Samenwerking Tik

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
gertd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jan 2008, 11:20

Op het forum van Tik is gemeld dat UB niet wil ingaan op een nauwe samenwerking.

Als buitenstaander zie ik hiervan niet de reden vermits jullie doelen dicht bij elkaar aansluiten en veel topics dubbel staan op beide fora.

Het zou imho voor UB het voordeel geven van een sterkere teleneters aanhang en een duidelijkere stem naar buiten voor Tik wegens meer aanhang.

Graag jullie reactie.

Gert
een tik en UB forum gebruiker
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Ik zou ze ook wel graag samen zien. Het is waar, nu staan er soms dezelfde berichten zowel op ub als op tik. In ieder geval het zou makkelijker zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Kan je mij zeggen waar dit staat?

Het is namelijk zo (en ik hoop dat ik het goed heb) dat Tik graag zijn forum bij het onze had aangesloten (hun forum zou dus onder userbase beheer komen). Dit zou een forum merge inhouden, wat na enig onderzoek langs onze kant technisch te moeilijk lijkt. Ons voorstel is dan ook dat de mensen van Tik hun forum afsluiten en de huidige gebruikers gewoon naar hier doorsluizen. (Dit is toch wat er op de Userbase crew vergadering van enkele weken terug beslist is)

Een ander punt waar Tik ons in wou helpen is in verband met aansprakelijkheid en dergelijke (wij zouden dan onder hun VZW paraplu terecht komen). Ook dit hebben we afgewezen, maar meer daarover later.

Echter, dat wij niet zouden willen ingaan op nauwe samenwerking zou ik niet stellen. Wij hebben altijd gezegd dat wij (de userbase) ons meer in de breedte zien werken met de gebruikers, terwijl Tik meer in de lengte werkt (met de providers). In die zin zien wij ons zeker goed samenwerken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Kan je mij zeggen waar dit staat?

http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=4&t=9245&p=128321#p128321
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wat is er dan technisch te moeilijk aan de forum merge? Jullie waren toch ook van plan naar phpbb3 over te stappen? OK: het zou wel een beetje uitzoeken worden welke tabellen van de database moeten overkomen maar meer dan een dagje werk lijkt me dat nu niet direct.

Dat er andere argumenten kunnen zijn, snap ik natuurlijk wel. Organisatorisch en dergelijke meer.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben niet diegene die daarmee zou bezig zijn, maar ik had begrepen dat het vooral de username merge zou zijn die voor moeilijkheden zou kunnen zorgen. (verschillende mensen zitten hier en op Tik onder een username, dan moeten we die eerst zien te linken en we kunnen er ook niet zomaar van uitgaan dat alles wat onder MrX gepost is op Tik ook van MrX is op userbase...).
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Alvorens over de technische problemen van een migratie te beginnen, zou het handig zijn om toch eens even na te gaan of een huwelijk tussen de 2 partijen wel wenselijk is.

Ik ben absoluut geen kenner van de werking van TIK, maar er zit daar ook zoiets als PUB en STUG. Zonder een hele polemiek te willen beginnen, vraag ik mij af of het wenselijk is om hiermee samen te gaan. Wat zijn met andere woorden de doelstelling van TIK en wat zijn die van UB en zijn deze compatibel ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

NuKeM schreef:Ik ben niet diegene die daarmee zou bezig zijn, maar ik had begrepen dat het vooral de username merge zou zijn die voor moeilijkheden zou kunnen zorgen. (verschillende mensen zitten hier en op Tik onder een username, dan moeten we die eerst zien te linken en we kunnen er ook niet zomaar van uitgaan dat alles wat onder MrX gepost is op Tik ook van MrX is op userbase...).
Ah ja, dat klopt. lang leve dynamisch ip's :(:(
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
gertd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jan 2008, 11:20

Uzzi schreef:Alvorens over de technische problemen van een migratie te beginnen, zou het handig zijn om toch eens even na te gaan of een huwelijk tussen de 2 partijen wel wenselijk is.


volledig mee akkoord hoe ik heb begrijp
UB : mensen met internet-connectie (provider) gerelateerde vragen (in hoofdzaak)
helpen via een forum

Tik : gebruikers verening van internet-connectie (provider) die indien nodig/wenselijk contact op nemen met providers/instanties/andere belangenorganisaties en hierbij een forum als communicatiemiddel gebruiken.

voor het technische voor alle issues zijn oplossingen in het slechste geval beide fora readonly zetten en een nieuw starten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Wel ja, userbase is een discussieplatform voor gebruikers over providers. De gebruikers helpen elkaar en voorzien elkaar van nuttige informatie. De basistool hiervoor is ons forum.

