VoIP bellen uitgaand

dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Router: Rode Philips router van Belgacom

Uitgaand zouden wij graag willen bellen via VoIP. Inkomend blijft dus gewoon over de Discovery Line, maar hoe stel ik dit precies in de router in?

De volgende dingen kan ik specifiek van de telefoon instellen:
"Phone Number Setting" waar je Common Number, Number 1 en Number 2 kunt instellen. (Username, password, SIP Domain, ...)
"SIP Setting" is logisch. Proxy, Registrar, ... van de provider.
"Telephone Advanced Setting" waar je parameters kunt aanpassen, en codecs veranderen.
"Port Advanced Setting" waar je properties van de telefoon port kunt aanpassen. Volume enzo denk ik.
"Dialing Plans" waar je dailing rules ofzo kan instellen. Deze melding krijg ik: "No Dialing Rule Available !!!"
"Quick Dialing Plans" waar je iets met het keypad kan instellen en ook Quick Dial Code | Vanity | Number / User Name
"Telephone Status and Call Logs" waar je informatie krijg van de telefoontjes die je gemaakt hebt.

Ook welke VoIP provider zou ik het beste kunnen gebruiken? Skype is vertrouwbaar, maar heeft een gesloten protocol heb ik gelezen. Betamax providers liever niet, deze vind ik niet zo vertrouwbaar.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door dean3009 op 26 aug 2008, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

dean3009 schreef:Uitgaand zouden wij graag willen bellen via VoIP. Inkomend blijft dus gewoon over de Discovery Line, maar hoe stel ik dit precies in de router in?

De volgende dingen kan ik specifiek van de telefoon instellen:
"Phone Number Setting" waar je Common Number, Number 1 en Number 2 kunt instellen. (Username, password, SIP Domain, ...)
"SIP Setting" is logisch. Proxy, Registrar, ... van de provider.
"Telephone Advanced Setting" waar je parameters kunt aanpassen, en codecs veranderen.
"Port Advanced Setting" waar je properties van de telefoon port kunt aanpassen. Volume enzo denk ik.
"Dialing Plans" waar je dailing rules ofzo kan instellen. Deze melding krijg ik: "No Dialing Rule Available !!!"
"Quick Dialing Plans" waar je iets met het keypad kan instellen en ook Quick Dial Code | Vanity | Number / User Name
"Telephone Status and Call Logs" waar je informatie krijg van de telefoontjes die je gemaakt hebt.

Ook welke VoIP provider zou ik het beste kunnen gebruiken? Skype is vertrouwbaar, maar heeft een gesloten protocol heb ik gelezen. Betamax providers liever niet, deze vind ik niet zo vertrouwbaar.

Alvast bedankt!


Heb je al een router die VOIP ( sip ) protocol ondersteund.
Ik heb een gewone linksys router / modem met een losse PAP2 ATA en voipcheap account.
Positieve is dat het belachelijk goedkoop is, negatieve is zeer onbetrouwbaar. Ik raad het echt niet aan. Ik wil zelf wel eens testen met Skype, via hun nieuwe formule.
( vast maandbedrag naar alle landlijnen in Be )
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Oops, was vergeten te zeggen dat ik de Rode Philips router heb. Deze wordt ook gebruikt voor VoIP van Belgacom, dus ik denk dat dat geen probleem is. Die opties die ik boven zei ("specifiek van de telefoon"), zijn die uit de router.

En via Skype kun je enkel via een USB phone of headset bellen via PC. Ze hebben een gesloten protocol, maar ik heb gehoord dat je dit kan omzeilen met het programma Skype2Sip. Ik weet wel niet hoe dit werkt.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

dean3009 schreef:Oops, was vergeten te zeggen dat ik de Rode Philips router heb. Deze wordt ook gebruikt voor VoIP van Belgacom, dus ik denk dat dat geen probleem is. Die opties die ik boven zei ("specifiek van de telefoon"), zijn die uit de router.

En via Skype kun je enkel via een USB phone of headset bellen via PC. Ze hebben een gesloten protocol, maar ik heb gehoord dat je dit kan omzeilen met het programma Skype2Sip. Ik weet wel niet hoe dit werkt.


