Maximaal aantal (open) connections

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
MiniMatti
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2008, 01:59
Contacteer:

Hey,

Iets vreemds wat ik onlangs gemerkt hebt:
Ik heb de overstap van Scarlet naar Dommel gemaakt, en downloade vroeger mijn Linux-images via torrents zonder problemen.

Bij Dommel krijg ik, met dezelfde instellingen als toen de Scarlet verbinding actief was, telkens een "timeout" op het verbinden met de tracker (eender welke tracker). Als µTorrent open staat, gaat surfen ook niet meer - het lijkt of de hele lijn volgetrokken zit en het max aantal connections reeds bereikt is.

Na wat debug is dit opgelost door het "Global maximum number of connections" terug te brengen naar 50 in µTorrent. Scarlet gaf er geen problemen mee, dus hierbij de vraag; is er bij Dommel een ander maximum aantal (open) connections? Zoja; wat is deze?

Als deze optie te hoog staat (+ 200) kan het je hele lijn dichttrekken, waardoor surfen/e-mail opvragen/msn/... gewoon niet meer gaat.

M.
Gebruikersavatar
Synthesis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08 sep 2008, 09:08

Het zou interessant zijn moest iemand anders dit ook kunnen uittesten en confirmeren of dit daadwerkelijk zo is..
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Zowel bij BGC als Dommel heb ik steeds met 70 connecties gewerkt, wat vlot surfen en zelfs gamen nog toelaat (tenzij ik de lijn dichttrek met de download/upload van de torrent).

Maar je komt van bij Scarlet he? 6mbit profiel? Want daar kan je antwoord liggen. Het netwerk van Scarlet heeft een hogere down en upload snelheid (profiel) 6mbit/640kbit dacht ik, Dommel(BGC-netwerk) heeft als hoogste ADSL (niet ADSL2+/VDSL(2)) profiel 4.6mbit/448kbit.
Ik vermoed dat het verschil vooral in de upload te zoeken is want al die connecties veroorzaken een redelijke up en download overhead.
MiniMatti
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2008, 01:59
Contacteer:

Ik kom van een standaard Scarlet abbo'tje, 4 of 6Mbit.

Voorheen had ik zo'n 500 open connections ingesteld, nu lijkt de lijn zelfs te haperen bij 70.

De downloads werken wel, tegen een redelijke snelheid - maar andere zaken worden onmogelijk. Er verder niets aan netwerk topologie gewijzigd, enkel de overstap van provider is gebeurd.

Zou er een andere reden zijn? Het enige waar ik op kon komen waren die connections ...
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 maa 2007, 17:38

Ik draai hier met scarlet op 1Mbit zo'n 200 connecties max voor µtorrent. Bij meer verzuipt alles. Raar dat je zelfs met 70 connecties problemen hebt.
Gebruikersavatar
Synthesis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08 sep 2008, 09:08

SantaSCSI schreef:Ik draai hier met scarlet op 1Mbit zo'n 200 connecties max voor µtorrent. Bij meer verzuipt alles. Raar dat je zelfs met 70 connecties problemen hebt.


Hier vroeger op 4mbit bij belgacom 500 total connecties en 200 max / torrent en was probleemloos, hopen dat het nu bij Dommel ook zo is, morgen keer testen, nog maar een uurtje HomeConnect geinstalleerd :)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zulke zaken liggen meestal meer aan de router dan aan de lijn, of Dommel moest sinds kort ook aan trafficshaping doen, maar dat zou me verbazen.

Mvg,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 maa 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Ik heb merk ook problemen vanaf 70 connections ongeveer. Opeens slaagt de modem "vast", soms reboot ie dan, soms is er geen internet en kan ik niks meer doen buiten manuele reboot...
Bossie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 maa 2004, 14:29
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Joris84 schreef:Ik heb merk ook problemen vanaf 70 connections ongeveer. Opeens slaagt de modem "vast", soms reboot ie dan, soms is er geen internet en kan ik niks meer doen buiten manuele reboot...


Bij mij staat dat constant op 40.

Eens boven de 50 connecties, slibt de router compleet dicht. Surfen lukt dan langs geen kanten meer.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Bij mij staat het op 200 connecties (dommel netconnect).
Geeft nooit problemen met surfen etc, heb wel qos ingesteld in men router. (linksys WRT54GL met Tomato firmware).

Doet het perfect.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hmm ik heb onlangs mogelijk zelfde probleem ervaren

Geen veranderingen in ISP, of router.