Tik is, als ik het zo mag stellen, meer een soort 'consumentenorganisatie', zij luisteren ook naar de gebruikers (via hun/een forum bv.) en gaan indien nodig kijken bij de providers zelf.


Als ik even mijn persoonlijke visie mag geven:
Tik en userbase zijn twee verzamelingen met een heel grote deelverzameling.
Wij van de userbase gaan bv. niet naar de providers stappen bij problemen (tenzij de users dit bv. echt wensen te organiseren, maar kom).
Een goed voorbeeld van een element dat in die deelverzameling zou kunnen zitten is het Dommel 'probleem' van de laatste maanden, namelijk de vele threads over problemen met Dommel. Dit zijn meestal geen problemen waar gebruikers onderling elkaar kunnen helpen (behalve dan informatie verschaffen, zoals 'zo is het bij mij gegaan' of 'je bent niet alleen'). Dat mondt soms uit in frustraties, die dan ook neergeschreven worden en zorgen voor meer frustraties en reacties.
Wel voor zo'n problemen is de userbase misschien minder geschikt, maar is een organisatie als Tik dan misschien weer beter. Deze problemen vragen om een spreekwoordelijke por of onderzoek aan het adres van de provider door een organisatie als Tik. Userbase heeft imo (momenteel althans) niet de ambitie om deze rol ook op zich te nemen.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Ik kan bevestigen wat NuKeM hierboven schrijft.
Zoals ik ook op het Tik-forum schreef: Tik en UserBase blijven gewoon in goede verstandhouding naast elkaar bestaan. Zoals nu al het geval is.

Wat betreft zaken zoals met Dommel: dat sijpelt te langzaam door naar Tik. Tegen dat we weten dat er iets serieus aan de hand is, zijn we al weken verder. Zeker als het van een bepaalde boodschapper komt (en we weten allemaal over wie ik het heb, hij is hier verbannen dacht ik).

Wat betreft doelstellingen, en in de breedte/diepte werken, dat klopt ook.

Wat betreft de technische kant van de zaak: ik heb al één en ander onderzocht. Het is inderdaad niet gemakkelijk, maar het lijkt me zeker niet onmogelijk. Er zijn vergelijkbare scenario's die gedocumenteerd zijn, en de phpBB-community voorziet in een aantal zeer bruikbare scripts. Dan nog mag er niet over één nacht ijs gegaan worden en zullen er op voorhand uitvoerige testen moeten gebeuren. Wat mij betreft ligt de GO/NOGO-beslissing daarover (terecht) bij UB.

Hoe ik het organisatorisch zag: Tik vzw "huurt" bij Userbase vzw een forum-dienst voor een symbolisch bedrag. Of een andere creatieve oplossing.
Anderzijds huurt (of gebruikt) UB nu rackspace bij EDPnet, zoals Tik rackspace gebruikte bij Telenet. Er moet zeker een (gratis?) regeling te treffen zijn met onze nieuwe rackspace-leverancier, zodat ook UB nóg meer provideronafhankelijk kan werken.

Wat ik persoonlijk niet zie zitten: slotje op het Tik-forum en doorverwijzen naar UB. Voor mij is het, wat de forums betreft, alles of niets: ofwel een merge, ofwel apart houden.


@topicstarter gertd: niet te hard van stapel lopen aub. UB heeft geen harde njet gezegd. De communicatielijnen zijn nog altijd open.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
RV1955
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2005, 23:00
Locatie: Destelbergen
Contacteer:

Zonder op de feiten voor te lopen en om onnodige speculaties te vermijden lijkt het mij (Rudi Vansnick-voorzitter TIK) aangewezen dat UserBase en TIK bestuursleden samen rond de tafel gaan om de mogelijke samenwerking tussen beide organisaties te bespreken, met vooral in acht nemende de voordelen die leden van beide organisaties hierbij kunnen benutten. We weten allen dat er in het telecom wereldje één en ander aan het bewegen is en er vermoedelijk op korte termijn (6 tot 12 maanden) opmerkelijke wijzigingen zullen optreden.