Er bestaan draagbare toestelletjes die skype ondersteunen en functioneren via je router zonder dat je pc ingeschakeld moet zijn.
( ik heb in de makro vorige week een philips - skype gezien, enkel een zeer duur apparaatje om te experimenteren ) Maar liever 3.00 € per maand/ skype abbo betalen voor iets wat degelijk en betrouwbaar is.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik bel al meer dan 2 jaar naar volle tevredenheid met allerlei Betamax-klonen (Voipbuster, Voipcheap, Justvoip). Nooit echt over te klagen gehad, zeker niet voor die prijs. Af en toe eens een slechte verbinding, maar daar val ik niet over. Ik weet niet of je het reeds geprobeerd hebt, maar ik zou je toch aanraden om eens voor 10€ krediet te kopen bij Justvoip (de voordeligste op dit moment) en te proberen of het je bevalt.

Een zeer betrouwbare Belgische SIP-provider is 3starsnet. Hun prijzen zijn echter aan de hoge kant ivm Betamax.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Hoe stel ik dit precies in de router in? Ik heb al geprobeerd met VoipWise, maar dan zei een man dat ik geen belkrediet had, terwijl de bestemming gratis was, en met de client gaat het nog altijd. Dit was dus met de telefoon aangesloten op port 1 (telefoonaansluiting). Maar hoe stel ik het zo in, dat de inkomende worden doorgeschakeld naar mijn gewone vaste lijn, en uitgaande via JustVoip o.i.d.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Hier een fritz icm justvoip en smsdiscount (gsm's:gn connectiekost 7,7c).
De fritz doet het niet zo goed(kan ook wel aan de +10j oude telefoons liggen).Ik denk dat ik de stun eens ga activeren(moet wel eens zien welke poorten ik moet openzetten+instellen bij de fritz).
Het is mij niet allemaal even duidelijk wat en hoe ik alles best configureer(van de extensions blijf ik af).

Hoe stel je de tijd in bij de fritzbox?

Met de ST780 ging het instellen veel eenvoudiger, kwaliteit is soms wat minder naar het schijnt(maar of dat ook aan betamax ligt?) Qos staat nt aan, adsl connectie disconnect elke 36uur,...

Het inbellen duurt wel langer dan over vaste lijn.

Over welk toestel gaat het hier?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Rode Philips router van Belgacom. ff "aangestipt" in eerste post.

Moet ik dan bij SIP Settings gewoon de SIP instellingen invoeren en bij Phone Number Settings, Number 1 of Common Number activeren? Ik wil dus dat ze me bellen op ons gewoon nummer (Discovery Line), maar dat wij hun bellen met VoIP.

Edit: Dit heb ik gevonden:
http://onlinesupport-res-nl.custhelp.co ... aqid=10354

Als ik dit zo doe, maar dan met JustVoip oid, kunnen ze me dan nog steeds bellen op mijn Discovery nummer?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dean3009 schreef:Rode Philips router van Belgacom. ff "aangestipt" in eerste post.

Moet ik dan bij SIP Settings gewoon de SIP instellingen invoeren en bij Phone Number Settings, Number 1 of Common Number activeren? Ik wil dus dat ze me bellen op ons gewoon nummer (Discovery Line), maar dat wij hun bellen met VoIP.

denk het(+portfw+QoS);
Dat nummer moet je via het programma van voip verifieren en dan kan je dat in de modem steken ala 00329.......(zone gent) anders staat er prive nr.
Heb geen webinterface van de rode philips, daarvoor heb ik het typenr nodig

General
SIP port : 5060
Registrar : sip.justvoip.com
Proxy server : sip.justvoip.com
Outbound proxy server : leave empty
Account name : your JustVoip username
Password : your JustVoip password
Display name/number : your JustVoip username or voipnumber
Stunserver (option) : stun.justvoip.com(andere poort!)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dean3009 schreef:Rode Philips router van Belgacom. ff "aangestipt" in eerste post.

Moet ik dan bij SIP Settings gewoon de SIP instellingen invoeren en bij Phone Number Settings, Number 1 of Common Number activeren? Ik wil dus dat ze me bellen op ons gewoon nummer (Discovery Line), maar dat wij hun bellen met VoIP.

