Hey allemaal. Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een woning in het groene Peer . Heb het huis gekocht via een openbare verkoop.
Nu, concreet wil dit zeggen dat ik sinds gisteren de eigenaar ben, en dus ook vanaf vandaag verzekerd moet zijn (is in orde) voor brand/schade/... aan de woning. De akte is getekend, dus op papier is dit allemaal in orde.
De grijze zone, is echter dat de huidige bewoner nog in de woning mag wonen tot alle kosten & koopsom zijn betaald. Ik heb hier op zich weinig problemen mee, maar vraag me af in hoeverre dit alles klopt. Ik weet ook dat de huidige eigenaar niet echt wil verhuizen (gedwongen verkoop) maar een eerste gesprek met de man leek hij me nu ook geen contraire kerel, hij heeft er zich wel bij neergelegd.
Mijn vraag aan m'n mede userbasers, is dus: Weten jullie wat nu concreet mijn rechten & plichten zijn (of waar ik dat goed kan lezen), en of jullie nog gouden tips hebben ?
Alvast bedankt,
Sasuke
Huis gekocht in openbare verkoop, rechten & plichten ?
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Ik ben zeker geen expert maar ik weet dat je zo'n huis koopt "in de staat waarin het zich bevindt". Als er nog iemand in woont kan die staat al eens degraderen, dus is het belangrijk om door middel van fotomateriaal de staat op de dag van de verkoop vast te leggen.
Ik ken iemand die een villa kocht met zwembad van een koppel in echtscheiding. Na enkele maanden waren er voor heel veel geld kosten aan wegens slecht/geen onderhoud.
Ik ken iemand die een villa kocht met zwembad van een koppel in echtscheiding. Na enkele maanden waren er voor heel veel geld kosten aan wegens slecht/geen onderhoud.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Jij bent nu wel eigenaar op papier maar meneer kan er wel nog gerust een aantal jaren blijven wonen als hij zijn domicilie niet meteen en snel veranderd. Indien hij van zeer slechte wil is natuurlijk.
Je kan zelf al ben je eigenaar niet meteen iemand buiten krijgen hoor.
Als die persoon van slechte wil is dan zal het een duur huis zijn...
Kortom, alles asap regelen met advocaat & notaris om de vorige eigenaar op een vriendelijke en snelle manier buiten te krijgen.
Je kan nooit iemand op z'n woord geloven en er kan altijd iets fout lopen.
Dit is geen paranoia maar pure realiteit. Opletten dus en ermee voortmaken.
edit:
Trouwens, wat is de termijn wanneer de kosten & koopsom afbetaald zullen zijn?
Staat deze termijn op papier & getekend door beide of minstens 3 partijen?
Je kan zelf al ben je eigenaar niet meteen iemand buiten krijgen hoor.
Als die persoon van slechte wil is dan zal het een duur huis zijn...
Kortom, alles asap regelen met advocaat & notaris om de vorige eigenaar op een vriendelijke en snelle manier buiten te krijgen.
Je kan nooit iemand op z'n woord geloven en er kan altijd iets fout lopen.
Dit is geen paranoia maar pure realiteit. Opletten dus en ermee voortmaken.
edit:
Trouwens, wat is de termijn wanneer de kosten & koopsom afbetaald zullen zijn?
Staat deze termijn op papier & getekend door beide of minstens 3 partijen?
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Van zolang de bewoners nog op rechtmatige manier een huissleutel zijn bekomen (omdat ze die van jou gekregen hebben bvb) mogen ze daar wonen en krijg je ze, net zoals Ken zegt!
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Best even verduidelijken, er is geen sprake van een huurovereenkomst. De huidige bewoner is de vorige eigenaar. Er is geen overeenkomst voor een bepaalde duur van bewoning.
De verkoop was 'gedwongen', via de notaris. Volgens de notaris klopt het dat dit een nogal grijze zone is. Onze insteek is dat de huidige eigenaar het pand mag bewonen zolang wij de koopsom nog niet betaald hebben. (maximaal tot 20 oktober), de akte is al verleden.
Komende dinsdagavond hebben we afspraak met de eigenaar om dit alles verder te bespreken.
Mvg,
Sasuke
De verkoop was 'gedwongen', via de notaris. Volgens de notaris klopt het dat dit een nogal grijze zone is. Onze insteek is dat de huidige eigenaar het pand mag bewonen zolang wij de koopsom nog niet betaald hebben. (maximaal tot 20 oktober), de akte is al verleden.
Komende dinsdagavond hebben we afspraak met de eigenaar om dit alles verder te bespreken.
Mvg,
Sasuke
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Dan nog blijft zolang dit niet op papier staat een risico met m'n eerdere post als voorbeeld.
1. Jij betaald.
2. De eigenaar blijft ondanks je betaling resideren in de woonst.
3. Lange juridische weg...
Zwart op wit verminderd het risico.
Alsook dit met je eigen notaris bekijken en niet met deze van de eigenaar.
Als het dezelfde is dan een andere nemen. Klinkt gek maar is het beste.
Daarna kan je gaan bemiddelen met de eigenaar en zijn notaris.
Vooraf dient de notaris van de eigenaar wel deze documenten op te maken ivm die termijn en de verplichting van de huidige eigenaar om tegen een bepaalde datum 'buiten' te zetten.
Dit zou eigenlijk verplicht moeten zijn en ik snap niet waarom dat nog niet zou gedaan zijn (indien het wel zo is, OK).
1. Jij betaald.
2. De eigenaar blijft ondanks je betaling resideren in de woonst.
3. Lange juridische weg...
Zwart op wit verminderd het risico.
Alsook dit met je eigen notaris bekijken en niet met deze van de eigenaar.
Als het dezelfde is dan een andere nemen. Klinkt gek maar is het beste.
Daarna kan je gaan bemiddelen met de eigenaar en zijn notaris.
Vooraf dient de notaris van de eigenaar wel deze documenten op te maken ivm die termijn en de verplichting van de huidige eigenaar om tegen een bepaalde datum 'buiten' te zetten.
Dit zou eigenlijk verplicht moeten zijn en ik snap niet waarom dat nog niet zou gedaan zijn (indien het wel zo is, OK).
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Thanks Ken,
Ik heb eigenlijk nog niks gezien van termijnsbespreking. Er is wel over gepraat, en de notaris heeft me aangeraden geen huurovereenkomst of iets dergelijks op papier te zetten om hem langer te laten blijven ofzo.
Morgen bel ik terug naar de notaris voor eens te horen en die zaken op papier te zetten.
Bedankt voor de info,
sasuke
Ik heb eigenlijk nog niks gezien van termijnsbespreking. Er is wel over gepraat, en de notaris heeft me aangeraden geen huurovereenkomst of iets dergelijks op papier te zetten om hem langer te laten blijven ofzo.
Morgen bel ik terug naar de notaris voor eens te horen en die zaken op papier te zetten.
Bedankt voor de info,
sasuke