) probleempjes opgelost geraken. Dus 40% klanten die geen bezwaar zouden hebben tegen een verbetering van de service. Ik noem dat geen marginale minderheden meer.
Dit alles om te zeggen dat bepaalde verwachtingen tov Dommel legitiem zijn. Zoals iemand enkele berichten hoger schreef: om Dommel "back on track" te krijgen.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Localhost, ook nog opletten met waar ge uw sample haalt he. Als ge in een rokerscafé gaat peilen naar rookgewoonte gaat ge ook een serieus vertekend beeld krijgen dat zelfs uw error-margins niet kunnen corrigeren.
Er is (vooral) sinds de Cityconnect en Homeconnect formules er kwamen een grote toestroom van minder tech-savvy Dommel klanten op UB, die hier kwamen omdat ze problemen ondervinden. De tevreden klanten die ziet of hoort ge hier zelden, op enkele uitzonderingen na. UB is en blijft toch een gespecialiseerd forum, waar enkel die met interesse in het ISP/Internet gebeuren in België(Vlaanderen) EN mensen met problemen hieromtrent komen.
Er is (vooral) sinds de Cityconnect en Homeconnect formules er kwamen een grote toestroom van minder tech-savvy Dommel klanten op UB, die hier kwamen omdat ze problemen ondervinden. De tevreden klanten die ziet of hoort ge hier zelden, op enkele uitzonderingen na. UB is en blijft toch een gespecialiseerd forum, waar enkel die met interesse in het ISP/Internet gebeuren in België(Vlaanderen) EN mensen met problemen hieromtrent komen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Dat zegt hij toch?
Merk ook op dat er een willekeurige sample verondersteld wordt, wat in het geval van de poll misschien niet zo is, maar ik beschik over onvoldoende cijfers om daar uitspraak over te doen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
- Locatie: Puurs
- Bedankt: 5 keer
Ikzelf heb ook de Homeconnect-versie. Na de interventie van een vriend van mij heb ik de set werkende gekregen. Wel moest hij eerst het koperpaar MANUEEL zelf veranderen. (Dus blijkbaar wou Belgacom het niet gewoon ff overzetten zodat ik niets van kabeltjes moest veranderen en had ik dat geweten op voorhand zou dit mij al zeker een maand tijd gespaard hebben)
Eens alles dan aangesloten was, heb ik eerst de procedure gevolgd met de instellingen van Dommel op het bijgeleverde papier enz... Hier kreeg ik bij elke stap dat ik deed errors. Met dit gevolg dat ik dan gewoon zelf manueel mijn modem ben beginnen instellen adhv op UB gevonden instellingen.
Hierna werkte mijn internet, telefoon gedeeltelijk (weet momenteel alleen dat ik niet kan bellen van Homeconnect naar Homeconnect users, voor derest werkt het volgens mij volledig bij mij voor zover ik er iets van ken)
Wat ik mij dus eigenlijk in de praktijk afvraag is, gaat dit een probleem kunnen vormen in de toekomst bij Updates dat ik niet echt 100% de procedure heb gevolgd?
Moet ik dit melden aan dommel denken jullie, want kzou er dan ook een duidelijk antwoord op willen omdat ik niet zo technisch aangelegd ben op al deze praktijken.?
Is het soms niet mogelijk om door een technisch sterke forumgebruiker een stukje forum aan te maken waar er van A tot Z staat wat je waar en hoe allemaal kan doen en gebruiken en instellen en ... (ik denk dat dit voor vele gebruikens onder ons misschien nuttig kan zijn?)
Alvast bedankt
GunSmoke007
Eens alles dan aangesloten was, heb ik eerst de procedure gevolgd met de instellingen van Dommel op het bijgeleverde papier enz... Hier kreeg ik bij elke stap dat ik deed errors. Met dit gevolg dat ik dan gewoon zelf manueel mijn modem ben beginnen instellen adhv op UB gevonden instellingen.
Hierna werkte mijn internet, telefoon gedeeltelijk (weet momenteel alleen dat ik niet kan bellen van Homeconnect naar Homeconnect users, voor derest werkt het volgens mij volledig bij mij voor zover ik er iets van ken)
Wat ik mij dus eigenlijk in de praktijk afvraag is, gaat dit een probleem kunnen vormen in de toekomst bij Updates dat ik niet echt 100% de procedure heb gevolgd?
Moet ik dit melden aan dommel denken jullie, want kzou er dan ook een duidelijk antwoord op willen omdat ik niet zo technisch aangelegd ben op al deze praktijken.?
Is het soms niet mogelijk om door een technisch sterke forumgebruiker een stukje forum aan te maken waar er van A tot Z staat wat je waar en hoe allemaal kan doen en gebruiken en instellen en ... (ik denk dat dit voor vele gebruikens onder ons misschien nuttig kan zijn?)
Alvast bedankt
GunSmoke007
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Dat kan je zelf doen. Je hoeft er niets van te kennen.Is het soms niet mogelijk om door een technisch sterke forumgebruiker een stukje forum aan te maken waar er van A tot Z staat wat je waar en hoe allemaal kan doen en gebruiken en instellen en ... (ik denk dat dit voor vele gebruikens onder ons misschien nuttig kan zijn?)
