België stond eind maart maar op de negende plaats meer in de EU op het gebied van breedbandpenetratie (het aantal breedbandlijnen per hoofd van de bevolking). Dat schrijft De Tijd.
Een half jaar eerder prijkte ons land nog op de zesde plaats, leren cijfers van ECTA. Dat is de Europese alliantie van alternatieve telecomspelers.
België werd sinds eind september ingehaald door Luxemburg, Frankrijk en Duitsland waardoor we nu zwakker scoren dan al onze buurlanden. Met 25,4 procent zitten we wel nog boven het EU-gemiddelde (20,6%). (belga/sps)
03/09/08 07u53
link: http://www.demorgen.be/dm/nl/991/Multim ... band.dhtml
"België valt fors terug op vlak van breedband"
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Contacteer:
Ik weet niet of ik het terecht zou noemen. Persoonlijk zou ik de overheid liever wat serieuzer zien optreden. Door bijvoorbeeld te verplichten dat elk aangelegd netwerk onder het beheer van BIPT valt. Zodat die op basis van het het bijgedragen en gebruikte netwerk de prijzen uitrekent en de toegang aan andere leveranciers verleent. Op die manier kan er aan eerlijke concurrentie gedaan worden, verliest de staat haar centen niet (want dat is de haar in de boter) en mogen wij wat meer gaan verwachten.
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
-
- Pro Member
Dat moet zelfs nog niet voor elk aangelegd netwerk. Een goede herstructuratie van het BIPT en ze ook een zeggenschap geven zodat ze even effectief worden als de OPTA zou volgens mij al voldoende zijn. Van zodra er een zwaar concurerende DSL markt onstaat kan telenet niet anders doen dan volgen.
Stel je voor dat je gelijk als in nederland bij elke DSL-provider een 20/1 abbo kan nemen in een prijsrange van 15-35 euro met een 250GB/FUP zal telenet zijn abbo's ook moeten aanpassen want wie gaat er dan nog 42euro betalen voor de huidige expressnet-formule
Stel je voor dat je gelijk als in nederland bij elke DSL-provider een 20/1 abbo kan nemen in een prijsrange van 15-35 euro met een 250GB/FUP zal telenet zijn abbo's ook moeten aanpassen want wie gaat er dan nog 42euro betalen voor de huidige expressnet-formule
A post without a signature is like a fish without a bike
-
- Premium Member
Daar ben ik ook voorstander van.Robbe schreef:Ik weet niet of ik het terecht zou noemen. Persoonlijk zou ik de overheid liever wat serieuzer zien optreden. Door bijvoorbeeld te verplichten dat elk aangelegd netwerk onder het beheer van BIPT valt. Zodat die op basis van het het bijgedragen en gebruikte netwerk de prijzen uitrekent en de toegang aan andere leveranciers verleent. Op die manier kan er aan eerlijke concurrentie gedaan worden, verliest de staat haar centen niet (want dat is de haar in de boter) en mogen wij wat meer gaan verwachten.
Je vergeet wel 1 iets belangrijks. In Nederland is trafiek goedkoper:The_One_be schreef:Dat moet zelfs nog niet voor elk aangelegd netwerk. Een goede herstructuratie van het BIPT en ze ook een zeggenschap geven zodat ze even effectief worden als de OPTA zou volgens mij al voldoende zijn. Van zodra er een zwaar concurerende DSL markt onstaat kan telenet niet anders doen dan volgen.
- qua infrastructuur
- Heel wat trafiek loopt via ams-ix naar news group providers ed. waardoor die trafiek veel goedkoper is dan in ons Belgenlandje waar weinig via peering gebeurt...
Beide zaken hangen voor een groot deel ook weer af van onze twee monopolisten he, en het gebrek aan concurrentie. Das dus weer het de kip of het ei verhaal.Praetorian schreef:
Je vergeet wel 1 iets belangrijks. In Nederland is trafiek goedkoper:
- qua infrastructuur
- Heel wat trafiek loopt via ams-ix naar news group providers ed. waardoor die trafiek veel goedkoper is dan in ons Belgenlandje waar weinig via peering gebeurt...
Er is toch niks dat een Belgische ISP verbiedt om zelf lid te worden van AMS-IX en zelf peering afspraken te maken? Belgacom maakt o.a. al gebruik van AMS-IX.Praetorian schreef: Je vergeet wel 1 iets belangrijks. In Nederland is trafiek goedkoper:
- qua infrastructuur
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Contacteer:
Ondertussen heb ik een antwoord gekregen van het bevoegde ministerie.
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Telenet en Belgacom de schuld geven is kort door de bocht vind ik. Het zijn ook bedrijven die geld (en winst) willen slaan uit hun producten die ze verkopen. Het is de regelgever die "alle" schuld treft.
Was het BIPT (en de Belgische regering) een beetje strenger, een heel klein beetje zelfs, dan zouden wij al enorme verschillen voelen in onze geldbeugel.
Was het BIPT (en de Belgische regering) een beetje strenger, een heel klein beetje zelfs, dan zouden wij al enorme verschillen voelen in onze geldbeugel.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Met alle respect, maar de zinsconstructies in je beide postings zijn soms moeilijk te lezen (heb sommige zinnen dan ook verschillende keren moeten lezen).Robbe schreef:Ondertussen heb ik een antwoord gekregen van het bevoegde ministerie.
Nu het antwoord van Quickie is ook absurd... de kans (en vooral de termijn waarop zoiets kan gebeuren) dat een nieuwe speler een compleet nieuw netwerk gaat uitbouwen op een markt waarbij de duopolisten zich zowat alles kunnen veroorloven is zo goed als nihil. Zich daarachter verschuilen om tot concurrentie te komen is dus hetzelfde als op je luie achterste te blijven zitten wat mij betreft (maar dat zijn we gewoon van onze politiekers).
