Samenwerking Tik

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

meon schreef:Mja, zo'n discussie hebben wij ook al eens eerder gehad. Lijkt slim, gewoon tabula rasa en opnieuw beginnen, maar uiteindelijk zijn er lopende discussies die ineens afgebroken worden, moet je op meerdere plekken gaan kijken om een discussie te volgen, ... nee, ik ben er geen voorstander van :).
Dat vind ik nu ook, waarom lopende dingen gewoon afbreken.
Dat doe je gewoon niet.
En daarbij heb ik hier toch agrumenten gehoord dat het wel zou moeten gaan.
Het zal niet van een leien dak lopen, maar soit.
Ik zit tot mijn spijt, moet ik eerlijk toegeven, ook meer op UB dan op het forum van TIK.
En eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn :oops:
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Dit is een eindeloze discussie :)
Op dit moment komt het er niet, maar in de toekomst bekijken we het opnieuw. Vandaar zet ik er nu een slotje op.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

L-army schreef:Vandaar zet ik er nu een slotje op.
You have just been overruled 8)
We weten ondertussen wat Tik wil en wat wij momenteel aan kunnen, maar misschien dat we prioriteiten moeten kunnen bijstellen op basis van de feedback hier eh :)
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ok, mij goed. Maar dan wil ik wel dat het een beetje ontopic blijft en dat er eerst wordt gelezen voor te replyen.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

meon schreef:Mja, zo'n discussie hebben wij ook al eens eerder gehad. Lijkt slim, gewoon tabula rasa en opnieuw beginnen, maar uiteindelijk zijn er lopende discussies die ineens afgebroken worden, moet je op meerdere plekken gaan kijken om een discussie te volgen, ... nee, ik ben er geen voorstander van :).
Ik ben bezig met een opkuis op het Tik-forum:
* inactieve users deleten
* off-topic topics deleten
* shadow topics deleten
* dubbele topics mergen
Dat is veel manueel werk, het gaat langzaam. Maar ik wil het doen om een "proper" forum te hebben, ofwel voor onszelf, ofwel voor wie weet ooit in de toekomst over een paar jaar.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Breng enkel de booschappen over, niet de users. De users kunnen zich dan opnieuw registreren.

Je zet dan "userid" van alle posts van TIK op "1000" en je voegt een user met id 1000 toe die "archive TIK" heet.

Diegene die nog geen account hebben, kunnen opnieuw registeren.

Dat zou een soort van veredeld archief geven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het nadeel is dan dat alle posts dan van users "archive TIK" komen, wat bv. oude discussies volgen erg moeilijk maakt, evenals achterhalen wie wat ooit gezegd heeft.
Mr. Demmel
Member
Member

Waarom hechten jullie zoveel belang aan de data die er op Tik staat?

"DROP DATABASE x" , ik zie daar niets interessants op :P

En bestaande users moeten maar een nieuw account maken hier haha.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Niet zo gek moeilijk uiteindelijk. Gewoon alle TiK users de prefix TiK_ geven. Scriptje online gooien dat beide kan joinen (mits dubbele authentificatie) en klaar. Zo hebben ze het bij Tweakers ook gedaan. Dus we hoeven niet verder te zoeken vrees ik.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Ik vind het persoonlijk wel een goed idee om krachten te bundelen. Zolang er goede afspraken zijn, kan je daar niks mis mee doen, denk ik :).
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wat denken onze medeleden van zo'n samensmelting?
Groter is niet altijd beter hoor.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Goztow
userbase crew
userbase crew

Mahimahi schreef:Wat denken onze medeleden van zo'n samensmelting?
Groter is niet altijd beter hoor.
Groter bedoeld als meer leden, dat vind ik beter. Meer leden = meer kennis = meer en sneller hulp.

Indien groter slaat op meer subforums en/of meer spam en flaming, dan zeg ik "neen dank je": er zijn er al genoeg.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Goztow schreef:Ik vind het persoonlijk wel een goed idee om krachten te bundelen. Zolang er goede afspraken zijn, kan je daar niks mis mee doen, denk ik :).
Welke krachten bundelen ?

Ik denk dat het ondertussen al duidelijk geworden is dat de interesses van UB en TIK volledig verschillend zijn. UB wil gewoon een 'forum' zijn en blijven zonder zich rechtstreeks te gaan bemoeien met de providers (geen rechtstreekse dialoog met ISP, ...).
TIK daarentegen wil zich blijkbaar juist meer focussen op het verdedigen van de belangen van de gebruikers (PUB en dergelijke). Zij vinden een forum overbodig en teveel tijd/moeite om te onderhouden/modereren.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:
Mahimahi schreef:Wat denken onze medeleden van zo'n samensmelting?
Indien groter slaat op meer subforums en/of meer spam en flaming, dan zeg ik "neen dank je": er zijn er al genoeg.
Dat was waar ik op doelde.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Welke krachten bundelen ?

Ik denk dat het ondertussen al duidelijk geworden is dat de interesses van UB en TIK volledig verschillend zijn. UB wil gewoon een 'forum' zijn en blijven zonder zich rechtstreeks te gaan bemoeien met de providers (geen rechtstreekse dialoog met ISP, ...).
TIK daarentegen wil zich blijkbaar juist meer focussen op het verdedigen van de belangen van de gebruikers (PUB en dergelijke). Zij vinden een forum overbodig en teveel tijd/moeite om te onderhouden/modereren.
Een merge van forums wil toch niet zeggen dat UB en TIK los daarvan geen andere doelstellingen kan nastreven hé! Het gaat 'maar' over een forum. En een forum is nooit overbodig...daarmee kunnen veel (algemene) problemen aan het licht komen. Het lijkt me wél overbodig om 2 forums draaiende te houden als het met 1 kan? De gebruikers van zowel UB en TIK -forum zouden er volgens mij beter bij zijn (geen dubbele topics, meer resources enz).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Userbase wil meer werken vanuit de gebruikers (gebruikers helpen gebruikers). Wij vinden dan ook dat de kracht bij de gebruiker zit. En als dus bvb een ISP serieuze fouten maakt, kunnen de gebruikers massaal overstappen (informatie genoeg daarover op userbase) om op die manier "macht" te hebben over de ISP's.