Met TIK hebben we in het voorbije half jaar een aantal belangrijke stappen gezet richting erkenning bij overheidsinstanties. En daar moet zeker nog wel meer mogelijk zijn. Mits we over nog meer input kunnen beschikken zullen we uiteraard ook meer druk kunnen zetten bij bepaalde beslissingen die ten goede moeten komen van de Internet en Telecom gebruiker. Vanaf 11 september is mijn agenda alvast wat meer beschikbaar ...
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Te zien wat de ambities zijn van de userbase.be crew sta ik zowieso achter de beslissing van de userbase.be crew en volg ik hen.

Naast dit zou ik het fijn vinden mocht userbase.be zijn naam behouden en toch tegelijk wat doet aan de onderwerpen en de community en met een meer hedendaagse stijl komt qua lay-out.

Concreet, ik denk niet dat de aanpak en mentaliteit en alsook de crew (voor zover ik ze ken) van TIK & UB dicht bij elkaar liggen wat een 'merge' hoe dan ook slecht kan laten aflopen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Ken schreef:Te zien wat de ambities zijn van de userbase.be crew sta ik zowieso achter de beslissing van de userbase.be crew en volg ik hen.

Naast dit zou ik het fijn vinden mocht userbase.be zijn naam behouden en toch tegelijk wat doet aan de onderwerpen en de community en met een meer hedendaagse stijl komt qua lay-out.

Concreet, ik denk niet dat de aanpak en mentaliteit en alsook de crew (voor zover ik ze ken) van TIK & UB dicht bij elkaar liggen wat een 'merge' hoe dan ook slecht kan laten aflopen.


In september gaan we naar phpbb3 , zal misschien een layoutwijziging met zich meebrengen ?
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

a3ke schreef:In september gaan we naar phpbb3 , zal misschien een layoutwijziging met zich meebrengen ?
Niet misschien, maar zeker ;).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Toch niet dat erbarmelijke donker-blauw zoals op het tik-forum?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:Toch niet dat erbarmelijke donker-blauw zoals op het tik-forum?
hmmmmm :oops:
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

meon schreef:
Lord Utopia schreef:Toch niet dat erbarmelijke donker-blauw zoals op het tik-forum?
hmmmmm :oops:
Alle kleuren van de regenboog! Nu blij?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ken schreef:
meon schreef:
Lord Utopia schreef:Toch niet dat erbarmelijke donker-blauw zoals op het tik-forum?
hmmmmm :oops:
Alle kleuren van de regenboog! Nu blij?
afrika tot in amerika van op de himalaya tot in de woestijn

ge moet daarvoor niet gepikeerd antwoorden, iemand in uw gat gebeten vandaag?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Hoe ik het organisatorisch zag: Tik vzw "huurt" bij Userbase vzw een forum-dienst voor een symbolisch bedrag. Of een andere creatieve oplossing.
Anderzijds huurt (of gebruikt) UB nu rackspace bij EDPnet, zoals Tik rackspace gebruikte bij Telenet. Er moet zeker een (gratis?) regeling te treffen zijn met onze nieuwe rackspace-leverancier, zodat ook UB nóg meer provideronafhankelijk kan werken.


Momenteel zijn wij (userbase) wat hosting betreft gesponsord door edpnet.
Wij zijn zeer tevreden van deze sponsoring, mede omdat wij van edpnet de garantie hebben gekregen dat wij totaal onafhankelijk mogen opereren.

Daarboven kunnen wij elk moment overschakelen naar 2 andere locaties (Duitsland met een dedicated server en Diegem met een colocated server). Dus als we willen (maar dat willen we dus niet, aangezien we heel tevreden zijn van edpnet) is voor ons onafhankelijkheid geen enkel probleem.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Lord Utopia schreef:afrika tot in amerika van op de himalaya tot in de woestijn

ge moet daarvoor niet gepikeerd antwoorden, iemand in uw gat gebeten vandaag?
Ik alleszins niet haha, was eigenlijk ironisch bedoeld.

Nu, we zien wel wat ervan komt bij de userbase.be crew dezer dagen zeker?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Ik zie persoonlijk 2 werelden;
- tik, een ambitieuze organisatie
- userbase.be, mensen die zich in hun vrije tijd ietwat amuseren

't is gevaarlijk om de 2 te mixen imho
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Lord Utopia schreef:Toch niet dat erbarmelijke donker-blauw zoals op het tik-forum?


