ADSL go 12mbps

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

Hallo,

Ik heb 2 vraagjes, hopelijk kan iemand mij helpen.

Sinds kort werd mijn ADSL go verbinding verhoogt tot 12mbps. Ik ken hier weinig tot niks van, dus had ik graag geweten of ik met mijn Philips SNA6500 router nu op volle snelheid kan surfen of niet ?

Mijn tweede vraagje is betreffende VOIP. Ik bel via skype met een voip-toestel (premier noblesse) maar hiervoor moet mijn pc blijkbaar aanliggen. Heeft dit ook met mijn router te maken?

Specificaties zijn over mijn router zijn hier te vinden http://www.beslist.nl/computers/d000048 ... outer.html maar helaas begrijp ik ze dus niet echt.

Indien het antwoord op (een van) mijn vragen negatief is, welke router zou u me dan aanbevelen ter vervanging van mijn huidige ?

Dank bij voorbaat!!
nevke
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

1) Doe eens een speedtest (http://www.userbase.be/forum/portal.php?show=speed) en post hier je resultaten. Daar kan één en ander uit opgemaakt worden. Duidelijk is wel dat je op ADSL2+ zit, afgaande op m'n informatie bied BGC hier maar profielen tot 9 Mbit voor (en 12 voor VDSL2).
edit: ik kan uit die link van Philips niet onmiddelijk afleiden of dit een ADSL2+ compatibele modem betreft.

2) Hangt af van uw VOIP telefoon... als die met USB aangesloten wordt op uw pc, dient je pc uiteraard aan te blijven staan.
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

1) http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 7131 kbit/s or 891 kbyte/s
- Upload speed : 387 kbit/s or 48 kbyte/s
Mon Sep 8 2008 at 19:45:42 UTC+0200

2) volgens de verkoper kan ik mijn VOIP telefoon ook gebruiken zonder dat de pc aanligt. Als ik hem echter met mijn router verbindt, werkt ie niet, waardoor ik dus dacht dat het evt. mijn router zou zijn die dit niet aankan (omdat hij intussen toch bijna 3 jaar oud is)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik vrees dat je ADSL-modem precies dat is: een ADSL-modem/router en geen ADSL2+ . Ook al profiteer je zichtbaar van de snelheidsverhoging; met dit toestel zal je niet boven de 8 mbit raken (ook al heb je 12 mbit besteld).

De Noblesse-telefoon is maar een half echte VoIP-telefoon. Deze sluit je op de PSTN-aansluiting aan om te bellen via het normale telefoonnet (en gesprekken te ontvangen), maar uitgaand bel je via de USB-aansluiting (en dus je PC waar software voor moet draaien, zoals Messenger of Skype). Een "echte" VoIP-telefoon zou een netwerkaansluiting hebben en zou je je account op de telefoon zélf moeten instellen.
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

meon schreef:Ik vrees dat je ADSL-modem precies dat is: een ADSL-modem/router en geen ADSL2+ . Ook al profiteer je zichtbaar van de snelheidsverhoging; met dit toestel zal je niet boven de 8 mbit raken (ook al heb je 12 mbit besteld).
Ok dus als ik op volle snelheid wil moet ik m'n modem dus veranderen. Iemand die mij iets kan aanraden aub ?
Gebruikersavatar
Sloppy Joe
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mei 2004, 00:41
Locatie: Hell ain't no bad place to be
Contacteer:

Nevke,

Kijk eens in je web interface van je modem onder de sectie "ADSL/Internet Settings" naar de "Operation mode".
Als deze "Automatic" staat, check dan eens of je deze kan veranderen in bvb G.992.5 (ADSL2+)

Meer info kan je eventueel vinden op de site van Philips

Joe
A man on a mission: http://www.paulswereld.be/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

nevke schreef:http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 7131 kbit/s or 891 kbyte/s
- Upload speed : 387 kbit/s or 48 kbyte/s
Zelfs met een nieuwe modem kan het gebeuren dat je toch geen betere snelheid hebt: dit is afhankelijk van je telefoonlijn (v afstand tot de centrale). De test resultaten hieroven zouden ook op een ADSL 2+ profiel kunnnen wijzen die synct op 9 Mbps.
Philippe.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Sloppy Joe schreef:Nevke,

Kijk eens in je web interface van je modem onder de sectie "ADSL/Internet Settings" naar de "Operation mode".
Als deze "Automatic" staat, check dan eens of je deze kan veranderen in bvb G.992.5 (ADSL2+)

Meer info kan je eventueel vinden op de site van Philips

Joe
Is wss nog een oude firmware ook die erop staat, de laatste versie 0.54 van de Philips site heeft wel de optie Adsl2+ ( G.992.5 )
PHILIPS Firmware
dus Nevke best upgraden naar de laatste firmware
Ik gebruik trouwens ook die firmware op mijn SNA6600 en werkt goed.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

De operation mode staat inderdaad op automatic. Mijn huidige firmware is Runtime Code Version: 0.42 (Oct 17 2006 16:54:54)
Dus heb ik geprobeerd de firmware up te graden maar ik krijg steeds de melding "File verification failed" nadat ik op "begin upgrade" heb geklikt :-(
Nochtans heb ik de link gevolgd die Patje mij gaf, en toen die file niet lukte heb ik een file gedownload van belgacom selfcare, maar weer met hetzelfde resultaat.
Enig idee waar deze foutmelding vandaan komt?

dank!
nevke
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

nevke schreef:De operation mode staat inderdaad op automatic. Mijn huidige firmware is Runtime Code Version: 0.42 (Oct 17 2006 16:54:54)
Dus heb ik geprobeerd de firmware up te graden maar ik krijg steeds de melding "File verification failed" nadat ik op "begin upgrade" heb geklikt :-(
Nochtans heb ik de link gevolgd die Patje mij gaf, en toen die file niet lukte heb ik een file gedownload van belgacom selfcare, maar weer met hetzelfde resultaat.
Enig idee waar deze foutmelding vandaan komt?