TIK daarentegen werkt meer met constructief overleg als er zaken volgens hen fout zitten bij de ISP's.

Dat zijn twee andere uitgangspunten, waarbij de ene niet meer of minder belangrijk is dan de andere (of sneller/trager for that matter).
Dus daarom dat bij ons een forum wel cruciaal is en bij TIK niet.

Voorts wil userbase ook meer in de breedte gaan werken. Nu gaat het vooral over ISP's (en een energie subforum is er ook al), dit willen we dan verder uitbreiden met andere onderwerpen. Als eerste bvb telecom en zo alsmaar breeder gaan tot er op de lange duur bvb een sectie wasmachines is. Userbase is dan een soort test-aankoop, maar dan vanuit de gebruikers (zij leveren de reviews/content/informatie). Maar dat is dus verre toekomstmuziek en dient nog allemaal veel beter omkaderd te worden.

Voila, een klein stukje over waar we met de userbase naartoe willen.

greetz,

Nob
liger
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap echt niet waarom er een merge moet komen
TIK wil stoppen met hun forum? Ok, sluit die dan en verwijs naar hier.
Moeilijk te volgen discussies? Eerste week misschien daarna is het gedaan...
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom ze niet gewoon hun gebruikers naar hier doorsturen als ze toch van hun forum af willen.

Ze willen van hun forum af, maar alles gewoon op slot, dat niet ...

Als er topics zijn die zowel op UB als op hun forum lopen, dat ze het dan gewoon sluiten met als laatste bericht een link naar het lopende topic hier te plaatsen. Als die mensen dan het topic van in het begin lezen, dan kunnen ze toch terug volgen zeker.

Zomaar even 2 forums gaan samenvoegen qua content is te verwarrend voor mensen die slechts op 1 van de 2 fora actief waren en dan opeens vanalles zien bijkomen op UB
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Mr. Demmel schreef:Waarom hechten jullie zoveel belang aan de data die er op Tik staat?

"DROP DATABASE x" , ik zie daar niets interessants op :P

En bestaande users moeten maar een nieuw account maken hier haha.
Dit is nogal een egoïstische uitspraak dat je daar doet. Daar het voor u niet belangrijk mag zijn is dit voor andere misschien wel. Ik zou zeggen mocht het andersom zijn wat u er van zou vinden maar ik zie dat je hier een nieuwe gebruiker bent, dus heeft dit geen belang.
Goztow schreef:Groter bedoeld als meer leden, dat vind ik beter. Meer leden = meer kennis = meer en sneller hulp.
Daar sluit ik me bij aan.
Afbeelding
Special_K
Premium Member
Premium Member

Braindamage schreef: Zomaar even 2 forums gaan samenvoegen qua content is te verwarrend voor mensen die slechts op 1 van de 2 fora actief waren en dan opeens vanalles zien bijkomen op UB
Er is al een overlap van 80%, die 20% nieuwe subfora zal het ook niet maken. Een voordeel van een merge kan zijn dat dan alle isp's meer aan bod komen. Tik is meer TN geörienteerd terwijl ub een meer uitgesproken BGC en Dommel achterban heeft. Voor mij mag het en anders blijft het maar zoals het is.
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Special_K schreef:
Braindamage schreef: Zomaar even 2 forums gaan samenvoegen qua content is te verwarrend voor mensen die slechts op 1 van de 2 fora actief waren en dan opeens vanalles zien bijkomen op UB
Er is al een overlap van 80%, die 20% nieuwe subfora zal het ook niet maken. Een voordeel van een merge kan zijn dat dan alle isp's meer aan bod komen. Tik is meer TN geörienteerd terwijl ub een meer uitgesproken BGC en Dommel achterban heeft. Voor mij mag het en anders blijft het maar zoals het is.
Ik denk niet dat het vooral een BGC en Dommel achterban is die hier te vinden is. Dat lijkt nu misschien zo als er vooral over deze 2 providers gepraat wordt momenteel, maar dat is omdat er momenteel over hen vanalles te zeggen is.
Op andere momenten is het TN of Edpnet of Scarlet of ...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Laten we gewoon zeggen, userbase heeft het meer op ADSL-providers, TIK op Telenet.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Goztow schreef:
NuKeM schreef:Ik ben niet diegene die daarmee zou bezig zijn, maar ik had begrepen dat het vooral de username merge zou zijn die voor moeilijkheden zou kunnen zorgen. (verschillende mensen zitten hier en op Tik onder een username, dan moeten we die eerst zien te linken en we kunnen er ook niet zomaar van uitgaan dat alles wat onder MrX gepost is op Tik ook van MrX is op userbase...).
Ah ja, dat klopt. lang leve dynamisch ip's :(:(
das makkelijk op te lossen achter lke nick .ub of .tk(of .tik)
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 6 keer

Als complete buitenstaander ben ik van het idee dat het samensmelten niet echt een goed idee is. Los van gebruikers en zo kan het forum van tik berichten bevatten die niet overeenkomen met de zienswijze van UB. Is maar iets dat zonet in me opkwam.