Zal het gaan ja :twisted:
Ik vind dat een mooi kleurke :lol:
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Het lijkt me voorbarig om te zeggen dat zoiets slecht zou aflopen.

Een merge van het forum hoeft ook niet te betekenen dat Tik zijn andere activiteiten/ambities niet meer los daarvan kan waarmaken.
En anderzijds hoeft UB ook niet ingrijpend te veranderen naar mijn mening. Ik denk niet dat de lichtjes afwijkende doelstellingen van beide organisatie's een 'merge' van de forums in de weg moet staan.
Misschien dat we in de toekomst inderdaad eens aan de tafel moeten gaan zitten om te kijken in welk kader zo'n 'merge' er kan komen. Ervan uitgaande dat technische kant geen probleem is.

Een 'merge' van de forums zou een aantal voordelen voor beide organisaties en vooral voor de gebruikers met zich meebrengen denk ik.

Dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk:)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Als je het zo allemaal leest lijkt het gewoon dat Tik van z'n forum af wilt :)
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hmm, is dat een uitgemaakte zaak dat de username merger een issue is? Overigens, het moet perfect mogelijk zijn om daar een oplossing voor te vinden. Ik kan me bvb inbeelden dat het niet interessant is om superoude discussies die inactief zijn nog verder te zetten. Voor dit doel zou dus bvb een archiefserver kunnen worden opgezet, die "oudere" items bevat als informatiebron, maar waar geen reacties meer op kunnen komen?

In dat opzicht is het perfect mogelijk om de usernames te herbekijken aan de hand van activiteit en zo voort. Daarnaast neem ik aan dat aan elke username een email adres gekoppeld is. En ik wil me gerust engageren om een handje toe te steken, zolang ik maar geen moderator plakaat opgeplakt krijg waardoor ik mijn flames niet meer kan botvieren :P
Caey
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 dec 2006, 22:13

Misschien is dit ook nog wat te vroeg, we zijn nog maar net van ammedee af en misschien moet tik wat de gelegenheid krijgen om zich wat te 'settelen'.

Verder was het bij TIK ook van groot belang dat ze contacten hadden met de providers, wat er eigenlijk voor zorgde dat ze een 'onafhankelijke spreekbuis' werden. Userbase heeft op dat vlak toch een betere naam.

Toegegeven, TIK heeft charlotte...wij hebben hollebollegijs... daar moet wel iets te ruilen vallen :wink:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ivm die forum-merge: we staan daar niet helemaal weigerachtig tegen hoor, het is enkel dat we momenteel geen resources vrij hebben om dat onderdeel er ook nog eens bij te nemen. Op korte termijn zie ik daar dus (nog) niets gebeuren.
Zowel technologisch als organisatorisch moet dat te doen zijn, maar daar zal toch wel aardig wat testing aan vooraf moeten gaan. Zie naar de userbase-merge van Tweakers.net destijds (GoT + frontpage): daar is toch wel 3 jaar overheen gegaan eer het een feit was; en dat was dan nog maar binnen 1 organisatie!

... nee, momenteel zijn we even aan het focussen op een nieuwe eigen site, deze phpBB2-versie heeft z'n beste tijd toch wel gehad eigenlijk ;).
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Caey schreef:Toegegeven, TIK heeft charlotte...wij hebben hollebollegijs... daar moet wel iets te ruilen vallen :wink:
Te verbeteren...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

vm die forum-merge: we staan daar niet helemaal weigerachtig tegen hoor, het is enkel dat we momenteel geen resources vrij hebben om dat onderdeel er ook nog eens bij te nemen. Op korte termijn zie ik daar dus (nog) niets gebeuren.
Zowel technologisch als organisatorisch moet dat te doen zijn, maar daar zal toch wel aardig wat testing aan vooraf moeten gaan. Zie naar de userbase-merge van Tweakers.net destijds (GoT + frontpage): daar is toch wel 3 jaar overheen gegaan eer het een feit was; en dat was dan nog maar binnen 1 organisatie!


