image maken

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
neo2008
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:44

hoe maak je een image van je windows en alles wat er op geinstaleerd is met Acronis True Image Home 11.0? is dat bij backup en restore?

mvg
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

Backup = een image maken van je harde schijf
Restore = een eerder gemaakte backup terugplaatsen

Plaats je image bij voorkeur op een andere interne of externe harde schijf dan je huidige, zo verlies je geen data als je harde schrijf crasht
Afbeelding
neo2008
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:44

kan ik het op een dvd zetten? en als bv mijn windows niet meer strart is da dan gewoon die cd erinsteken?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Er zijn veel programma's waaronder Norton Ghost en de boven vermelde.
Kijk op de website van de fabrikant/developer van de software om de features te zien.

Op DVD plaatsen is niet echt aan te raden, ten eerste het zal er niet helemaal op kunnen, en ten 2de je zal indien je dat toch wenst de image file(s) moeten splitsen volgens de beschikbare ruimte op een DVD.

Beste is nog steeds een of 2 externe HDD(s) en een tape.

Trouwens, een image is niet altijd aan te raden als oplossing na een harware failure. Je bent nooit 100% zeker of je OS nog zal opstarten indien er nieuwe hardware (moederbord/cpu) in je pc steekt.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

neo2008 schreef:kan ik het op een dvd zetten? en als bv mijn windows niet meer strart is da dan gewoon die cd erinsteken?


Je gaat heel wat DVD's nodig hebben om een volledige image te maken van je boot partitie. Het snelste is een separate interne of externe harde schijf, maar het kan in principe ook op een deel van je huidige schijf. Dit is echter niet aan te raden omdat als je schijf de geest geeft je toch al je gegevens kwijt bent
Afbeelding
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Het zal een beetje afhangen van hoe je je disk ingedeeld hebt of het interessant is om het naar DVD te schrijven of niet.

Als je een grote partitie hebt waar buiten je Windows en programma's ook je data op staat, dan is dat bijna niet te doen.

Als je echter je boot partitie klein hebt gehouden, met enkel windows en je program files, en de rest op een andere partitie hebt gezet (documents & settings, downloads, etc ...) dan kom je meestal met een 2-tal DVDs wel toe.

Ik doe het meestal op die manier, en dan schrijf ik eerst de images (meervoud, inderdaad - je kunt bij het maken van de backup instellen dat hij elke file max. 4.7GB maakt) op de 2e parititie of andere harddisk, en brand ik ze nadien op DVD.
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

DVD's zijn in Belgie sowieso duur door de extra heffing van Auvibel. Als je zoals aanbevolen wekelijks een back-up wenst te maken gaat dat een dure aangelegenheid worden.
Het is ook omslachtiger om die image te splitten. Het is maw al snel interessanter om een externe harddrive aan te schaffen.
Je vind die dingen tegenwoordig al voor ongeveer €75, bv deze: Western digital externe HD
Afbeelding
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Special_K schreef:DVD's zijn in Belgie sowieso duur door de extra heffing van Auvibel. Als je zoals aanbevolen wekelijks een back-up wenst te maken gaat dat een dure aangelegenheid worden.
Het is ook omslachtiger om die image te splitten. Het is maw al snel interessanter om een externe harddrive aan te schaffen.
Je vind die dingen tegenwoordig al voor ongeveer €75, bv deze: Western digital externe HD

Klopt! Ik vind het ook geen optie om een image op dvd te zetten wegens te duur en als je moet gaan splitsen maak je je image maar kwetsbaarder op fouten.
Ik doe het via het netwerk naar mijn fileserver. En tot hiertoe nog geen image gehad die ik niet kan terug plaatsen.
Afbeelding
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Anderzijds, als je met een systeempartitie en een datapartitie werkt, dan verandert er meestal niet erg veel aan die systeempartitie zodat je er ook niet elke maal een backup van hoeft te nemen?

Van de systeempartitie maak ik meestal een gesplitte image die ik nadien op DVD(s) brandt, van de data images maken levert niet op, daar maak ik (wél regelmatig) backups van naar om de beurt externe USB disk en netwerkdrives.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

gert.jansen schreef:Anderzijds, als je met een systeempartitie en een datapartitie werkt, dan verandert er meestal niet erg veel aan die systeempartitie zodat je er ook niet elke maal een backup van hoeft te nemen?

Van de systeempartitie maak ik meestal een gesplitte image die ik nadien op DVD(s) brandt, van de data images maken levert niet op, daar maak ik (wél regelmatig) backups van naar om de beurt externe USB disk en netwerkdrives.


