Social network sites

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Omdat de social network sites de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten lijkt het mij wel leuk om eens een topic aan te maken om te discussiëren over het nut van social network sites. Vandaar, geef gerust je mening over: facebook, linkedin, netlog, hyves,...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Persoonlijk heb ik op zowat elke bekende social network site een profiel of eentje gehad. Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar wat voor mensen je vind op bepaalde social networks. Mijn ervaringen over de plaatsen die nu 'hot' zijn:

Facebook: zeer interessant, je kan hier meer dan alleen profielen bekijken. Er staan eigenlijk wel leuke applicaties op waarmee je toch wel elke dag wat tijd kunt doden (al is dit soms niet zo positief). Ook merk ik dat facebook een duidelijke strategie heeft op het vlak van api-ondersteuning. Er bestaan genoeg applicaties waarmee je je flickr of twitter aan je profiel kan hangen. Daarom vind ik facebook op dit moment de aangewezen plaats als het gaat over in alle sereniteit zonder veel gizmo (lees: flashy skins, irritante emoticons,...) contact wilt onderhouden of contact wil leggen. Ik heb ook de indruk dat tegenover andere social networks de gebruikers van facebook ook net iets serieuzer zijn. Facebook kan de toekomst rooskleurig bekijken volgens mij, ze hebben een enorm mark aandeel maar ook een groot groei pottentieel. Dit is mede verklaarbaar door het gebruik van api's en een vrij transparante policy op het vlak van applicaties.

score: 8/10

Netlog: 1 zin, vleeskeuring voor pubers. (lees: spotlight foto's???, spotlight blogs???, irritante emoticons, skins die echt op kinderen gericht zijn,...). Netlog probeert zich ook meer en meer in de markt te zetten als een Europese variant van facebook, zo hebben ze nu ook een api systeem (wat overigens enkel fictief bestaat naar mijn mening). Volgens mij zal netlog stilletjes aan afsterven, het concept bestaat al meer dan 10 jaar en is buiten de technische hoogstandjes (die je tegenwoordig trouwens overal ziet) niet veel waard.

score: 4/10

Myspace: leek een leuk idee op het begin, maar de hype is over en dat merk je duidelijk aan de verdere ontwikkelingen die er nu gebeuren. Alles bij elkaar is dit een vrij leuk systeem, vooral omdat het meer op muziek gericht is denk ik dat ze zeker geen eendagsvlieg zijn.

score: 7/10

Linkedin: deze site mist duidelijk zijn doel niet, er zijn geen toeters en bellen aanwezig omdat dit simpelweg niet hoeft. Je kan er contact leggen met oud collega's, ex docenten, noem maar op. Hier zit zeker toekomst in, hun markt zal absoluut niet snel overstappen lijkt mij.

score 9,5/10
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Facebook: Ben er eigenlijk maar een maand of twee geleden mee begonnen. In het begin is het wel leuk, op zoek gaan naar vrienden en kennissen en zo, maar na een tijdje is het nieuwe er wel vanaf. Ik heb niet echt nood aan al die gadgets en spelletjes. Bekijk het nu maar occasioneel eens, wanneer iemand bvb. me vertelt (face to face) dat hij nieuwe foto's op zijn profiel heeft gezet.

LinkedIn: Een beetje hetzelfde gevoel als hierboven, maar hier heeft het eigenlijk wel een nut. Waar Facebook (meestal) enkel over vrienden, familie en kennissen gaat, wordt dit bij LinkedIn uitgebreid naar collega's, klanten,... Altijd handig wanneer je eens terug contact wil opnemen met een oud-collega, maar dat blijkt dat zijn e-mailadres dat je had opgeslagen in je adresboek buiten gebruik is.

del.icio.usNiet echt social networking pur sang zoals hierboven maar toch verschrikkelijk nuttig en handig. Al je favorieten binnen handbereik, netjes gegroepeerd per tag. En je kan ook naar favorieten van anderen zoeken als je een trefwoord ingeeft. Handig om de populaire links er uit te halen (al geeft Google wel vaak min of meer hetzelfde resultaat).
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
320i
Elite Poster
Elite Poster

vind ik op zich nog eens een interessante topic.

als ik mag, had ik graag eventjes op 1 dingetje gereageerd (my 2 cents):