Schrijf gewoon uw eigen ervaringen. De kenners hier zullen je wel verbeteren waar nodig is. En jij past dan telkens je openingstopic aan.
-
- Premium Member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
- Locatie: wervik
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
@ Gunsmoke: ik dacht dat Het grote dommel connect-topic (of zoiets) daarvoor diende. Of is het dat niet wat je bedoelde?
@ sithlord2 : mooie samenvatting
Ikzelf denk dat het toch beter is om onder de vlag van TIK naar Dommel te stappen. TIK heeft toch al een beetje een naam onder de ISP's, denk ik. En met een naam als TIK gaan ze toch al sneller luisteren dan naar één individu (los van het aantal personen in wiens naam die spreekt)
Ikzelf heb geen klachten over dommel maar zit dan ook al de ganse tijd met hetzelfde abbonement. Eén van de redenen dat ik nog niet overgeschakeld ben, zijn de negatieve berichten over service en zo. Voor het moment is het bij mij "if it ain't broken, don't fix it" (hoewel ik neig richting dxadsl)
En de klagers zijn, volgens mij, in de minderheid maar dat wil niet zeggen dat ze moeten genegeerd worden. Op een forum als dit kom je de dag van vandaag omdat je niet tevreden bent. En daarmee denk ik dat hier een poll houden over wel of niet tevreden een vertekend beeld geeft.
Als ik ergens mee kan helpen, wil ik dat gerust doen. Hoewel ik zelf eigenlijk geen klachten heb
@ sithlord2 : mooie samenvatting
Ikzelf denk dat het toch beter is om onder de vlag van TIK naar Dommel te stappen. TIK heeft toch al een beetje een naam onder de ISP's, denk ik. En met een naam als TIK gaan ze toch al sneller luisteren dan naar één individu (los van het aantal personen in wiens naam die spreekt)
Ikzelf heb geen klachten over dommel maar zit dan ook al de ganse tijd met hetzelfde abbonement. Eén van de redenen dat ik nog niet overgeschakeld ben, zijn de negatieve berichten over service en zo. Voor het moment is het bij mij "if it ain't broken, don't fix it" (hoewel ik neig richting dxadsl)
En de klagers zijn, volgens mij, in de minderheid maar dat wil niet zeggen dat ze moeten genegeerd worden. Op een forum als dit kom je de dag van vandaag omdat je niet tevreden bent. En daarmee denk ik dat hier een poll houden over wel of niet tevreden een vertekend beeld geeft.
Als ik ergens mee kan helpen, wil ik dat gerust doen. Hoewel ik zelf eigenlijk geen klachten heb
-
- Plus Member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
De respondenten van de dommel enquete zijn niet representatief voor de gemiddelde dommel klant, want ze komen allemaal uit de userbase populatie.localhost schreef:Dit valt eenvoudig uit te rekenen:Jippe schreef:Minderheid? Omdat er misschien maar 15 (of meer) een PM gestuurd hebben?Graag een beetje respect voor de mensen die problemen met Dommel. We zijn misschien idd een minderheid, maar dat wilt niet zeggen dat onze troubles moeten weggewuifd worden of geminimaliseerd worden.
Laten we het effe zo eens voorstellen: onlangs hebben ze een enquete uitgevoerd bij 1700 mensen op wie ze nu zouden stemmen, en hier kwamen verschuivingen in percentage voor alle politieke partijen. De enquete-houders konden dus zo stellen hoe het politieke landschap er zou kunnen gaan uit zien. Mij hebben ze niets gevraagd? En toch kunnen ze een voorstelling geven van dat politieke landschap, dus die 1700 mensen geven een beeld weer van de miljoenen Belgen die volgend jaar gaan kiezen. Laten we dus dan zeggen: die 15 (of meer) geven dan ook een groot beeld weer van al de Dommel-abonnees, want er zullen er nog wel zijn met problemen die Userbase en andere sites niet bezoeken.
Een sample van 1700 (voorbeeld van Jippe) geeft een foutenmarge van 2% met een betrouwbaarheid van 90%.
Een sample van 438 (zie topic Dommel-poll) geeft een foutenmarge van 4% met een betrouwbaarheid van 90%
De precieze formules kan men opzoeken, oa het Wikipedia-artikel "Margin of error". Merk op dat de foutenmarge afhankelijk is van de grootte van de sample, niet van de totale populatie. Merk ook op dat er een willekeurige sample verondersteld wordt, wat in het geval van de poll misschien niet zo is, maar ik beschik over onvoldoende cijfers om daar uitspraak over te doen.
Volgens de eigen poll van Userbase zijn er 16% respondenten ontevreden (11%+5%). Dan is er nog 24% die er mee van zou profiteren mochten de (kleine of grote) probleempjes opgelost geraken. Dus 40% klanten die geen bezwaar zouden hebben tegen een verbetering van de service. Ik noem dat geen marginale minderheden meer.
Dit alles om te zeggen dat bepaalde verwachtingen tov Dommel legitiem zijn. Zoals iemand enkele berichten hoger schreef: om Dommel "back on track" te krijgen.
De 1700 personen die aan de enquete over de politieke voorkeur meegedaan hebben, zijn waarschijnlijk random of volgens bepaalde verdeelsleutels uit de ganse kiesgerechtigde Belgische populatie gekozen.