Ik snap wel waarom ze de infrastructuur van BGC en TN niet goed durven overnemen hoor, onteigening (komt het op neer) kan een lang aanslepende en complexe zaak zijn.
Als ze iets willen doen: laat overheid en een consortium (huidige alternatieve, en nieuwe, bedrijven,...) een nieuw onafhankelijke netwerk opstarten dat meteen overal glasvezel legt.
Laat vastleggen dat elke nieuwe ISP het recht heeft zich in te kopen in deze netwerk beheerder en misschien krijgen ISP-aandeelhouders een kleine korting op de huur van het netwerk. + een limiet op hoeveel % één ISP kan/mag bezitten in het bedrijf.
En ook de grote twee zijn meer dan welkom.
Natuurlijk mag de staat niet meer dan een minderheidsaandeelhouder worden.
Als ze iets willen doen: laat overheid en een consortium (huidige alternatieve, en nieuwe, bedrijven,...) een nieuw onafhankelijke netwerk opstarten dat meteen overal glasvezel legt.
Laat vastleggen dat elke nieuwe ISP het recht heeft zich in te kopen in deze netwerk beheerder en misschien krijgen ISP-aandeelhouders een kleine korting op de huur van het netwerk. + een limiet op hoeveel % één ISP kan/mag bezitten in het bedrijf.
En ook de grote twee zijn meer dan welkom.
Natuurlijk mag de staat niet meer dan een minderheidsaandeelhouder worden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Men hoeft het niet te onteigenen... het opleggen van strikte regels zou reeds een enorme stap zijn. Nu dergelijke regels kan men moeilijk aan TN opleggen aangezien dit gewoon een commercieel bedrijf is.Draco888 schreef:Ik snap wel waarom ze de infrastructuur van BGC en TN niet goed durven overnemen hoor, onteigening (komt het op neer) kan een lang aanslepende en complexe zaak zijn.
Inderdaad, als men BGC zou verkopen heeft men hier alvast de middelen voor, maar ik vrees dat die eerder gebruikt zullen worden om putten op te vullen.Draco888 schreef:Als ze iets willen doen: laat overheid en een consortium (huidige alternatieve, en nieuwe, bedrijven,...) een nieuw onafhankelijke netwerk opstarten dat meteen overal glasvezel legt.
Waarom niet... wat mij betreft mogen ze zelfs exclusief eigenaar zijn, zolang het louter netwerkbeheer is is dit geen probleem.Draco888 schreef:Natuurlijk mag de staat niet meer dan een minderheidsaandeelhouder worden.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ze moeten zelfs het grootste aandeel hebben vind ik, communicatie is gewoon belangrijk voor de economie, .. het is ondertussen meer dan een luxe geworden, mensen die geen communicatiemiddelen hebben zijn gewoon buiten beentjes in de gemeenschap, niet dat men daarom slechter is, ..
maar solliciteer maar eens, heb je gsm, .. email, .. de vraag valt snel, .. ik heb ooit een job moeten laten gaan vanwege breedband connectie en dit was nog helemaal in het begin toen BGC voor het eerst opkwam ! Was wel een uitzondering, maar 'k kan me inbeelden dat dit tegenwoordig meer en meer een vereiste geworden is en dan spreek ik enkel over jobs, ..
bv taksonweb is een goed voorbeeld, 'k had graag gezien dat de overheid zuilen neer plante op openbare plaatsen zodanig dat mensen er 24/7 op het overheidsnetwerk (intranet) kunnen surfen bv naar sites zoals taksonweb enz.. er zullen gauw meer toepassingen komen of mogelijk zijn, die zulke zaken vereisen men kan toch niet verwachten dat iedereen internet gaat hebben ..
en dit is ook iets waar bedrijven naar kijken wanneer ze zich vestigen, .. bv is er deftige breedband voorziening, hoe zit het met de nutsbedrijven elektriciteit enz,..
maar het netwerk mag niet in bezit zijn van een concurrent, iedereen moet gelijke kansen hebben om dit netwerk te kunnen betreden en dan gaat dit zowel over huidige als toekomstige technologieën, het heeft gewoon geen zin in een landje als BE om netwerken naast elkaar te bouwen met dezelfde technologie.
maar solliciteer maar eens, heb je gsm, .. email, .. de vraag valt snel, .. ik heb ooit een job moeten laten gaan vanwege breedband connectie en dit was nog helemaal in het begin toen BGC voor het eerst opkwam ! Was wel een uitzondering, maar 'k kan me inbeelden dat dit tegenwoordig meer en meer een vereiste geworden is en dan spreek ik enkel over jobs, ..
bv taksonweb is een goed voorbeeld, 'k had graag gezien dat de overheid zuilen neer plante op openbare plaatsen zodanig dat mensen er 24/7 op het overheidsnetwerk (intranet) kunnen surfen bv naar sites zoals taksonweb enz.. er zullen gauw meer toepassingen komen of mogelijk zijn, die zulke zaken vereisen men kan toch niet verwachten dat iedereen internet gaat hebben ..
en dit is ook iets waar bedrijven naar kijken wanneer ze zich vestigen, .. bv is er deftige breedband voorziening, hoe zit het met de nutsbedrijven elektriciteit enz,..
maar het netwerk mag niet in bezit zijn van een concurrent, iedereen moet gelijke kansen hebben om dit netwerk te kunnen betreden en dan gaat dit zowel over huidige als toekomstige technologieën, het heeft gewoon geen zin in een landje als BE om netwerken naast elkaar te bouwen met dezelfde technologie.