Facebook
deze heeft in mijn ogen 2 gebreken: de snelheid, zelfs met de nieuwe interface blijft het traag, en het feit dat je een vermoedelijke kennis altijd eerst als "vriend" moet toevoegen alvorens je kan checken of het wel degelijk diegene is die je dacht.

verder heb je nog enkele "stervelingen" als LNM.eu (wat in mijn ogen een afstammeling blijft van looknmeet, maar nog grotere vleeskeuring is (en enkel daar gaat het om op die site in my eyes) als netlog. Daarnaast heb je ook nog een alternatief op linkedin, waarvan ik momenteel niet op de naam kan komen, maar daar moet je dan weer voor betalen etc, totaal ongebruiksvriendelijk.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Al deze sociale sites zijn totaal niet aan mij besteedt. Ik huiver ervan om persoonlijke informatieo p het Internet te zetten. Daarom gebruik ik ook altijd een nickname.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
320i
Elite Poster
Elite Poster

@Meon: naymz.com dat was ze :-)
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Wikipedia kan inspirerend werken 8)
Ning is wel een leuk, maar nog niet voldoende uitgewerkt naar mijn zin.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Goztow schreef:Al deze sociale sites zijn totaal niet aan mij besteed. Ik huiver ervan om persoonlijke informatie op het Internet te zetten. Daarom gebruik ik ook altijd een nickname.
Ik kan je hierin volgen.

Het is verbazingwekkend welke informatie sommigen over zichzelf op het web zetten.

Met een beetje moeite kan je meestal verjaardag, leeftijd, vorige werknemers, adres en zo vinden.

Anderen gaan hierin nog verder en laten ook weten welke hun politieke voorkeur is, welke dagen ze ziek uit bed stappen, enz.

Nu, mij niet gelaten, maar zelf zou ik het niet doen. Voor je het weet staan er misschien een paar ontevreden userbasers aan mijn deur :lol:
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik doe niet mee aan social networking (uitgezonderd LinkedIn voor professionele doeleinden), maar heb wel helemaal geen probleem met het openbaren van gegevens over mezelf. Met een bijzonder kleine inspanning weet eenieder hoe ik heet, waar ik woon, op welk gsm-nummer me te bereiken en zelfs wat ongeveer in mijn huis te vinden is. Die gegevens zijn nu toch al verscheidene jaren publiek en ik moet er het negatieve nog van ondervinden.

/houdt hout vast terwijl hij dit typt :P
ooh. shiny.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

ik heb enkele spamfilters gebruikt om van al die social miserie af te geraken, met succes :)
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik gebruik:

- Facebook: contact houden met vrienden, vooral oude klasgenoten, mensen van Erasmus die je er plots op terug vindt. Is grappig om te zien waar die ondertussen mee bezig zijn. Ben er wel streng in, collega's of zakelijke connecties komen er niet op tenzij het ondertussen echt vrienden geworden zijn.
- Linkedin: zuiver professioneel. Ik link altijd met mensen met wie ik heb gewerkt en van wie ik vind dat ik er nog wel eens mee kan samenwerken
- Plaxo: kwestie van altijd een backup van m'n adresboek te hebben
- del.icio.us: kwestie van altijd een backup van mijn bookmarks te hebben :)

Heb nog wel een netlog profiel maar als 30+'er is het te jong voor mij. Daarnaast nyamz of zoiets geprobeerd maar da's brol. En twitter wordt ik helemaal zot van. Myspace heb ik nooit het nut van gezien. Te messy.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

320i schreef: verder heb je nog enkele "stervelingen" als LNM.eu (wat in mijn ogen een afstammeling blijft van looknmeet, maar nog grotere vleeskeuring is (en enkel daar gaat het om op die site in my eyes) als netlog. Daarnaast heb je ook nog een al
ternatief op linkedin, waarvan ik momenteel niet op de naam kan komen,
maar daar moet je dan weer voor betalen etc, totaal ongebruiksvriendelijk.
LNM.eu met daaronder Look&meet en GAYiD/QTiD vind ik prima sites. 't Is ergens wel vleeskeuring, maar 't is een prima community.
Gebruik ik als primaire site om nieuwe mensen te leren kennen, naast Netlog (maar in mindere mate dat laatste), en dat naast het gebruikelijke uitgaan natuurlijk :P.
Nuja, met look&meet heb ik niet veel ervaring, eerder met de broer ervan.

