explorer.exe wil online gaan :s

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Akira
Elite Poster
Elite Poster

hmm twas gisteren rond een uur of 3 's nachts en ineens ging me computer erg laggen en kreeg ik een popup van NIS2004 met de melding
explorer.exe wants to connect with a dns server
enfin iets in dienen aard :s
sinds wanneer wil explorer.exe online gaan
vond het toch maar linke boel
en heb het geblokt
na geblokt te hebben kwam ie plots weer vragen voor online te gaan
weer geblokt
daarna was me computer gestopt met laggen en verder niets verkeerd gelopen
maar de vraag is nu of dit nu iets normaals is, of dat het iets fouts is
want ik krijg ook meer dan 10 keer per dag de melding dat iemand me wil bereiken op poort xx die bekend staat voor trojans en backdoors te installeren
had ff die ip getraceerd en kwam uit in london bij de isp blueyonder!
wordt ik nu geviseerd door hackers ofzo??
sjans dat me computer goed beveiligd is :)
maar toch zou ik wel wat uitleg krijgen wat de bedoeling was van explorer
das toch de shell waardoor je de systray en de desktop ziet niet?

linke boel
en neen ik gebruik geen kazaa :p

mijn systeem wordt wekelijks gescand met nav en adaware en spybot maar steeds blijft er een trojan die nav niet kan deleten
hij staat wel veilig in quarantaine) maar zou hem toch liever deleten!

greetingz
Mistah Cide
de pispaal <<
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

In principe zijn iexplore.exe en explorer.exe beiden hetzelfde. Enfin, niet in de letterlijke betekenis, maar goed.

explorer.exe is de desktop-omgeving waarin je werkt. Datgene wat je ziet van windows dus. Ook verkenner is daar een onderdeel van. En je weet het, of je weet het niet, maar in het "adres"-gedeelt van verkenner mag je zowel locaties op je harde schijf ingeven als internet-locaties. Het is dus heel normaal dat explorer.exe toegang wilt hebben tot internet en DNS in het bijzonder. Het is zelfs zo dat explorer echt toegang moet hebben tot DNS, dus blokkeren lijkt me hier niet de juiste oplossing.

Heb je de autoconfiguratie van NIS laten draaien? Want normaal gezien zou explorer.exe al moeten verwerkt zijn in regels bij de installatie ...

Dat scannen gebeurt zo vaak.. Niet veel aandacht aan besteden. Zelfs zonder firewall zijn die dingen niet schadelijk (wat mensen ook moge denken). Enkel als je al geïnfecteerd zou zijn met die bepaalde trojan (laat me raden, subSeven?) is dat gevaarlijk.
Akira
Elite Poster
Elite Poster

ja het is subseven :)
echt meer dan 10 meldingen per uur, echt irri

hmm heb wel niet voor de optie always blocken gekozen dus als ie nog es online wil gaan zal ik hem zijn gang laten gaan
als het toch iets slechts zal zijn zal nis, nav of andere dingen het wel opmerken :)
bedankt!
de pispaal <<
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”