Beeldscherm laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giljom
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 sep 2003, 11:29
Locatie: Belgisch Limburg
Bedankt: 2 keer

Ik heb een vriend die een laptop heeft, ik dacht een Acer 17 " die heeft nu een half beeldscherm, weet iemand wat dat zou kunnen zijn , en hoeveel zou dat eventueel kosten voor herstelling, de laptop is 2 jaar oud, graag uw hulp
Ik weet minder als u, maar wil bijleren, bedankt
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Is dat beeld altijd maar voor de helft zichtbaar, maw ook tijdens het opstarten?
Niet dat ik er veel van ken maar misschien dat het antwoord voor de volgende kan dienen die er wel meer van weet.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Gebruikersavatar
Giljom
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 sep 2003, 11:29
Locatie: Belgisch Limburg
Bedankt: 2 keer

neen dat blijft altijd zo
Ik weet minder als u, maar wil bijleren, bedankt
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Is de bios/POST ook "half" ?

Zo ja : TFT controller naar zijn grootje (cross test : koppel de machine aan een externe monitor : daar WEL beeld ? TFT controller gaga)

Kosten ? Hoog tot zeer hoog. (nieuwe tft nodig). In praktijk ? Meerdere honderden Euro's.
Gebruikersavatar
Giljom
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 sep 2003, 11:29
Locatie: Belgisch Limburg
Bedankt: 2 keer

Ja als ik een ander scherm aankoppel dan werkt het wel
Ik weet minder als u, maar wil bijleren, bedankt
Cklone
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2008, 21:35

inderdaad dure boel zo'n scherm laten herstellen

heb je eigenlijk niet altijd 2 jaar garantie op alle elektronische dingen in Belgie?
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Hier ook een acer 17", na 2 Jaar en 4 maand plots een leuke zwarte band van boven naar onder in het midden van het scherm.

TFT naar de *** met een extern werkt ie nog prima, prijs voor het herstellen is hoger dan een nieuw extern dus gebruik deze nu met een 20" externe scherm.

Spijtig maar waar dus.

Groeten
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... het is niet zo evident in België, net zoals alle andere dingen.

Op toestellen waar de fabrikant bij aankoop al duidelijk de "1 jaar garantie" op heeft gezet (zoals bij vele HP's letterlijk op de machine staat, onder het serienummer zelfs !) kan je aanspraak maken op garantie tot 2 jaar, maar in praktijk :

1) je moet dat kunnen aantonen dat de fout een gevolg is van abnormale matriaalschade
2) je moet kunnen aantonen dat de fout al tekenen vertoonde _binnen het eerste jaar_.

Maw, de bewijslast verschuift naar de gebruiker, die meestal niet in staat zal zijn om zo'n geval hard te maken.

Het komt erop neer dat je in dit soort gevallen nogal alleen staat : sommige fabrikanten tonen al wat meer goodwill als andere. Niet geschoten, altijd mis.

Wat TFT's betreft is er nog een nuance : indien er sprake is van glasbreuk ("sterretje in voorruit"-syndroom) zal IEDERE fabrikant onmiddelijk "user damage" inroepen, en vervalt de garantie volledig omdat (terecht) de fabrikant zegt dat TFT's NIET spontaan breken.

Klanten van HP, Asus, FJ, Acer, Lenovo, Toshiba, Sony hebben dit al mogen ervaren. Laatst meegemaakt op een Asus EE van geen week oud : oortjes zat er nog tussen toen men het toestel dichtklapte met 2 prachtige sterren in de TFT : uitspraak Asus : no warranty. Enige uitzondering die ik op die regel ooit gezien heb : Acer. Acer had een hele reeks behuizingen met uitbrekende hinges, waardoor er een grote kans bestond dat de TFT dermate vervormd werd dat 'ie brak. Op dit toestellen heeft Acer bij ons zowel de behuizing, hinges en TFT volledig in garantie opgelost, sommige zelfs na 2 jaar wegens erkende fabrikatiefout.


In praktijk, en voor de handige medemens, is wat surfen op Ebay soms de oplossing. Al meerdere notebooks herstelt op die manier, tegen minder dan de helft van de prijs van een nieuw scherm. Zoek je toch een nieuw scherm of een goede 2e-handse, shop dan eens via TDComponents.com. Zelfs als je geen scherm koopt daar, kan je tenminste al achterhalen wat voor types scherm gebruikt worden in jouw toestel, waardoor zoeken naar een goedkopere aanbieding al een stuk eenvoudiger wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”