Edit: Dit heb ik gevonden:
http://onlinesupport-res-nl.custhelp.co ... aqid=10354

Als ik dit zo doe, maar dan met JustVoip oid, kunnen ze me dan nog steeds bellen op mijn Discovery nummer?

Probeer eens met je gsm nr je vaste lijn te bellen, normaal wel.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb bij SIP Settings, de VoipWise settings ingevoerd, en de handleiding gevolgd die ik poste van Belgacom. De client op mijn pc zegt "u bent ingelogd op Voipwise op een andere computer", dus dat werkt. Als ik bel, zegt een man dat mijn gratis gesprekken op zijn, en ik krediet moet kopen. Als ik met mijn gsm bel naar mijn nummer, belt hij niet. Ik heb mijn Discovery nummer bij Telephone Number ingevoert. Ik heb de telefoon in port 1.
Dus uitgaande gesprekken gaan, als ik krediet zou kopen, inkomende komen niet aan met mijn Discovery Line nummer.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb nu sip.voipbuster.com ingesteld, en kan bellen (gratis!), zelfs langer dan één minuut, en ik heb geen bel krediet :? Maar nog steeds, kunnen anderen mij niet bereiken via 058 xx xx xx.

Ik heb dus zoiets als opstelling (zie bijlage)

Zonder VoIP zit het basisstation in het telefoonstopcontact, met VoIP in de Phone 1 port van de router!

PS: Ik heb een oude telefoon in het telefoonstopcontact gestoken, en het basisstation aangesloten in de Phone 1 port van de router. Toen ik belde met het basisstation naar de oude telefoon (dus 058 xx xx xx) werkte dit.




Edit:
Degene die ook VoIP gebruiken enkel voor uitgaand, gebruiken jullie één telefoon voor uitgaand en één telefoon voor inkomend? Eén telefoon voor beide gaat niet, zeker?
Bijlagen
opstelling.png
(18.96 KiB) 60 keer gedownload
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

silencer schreef:Hier een fritz icm justvoip en smsdiscount (gsm's:gn connectiekost 7,7c).
De fritz doet het niet zo goed(kan ook wel aan de +10j oude telefoons liggen).Ik denk dat ik de stun eens ga activeren(moet wel eens zien welke poorten ik moet openzetten+instellen bij de fritz).
Het is mij niet allemaal even duidelijk wat en hoe ik alles best configureer(van de extensions blijf ik af).


Als je dat vind hoe je de stun server kan activeren dan mag je het me laten weten :-) al denk ik dat het momenteel niet gaat, ze zouden het aan de nieuwe firmware moeten toevoegen denk ik.

Hoe stel je de tijd in bij de fritzbox?


Volgens mij ben ik het eens tegengekomen, maar ik vind het niet meer.
Alleen het instellen van de tijdzone kom ik tegen. Ik denk dat hij verbinding maakt met een time-server

Persoonlijk heb ik nog steeds het probleem de persoon aan de andere kant van de lijn regelmatig ons gewoon niet hoort, of dat de telefoon daar rinkelt maar wij geen beltoon horen en hen ook niet horen als ze dan opnemen.
Dit probleem had ik ook bij mijn VOIP adapter van E-tech, dus ligt volgens mij aan de voipprovider.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

dean3009 schreef:Degene die ook VoIP gebruiken enkel voor uitgaand, gebruiken jullie één telefoon voor uitgaand en één telefoon voor inkomend? Eén telefoon voor beide gaat niet, zeker?


Hier gebruiken we voorlopig 2 aparte telefoons, eentje gewoon op de telefoonlijn en eentje die aan de voiprouter hangt. Dit omdat de router op mijn kamer staat en als we maar 1 toestel gebruiken het basisstation ervan dus ook op mijn kamer staat en gaat rinkelen wanneer er iemand belt. Plus dan zouden ze me steeds wakker maken als ze de te telefoon nodig hebben wanneer ik 's morgens nog in mijn bed lig, en dat zou ik niet leuk vinden. Maar dit geheel ter zijde ...
Maar de telefoon die aan de voiprouter hangt werkt ook gewoon wanneer er iemand via de vaste lijn (niet voip) ons belt en je kan via zogenaamde "prefixes" en "dialing rules" met die telefoon er ook voor kiezen of je via de gewone telefoonlijn of via voip wil telefoneren.
Dus in principe heb je maar 1 telefoon nodig.
In mijn geval gaat het wel over een fritzbox, maar ik veronderstel dat dit met alle voiprouters gaat.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Maar wat ik niet snap: gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én Discovery Line inkomend? Of gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én één telefoon voor Discovery Line inkomend. Als het tweede het antwoord is, dan snap ik het. Maar als het eerste het antwoord is: hoe!?