En welke resources zijn daar dan voor nodig?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Iemand die dat scriptgewijs kan maken, en dan nog de nodige exceptions voor gebruikers die op beide fora bestaan. T.net had daarvoor een pagina gemaakt waarbij je je gebruikersnaam van het éne forum moest ingeven + wachtwoord en van het andere forum + wachtwoord. Dan werden die twee gelinkt zodat dat dezelfde gebruiker bleef.
Je hebt ook nog het geval van 2 verschillende gebruikers met zelfde gebruikersnaam: wie wint dan? En nog wel een heleboel vraagstukken die nog niet duidelijk zijn in dit stadium.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

meon schreef:Iemand die dat scriptgewijs kan maken, en dan nog de nodige exceptions voor gebruikers die op beide fora bestaan. T.net had daarvoor een pagina gemaakt waarbij je je gebruikersnaam van het éne forum moest ingeven + wachtwoord en van het andere forum + wachtwoord. Dan werden die twee gelinkt zodat dat dezelfde gebruiker bleef.
Je hebt ook nog het geval van 2 verschillende gebruikers met zelfde gebruikersnaam: wie wint dan? En nog wel een heleboel vraagstukken die nog niet duidelijk zijn in dit stadium.


Dat lijkt me wel zeer eenvoudig hé. Je voegt een extra veld toe aan de usertabel en maakt voor elke user een aparte ID (bvb meon = UB1) en jouw user op TIK zou dan TK1 zijn. Zodoende kan je, mits dan inderdaad zo'n aparte form, toch wel vrij eenvoudig koppelen ? Ook al zijn het 2 dezelfde usernamen ?

Zo kan ik nog wel meer stomme DB trukjes bedenken om zo'n merge uit te voeren.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Tot nader order is er op de crew meeting beslist geweest om daar niet mee door te gaan.

Ik wil dat gerust terug op de agenda plaatsen, zodat we dat nog eens kunnen herbekijken.

Voorlopig blijft het dus echter een njet, hoe gemakkelijk of hoe moeilijk dat dan technisch ook zou gaan.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

airzimmy schreef:Ik zie persoonlijk 2 werelden;
- tik, een ambitieuze organisatie
- userbase.be, mensen die zich in hun vrije tijd ietwat amuseren

't is gevaarlijk om de 2 te mixen imho

Ik heb geen ambitie hoor. Ik amuseer me ook maar wat. :-D

airzimmy schreef:Als je het zo allemaal leest lijkt het gewoon dat Tik van z'n forum af wilt :)

EINDELIJK! De eerste die het begrepen heeft!
(en géén smiley)

Goendi schreef:Hmm, is dat een uitgemaakte zaak dat de username merger een issue is? Overigens, het moet perfect mogelijk zijn om daar een oplossing voor te vinden. Ik kan me bvb inbeelden dat het niet interessant is om superoude discussies die inactief zijn nog verder te zetten. Voor dit doel zou dus bvb een archiefserver kunnen worden opgezet, die "oudere" items bevat als informatiebron, maar waar geen reacties meer op kunnen komen?

In dat opzicht is het perfect mogelijk om de usernames te herbekijken aan de hand van activiteit en zo voort. Daarnaast neem ik aan dat aan elke username een email adres gekoppeld is. En ik wil me gerust engageren om een handje toe te steken, zolang ik maar geen moderator plakaat opgeplakt krijg waardoor ik mijn flames niet meer kan botvieren :P

Er is een phpBB3 mod die gebruikt kan worden voor forummerges.
Voor het mergen van users gaat die username+email matchen.
Dan heb ik ook nog een scriptje gevonden waarop een user zijn login+password van beide sites ingeeft, zodat er ook een merge kan gebeuren. Dat is dan voor de users die niet gematcht kunnen worden.
Tweakers.nl heeft iets gelijkaardig gedaan, enkele jaren geleden.

En dan nog, dat is iets waar volgens mij een jaar voorbereiding aan vooraf gaat, alleen maar voor het technische aspect. Met meerdere cyclussen van dev, test, qa, alvorens in productie te nemen.

Caey schreef:Misschien is dit ook nog wat te vroeg, we zijn nog maar net van ammedee af en misschien moet tik wat de gelegenheid krijgen om zich wat te 'settelen'.

Heh??? Wat is dat daar over mij? Trouwens het is Amedee, met maar één m.

