hey iedereen,
ik heb een tweede hands laptop gekocht, toshiba s3, als bestuuringsysteem windows xp home. ik wil er xp pro op zetten, nu als ik mijn win cd insteek, alles loopt goed en wel. tot ik melding krijg kan geen hdd vinden? ik zie hier ook dat mijn hdd gesplitst is in 2 kan dat de oorzaak zijn?
mvg
formateren
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Mogelijk gebruikt die laptop een SATA-harddisk.
Dan moet je tijdens de installatie de drivers voor die SATA-controller laden (via F6 wanneer de installatie begint - nog op het blauwe scherm - redelijk in het begin)
Pas op: je hebt hier een floppy drive voor nodig, via een ander medium is me dat nog niet gelukt!
De drivers zelf kun je van de toshiba site halen.
Dan moet je tijdens de installatie de drivers voor die SATA-controller laden (via F6 wanneer de installatie begint - nog op het blauwe scherm - redelijk in het begin)
Pas op: je hebt hier een floppy drive voor nodig, via een ander medium is me dat nog niet gelukt!
De drivers zelf kun je van de toshiba site halen.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Dat is omdat het op XP (en vroeger) ook enkel en alleen maar gaat via een floppy drive. Windows Vista slikt wel meerdere dragers (usb stick, dvd, ...)gert.jansen schreef:Pas op: je hebt hier een floppy drive voor nodig, via een ander medium is me dat nog niet gelukt!
Als je geen floppy hebt, dan kan je die driver slipstreamen met nLite bijvoorbeeld, werkt geweldig goed!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ja het is idd zo dat hij de driver nog niet herkent ik zal is ff its uitproberen, en ik laat jullie weten of het gelukt is of niet, de drivers zelf van die hdd vind ik niet, maar zal eerst its uitproberen
bedakt voor de reacties...
mvg
bedakt voor de reacties...
mvg
ik heb het volgende gedaan, ik heb op mijn pc naar de drivers van mijn hdd gezocht en gekopieerd naar een usbstick, dan pc herstart met windows cd + usb stick het lukte, ik heb geformateerd, en setup was bezig met copieren. na dat hij gedaan heeft ging mijn pc herstarten, na herstart zie ik een zwart scherm met melding, insert system disk, pers any ky... en ik zag ook dat er alleen maar c: was terwijl het c en d moest zijn, waar is mijn d:? of heb ik zit te knoeien met partison magic en mijn d: verwijderd? iemand raad aub
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Contacteer:
sorry maar je uitleg is moeilijk te volgen ...
1.
Heb je de drivers nu wel of niet gevonden?
Zo ja, wat heb je dan gedaan? Op F6 geduwd tijdens de installatie, of niet? Vraagt hij dan niet naar een floppy drive? Of heb jij ze van de USB stick kunnen laten lezen? Vertel me dan wel even hoe, dat wil ik ook wel weten
Wat heeft partition magic ermee te maken? Heb je dat ook gebruikt, of niet? En wanneer dan? Voor of na de format? Voor of nadat je hier je vraag hebt gepost?
Mogelijk heb je dan inderdaad alles weggegooid, als je het programma niet goed kent, of als die de harde schijf niet goed kon lezen? Heb je binnen partition magic op 'Apply' of 'OK' geduwd, of ben je er zonder wijzigingen weer uit gegaan?
1.
2.naamloos schreef:als ik mijn win cd insteek, alles loopt goed en wel. tot ik melding krijg kan geen hdd vinden
3.gert.jansen schreef:Tijdens de installatie moet je de drivers voor die SATA-controller laden (via F6 wanneer de installatie begint - nog op het blauwe scherm - redelijk in het begin),Pas op: je hebt hier een floppy drive voor nodig!
4.naamloos schreef:de drivers zelf van die hdd vind ik niet
5.naamloos schreef:ik heb op mijn pc naar de drivers van mijn hdd gezocht en gekopieerd naar een usbstick
6.naamloos schreef:dan pc herstart met windows cd + usb stick het lukte, ik heb geformateerd, en setup was bezig met copieren.
Wat heb je nu eigenlijk gedaan?naamloos schreef: heb ik zit te knoeien met partison magic en mijn d: verwijderd?
Heb je de drivers nu wel of niet gevonden?
Zo ja, wat heb je dan gedaan? Op F6 geduwd tijdens de installatie, of niet? Vraagt hij dan niet naar een floppy drive? Of heb jij ze van de USB stick kunnen laten lezen? Vertel me dan wel even hoe, dat wil ik ook wel weten
Wat heeft partition magic ermee te maken? Heb je dat ook gebruikt, of niet? En wanneer dan? Voor of na de format? Voor of nadat je hier je vraag hebt gepost?
Mogelijk heb je dan inderdaad alles weggegooid, als je het programma niet goed kent, of als die de harde schijf niet goed kon lezen? Heb je binnen partition magic op 'Apply' of 'OK' geduwd, of ben je er zonder wijzigingen weer uit gegaan?
-
- Elite Poster
Een USB stick kan idd werken voor de initiële herkenning van de hard disk omdat de setup dan nog in DOS mode zit.
Na de eerste reboot heeft Windows die drivers terug nodig maar op dat ogenblik is er geen deftige USB ondersteuning .. de enige oplossingen zijn ofwel een USB floppy ofwel de drivers slipstreamen in de Windows CD met nLite of iets dergelijks.
Let op: niet alle USB floppy's zijn ondersteund voor de 'F6 setup'
Alvast proficiat dat je zelf je probleem hebt kunnen oplossen
Na de eerste reboot heeft Windows die drivers terug nodig maar op dat ogenblik is er geen deftige USB ondersteuning .. de enige oplossingen zijn ofwel een USB floppy ofwel de drivers slipstreamen in de Windows CD met nLite of iets dergelijks.
Let op: niet alle USB floppy's zijn ondersteund voor de 'F6 setup'
Alvast proficiat dat je zelf je probleem hebt kunnen oplossen
Zat met gelijkaardig probleem: herinstalleren van OS op toshiba notebook met SATA schijf. Door in de bios een instelling te wijzigen, nl SATA controller op 'compatibility' ipv AHCI kon ik zondermeer xp installeren, zonder F6, drivers etc.
Dit maar ter aanvulling, voor het geval iemand dit nog nodig zou hebben.
Dit maar ter aanvulling, voor het geval iemand dit nog nodig zou hebben.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"