Sorry als t een domme vraag is, maar ik ben wat nieuw met die VoIP toestanden.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

dean3009 schreef:Maar wat ik niet snap: gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én Discovery Line inkomend? Of gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én één telefoon voor Discovery Line inkomend. Als het tweede het antwoord is, dan snap ik het. Maar als het eerste het antwoord is: hoe!?

Sorry als t een domme vraag is, maar ik ben wat nieuw met die VoIP toestanden.


Zoals ik al zei kan beide.

Als je één wil gebruiken voor de binnenkomende gesprekken (discovery) en de andere voor de inkomende. Dan hang je gewoon die voor de binnenkomende rechtstreeks aan de telefoonlijn (bij ADSL lijnen hangt er wel een filter aan die voor de telefoon het adsl signaal filtert om storing te vermijden) en die voor de voip telefonie hang je aan de router. Via instellingen kan je er dan voor kiezen of de voip telefoon al dan niet ook reageert wanneer er iemand jou belt via de discovery lijn.
Hier kan ik dus beide met de voip telefoon, maar toch kan er nog iemand naar ons bellen terwijl ik via voip zelf aan het bellen ben
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Braindamage schreef:
dean3009 schreef:Maar wat ik niet snap: gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én Discovery Line inkomend? Of gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én één telefoon voor Discovery Line inkomend. Als het tweede het antwoord is, dan snap ik het. Maar als het eerste het antwoord is: hoe!?

Sorry als t een domme vraag is, maar ik ben wat nieuw met die VoIP toestanden.


Via instellingen kan je er dan voor kiezen of de voip telefoon al dan niet ook reageert wanneer er iemand jou belt via de discovery lijn.


Kan dit ook met de Rode Philips (3P). Zo ja: waar kan ik dit instellen? Ik kan hier niets over terug vinden. Ik zou het liefst het zo hebben, omdat wij nu over maar één basisstation, dus één telefoon, beschikken.

In de bijlage zitten twee (advanced) setting paginas uit mijn router. Misschien staat het hier er tussen.
Bijlagen
Knipsel.PNG
(29.08 KiB) 33 keer gedownload
Knipsel2.PNG
(25.1 KiB) 40 keer gedownload
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

dean3009 schreef:Kan dit ook met de Rode Philips (3P). Zo ja: waar kan ik dit instellen? Ik kan hier niets over terug vinden. Ik zou het liefst het zo hebben, omdat wij nu over maar één basisstation, dus één telefoon, beschikken.


Als ik het mij goed herinner, gaat dat jammer genoeg niet (zie http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=16738).
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Jammer, dan zal het een tweede telefoon worden. Bedankt!
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Braindamage schreef:
silencer schreef:Hier een fritz icm justvoip en smsdiscount (gsm's:gn connectiekost 7,7c).
De fritz doet het niet zo goed(kan ook wel aan de +10j oude telefoons liggen).Ik denk dat ik de stun eens ga activeren(moet wel eens zien welke poorten ik moet openzetten+instellen bij de fritz).
Het is mij niet allemaal even duidelijk wat en hoe ik alles best configureer(van de extensions blijf ik af).


Als je dat vind hoe je de stun server kan activeren dan mag je het me laten weten :-) al denk ik dat het momenteel niet gaat, ze zouden het aan de nieuwe firmware moeten toevoegen denk ik.

De stun optie is er enkel als je je toestel gebruikt als ata weet ik uit ervaring

Hoe stel je de tijd in bij de fritzbox?


