Pover Bereik wireless N

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Situatie

Wij proberen internet te delen met ons buren

Huis 1:
Linksys WAG325N

Laptop met Wireless G card

super ontvangst in huis 1 op gelijkvloers

Huis 2:

Pc met WUSB300N ontvanger.
er is ontvangst maar zeer miniem, verbinding valt regelmatig weg.
Er +- 10 meter tussen Linksys router in huis 1 en de PC in huis 2.

Nu heeft de pc in huis 2 enkel usb 1.1 poorten.

Denken jullie dat het zou helpen om een PCI kaart met USB 2.0 poorten te plaatsen om zo betere onvangst te behalen.

Of heeft het verschil tussen 1.1 en 2.0 niets te maken met de disconnects.

Andere oplossingen die jullie gaan voorstellen:

kabels leggen is niet mogelijk
routerdichterbij huis twee zetten is niet meer mogelijk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

USB 1.1 mag er normaal niets mee te maken hebben... ik vrees dat het gewoon de muren zijn die je parten spelen.

Welk effect heb je trouwens als je je laptop mee neemt naar huis 2... het kan namelijk ook de kwaliteit van de netwerkkaart zijn.
decat
Elite Poster
Elite Poster

in het begin hebben we op die pc in huis 2 een linksys usb G adaptor geprobeerd, helemaal geen ontvangst

dan ben ik een linksys WUSB300N adaptor gaan halen, wel ontvangst maar pover. regelmatig disconnects.

de laptop met wireless G card heeft naast de pc in huis twee wel ontvangst maar ik kan niet surfen.

Als ik in huis 2 in de keuken ga zitten, vlak in het midden tussen pc 2 en de router bij ons in huis 1, kan ik surfen met een max van 1.5mbit ofzo
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik vrees er een beetje voor dat het wireless moeilijk zal worden.

Het enige wat je kan doen is spelen met de opstelling van alles in de hoop dat er toch een goede combinatie is.

Nu als je effectief buren bent is er toch geen probleem om een ethernetkabel te leggen ?
decat
Elite Poster
Elite Poster

voor mij niet nee.
voor de eigenaars van de huizen, hmmm weet het niet zo

we huren daar dus.... :lol:
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Misschien kan je zo een richtantenne zetten voor wifi, ik heb daar eens iets van gelezen.
decat
Elite Poster
Elite Poster

mja,

ga straks eens proberen door de antenne hun richting uit te draaien
misschien dat dit helpt

nu staan ze gericht zoals op de foto

Afbeelding
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

- AP beter plaatsen met minder obstakels tussen ap en pc
- AP hoger plaatsen, staat bij mij op een rek op mijn kaler opt 1ste geeft beter signaal in huis + tuin als dan hij beneden staat
- pruts wat met de antennes van de router (eventueel ook van netwerkkaarten) als ze beter gericht zijn helpt datook
- zo een windsurferke maken (richtantenne: google windsurfer + wifi)
- uw draadloos netwerk op enkel N zetten als het op mixed mode staat, gaat uw huidige G kaarten/sticks wel moeten upgraden dan.
- ander kanaal uitproberen,...
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

decat schreef:Situatie

Wij proberen internet te delen met ons buren
U bent op de hoogte dat dit niet mag?
Maar met de prijzen hier in Belgïe kan ik het wel begrijpen hoor.
Ik sluit me aan bij r2504, draadloos zal steeds problemen geven. De ene keer gaat het goed de andere keer weer niet. Teveel obstakels en storingsbronnen. De oplossing is bekabeld.
Afbeelding
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Tjah kabels is idd het beste, maar als het geen optie is . . .

Eventueel kunt ge ook is proberen een repeater tussen uw AP in huis en de PC in huis 2 te zetten. Misschien dicht bij de muur.

Maar eh, in huis 2 is dat dus een stick he? Heb hier en daar al gelezen en gehoord dat de prestaties van een wifi USB stick < wifi netwerk kaart (PCI/PCI-express) en vermoed dat zelf ook trouwens. Eeen PCI(express) bus is al sneller dan USB, en bovendien is er meestal een verstelbare antenne aan, die ge nog kunt richten, of eventueel vervangen door een zwaardere.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

een jaar of 2 geleden zo'n min of meer vergelijkbare situatie gehad bij een schoolcomplex in het Hasseltse. Moest en zou Wifi worden, ondanks onze technische bezwaren. Afstanden waren wat groter, de gebouwen zonder enige twijfel ook. :D

Vanalles geprobeerd. Uiteindelijk kocht de klant peperdure buitenAP's van Cisco ... die geen _zak_ waard bleken en compleet waardeloze ontvangst koppelden aan "meer kapot als werkende" toestellen.