Caey schreef:Verder was het bij TIK ook van groot belang dat ze contacten hadden met de providers, wat er eigenlijk voor zorgde dat ze een 'onafhankelijke spreekbuis' werden. Userbase heeft op dat vlak toch een betere naam.

Verleden tijd?

Caey schreef:Toegegeven, TIK heeft charlotte...wij hebben hollebollegijs... daar moet wel iets te ruilen vallen :wink:

Dat noemen ze "synergie" ;-)

meon schreef:Ivm die forum-merge: we staan daar niet helemaal weigerachtig tegen hoor, het is enkel dat we momenteel geen resources vrij hebben om dat onderdeel er ook nog eens bij te nemen. Op korte termijn zie ik daar dus (nog) niets gebeuren.
Zowel technologisch als organisatorisch moet dat te doen zijn, maar daar zal toch wel aardig wat testing aan vooraf moeten gaan. Zie naar de userbase-merge van Tweakers.net destijds (GoT + frontpage): daar is toch wel 3 jaar overheen gegaan eer het een feit was; en dat was dan nog maar binnen 1 organisatie!

... nee, momenteel zijn we even aan het focussen op een nieuwe eigen site, deze phpBB2-versie heeft z'n beste tijd toch wel gehad eigenlijk ;).

Zo heb ik het ook begrepen, meon, dat het aan resources (mankracht) ligt. Bij ons is dat ook zo, persoonlijk hoop ik dat na een eventuele technische fusie er een betere beschikbaarheid is van resources.
Ik zou absoluut niet aan een forummerge beginnen denken alvorens jullie op phpBB3 zitten.

By the way: ik ben blij dat we dit soort zaken openlijk kunnen bespreken. Jullie en onze leden mogen écht wel weten dat er goed wordt nagedacht over de toekomst. Uit de reacties gaan we dan ook snel weten of de "basis" het wel wenselijk vindt.

Nob schreef:Tot nader order is er op de crew meeting beslist geweest om daar niet mee door te gaan.

Ik wil dat gerust terug op de agenda plaatsen, zodat we dat nog eens kunnen herbekijken.

Voorlopig blijft het dus echter een njet, hoe gemakkelijk of hoe moeilijk dat dan technisch ook zou gaan.

greetz,

Nob

Het moet niet zo snel gaan hoor. Uiteindelijk is het ook maar mijn "pet project" binnen Tik. :-) Maar als er niemand ergens een trap tegen geeft en de vraagt durft stellen, dan gaan we het nooit weten, niewaar?
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Waarom wil TIK van zijn forum af als ik vragen mag ?
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:Waarom wil TIK van zijn forum af als ik vragen mag ?

  • Te veel werk om inhoudelijk op te volgen
  • Overlap met de frontpage en het forum
  • Forum draaien is geen core businessvan de vzw
  • Administratieve/technische overhead door het draaien van 2 verschillende content-platformen (eigenlijk 3: Drupal, phpBB en OTRS)
  • Onduidelijkheid over lidmaatschap: een forumlid is géén lid van de vzw, maar velen denken dat het wel zo is.
  • enzovoort (deze lijst is niet compleet)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Waarom moeten de oude topics per se meegenomen worden? Begin gewoon vanaf nul - het zal snel genoeg opvullen en de actieve of interessante topics worden toch wel eens ge-repost.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Jullie willen er dus gewoon vanaf .... jullie willen er geen tijd meer insteken. Waarom UB dan opzadelen met een zeer ingewikkelde en tijdrovende migratie zonder meerwaarde ?

Sluit gewoon ginder het forum en geef de gebruikers het advies om naar UB over te stappen. Ik zie de meerwaarde niet in een migratie.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, zo'n discussie hebben wij ook al eens eerder gehad. Lijkt slim, gewoon tabula rasa en opnieuw beginnen, maar uiteindelijk zijn er lopende discussies die ineens afgebroken worden, moet je op meerdere plekken gaan kijken om een discussie te volgen, ... nee, ik ben er geen voorstander van :).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als tik zijn forum sluit (dus alle topic op slot zet) maar het nog even (maand of 2-3) laat lopen dan is er toch niet veel aan de hand ? Lopende discussies kunnen ze dan hier gewoon verder zetten. Het tik forum kan dan nog dienen als een soort mod-archief ?

Enfin, wil me er niet mee moeien, denk dat Nob duidelijk genoeg was.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”