Volgens mij ben ik het eens tegengekomen, maar ik vind het niet meer.
Alleen het instellen van de tijdzone kom ik tegen. Ik denk dat hij verbinding maakt met een time-server

Tijdzone is ingesteld, alleen maakt hij gn verbinding met een time-server(is ook geen router of modem)


Persoonlijk heb ik nog steeds het probleem de persoon aan de andere kant van de lijn regelmatig ons gewoon niet hoort, of dat de telefoon daar rinkelt maar wij geen beltoon horen en hen ook niet horen als ze dan opnemen.
Dit probleem had ik ook bij mijn VOIP adapter van E-tech, dus ligt volgens mij aan de voipprovider.


Hier gaat dat dus tot nog toe perfect met de fritz(al zijn de fysieke telefoons van slechte kwaliteit).Ik vraag mij wel af wat het gaat geven bij een SNR van soms ver beneden van 6dB.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Braindamage schreef:
dean3009 schreef:Maar wat ik niet snap: gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én Discovery Line inkomend? Of gebruiken jullie één telefoon voor VoIP uitgaand én één telefoon voor Discovery Line inkomend. Als het tweede het antwoord is, dan snap ik het. Maar als het eerste het antwoord is: hoe!?

Sorry als t een domme vraag is, maar ik ben wat nieuw met die VoIP toestanden.


Zoals ik al zei kan beide.

Als je één wil gebruiken voor de binnenkomende gesprekken (discovery) en de andere voor de inkomende. Dan hang je gewoon die voor de binnenkomende rechtstreeks aan de telefoonlijn (bij ADSL lijnen hangt er wel een filter aan die voor de telefoon het adsl signaal filtert om storing te vermijden) en die voor de voip telefonie hang je aan de router. Via instellingen kan je er dan voor kiezen of de voip telefoon al dan niet ook reageert wanneer er iemand jou belt via de discovery lijn.
Hier kan ik dus beide met de voip telefoon, maar toch kan er nog iemand naar ons bellen terwijl ik via voip zelf aan het bellen ben


Je telefoonstekker vanuit de muur sluit je aan op de modem en je laat een andere verbinding toe tot je telefoon.
Best vanal heb je FXO (analoge lijn) en FXS (digitale lijn) in 1 toestel.

http://images.kapaza.com/photoslarge/11 ... 5227_2.jpg

Afbeelding

:In pstn steek je je analoge lijn, in de groene aansluitingen sluit je je telefoons aan.Je kunt gebelt worden op je telefoon(via discovery line) en zelf bellen via internet en via vaste lijn.
Als internet wegvalt bel je over vaste lijn.
Via dialplan stel je zelf in of je via vaste lijn wilt bellen of via internet.
bvb het nr 0800:bellen over vaste lijn.

Die modem heb ik zelf aangekocht voor 42€, staat bij familie (moet eenvoudig zijn he,zeker het voip gedeelte is erg eenvoudig).Zeer tevreden van! (alleen spijtig dat je ales opnieuww moet instellen bij firmwareupgrde+de QoS is al wat lastiger).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

dean3009 schreef:
Edit:
Degene die ook VoIP gebruiken enkel voor uitgaand, gebruiken jullie één telefoon voor uitgaand en één telefoon voor inkomend? Eén telefoon voor beide gaat niet, zeker?


Met een Fritzbox gaat dat wel. Die lust namelijk gewoon je telefoon door en op die manier heb je maar 1 toestel voor inkomende en uitgaande gesprekken. Inkomende op mijn gewone disco lijn van Belgacom, uitgaande allemaal via VoIP met Voipbuster of Poivy (beiden Betamax clonen). En gratis natuurlijk.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Braindamage schreef:Als je dat vind hoe je de stun server kan activeren dan mag je het me laten weten :-) al denk ik dat het momenteel niet gaat, ze zouden het aan de nieuwe firmware moeten toevoegen denk ik.
silencer schreef:De stun optie is er enkel als je je toestel gebruikt als ata weet ik uit ervaring

Over STUN bestaat blijkbaar nogal wat onduidelijkheid. STUN is een methode dat een ATA gebruikt om te weten te komen wat zijn publieke IP adres en poortnummer is. Dat is alles. Het dient dus niet om bijvoorbeeld de geluidskwaliteit of zo te verbeteren :-) De ATA geeft dit adres en poortnummer dan door aan de SIP provider bij de aanmelding, zodat deze weet waar hem te bereiken.