Voor zo'n dingen vind ik nog altijd "de schone lei" het best. Nieuw forum, opnieuw registreren (is ook keer grote kuis in ledenbestand wat betreft niet actieve gebruikers).

Een vereniging als TIK heeft, volgens mij, wel nood aan een forum. Maar nu komt het precies over alsof TIK de niet-plezante dingen wil afschuiven op UB :lol:

Toch even over die layout. Hopelijk niet de layout van TIK. Moet zeggen dat de verandering van layout ginder één van de redenen is dat ik ginder niet meer ga kijken. Gewone rechttoe rechtaan layout zonder flashy toestanden is in mijn ogen nog altijd het beste

Efkes mijn bescheiden mening :oops:
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Goztow schreef:Breng enkel de booschappen over, niet de users. De users kunnen zich dan opnieuw registreren.

Je zet dan "userid" van alle posts van TIK op "1000" en je voegt een user met id 1000 toe die "archive TIK" heet.

Diegene die nog geen account hebben, kunnen opnieuw registeren.

Dat zou een soort van veredeld archief geven.
Dat is niet nodig, want er is een phpBB3-mod die usermerges perfect mogelijk maakt.

Maar jongens (en meisjes?), dat is allemaal toekomstmuziek! Loop niet te hard van stapel aub. Er zijn alleen maar wat verkennende contacten geweest en jullie denken dat alles al beklonken is. Niet dus.
Kenneth schreef:Voor zo'n dingen vind ik nog altijd "de schone lei" het best. Nieuw forum, opnieuw registreren (is ook keer grote kuis in ledenbestand wat betreft niet actieve gebruikers).
De users-table van het Tik forum is NIET de ledendatabase van Tik.
Ik herhaal: zie bovenstaande regel.
Kenneth schreef:Een vereniging als TIK heeft, volgens mij, wel nood aan een forum. Maar nu komt het precies over alsof TIK de niet-plezante dingen wil afschuiven op UB :lol:
Mogen we dat zelf beslissen? Tnx. ;-)
De meningen zijn daarover verdeeld. Ikzelf, van het medewerkersteam de persoon die het meeste tijd besteedt aan het forum, vind dat een forum in eigen beheer niet nodig is. Anderen, die zich véél minder met de inhoud van het forum bezig houden, vinden een forum in eigen beheer wél strikt noodzakelijk.
Voor alle duidelijkheid: binnen Tik is de beslissing NIET genomen om geen eigen forum meer te hebben. Ik herhaal: NIET. Het enige wat er nu gebeurt, is links en rechts wat rondkijken om te zien wat de mogelijkheden zijn. Niets meer en niets minder.

NB: Vroeger was er usenet, dat hadden we ook niet in eigen beheer. Maar usenet is voor de meeste beginnende internetters te hoogdrempelig.
Kenneth schreef:Toch even over die layout. Hopelijk niet de layout van TIK. Moet zeggen dat de verandering van layout ginder één van de redenen is dat ik ginder niet meer ga kijken. Gewone rechttoe rechtaan layout zonder flashy toestanden is in mijn ogen nog altijd het beste
Ik ben ook niet content van de layout maar er heeft nooit iemand gereageerd op een oproep voor een concreet uitgewerkt voorstel van een andere layout. Dwz een kant-en-klare template.
Nob schreef:Voorts wil userbase ook meer in de breedte gaan werken. Nu gaat het vooral over ISP's (en een energie subforum is er ook al), dit willen we dan verder uitbreiden met andere onderwerpen. Als eerste bvb telecom en zo alsmaar breeder gaan tot er op de lange duur bvb een sectie wasmachines is. Userbase is dan een soort test-aankoop, maar dan vanuit de gebruikers (zij leveren de reviews/content/informatie). Maar dat is dus verre toekomstmuziek en dient nog allemaal veel beter omkaderd te worden.
Userbase is begonnen met ADSL-internet. Daarna kwam daar kabel-internet bij. Dat er telefoon en tv bij kwam, is een logische evolutie, omdat er een convergentie is tussen de 3 (tv kijken via de telefoon, bellen via internet, internetten via de tv,...)
Dat er software- en hardware-rubrieken zijn, is niet meer dan logisch want die dingen heb je nodig om te kunnen internetten.
Zelfs in het energie-subforum zie ik nog een logica, omwille van de vele gelijkenissen tussen communicatie, energie, en andere nutsvoorzieningen.

Maar wasmachines? ;-)
Een Gouden Raad van Tante Kaat: hou het aub bij producten in de sector van de communicatie en de nutsvoorzieningen. Daarin zijn jullie nu een "sterk merk". Dat gaat verwateren als je er wasmachines bij neemt.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

De users-table van het Tik forum is NIET de ledendatabase van Tik
bedoelde met ledenbestand de posters op het forum, niet de leden van Tik vzw. Excuses voor misverstand :oops:
er heeft nooit iemand gereageerd op een oproep voor een concreet uitgewerkt voorstel van een andere layout. Dwz een kant-en-klare template.
Waarom moest het persé veranderen? Ben zelf iemand die meer belang hecht aan de boodschap dan aan het uiterlijk. Maar als het te "flashy" wordt, dan haak ik af. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit uiterlijk (userbase) nog altijd één van de beste. Maar dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon, smaken verschillen. Het uiterlijk van een forum biedt in mijn ogen geen meerwaarde.
jullie denken dat alles al beklonken is
Zeker niet maar dacht niet dat het kwaad kon om er beetje over te discussiëren. Mocht nu uit dit topic blijken dat 99% tegen fusie is, dan is dat toch ook handig om te weten als er nog eens contacten zijn tussen de twee verenigingen?
Mogen we dat zelf beslissen
Tuurlijk, is per slot van rekening jullie forum en iets waar jullie je tijd in stoppen. Met "nood aan een forum" bedoelde ik dat een forum erg laagdrempelig is. Zonder forum is een mail sturen of bellen naar Tik waarschijnlijk het simpelste. En dan denk ik dat vele mensen dit niet zouden doen terwijl ze wel eerst (anoniem) zouden posten om te weten te komen of het wel bij TIK is dat ze moeten zijn.