Uiteindelijk tweaked WRT54's genomen met verhoogde output power (wat nu een WRT54GL heet), fatsoenlijke buiten-richtantennes erop gehangen. Kosten waren een fractie van die hele Cisco zooi, en het werkt tot vandaag als een zonnetje.

Het kan dus wel.

USB sticks zijn inderdaad meestal de zwakke broertjes. Enkele antenne, geintegreerd in de USB stick en in het beste geval 1,8dB waarde (als je een GOEDE hebt) is niet meteen de beste uitgangspositie. Tot spijt van mensen die hopen dat "N' zoveel beter zou zijn qua bereik, dat valt in praktijk _zeer hard tegen_ in onze dagdagelijkse praktijk. Deze zomer is er in PCM (of weet ik veel, heb het artikel wel gelezen, maar de cover van het tijdschrift kan ik niet meer voor de geest halen) nog zo'n "N" test geweest met dezelfde uitslag : een stuk of 10 "N" devices : dekking matig tot slecht in verhouding tot wat de fabrikanten beloven, en in praktijk meestal niet veel beter als bestaande g-modellen.
decat
Elite Poster
Elite Poster

Draco888 schreef:- AP beter plaatsen met minder obstakels tussen ap en pc
- AP hoger plaatsen, staat bij mij op een rek op mijn kaler opt 1ste geeft beter signaal in huis + tuin als dan hij beneden staat
- pruts wat met de antennes van de router (eventueel ook van netwerkkaarten) als ze beter gericht zijn helpt datook
- zo een windsurferke maken (richtantenne: google windsurfer + wifi)
- uw draadloos netwerk op enkel N zetten als het op mixed mode staat, gaat uw huidige G kaarten/sticks wel moeten upgraden dan.
- ander kanaal uitproberen,...
1. de router staat op de frigo, hoger kan hij niet staan, een verdiep hoger is niet mogelijk gezien er daar geen aansluiting is voorzien

2. met de antennes prutsen is een optie, echter moet ik er toch een oplossing voor gezocht worden want zoals de router nu staat kan ik ze enkel wegdraaien naar huis 2, router moet omgedraaid worden met als gevolg dat de kabel van de netadaptor een paar cm te kort wordt

3. die windsurfer zal ik eens bekijken

4. er is een wireless n card onderweg voor mijn laptop dus ik was van plan hem op N te zetten maar ik kan enkel mixed of disabled kiezen

Afbeelding
decat
Elite Poster
Elite Poster

nonkie schreef:
U bent op de hoogte dat dit niet mag?

ja ik ben ervan op de hoogte dat dit niet mag
er zijn zoveel dingen die niet mogen.... :lol:
decat
Elite Poster
Elite Poster

Draco888 schreef: Maar eh, in huis 2 is dat dus een stick he? Heb hier en daar al gelezen en gehoord dat de prestaties van een wifi USB stick < wifi netwerk kaart (PCI/PCI-express) en vermoed dat zelf ook trouwens. Eeen PCI(express) bus is al sneller dan USB, en bovendien is er meestal een verstelbare antenne aan, die ge nog kunt richten, of eventueel vervangen door een zwaardere.
ja dat is een WUSB300N stick
snelheid is het probleem niet, het gaat om de ontvangst die soms wegvalt.
zo'n pci kaart moet dan in de pc steken, en die staat op de grond.
de usb stick staat boven op een kast, dit zou dan toch beter ontvangst moeten geven?

als ze verbonden zijn halen ze toch 3.5 a 4 mbit (terwijl de lijn max 4.6 mbit is)
decat
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef: USB sticks zijn inderdaad meestal de zwakke broertjes. Enkele antenne, geintegreerd in de USB stick en in het beste geval 1,8dB waarde (als je een GOEDE hebt) is niet meteen de beste uitgangspositie. Tot spijt van mensen die hopen dat "N' zoveel beter zou zijn qua bereik, dat valt in praktijk _zeer hard tegen_ in onze dagdagelijkse praktijk. Deze zomer is er in PCM (of weet ik veel, heb het artikel wel gelezen, maar de cover van het tijdschrift kan ik niet meer voor de geest halen) nog zo'n "N" test geweest met dezelfde uitslag : een stuk of 10 "N" devices : dekking matig tot slecht in verhouding tot wat de fabrikanten beloven, en in praktijk meestal niet veel beter als bestaande g-modellen.