Indien uw ATA een publiek adres heeft, dan is STUN helemaal niet nodig. Uw SIP provider kan steeds de ATA bereiken, dus inkomende gesprekken laten de telefoon rinkelen. De Fritz!box toont deze optie dan ook niet in de webinterface.

Het is enkel indien je de ATA achter een router hangt (en hij dus een intern IP adres krijgt) dat je STUN nodig hebt. Hierzonder is het anders mogelijk dat de SIP provider je ATA niet kan bereiken als er een inkomend gesprek is (inkomende pakketjes lopen dood op je router, en vinden hun weg niet naar de ATA als de router zijn route tabel expired is)

PS. Merk op dat uitgaande gesprekken nooit een probleem zijn. Enkel indien je de ATA achter een router hangt kan je (zonder STUN) problemen hebben dat je geen inkomende SIP gesprekken erdoor krijgt. Mensen die dus Belgacom gebruiken voor inkomende gesprekken, en SIP voor uitgaande, hebben hier dan ook geen nood aan...

PS2. De gebruikte STUN server is helemaal onafhankelijk van de gebruikte SIP provider. Je kan dus bijvoorbeeld de STUN server van voipbuster instellen als je bvb 3starsnet gebruikt...

Alternatieven voor STUN zijn een manuele portforwarding instellen in je router, of regelmatig keep-alive pakketjes uitzenden (zodat de router zijn route tabel niet expired).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Edward Valckx schreef:
Braindamage schreef:Als je dat vind hoe je de stun server kan activeren dan mag je het me laten weten :-) al denk ik dat het momenteel niet gaat, ze zouden het aan de nieuwe firmware moeten toevoegen denk ik.
silencer schreef:De stun optie is er enkel als je je toestel gebruikt als ata weet ik uit ervaring

Over STUN bestaat blijkbaar nogal wat onduidelijkheid. STUN is een methode dat een ATA gebruikt om te weten te komen wat zijn publieke IP adres en poortnummer is. Dat is alles. Het dient dus niet om bijvoorbeeld de geluidskwaliteit of zo te verbeteren :-) De ATA geeft dit adres en poortnummer dan door aan de SIP provider bij de aanmelding, zodat deze weet waar hem te bereiken.)

Edward
Jouw uitleg is perfect ! Een STUN server is inderdaad alléén nodig:
a) voor inkomende VOIP gesprekken.
b) indien je ATA achter een router staat.

Edward Valckx schreef:Alternatieven voor STUN zijn een manuele portforwarding instellen in je router, of regelmatig keep-alive pakketjes uitzenden (zodat de router zijn route tabel niet expired).

Wat ik gewoonlijk doe bij een ATAs achter een router:
* ik verander de SIP poorten niet van de ATA's
* ik stel een manuele portforwarding in: van externe poort 5070, 5080 enz (voorbeeld) naar interne poort 5060 van de ATA.
Op die manier registreert de ATA zich bij de SIP server op poort 5070, 5080 etc. Inkomende gesprekken op poort 5070 gaan naar de juiste ATA achter de router (waar ze binnenkomende op de gebruikelijke poort 5060)

Ph
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb dus JustVoip ingesteld, en ik kan naar onze eigen telefoon bellen. Ik hoor dan langs beide kanten, dus geen problemen. Echter als wij naar mijn grootouders bellen (zone 02), rinkelt het bij hun, en als ze opnemen, horen ze alleen (één) tuut. Ik weet niet precies of het maar één of meerdere of heel de tijd is. Wij horen gewoon niets als we bellen, ook geen tuut. Wél als we naar onze eigen telefoon bellen.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Niemand? Sorry voor bump, maar ik zou dit graag zo snel mogelijk oplossen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dean3009 schreef:Niemand? Sorry voor bump, maar ik zou dit graag zo snel mogelijk oplossen.

had het ook, probleem is nooit meer opgedoken toen ik een poort openzette(5060) van de fritz(fritz is hier IP-client).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

dean3009 schreef:Ik heb dus JustVoip ingesteld, en ik kan naar onze eigen telefoon bellen. Ik hoor dan langs beide kanten, dus geen problemen. Echter als wij naar mijn grootouders bellen (zone 02), rinkelt het bij hun, en als ze opnemen, horen ze alleen (één) tuut. Ik weet niet precies of het maar één of meerdere of heel de tijd is. Wij horen gewoon niets als we bellen, ook geen tuut. Wél als we naar onze eigen telefoon bellen.