Sorry voor de onduidelijkheid in mijn vorige post. Was nie slecht bedoeld é :wink:
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

localhost schreef: Userbase is begonnen met ADSL-internet. Daarna kwam daar kabel-internet bij. Dat er telefoon en tv bij kwam, is een logische evolutie, omdat er een convergentie is tussen de 3 (tv kijken via de telefoon, bellen via internet, internetten via de tv,...)
Als ik mij niet vergis, was de meerderheid van de originele crew gewoon een bende vanop het skynetforum die het daar te bekakt vonden en hun eigen skynet gerelateerd forum begonnen openen. In plaats van zichzelf Skynet User Base (naar analogie van PUB) te noemen, dachten ze onmiddellijk aan UB om het zo breed en non-exclusief mogelijk te houden. En nu is het dus duidelijk naar een breede zelfhulpgroep voor alle multimedia geëvolueerd.

Als ik iets van een samenwerking mag suggereren, dan denk ik dat UB best blijft voortdoen zoals het is. Mochten er dan toch problemen zijn die zo nodig enkel bij ISP's kunnen opgelost worden, dan kan TIK als lobbygroep optreden met mensen die al lobbyervaring hebben. En de rol van de UB crew zou hem er dan in bestaan de TIK mensen van alle documentatie vanuit de basis te voorzien van wat er fout loopt.

Echter, klopt het als ik begrepen heb dat TIK alleen bij scarlet en telenet binnen kan vallen? Dan schiet het doel van algehele samenwerking met de UB ferm te kort, want UB heeft toch een beduidend BGC verleden dat dan niet gedekt wordt. Dus, tenzij TIK zijn werking uitbreidt naar de andere providers, moet UB zeker niet onder TIK vallen.

Dus ik herhaal, UB kan voor de activiteiten van TIK een ondersteunende functie bieden en alsdus samenwerken, een opname tot de vzw zou ik afraden. UB zijn kracht is de onafhankelijkheid. Laten we dat zo houden.

En mocht TIK zich nu gaan richten tot alle andere providers... mja, dan verliezen ze hun geloofwaardigheid volgens mij. Ze kunnen niet anders dan er één, maximaal 2 uitkiezen. Als je bij alle providers gaat heulen, dan klappen ze gegarandeerd de deur dicht. Er zullen dan reacties komen van: ga maar op een ander. TIK is in mijn ogen meer een BIPT op gebruikersniveau: ge zijt collectief mishandeld door een ISP, dan kunt ge collectief compensatie vragen. Echter, ge kunt bv. niet gaan vragen voor sneller internet of hogere limieten: daarvoor moet ge maar overstappen naar een andere ISP. De enige mogelijkheid om echt druk te kunnen zetten bij ALLE ISP's, is door zo een sterke basis te hebben dat ge er in slaagt het internetverkeer te laten geschieden via een opgelegde provider. Als ge bv. een paar duizenden leden collectief kunt overhalen om in één klap over te stappen naar iets anders, dan hebt ge slagkracht. Voorlopig blijft het bij bemiddelen en pogen om iemand een goede/slechte naam op te spelden.

En over het verenigen van die fora: als TIK echt van z'n fora af wil, wetende dat ze bij UB een voldoende stevig platform vinden, dan hangen ze er gewoon een slot aan. Ziet aan, hoeveel onzinnige topics zouden daar niet opstaan die hier niet zouden staan? Dat gaat juist een beetje gepaard met emotie om het niet te sluiten, maar een overbrengen van de topics is echt zo zinloos als aan het hol van een koe te gaan ruiken.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kenneth schreef:
De users-table van het Tik forum is NIET de ledendatabase van Tik
bedoelde met ledenbestand de posters op het forum, niet de leden van Tik vzw. Excuses voor misverstand :oops:
Ik zet het er maar eens bij voor alle duidelijkheid, want ik heb de indruk dat niet veel mensen zich daarvan bewust zijn.
Ik denk dat er heel wat forumusers zijn die denken dat ze lid zijn van Tik vzw, terwijl dat niet zo is.
Het forum is een totaal aparte entiteit.
Kenneth schreef:
er heeft nooit iemand gereageerd op een oproep voor een concreet uitgewerkt voorstel van een andere layout. Dwz een kant-en-klare template.
Waarom moest het persé veranderen? Ben zelf iemand die meer belang hecht aan de boodschap dan aan het uiterlijk. Maar als het te "flashy" wordt, dan haak ik af. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit uiterlijk (userbase) nog altijd één van de beste. Maar dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon, smaken verschillen. Het uiterlijk van een forum biedt in mijn ogen geen meerwaarde.
Het moest niet per sé veranderen!
Vroeger gebruikten we het default theme van phpBB2, net zoals UserBase nu nog doet. SubSilver heet het, als ik me niet vergis.
We hebben de beslissing genomen om phpBB2 up te graden naar phpBB3, net zoals de UserBase-crew dat beslist heeft om over enkele weken of maanden te doen. We hebben daarbij alleen maar gekeken naar de technische verbeteringen en we hebben helemaal géén werk gestoken in het uiterlijk. We hebben gewoon de default theme genomen van phpBB3. En die ziet er inderdaad "anders" uit, meon zal dat kunnen bevestigen want hij heeft al testupgrades gedaan van het UB-forum.
Blijkbaar zijn er bij de UB-crew betere themers dan bij de Tik-crew (of meer mensen met tijd) zodat zij voor hun aankomende phpBB3 een betere theme gemaakt hebben.
Eerlijk gezegd, ik heb wel interesse in die theme, ik zou het leuk vinden om het wiel niet opnieuw te moeten uitvinden maar dezelfde theme als keuze aan te bieden aan onze eigen users. :-)
(profiteren van een ander zijn werk héé héé)