Bij ons staan alle files op de server. Op geen enkele pc/laptop staat er iets dat niet mag verloren gaan. Van outlook wordt regelmatig een backup genomen en van de systeempartities ook.
Het is een aanrader omdat je vanop elk machien je documenten kan raadplegen en veranderen.
Er is maar één nadeel en dat is als de server uit ligt dat je niet meer aan je files kan.
Afbeelding
neo2008
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:44

ik heb een image van mijn windows en mijn software genomen en het op een apparte schijf gezet. maar stel nu dat ik niet meer op mijn windows kan hoe geraak ik aan die image? via een bootable cd? vanwaar haal ik da?

mvg
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

neo2008 schreef:ik heb een image van mijn windows en mijn software genomen en het op een apparte schijf gezet. maar stel nu dat ik niet meer op mijn windows kan hoe geraak ik aan die image? via een bootable cd? vanwaar haal ik da?

mvg

Met de cd van acronis true image (als je dit programma gebruikt teminste)kan je dan opstarten en het wijst zich wel uit. Maar de andere paketten werken ook op die manier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ga steeds volgens deze manier te werk

Disk0
- WinXP 64........enkel system files 20Giga NTFS
- WinXP ............uitgekleed (hidden) 10Giga Fat32
- Scratchpad......Logical 100 Giga om te prutsen. NTFS
- XP64 progs......logical Alle programmas (ook Office) 50 Giga NTFS
- XP Progs ........(hidden) 20 Giga FAT32
- Video on one...logical alles wat er van video binnenkomt 500Giga NTFS

Disk1

- Video on two....logical 500Giga NTFS
- Sys backup......Logical 100Giga FAT32 hierin staat ook 'Image for Windows' mijn backup proggie.
- Data................Logical 150 Giga FAT32.

Voor mijn backups: system in één file in Sys_backup mijn Proggies in een andere file eveneens in Sys_backup.

Daar ik geen data staan heb, in mijn systeem backup noch in mijn programma backup, past alles perfect op 2 DVD's met nog een beetje overschot.
Ik heb dat nog maar één keer op DVD gezet, voor de Clean install met alle drivers en tweaks inbegrepen.

De gevoelige data die ik heb gaat op DVD+rw, de grote slok is Video en die gaat in de vuilbak als ik het beugekeken ben.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
neo2008
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:44

nonkie schreef:
neo2008 schreef:ik heb een image van mijn windows en mijn software genomen en het op een apparte schijf gezet. maar stel nu dat ik niet meer op mijn windows kan hoe geraak ik aan die image? via een bootable cd? vanwaar haal ik da?

mvg

Met de cd van acronis true image (als je dit programma gebruikt teminste)kan je dan opstarten en het wijst zich wel uit. Maar de andere paketten werken ook op die manier.


de cd van actronis ture is in twee gebarst, die lag op de grond en ik heb er opgetrapt, wat kan ik nu doen? hoe maak ik een bootcd?
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

neo2008 schreef:
nonkie schreef:
neo2008 schreef:ik heb een image van mijn windows en mijn software genomen en het op een apparte schijf gezet. maar stel nu dat ik niet meer op mijn windows kan hoe geraak ik aan die image? via een bootable cd? vanwaar haal ik da?

mvg

Met de cd van acronis true image (als je dit programma gebruikt teminste)kan je dan opstarten en het wijst zich wel uit. Maar de andere paketten werken ook op die manier.


de cd van actronis ture is in twee gebarst, die lag op de grond en ik heb er opgetrapt, wat kan ik nu doen? hoe maak ik een bootcd?


Een beetje voorzichtiger zijn met uw cd kan geen kwaad. :lol:
Je kan vanuit het programma een nieuwe boot cd maken.
Ga naar extra en kies voor opstartmedia maken.
Afbeelding
neo2008
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:44

nonkie schreef:
neo2008 schreef:
nonkie schreef:
neo2008 schreef:ik heb een image van mijn windows en mijn software genomen en het op een apparte schijf gezet. maar stel nu dat ik niet meer op mijn windows kan hoe geraak ik aan die image? via een bootable cd? vanwaar haal ik da?

mvg

Met de cd van acronis true image (als je dit programma gebruikt teminste)kan je dan opstarten en het wijst zich wel uit. Maar de andere paketten werken ook op die manier.


de cd van actronis ture is in twee gebarst, die lag op de grond en ik heb er opgetrapt, wat kan ik nu doen? hoe maak ik een bootcd?


Een beetje voorzichtiger zijn met uw cd kan geen kwaad. :lol:
Je kan vanuit het programma een nieuwe boot cd maken.
Ga naar extra en kies voor opstartmedia maken.


ja ik heb het al gemaakt zelfs twee voor ingeval ik er weer op trap ofzo :) thx
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Al mijn images gaan op één dvd :eek:

Mijn meeste ghost images hebben een size van 1-3Gb :eek:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”