Probleem: als torrent opstart kunnen er GEEN nieuwe connecties gemaakt worden. Bv ik ben film aan het streamen (youtube), iets aan het download (flashget). Ik kan zonder probleem site opendoen. Vanaf het moment dat ik utorrent start kan ik geen sites bezoeken MAAR downloads en streams blijven werken (geen cache).

Het ZOU met patch tuesday te maken kunnen hebben (9 september). Ik zelf heb vista. Heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat dit veroorzakt heeft.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

liger schreef:hmm ik heb onlangs mogelijk zelfde probleem ervaren

Geen veranderingen in ISP, of router.

Probleem: als torrent opstart kunnen er GEEN nieuwe connecties gemaakt worden. Bv ik ben film aan het streamen (youtube), iets aan het download (flashget). Ik kan zonder probleem site opendoen. Vanaf het moment dat ik utorrent start kan ik geen sites bezoeken MAAR downloads en streams blijven werken (geen cache).

Het ZOU met patch tuesday te maken kunnen hebben (9 september). Ik zelf heb vista. Heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat dit veroorzakt heeft.


Zelfde hier, maar al langer.
Zelf µTorrent vreet van tijd tot tijd mijn connecties op, terwijl die toch beperkt staan.
MSN, mail en consoorten werkt zonder probleem, surfen gaat gene klop vooruit.
Scarlet-box lijkt dat op 1 af ander manier niet aan te kunnen.
Zeker als die al een dag of 3 opstaat zonder reset.
Restarten van de box verhelpt het meestal het probleem.

Zeer vreemd want op mijn vaste XP-pc heb ik dat probleem niet.
Kan toch onmogelijk aan de draadloze verbinding liggen hé???
Insom
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 aug 2007, 13:04

Dit "probleem" ken ik ook. Met teveel connecties gaat het surfen verschrikkelijk traag of helemaal niet. Volgens mij is dit vooral een routerprobleem. Als ik het me goed herinner heb ik dit probleem zowel bij Skynet als bij Dommel ondervonden. Met gebruik van dezelfde modem/router.
woete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2007, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Dit maximum aantal connecties hangt dus af van je modem.
Alle connecties worden opgeslagen in een NAT tabel.
Als deze NAT tabel volloopt gaat je internet gewoon véél trager, als de NAT tabel het niet meer aankan dan kan je zelfs niet meer op het web surfen, terwijl je torrent client rustig verder download.

Soms is dit op te lossen door firmware update. Speedtouch kreeg vroeger veel klachten en heeft dit 2 jaar geleden bij veel modellen opgelost door firmware update. Connecties die niet meer genbruikt worden blijven vaak te lang in de NAT tabel staan, de update bestond erin vaker de NAT tabel te refreshen.

Als je dus nog eens wat problemen hebt kan je via cli bij bepaalde modems gewoon de nat-tabel flushen.

Anders modem resetten
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

die tabel "mag" groot zijn;
maar die toestellen hebben een te "beperkt" geheugen om te stockeren...
en ze doen idd geen automatische flush want ze kunnen al eens ne timetolive van een week hebben ;-) ...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ook opletten dat je je TCP stack aangepast hebt hé, standaard ondersteund Microsoft sinds XP SP2 (en dus ook Vista) nog maar 50 half-open connecties (lees P2P verkeer). Dus vanaf 50 connecties begint je TCP stack moeilijk te doen en dit heeft dan inderdaad invloed op alles.

Om dit "euvel" te verhelpen in Windows XP klik hier
Voor Windows Vista, surf je naar deze website

Mvg,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sasuke schreef:Ook opletten dat je je TCP stack aangepast hebt hé, standaard ondersteund Microsoft sinds XP SP2 (en dus ook Vista) nog maar 50 half-open connecties (lees P2P verkeer). Dus vanaf 50 connecties begint je TCP stack moeilijk te doen en dit heeft dan inderdaad invloed op alles.

Om dit "euvel" te verhelpen in Windows XP klik hier
Voor Windows Vista, surf je naar deze website

Mvg,
Sasuke

Die link voor vista heeft broken url naar de patch
en ik denk om deze reden
Vista TCP/IP Limit AutoPatch

*WARNING* THIS PATCH NO LONGER WORKS, IT WORKED BACK in July 2007 but now will break your System, Use it at your OWN RISK



PS: ik zou het bizaar vinden moest het aan #connecties liggen gezien ik deze NIET heb veranderd bij utorren
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

skynetbbs schreef:die tabel "mag" groot zijn;
maar die toestellen hebben een te "beperkt" geheugen om te stockeren...
en ze doen idd geen automatische flush want ze kunnen al eens ne timetolive van een week hebben ;-) ...