Kenneth schreef:
jullie denken dat alles al beklonken is
Zeker niet maar dacht niet dat het kwaad kon om er beetje over te discussiëren. Mocht nu uit dit topic blijken dat 99% tegen fusie is, dan is dat toch ook handig om te weten als er nog eens contacten zijn tussen de twee verenigingen?
Ik heb me daar iets té sterk uitgedrukt. Ik had het beter als een vraag geformuleerd. :)
In ieder geval, ik wil die discussie óók. Liefst zo open mogelijk. Het idee komt dan oorspronkelijk wel van mij, maar ik ben niet de persoon die beslist en ik wil ook niet dat het allemaal en petit comité geregeld wordt.
Vandaar dat ik reageer in deze topic, en vandaar ook dat ik ook op het Tik-forum een topic gestart heb:
http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=4&t=10130
Kenneth schreef:
Mogen we dat zelf beslissen
Tuurlijk, is per slot van rekening jullie forum en iets waar jullie je tijd in stoppen. Met "nood aan een forum" bedoelde ik dat een forum erg laagdrempelig is. Zonder forum is een mail sturen of bellen naar Tik waarschijnlijk het simpelste. En dan denk ik dat vele mensen dit niet zouden doen terwijl ze wel eerst (anoniem) zouden posten om te weten te komen of het wel bij TIK is dat ze moeten zijn.
Een forum is inderdaad laagdrempelig, en een forum is zeker nodig. De vraag is: moeten we dat zelf doen, of werken we samen met iemand die dat misschien beter kan.
Kenneth schreef:Sorry voor de onduidelijkheid in mijn vorige post. Was nie slecht bedoeld é :wink:
Kweetet ik was zelf ook nie duidelijk. :wink:

Pi R² schreef:
localhost schreef: Userbase is begonnen met ADSL-internet. Daarna kwam daar kabel-internet bij. Dat er telefoon en tv bij kwam, is een logische evolutie, omdat er een convergentie is tussen de 3 (tv kijken via de telefoon, bellen via internet, internetten via de tv,...)
Als ik mij niet vergis, was de meerderheid van de originele crew gewoon een bende vanop het skynetforum die het daar te bekakt vonden en hun eigen skynet gerelateerd forum begonnen openen. In plaats van zichzelf Skynet User Base (naar analogie van PUB) te noemen, dachten ze onmiddellijk aan UB om het zo breed en non-exclusief mogelijk te houden. En nu is het dus duidelijk naar een breede zelfhulpgroep voor alle multimedia geëvolueerd.
Inderdaad, ik ken de geschiedenis.
Pi R² schreef:Als ik iets van een samenwerking mag suggereren, dan denk ik dat UB best blijft voortdoen zoals het is. Mochten er dan toch problemen zijn die zo nodig enkel bij ISP's kunnen opgelost worden, dan kan TIK als lobbygroep optreden met mensen die al lobbyervaring hebben. En de rol van de UB crew zou hem er dan in bestaan de TIK mensen van alle documentatie vanuit de basis te voorzien van wat er fout loopt.
Dat is ook wat ik in gedachten had.
Pi R² schreef:Echter, klopt het als ik begrepen heb dat TIK alleen bij scarlet en telenet binnen kan vallen? Dan schiet het doel van algehele samenwerking met de UB ferm te kort, want UB heeft toch een beduidend BGC verleden dat dan niet gedekt wordt. Dus, tenzij TIK zijn werking uitbreidt naar de andere providers, moet UB zeker niet onder TIK vallen.
Er zijn formele contacten met Telenet en Scarlet, en om historische redenen zijn daar aparte gebruikersgroepen rond ontstaan. Toch staat de deur ook open bij EDPnet, DXADSL en E-leven (helaas failliet ondertussen). Zelfs Belgacom heeft al laten weten dat ze interesse hebben, maar ik denk dat ze daar nog wat gepikeerd zijn over de Dag van de Download.
Met Dommel hebben we ook al contact opgenomen, maar daar is men formeel: "geen tijd, probeer later nog eens".
Het kan zijn dat er met andere providers ook contacten zijn, maar ik weet niet van alle providers alles in detail.
Pi R² schreef:Dus ik herhaal, UB kan voor de activiteiten van TIK een ondersteunende functie bieden en alsdus samenwerken, een opname tot de vzw zou ik afraden. UB zijn kracht is de onafhankelijkheid. Laten we dat zo houden.
Dat had ik ook al begrepen uit het antwoord van de UB-crew.
Baaidewee: de kracht van Tik ligt in de onafhankelijkheid. ;-)
Pi R² schreef:En mocht TIK zich nu gaan richten tot alle andere providers... mja, dan verliezen ze hun geloofwaardigheid volgens mij. Ze kunnen niet anders dan er één, maximaal 2 uitkiezen. Als je bij alle providers gaat heulen, dan klappen ze gegarandeerd de deur dicht. Er zullen dan reacties komen van: ga maar op een ander.
Denk je dat echt? Dan denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van Tik.
"heulen" vind ik een vreemd woord. Het gevolg gaat wel zijn dat de provider minder spontaan gaat zijn, dat hebben we gemerkt bij Telenet. Maar mits goede afspraken lukt dat perfect hoor.
Pi R² schreef:TIK is in mijn ogen meer een BIPT op gebruikersniveau: ge zijt collectief mishandeld door een ISP, dan kunt ge collectief compensatie vragen.
Ja. En het BIPT is er toch voor àlle providers?
Pi R² schreef:Echter, ge kunt bv. niet gaan vragen voor sneller internet of hogere limieten: daarvoor moet ge maar overstappen naar een andere ISP. De enige mogelijkheid om echt druk te kunnen zetten bij ALLE ISP's, is door zo een sterke basis te hebben dat ge er in slaagt het internetverkeer te laten geschieden via een opgelegde provider. Als ge bv. een paar duizenden leden collectief kunt overhalen om in één klap over te stappen naar iets anders, dan hebt ge slagkracht. Voorlopig blijft het bij bemiddelen en pogen om iemand een goede/slechte naam op te spelden.
Dat is het verschil tussen het overlegmodel en het conflictmodel. Tik kan het overlegmodel blijven hanteren terwijl het conflictmodel meer iets voor UB is.
Ik kan zo nog wel ideetjes bedenken die binnen Tik nu totaal niet kunnen, maar die binnen UB perfect te doen zijn. En vice versa.
Pi R² schreef:En over het verenigen van die fora: als TIK echt van z'n fora af wil, wetende dat ze bij UB een voldoende stevig platform vinden, dan hangen ze er gewoon een slot aan. Ziet aan, hoeveel onzinnige topics zouden daar niet opstaan die hier niet zouden staan? Dat gaat juist een beetje gepaard met emotie om het niet te sluiten, maar een overbrengen van de topics is echt zo zinloos als aan het hol van een koe te gaan ruiken.
Wat een kleurrijk taalgebruik. :)
Tik wil niet van de fora af. Er is gewoon één Tik-medewerker (ikke) die een bepaald idee geopperd heeft.
Wat onzinnige topics betreft: ik ben grote kuis aan het doen. Behalve de topics die rechtstreeks met Tik vzw te maken hebben (434 van de 8283), is er naar mijn inschatting geen enkele topic die ook geen bestaansrecht zou hebben bij UserBase. Echt waar! Noem mij één topic op het Tik-forum, de algemeen-rubriek niet meegerekend, die onmogelijk zou zijn op UserBase. Volgens mijn bescheiden mening zijn er zo geen.

