Telenet heeft het symbolische getal van een half miljoen klanten voor interactieve digitale tv (iDTV) bereikt. Dat is bijna drie jaar na de lancering van het product, op 3 september 2005.
(tijd) - Het cijfer 500.000 wil zeggen dat Telenet, zeven weken ver in het derde kwartaal, al 21.000 klanten heeft gewonnen in vergelijking met eind juni. Het ziet er dan ook naar uit dat het bedrijf, althans voor digitale tv, bezig is aan een goed kwartaal. Ter vergelijking: in het volledige derde kwartaal van 2007 tekende Telenet 31.000 nieuwe iDTV-gebruikers op. Als het huidige groeiritme aanhoudt, is de kans groot dat dat cijfer wordt overtroffen.
Telenet Digital TV kende de voorbije maanden een sterke groei als gevolg van de invoering van een huurformule voor tv-decoders in maart.
Daarvoor was het enkel mogelijk decoders te kopen. Huren verlaagt de instapdrempel voor potentiële klanten. In het tweede kwartaal opteerde het grootste deel van de nieuwe abonnees voor een gehuurde decoder.
Telenet is naast Belgacom de enige iDTV-speler in ons land. De andere partijen bieden klassieke digitale tv aan. Belgacom kwam eind juni aan ruim 391.000 klanten. Dat geeft Telenet een nationaal iDTV-marktaandeel van 55 procent. Een jaar geleden ging het nog om 62 procent. De vergelijking loopt echter mank omdat Belgacom nationaal actief is op de tv-markt, terwijl Telenet slechts twee derde van Vlaanderen bestrijkt. Dat zal echter aangroeien tot heel Vlaanderen na de inlijving van de klanten van Interkabel, in principe in oktober.
Bert Broens
De Tijd
Telenet monopolie kabel