dank!
nevke
Als ik me niet vergis moet men eerst versie 0.43 van philips doen en daarna de versie 0.54

Linkje naar firmware's KliK
Edit: Nog vergeten te zeggen dat de startpagina veranderd naar 192.168.2.1
ipv 192.168.1.1
probeer eerst zo eens, greetz
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

Patje schreef:Als ik me niet vergis moet men eerst versie 0.43 van philips doen en daarna de versie 0.54

Linkje naar firmware's KliK
Edit: Nog vergeten te zeggen dat de startpagina veranderd naar 192.168.2.1
ipv 192.168.1.1
probeer eerst zo eens, greetz
Ok dank je Patje, is gelukt. Ik heb de optie Adsl2+ ( G.992.5 ) kunnen instellen, maar toch is er geen verschil wanneer ik een speedtest doe. Dus waarschijnlijk toch m'n modem die niet voldoet.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

nevke schreef:
Patje schreef:Als ik me niet vergis moet men eerst versie 0.43 van philips doen en daarna de versie 0.54

Linkje naar firmware's KliK
Edit: Nog vergeten te zeggen dat de startpagina veranderd naar 192.168.2.1
ipv 192.168.1.1
probeer eerst zo eens, greetz
Ok dank je Patje, is gelukt. Ik heb de optie Adsl2+ ( G.992.5 ) kunnen instellen, maar toch is er geen verschil wanneer ik een speedtest doe. Dus waarschijnlijk toch m'n modem die niet voldoet.
Ik ozu eerder zeggen de lijn die geen 12 aankan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

Goztow schreef:Ik ozu eerder zeggen de lijn die geen 12 aankan.
Je hebt gelijk. Bij de belgacom helpdesk zeggen ze dat ik op een 9 lijn zit. Snap niet goed waarom ze dan een 12 aankondigden ...
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

Ik heb intussen in een andere topic gelezen dat dit normaal blijkt te zijn. Even afwachten dan maar ...
rob
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2008, 22:47
Locatie: Beringen

Even bellen naar 0800 22 312 (dienst storingen) dan optie 1 en optie 4.
Belgacom TV storingen.
Daar helpen ze je verder en schakelen ze je om naar een 12Mbit lijn ipv de default 9.

heb dit ook gedaan en met succes (snelheid is echter 10Mbit ipv 12)
nevke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 sep 2008, 19:06

ok zal ik doen, dank je rob!
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

rob schreef:Even bellen naar 0800 22 312 (dienst storingen) dan optie 1 en optie 4.
Belgacom TV storingen.
Daar helpen ze je verder en schakelen ze je om naar een 12Mbit lijn ipv de default 9.

heb dit ook gedaan en met succes (snelheid is echter 10Mbit ipv 12)
Zit jij op adsl2+ of vdsl? Bij mij willen ze het namelijk niet doen.
rob
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2008, 22:47
Locatie: Beringen

ADSL2+

VDSL is voor mij (helaas) nog niet beschikbaar
Lotuzz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2008, 15:36

Enig idee of er een verschil is tussen de SNA6500/00 en de SNA6500/18 welke ik bezit?
Had ook graag de firmware geupgrade maar ik vind dit type niet terug op de site van philips.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Lotuzz schreef:Enig idee of er een verschil is tussen de SNA6500/00 en de SNA6500/18 welke ik bezit?
Had ook graag de firmware geupgrade maar ik vind dit type niet terug op de site van philips.
In weze zijn beide dezelfde, alleen de /00 heeft de originele Philips firmware, de /18 werd door Belgacom verkochte en heeft door Belgacom aangepaste firmware, met een aantal wijzigingen/features/restricties (noem het zoals je wil).

Ik had vroeger ook zo'n toestel, en heb de firmware geupdate met eerst de Philips firmware van de /00, en daarna nogmaals andere firmware opgezet van Ozenda. Dat was (toen?) de meest uitgebreide. In die configuratie heeft die modem altijd goed gewerkt.

Er staat hier op userbase nog een discussie ivm die firmware upgrades.
Ik geloof dat het belangrijk is/was welke firmware er op je /18 zit om van te vertrekken. Als die te hoog is kun je niet rechtstreeks die van Philips gebruiken ... als ik me dat goed herinner.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

rob schreef:Even bellen naar 0800 22 312 (dienst storingen) dan optie 1 en optie 4.
Belgacom TV storingen.
Daar helpen ze je verder en schakelen ze je om naar een 12Mbit lijn ipv de default 9.
Doen ze inderdaad, maar alleen als je lijn dit aankan ... anders gooien ze je terug op de default 9.
Na omschakeling op 12Mbit, kreeg ik een synchronisatie van 11712 / 509 kbit/s. Volgens de Blegacom technieker zeer slechte waarden (ik moest de volle 12Mbit/s halen) en dus werd ik terug op 9Mbit/s gezet. Hij beweerde dat ik teveel syncfouten zou krijgen met effctief een lagere snelheid als gevolg.
Eigenlijk wel spijtig dat ze mij niet op 12Mbit/s willen laten staan. Mijn modem (FritzBox) kiest toch automatisch een iets lagere snelheid als er teveel syncfouten gebeuren. Mijn lijn kan 11700 kbits/s aan ...
rob schreef:heb dit ook gedaan en met succes (snelheid is echter 10Mbit ipv 12)
Bij een 12 Mbit sync haal je maximaal 10Mbit/s (15% overhead). Dit is normaal. Bij een 9Mbit lijn is dit effectief 7.7Mbits/s
Philippe
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”