We hebben wat meer gegevens nodig... Wat gebeurt er als je naar bvb een GSM belt? Hebben uw grootouders Belgacom? Wat zegt de logfile van de Fritz!box nadat een nummer niet werkte?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

silencer schreef:
dean3009 schreef:Niemand? Sorry voor bump, maar ik zou dit graag zo snel mogelijk oplossen.

had het ook, probleem is nooit meer opgedoken toen ik een poort openzette(5060) van de fritz(fritz is hier IP-client).


Ik heb wel niet de Fritz. Rode Philips router. Is dit bij Virtual Server (TCP etc?).

Ja, ze hebben Belgacom. Logfile heeft mijn router denk ik niet. Het belt wel bij hun, maar als ze opnemen horen ze ons niet, enkel tuut tuut tuut... Ook wij horen niks... Zelf geen bel (toon) tuut.. Kweet niet hoe dit precies heet.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dean3009 schreef:
silencer schreef:
dean3009 schreef:Niemand? Sorry voor bump, maar ik zou dit graag zo snel mogelijk oplossen.

had het ook, probleem is nooit meer opgedoken toen ik een poort openzette(5060) van de fritz(fritz is hier IP-client).


Ik heb wel niet de Fritz. Rode Philips router. Is dit bij Virtual Server (TCP etc?).

Ja, ze hebben Belgacom. Logfile heeft mijn router denk ik niet. Het belt wel bij hun, maar als ze opnemen horen ze ons niet, enkel tuut tuut tuut... Ook wij horen niks... Zelf geen bel (toon) tuut.. Kweet niet hoe dit precies heet.

ja idd, zet QoS ook aan (als je dat hebt).
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

QoS heb ik jammer genoeg niet. Is dit juist?
Afbeelding

Een telefoon is ook een DHCP client he? Anders heeft hij geen IP en kan ik hem niet openen. Maar er staat "ip=192.168.1.2 mac=52-54-05-C2-AF-0E name=[naam telefoon]" dus.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dean3009 schreef:QoS heb ik jammer genoeg niet. Is dit juist?
Afbeelding

Een telefoon is ook een DHCP client he? Anders heeft hij geen IP en kan ik hem niet openen. Maar er staat "ip=192.168.1.2 mac=52-54-05-C2-AF-0E name=[naam telefoon]" dus.

nee, de telefoon gebruikt je router,dus routerip instellen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

silencer schreef:
dean3009 schreef:QoS heb ik jammer genoeg niet. Is dit juist?
Afbeelding

Een telefoon is ook een DHCP client he? Anders heeft hij geen IP en kan ik hem niet openen. Maar er staat "ip=192.168.1.2 mac=52-54-05-C2-AF-0E name=[naam telefoon]" dus.

nee, de telefoon gebruikt je router,dus routerip instellen.

Aangezien de router zelf de ATA is, zie ik niet in waarom je een portforward zou nodig hebben... Dat wordt intern wel geregeld.

Trouwens als die poort 5060 niet tot bij de ATA zou geraken, zou het niet dezelfde symptonen geven als nu het geval is...

PS. Is 192.168.1.2 niet het IP adres van de PC waar je op werkt? Want dat heeft natuurlijk helemaal geen zin.

Wat gebeurt er als je belt naar je GSM? Of naar iemand anders zijn vast toestel? Wat als je een andere SIP provider gebruikt? Zonder meerdere testen te doen kunnen we moeilijk weten waar het probleem zit.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Edward Valckx schreef:Wat gebeurt er als je belt naar je GSM?


Nog niet kunnen proberen: heb nog geen belkrediet, maar kan wel 60 minuten gratis bellen.

Edward Valckx schreef:Of naar iemand anders zijn vast toestel?


Aan de andere kant horen ze tuut tuut tuut, en wij horen niks, zelf geen tuut als je normaal belt.

Edward Valckx schreef:Wat als je een andere SIP provider gebruikt?