EDIT: ik probeer zo veel mogelijk opeenvolgende posts te bundelen.
Dat heeft tot gevolg dat mijn berichten vrij lang zijn. Sorry daarvoor. :)
jelte
Starter Plus
Starter Plus

Het is een verkeerd beeld dat Tik vzw van zijn forum afwilt.
Het enige probleem is dat een forum een bepaalde workload met zich meebrengt, en dat we daar binnen Tik vzw mee moeten zien om te gaan.
Der zijn toen ideeën geweest om met Userbase te gaan samen werken.

Maar om te stellen dat wij gewoon van het Tik vzw forum afwillen omwille van het 'minder plezante' werk van ons af te schuiven is fout. Tik vzw wil gewoon evolueren naar een beleidvoerende instantie en daarin zoeken we momenteel volop onze weg. Of het forum hierbij past: ik ben persoonlijk van mening van wel. Das een communicatiebron naar je leden toe.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Een andere mogelijkheid is om het forum van TIK veeeel formeler te maken. Het TIK forum zou bijvoorbeeld kunnen dienen om UITSLUITEND petities, acties en andere zaken te organiseren of mensen die echt zware problemen ondervinden een collectief platform te geven zodat TIK dan kan handelen. Ge zou dan als het ware een ijzersterk dictatorieel forumbeleid kunnen hebben als het gaat over discussies die niet in de rij thuishoren.

Zaken als "ik kan niet op internet, wat kan ik doen...", die kunnen dan beter hier doorgaan als op TIK.
Wat bv. wel zou kunnen, als er nu ergens een misleidende reklame van één van de ISP's komt (zoals bv. de 2 euro-zaak) waarop uit de effectieve VZW-ledengroep veel reactie komt, zou een TIK-forum handig zijn zodat een door een TIK-medewerker gestarte topic eens kan peilen naar het idee van de rest van de wereld. Nog zoiets zou een geval als dommel zijn. Hier wordt een fameus signaal gegeven dat er iets mis is, dan kan UB naar TIK verwijzen zodat een eerder beschaafde topic over Dommel daar kan gestart worden zodat TIK kan peilen wat er aan de gang is, om daar dan over te gaan overleggen indien nodig. En dan wel met een extreem hardhandige moderatie zodat alle nutteloze bijdragen die niet gedocumenteerd worden, zonder pardon worden verbannen. Ikzelf ben eerder voor kleurrijke topics, maar er is een duidelijk gebruikerspubliek dat het schijt krijgt van off-topics dat gegarandeerd wel van zoiets kan genieten, zeker als het gaat op problemen oplossen.