Ik weet dat de N technologie bijlange niet haalt van wat men beweert.
Maar naar mijn ervaring reiken de geteste modem/routers hier sowieso verder dan de G's die hier werden gebruikt, de paginas laden hier ook sneller dan met de G router

In het ouderlijk huis op mijn kamer had ik via de laptop met G card en met de G router 40% ontvangst, nu met de N router en G card +- 80% ontvangst, het verschil is hier duidelijk merkbaar.
Maar de muren blijkbaar ook veel dunner..... :lol:
op 50m kan ik nog steeds surfen

Dus een PCI card zou een betere oplossing bieden? wetende dat de pc om de grond staat?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Om te beginnen, zet je router al eens weg van de frigo!
Het beste is dat er zo weinig mogelijk electrische aparaten in de directe omgeving staan van de router én in rechte lijn naar de pc's/laptops.

Verder kunnen er nog allerhande problemen oorzaken zijn zoals klassiek: veel giproc muren, goede isolatie, babyfoon, ...

Er zijn ook nog instellingen op je router mbt wireless die ook invloed kunnen hebben zoals de optie voor beter wireless ontvangst in gebieden waar veel draadloze routers zijn. Dit zet je beter af. Ook heb ik al betere waarden opgemeten wanneer QOS afstaat. Ipv het kanaal automatisch te laten kiezen, zet het eens vast op 1 - 6 - 11 (13).

Proberen proberen en daarbij komt dat in 90% van de gevallen het router het beste bereik heeft, met de wireless N nick van dezelfde reeks.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

decat schreef:Dus een PCI card zou een betere oplossing bieden? wetende dat de pc om de grond staat?
Een PCI kaart heeft steeds een antenne (sommige zelfs met een stukje kabel zodat je de eigenlijke antenne optimaal kan plaatsen). Tevens kan je de antenne vervangen door een exemplaar dat betere prestaties geeft.
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

decat schreef:er is een wireless n card onderweg voor mijn laptop dus ik was van plan hem op N te zetten maar ik kan enkel mixed of disabled kiezen
ga je dan een derde antenne inbouwen in je laptop ??
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Zoals eerder gezegd, weg van die frigo. Als ie op een frigo staat, dan zal er waarschijnlijk wel een microgolf in de buurt staan.

En dan is het niet moeilijk dat de verbinding wegvalt.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
decat schreef:Dus een PCI card zou een betere oplossing bieden? wetende dat de pc om de grond staat?
Een PCI kaart heeft steeds een antenne (sommige zelfs met een stukje kabel zodat je de eigenlijke antenne optimaal kan plaatsen). Tevens kan je de antenne vervangen door een exemplaar dat betere prestaties geeft.
Inderdaad. Hoewel : je hebt ontiegelijk zwaar verlies op die kabels voor extra antenne's, en ook daar moet je dus geen wonderen van verwachten. Verlengen is zowiezo uit den boze, en results may vary. Heb _redelijk_ goede ervaringen met 7dB gain antenne's maar een garantie op goede werking kan ik niet geven.