Facebook is moeilijk in gebruik, 't is leuk, maar 't is moeilijk om daar nieuwe mensen te leren kennen. Iedereen die ik daar bevriend heb, heb ik ontmoet op netlog, gayid, tijdens het uitgaan en ga zo voort.

Voor de rest gebruik ik niet echt profielsystemen, omdat de rest echt wel véél lager scoort dan de voorgaande (voor mijzelf dan).
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Voor de mensen met Facebook:

http://www.youtube.com/watch?v=wogtTQs8Kzw

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Bedankt voor de link Ken, heb het nuttig kunnen gebruiken :-)

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Facebook
Tof ineen gebokst. Overzichtelijk en zeer handig om in contact te blijven. De groepen zijn een goed idee, al die applicaties minder.
Netlog
Enkel een account om te kunnen lachen met de marginale accounts die op irc regelmatig passeren.
Last.fm
By far mijn favoriet. Ongelooflijk hoeveel muziek al heb leren kennen door deze site. Het vriendensysteem staat wat op de achtergrond, maar perfect om nieuwe muziek te ontdekken.
Myspace
Grote aversie alleen al door de layout. God wat een rommel. Verre boog errond. Ongeveer de enigste in zijn doelgroep voor zover ik weet.
Linked-In
Heel wat zakelijker gericht. Geen poeha of fancy shit.

Van die hele rits ben ik enkel vaste bezoeker van last.fm en smoelboek.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Voor mij MySpace voor de muziek en het contact met de muzikanten.
http://www.myspace.com/petrikske

In mindere mate LastFM, vind de nieuwe versie wel minder aantrekkelijk.
http://www.last.fm/user/Petrikske
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ken schreef:Voor de mensen met Facebook:

http://www.youtube.com/watch?v=wogtTQs8Kzw
Ik heb sterk mijn twijfels bij dit filmpje :)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik niet. Enfin, niet dat ik er een complot van de Amerikaanse overheid in zie, maar uiteraard is Facebook in handen van bedrijven die enkel uit zijn op jouw gegevens. Net zoals vele van die sites trouwens, daar is op zich niets mis mee, zo lang je dat beseft.
ooh. shiny.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Natuurlijk zijn die bedrijven uit op jouw gegevens. Maar op zich is daar niets mis mee want ze gebruiken die om gepersonaliseerde reclame zoals google dat doet te geven.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

deej schreef: Heb nog wel een netlog profiel maar als 30+'er is het te jong voor mij.
Voor mij als 20+'er is het nog steeds te jong.
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

L-army schreef:Natuurlijk zijn die bedrijven uit op jouw gegevens. Maar op zich is daar niets mis mee want ze gebruiken die om gepersonaliseerde reclame zoals google dat doet te geven.
Welke dan weer vrolijk geblocked is door adblock :p.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

crapiecorn schreef:Voor mij als 20+'er is het nog steeds te jong.
Dat vind ik er ook van, als jonge 20+'er vind ik mij zelfs te oud.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Meer dan genoeg vrienden die 20+ zijn en toch netlog hebben. :)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Meer dan genoeg vrienden die 20+ zijn en toch netlog hebben. :)
Zegt veel over uw vrienden... :wink:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Maglor schreef:
Lord Utopia schreef:Meer dan genoeg vrienden die 20+ zijn en toch netlog hebben. :)
Zegt veel over uw vrienden... :wink:
Wat zegt dat? Meerderheid gaat naar hoge school ja, sommige werken al, eentje daarvan advocaat. Daarnaast heb ik ook vrienden van 16-18 jaar die nog naar school gaan, van ASO tot BSO. 'k Heb er zo van alles wat.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

De smiley gemist?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Lord Utopia schreef:Meerderheid gaat naar hoge school
Zo zo? 10m? 20m? 100m? :D
ooh. shiny.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik ga mij verbeteren, netlog is gewoon niets voor mij vanwege: vleeskeuring (pur sang), de aandacht zoekende mensen, het concept is voor mij te jong en kinderachtig. Maar dat is mijn persoonlijke mening ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”