En in dat opzicht kunnen beide fora duidelijk samenwerken. Bv. voor de strenge moderatie kunnen UB-leden instaan. Eigenlijk is niet echt tijdrovend: per ISP-casus hoeft er maar 1 topic te bestaan die regelmatig wordt gekuist. Andere topics worden verboden of kunnen mss zelfs enkel door crew worden gestart. Als dit kan geschieden via een subforum op UB dat verwijst naar TIK, en dat dit tevens het enige leesbare forum is op de TIK-site, dan hoeft men hier zelfs niet uit te wijken. Ik ben er zeker van dat de techneuten van de UB wel eenvoudigweg ietske kunnen verzinnen zodanig dat een bepaalde site slechts één van de fora kan tonen van dit forum.

Een voorbeeld van strenge moderatie is het wegcodeforum: http://www.wegcode.be/forum/
Zo is er de vraagbaak met indeling vraag/oplossing. In oplossing verschijnen dan enkel deftig gedocumenteerde zaken. De rest van het forum is dan vrij. Het deeltje oplossing zou dan kunnen zijn: "TIK-zaken". Als er dan off-topics komen, kan de crew ze zelfs direct naar de juiste forum (en vanaf de tik-site gezien, precies naar de juiste site verplaatsen, de redirecttopic kan de link naar userbase dan aangeven.).

Enfin, ik zeg zomaar iets.

Maar blijkbaar zit ik op dezelfde lijn als de UB en de TIK mensen van denkpistes, dus wa mij betreft is er geen rede tot paniek dat één van de partijen een samenwerking afwijzen. Het is niet zozeer of er samenwerkt zal worden, de vraag is eerder: wanneer en hoe precies?
Goztow
userbase crew
userbase crew

De subsilver2-template die ook standaard bij bb3 zit, gelijkt veel meer op subsilver dan de prosilver.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Pi R² schreef:Een andere mogelijkheid is om het forum van TIK veeeel formeler te maken. Het TIK forum zou bijvoorbeeld kunnen dienen om UITSLUITEND petities, acties en andere zaken te organiseren of mensen die echt zware problemen ondervinden een collectief platform te geven zodat TIK dan kan handelen. Ge zou dan als het ware een ijzersterk dictatorieel forumbeleid kunnen hebben als het gaat over discussies die niet in de rij thuishoren.
Je hebt net een beschrijving gegeven van onze (reeds bestaande) op Drupal gebaseerde website: http://www.tik.be ;-)
Pi R² schreef:Zaken als "ik kan niet op internet, wat kan ik doen...", die kunnen dan beter hier doorgaan als op TIK.
Wat bv. wel zou kunnen, als er nu ergens een misleidende reklame van één van de ISP's komt (zoals bv. de 2 euro-zaak) waarop uit de effectieve VZW-ledengroep veel reactie komt, zou een TIK-forum handig zijn zodat een door een TIK-medewerker gestarte topic eens kan peilen naar het idee van de rest van de wereld. Nog zoiets zou een geval als dommel zijn. Hier wordt een fameus signaal gegeven dat er iets mis is, dan kan UB naar TIK verwijzen zodat een eerder beschaafde topic over Dommel daar kan gestart worden zodat TIK kan peilen wat er aan de gang is, om daar dan over te gaan overleggen indien nodig. En dan wel met een extreem hardhandige moderatie zodat alle nutteloze bijdragen die niet gedocumenteerd worden, zonder pardon worden verbannen. Ikzelf ben eerder voor kleurrijke topics, maar er is een duidelijk gebruikerspubliek dat het schijt krijgt van off-topics dat gegarandeerd wel van zoiets kan genieten, zeker als het gaat op problemen oplossen.
Ge begint mij te snappen. ;-)
Pi R² schreef:En in dat opzicht kunnen beide fora duidelijk samenwerken.
Hier ga je de mist in.
UserBase is een forum.
Tik is géén forum. Tik is een klantenvereniging, waarvan één van de activiteiten een forum is.
Pi R² schreef:Een voorbeeld van strenge moderatie is het wegcodeforum: http://www.wegcode.be/forum/
Dat forum is me wel bekend. Deze Robby is namelijk telkens dezelfde persoon:

http://www.tik.be/forum/memberlist.php? ... ofile&u=17
http://www.wegcode.be/forum/index.php?a ... rofile;u=6
http://www.politieforum.be/forum/member ... ofile&u=11
Pi R² schreef:Zo is er de vraagbaak met indeling vraag/oplossing. In oplossing verschijnen dan enkel deftig gedocumenteerde zaken.
*zucht*
Waar is de tijd dat we dat nog hadden op de site en dat het actueel was...
Pi R² schreef:Maar blijkbaar zit ik op dezelfde lijn als de UB en de TIK mensen van denkpistes, dus wa mij betreft is er geen rede tot paniek dat één van de partijen een samenwerking afwijzen. Het is niet zozeer of er samenwerkt zal worden, de vraag is eerder: wanneer en hoe precies?
De óf-vraag is ook nog lang geen uitgemaakte zaak hoor... ;-)
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Een Gouden Raad van Tante Kaat: hou het aub bij producten in de sector van de communicatie en de nutsvoorzieningen. Daarin zijn jullie nu een "sterk merk". Dat gaat verwateren als je er wasmachines bij neemt.
Dat betwijfel ik. Het hangt er allemaal vanaf hoe je de dingen aanpakt. 't Is niet dat we binnen het jaar zo'n subsectie (bvb wasmachines) willen, maar het zou er ooit wel van kunnen komen. Eerst breiden we uit binnen de sectoren waarin we al (deels) actief zijn, daarna zien we wel of er animo voor is.
Trouwens, bij userbase is er niet veel om te verwateren want wij hoeven geen contacten te onderhouden met alle partijen. De gebruikers maken het sterk, dus als er veel interesse is voor bvb wasmachines (dat was trouwens maar een voorbeeld he), dan hebben we weer een poot bij.