Maar enkel al het punt dat je bij een losse antenne deze NIET meer plaatst ACHTER je pc kast kan het verschil maken tussen "ok" en "niet ok".
In het ouderlijk huis op mijn kamer had ik via de laptop met G card en met de G router 40% ontvangst, nu met de N router en G card +- 80% ontvangst, het verschil is hier duidelijk merkbaar.
Maar de muren blijkbaar ook veel dunner.....
op 50m kan ik nog steeds surfen
Het is ook _daarom_ dat ik het heb over een _getweakte_ WRT. Verschil is als volgt : bij mijn vader ging de wireless ternauwernood van de gang tot zijn woonkamer (15 meter). Na een getweakte WAP54 te hebben gezet, kan vadertje nu ergens midden in de heide (een dikke 50 meter verder, dwars door alle muren van het huis) TV-over-lan kijken als hij dat echt zou willen. :D (signaallevel "good" op 54mbps in een zeeeer ruime straal in en rond het huis)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kaween schreef:Na een getweakte WAP54 te hebben gezet, kan vadertje nu ergens midden in de heide (een dikke 50 meter verder, dwars door alle muren van het huis) TV-over-lan kijken als hij dat echt zou willen.
En zijn alle geburen die eventueel hetzelfde kanaal gebruiken zo'n beetje gezien. Power verhogen op WLAN is een nogal egoistische methode (zeker omdat er eigenlijk maar drie kanalen zijn), maar ze helpt inderdaad (al moet je wireless kaartje/USB op zich ook nog terug geraken tot aan je router).
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Mocht hij nog een een WiFi router/repeater (vorige modem/router VB) over hebben of een even kunnen lenen zou ik ook al is proberen deze als een repeater te zetten tegen de muur die huis 1 en 2 scheid, wie weet dat de boost hiervan al niet afdoende kan zijn.

OT:
@Kaween: een hele school draadloos? Dus routers puur als repeaters, geen kabels die ze met het echte AP(modem) verbind? Moet toch een goed verschil kwa ping op zitten van PC's die aan het originele AP zitten tov die dat het verst verwijdert zijn, of ni?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
kaween schreef:Na een getweakte WAP54 te hebben gezet, kan vadertje nu ergens midden in de heide (een dikke 50 meter verder, dwars door alle muren van het huis) TV-over-lan kijken als hij dat echt zou willen.
En zijn alle geburen die eventueel hetzelfde kanaal gebruiken zo'n beetje gezien. Power verhogen op WLAN is een nogal egoistische methode (zeker omdat er eigenlijk maar drie kanalen zijn), maar ze helpt inderdaad (al moet je wireless kaartje/USB op zich ook nog terug geraken tot aan je router).
Op dezelfde manier kan ik argumenteren dat een N router een egoïstische zet is. Belkin N's zijn tot vandaag berucht over het feit dat ze binnen hun range non-N signalen compleet kunnen wegdrukken, en ook Linksysjes hebben daar een aardje van weg hebben we al meermaals gemerkt.

Zolang ik onder de wettelijke norm blijf qua output power, zie ik mezelf absoluut niet als zondaar, en dat resultaat bij mijn oudje werd behaald zonder extreme tweaks. Gaat trouwens niet met een WAP, maximum wat je daar kan uithalen is 83mW (bij mijn weten) en een up naar 60mW bleek ruim voldoende. Bij de WRT's .... kan je inderdaad ongelooflijk overdrijven, hoewel dat zonder extra koeling een garantie is op een zeer korte levensduur van de bewuste WRT.
Laatst gewijzigd door kaween 17 sep 2008, 23:36, in totaal 2 gewijzigd.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Draco888 schreef:Mocht hij nog een een WiFi router/repeater (vorige modem/router VB) over hebben of een even kunnen lenen zou ik ook al is proberen deze als een repeater te zetten tegen de muur die huis 1 en 2 scheid, wie weet dat de boost hiervan al niet afdoende kan zijn.

OT:
@Kaween: een hele school draadloos? Dus routers puur als repeaters, geen kabels die ze met het echte AP(modem) verbind? Moet toch een goed verschil kwa ping op zitten van PC's die aan het originele AP zitten tov die dat het verst verwijdert zijn, of ni?
Die school was _wat mij betreft_ een waanzinproject en het is tegen onze technische raadgeving tot stand gekomen. Het gaat over een gesloten systeem, NIET voor de leerlingen maar voor de leerkrachten/staf. Wij werden pas terug ingeschakeld toen de oplossing van de concurrent (die met die kl*te Cisco's was komen aandraven) compleet onwerkbaar bleek.
decat
Elite Poster
Elite Poster

vanavond gaan we met de laptop van een kameraad (met wireless N) de ontvangst bij de buren eens checken, het resultaat daarvan zal ook wel al iets uitwijzen

pwr schreef:
decat schreef:er is een wireless n card onderweg voor mijn laptop dus ik was van plan hem op N te zetten maar ik kan enkel mixed of disabled kiezen
ga je dan een derde antenne inbouwen in je laptop ??

ja, ik plak die achter het tft scherm vd laptop vast :wink:

:lol:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”