Aha, Scarletbox dus :lol:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

liger schreef:
Sasuke schreef:Ook opletten dat je je TCP stack aangepast hebt hé, standaard ondersteund Microsoft sinds XP SP2 (en dus ook Vista) nog maar 50 half-open connecties (lees P2P verkeer). Dus vanaf 50 connecties begint je TCP stack moeilijk te doen en dit heeft dan inderdaad invloed op alles.

Om dit "euvel" te verhelpen in Windows XP klik hier
Voor Windows Vista, surf je naar deze website

Mvg,
Sasuke


Die link voor vista heeft broken url naar de patch
en ik denk om deze reden
Vista TCP/IP Limit AutoPatch

*WARNING* THIS PATCH NO LONGER WORKS, IT WORKED BACK in July 2007 but now will break your System, Use it at your OWN RISK



PS: ik zou het bizaar vinden moest het aan #connecties liggen gezien ik deze NIET heb veranderd bij utorren


Mmm, dan maar eerst een firmware-update zoeken.
Scarlet zet er nu ook een versie 7 (béta welliswaar) op de nieuw boxen.
Ik heb er nog de 6.01 opstaan, maar er was ook al een versie 6.02 dacht ik en dan de 7.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Nu ben ik vrij zeker dat het met half-open connections limit heeft te maken. Elke keer ik utorrent start krijg ik inderdaad melding in mijn event viewer van "Event ID 4226".

Als TS zelfde voorheeft imo is beste topic te verplaatsen (geen dommel probleem)

Wat ik mij afvraag waarom ik deze nooit had bereikt? Mss heeft MS deze limiet aangepast sinds laatste dinsdag?
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 maa 2007, 17:38

Meh, mijn AVG begint "virus" te schreeuwen bij het uitpakken van de patch.
Ik heb thuis zelf ook een Speedtouch Pro, en die is toch vrij gevoelig voor het aantal connecties.
Gebruikersavatar
FredWP
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jun 2008, 22:29
Locatie: Zonhoven

SantaSCSI schreef:Meh, mijn AVG begint "virus" te schreeuwen bij het uitpakken van de patch.
Ik heb thuis zelf ook een Speedtouch Pro, en die is toch vrij gevoelig voor het aantal connecties.


Als ik zo iets lees, ben ik blij dat ik in de GNU/Linux (met name gNewSense) wereld leef.

Daar krijg je zelf de vrijheid om te beslissen hoe je PC draait, en niet Bill Gates ;).

Antivirus ook niet nodig, daar hebben ze instelling problemen in de core op te lossen, niet extra software maken om meer revenue te krijgen (Windows Live OneCare) vanwege bepaalde flaws in hun OS design.

Maar ja, daar kies je natuurlijk zelf voor. :D
:3
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

SantaSCSI schreef:Meh, mijn AVG begint "virus" te schreeuwen bij het uitpakken van de patch.
Ik heb thuis zelf ook een Speedtouch Pro, en die is toch vrij gevoelig voor het aantal connecties.

logisch je wil systeem bestand verplaatsen :) Staat trouwens ook op forum dat er virust alert gaat komen
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Sasuke schreef:Zulke zaken liggen meestal meer aan de router dan aan de lijn, of Dommel moest sinds kort ook aan trafficshaping doen, maar dat zou me verbazen.

Mvg,
Sasuke


inderdaad als ik over mijn linksys routertje ga wrt54g max 128 anders werkt het niet meer BSD loopt rechtstreeks via de modem (oude alcatel) 1000 connecties zonder probleem.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Tsjah mijn speedtouch Home, en nu die domme Belkin 54G kunnen niet meer dan 70 connecties vlot aan blijkbaar. De Belkin Router blokkeert soms zelfs als zijn log te vol geraakt.

Maar dat belet me er niet van om de max uit mijn lijn te halen :D
Meer connecties is trouwens niet steeds het beste/snelste, het beste is om een grote/stabiele torrent te nemen en is te testen wat de beste instellingen zijn. heb mijn Azu (Vuze..zo ne voze naam) zo ook zelf getweaked.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”