greetz,

Nob
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

localhost schreef:De óf-vraag is ook nog lang geen uitgemaakte zaak hoor... ;-)
Kzal u zeggen: het zou maar dom zijn om geen minimale vorm van informatieuitwisseling te doen. Desnoods op nieuwsgebied, hier soms een berichtje op de nieuwspagina als TIK hulp nodig heeft in een petitie, op TIK soms eens een berichtje als userbase iets te bieden heeft.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Pi R² schreef:
Kzal u zeggen: het zou maar dom zijn om geen minimale vorm van informatieuitwisseling te doen. Desnoods op nieuwsgebied, hier soms een berichtje op de nieuwspagina als TIK hulp nodig heeft in een petitie, op TIK soms eens een berichtje als userbase iets te bieden heeft.
Ge moogt gerust zijn!
Doen we nu trouwens al hoor, een klein beetje. Van mij mag het gerust méér zijn.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

localhost schreef:
Pi R² schreef:
Ge moogt gerust zijn!
Doen we nu trouwens al hoor, een klein beetje. Van mij mag het gerust méér zijn.
Dat kan ik alleen maar beamen.
Gebruikers met bepaalde punten waarvoor er bijvoorbeeld een artikel op TIK staat, verwijzen we dan daar naartoe.
Gebruikers die problemen aankaarten, zeker inzake TN of Scarlet pluizen we verder uit.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ter informatie wil ik enkele interessante cijfers geven, namelijk het relatieve belang van iedere provider op de 2 fora (gebaseerd op het aantal topics); en het aandeel van iedere provider wanneer beide fora samengevoegd worden:

Tik vzw forum:
  1. Telenet: 96%
  2. Scarlet: 2%
  3. Dommel: 1%
  4. Belgacom: 1%
Conclusie: het forum van Tik vzw is, alle pogingen ten spijt, nog steeds een overwegend Telenet-forum.

Userbase forum:
  1. Dommel: 26%
  2. Belgacom: 20%
  3. Tele2: 12%
  4. EDPnet: 11%
  5. Scarlet: 9%
  6. Telenet: 9%
  7. ADSL2Fit: 6%
  8. RealDSL: 5%
Conclusie: hoewel het UserBase-forum gegroeid is vanuit Skynet (Belgacom) klanten, heeft Dommel een aandeel dat niet evenredig is met het totaal aantal klanten van Dommel. Beweren dat UB een Dommel-forum is, gaat te ver, maar het gaat stilaan wel die richting uit.

gemerged forum: (hypothetisch scenario)
  1. Telenet: 57%
  2. Dommel: 12%
  3. Belgacom: 9%
  4. Tele2: 6%
  5. Scarlet: 5%
  6. EDPnet: 5%
  7. ADSL2Fit: 3%
  8. RealDSL: 2%
Conclusie: een samengevoegd forum zou ook een uitgesproken Telenet-karakter krijgen. Maar in feite is dat wel een betere weerspiegeling van het Vlaamse (niet het Belgische) internetlandschap: de helft heeft kabel-internet, en de andere helft heeft ADSL-internet.
Toch zijn de Belgacom-klanten dan nog altijd ondermaats vertegenwoordigd. Ik stel me dan ook de vraag: waar zitten al die Belgacomklanten???

PS: dit bericht staat ook op het Tik-forum.
liger
Elite Poster
Elite Poster

ik denk dat userbase zeer sterk verandert van "favorite provider"
Momenteel is het dommel, terwijl jaar geleden het wrs edpnet//belgacom was
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Een theorie over die belgacom klanten heb ik wel :curt:

Het overgrote deel van de belgacom klanten zijn klanten "uit traditie". Ze blijven bij het vertrouwde, "den RTT van vroeger"

Mensen willen internet (gewoon omdat meer en meer via internet gaat en ze willen niet achterblijven) en aangezien ze bij belgacom internet aanbieden, nemen ze het daar maar. Als daar nog bijkomt dat Belgacom relatief weinig problemen geeft, waarom zouden ze dan zoeken naar een forum? Mijn schoonouders zitten bij Belgacom en als ik iets anders voorstel, is het antwoord "waarom veranderen, alles werkt toch"

Dommel klanten zijn mensen die al beter hun weg op het internet gevonden hebben. Hoe kom je anders bij Dommel terecht aangezien ze geen reclame maken? En aangezien ze al sneller hun weg vinden, vinden ze ook de weg naar fora. En aangezien dommel (de helpdesk dan toch) redelijk wat problemen geeft, is de nood aan een forum groter.

Van die favoriete provider. Dommel is in korte tijd bekend geworden als kleine alternatieve provider en heeft erg geprofiteerd van de anti-belgacom en anti-telenet houding van tijd geleden. Maar ik krijg meer en meer het idee dat dxAdsl zich aan het opwerken is.

Gans mijn theorie is ook toe te passen op mezelf. Begonnen bij belgacom (iedereen eigenlijk, er was niets anders), dan naar telenet om dan te ondervinden dat het eigenlijk eenzelfde bedrijf is als belgacom en paar slechte ervaringen, dan naar dommel en ben nu stilaan aan het zien om over te schakelen naar dxAdsl
Goztow
userbase crew
userbase crew

Hmmm ik ben persoonlijk na een avontuur bij een alternatieve provider teruggegaan naar BGC en sindsdien toch heel tevreden.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”