Met voipCheap had ik ook hetzelfde.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

dean3009 schreef:Met voipCheap had ik ook hetzelfde.

En als je de software van voipcheap gebruikt, ipv een ATA?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Edward Valckx schreef:
dean3009 schreef:Met voipCheap had ik ook hetzelfde.

En als je de software van voipcheap gebruikt, ipv een ATA?



klinkt allemaal heel bekend.
Ik ben uiteindelijk gestopt met het idee dat
het probleem met foute settings of apparatuur heeft te maken.
Waarom werkt het regelmatig perfect, en andere tijdstippen waardeloos.
Ik gebruik een PAP2 ATA achter een linksys routerke.
Technisch is alles ok, alleen moet je er mee leven dat de kwaliteit zeer
sterk varieerd tussen top en f..
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Ik heb mij ook op het hele voip gebeuren gestort. Ben er nu een kleine 3 weken mee bezig, en heb al heel wat info gevonden.

Eerst heb ik mij een speedtouch 780 aangeschaft en ook een accountje op voipbuster.

Het hele gebeuren werkt vrij goed, maar niet schitterend. Ik krijg alle inkomende gesprekken via fxo lijn, dus daar zit geen enkel probleem. Alleen als ik wil uitbellen (via voip dus), gebeurt het nog al eens dat de gebelde opneemt en steeds hallo, hallo, hallo zegt. Hoort mij dus blijkbaar niet. Wanneer ik onmiddellijk daarna terugbel, hoort hij/zij mij wel.

Ook heb ik een beetje last van delay (ongeveer 1 sec. denk ik). Heb gisteren de test gedaan met mijn zus. Ik telde af van 3,2,1 en zei dan START, ik had haar opgedragen dat wanneer zij mij start hoorde zeggen, ze onmiddellijk ook START moest zeggen. :)

Wat bedoelen jullie met "QoS" aanzetten? Ik dacht dat dat allemaal automatisch geregeld was?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

finchy schreef:Ik heb mij ook op het hele voip gebeuren gestort. Ben er nu een kleine 3 weken mee bezig, en heb al heel wat info gevonden.

Eerst heb ik mij een speedtouch 780 aangeschaft en ook een accountje op voipbuster.

Het hele gebeuren werkt vrij goed, maar niet schitterend. Ik krijg alle inkomende gesprekken via fxo lijn, dus daar zit geen enkel probleem. Alleen als ik wil uitbellen (via voip dus), gebeurt het nog al eens dat de gebelde opneemt en steeds hallo, hallo, hallo zegt. Hoort mij dus blijkbaar niet. Wanneer ik onmiddellijk daarna terugbel, hoort hij/zij mij wel.

Ook heb ik een beetje last van delay (ongeveer 1 sec. denk ik). Heb gisteren de test gedaan met mijn zus. Ik telde af van 3,2,1 en zei dan START, ik had haar opgedragen dat wanneer zij mij start hoorde zeggen, ze onmiddellijk ook START moest zeggen. :)

Wat bedoelen jullie met "QoS" aanzetten? Ik dacht dat dat allemaal automatisch geregeld was?

Qos=regelen van het internetverkeer, telefoon bvb hooogste prioriteit geven, realtime.
Is enkel nodig als er naast het bellen nog internetverkeer is.
Ik zet ook altijd 5060 open.
sommige dects geven ook vertraging.
& dan moet je nog een goede internetverbinding hebben.
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

finchy schreef:Ik heb mij ook op het hele voip gebeuren gestort. Ben er nu een kleine 3 weken mee bezig, en heb al heel wat info gevonden.

Eerst heb ik mij een speedtouch 780 aangeschaft en ook een accountje op voipbuster.


Goede keus van modem 8)
Slechte keuze van VoIP provider. Gebruik een provider met support en kwaliteit ipv zo'n betamax clone. Ik gebruik Vyke.com samen met Speedtouch 780, heb nog nooit gehad dat ze mij niet hoorden aan de andere kant.

Paul.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Raar maar waar, dit weekend vyke gebruikt (omdat ge daar voor één euro kunt proberen) en dus de bovenvermelde problemen. Sinds gisteren voipbuster en geen problemen meer... :wink:


BTW: hoe zet ik op de speedtouch mijn poort 5060 dan open?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”