Weinig lezers van deze site zullen nog illusies koesteren over de integriteit van mede-internetters. Waarschijnlijk kiest u wachtwoorden zorgvuldig en verandert u ze bij tijd en wijle. De uitslag van een poll op technologiesite Internet Evolution is het zoveelste teken dat dit echt geen overbodige luxe is.
Op de vraag "heeft u ooit in andermans e-mail of sociaal-netwerkaccount ingelogd zonder zijn of haar medeweten?” antwoordde veertig procent van de bijna driehonderd respondenten bevestigend. Een redacteur van de site omschrijft hen als “onderlegde techlezers”, en merkt op dat op internet sommige ethische bezwaren toch gauw het raam uitvliegen voor op het oog onschadelijke daden.
Vindt u de uitslag niet verrassend, dan weet u ongetwijfeld ook dat het de nieuwsgierigen onder ons soms ook wel erg makkelijk wordt gemaakt. Menig onderzoek heeft uitgewezen dat veel surfers onveilige wachtwoorden kiezen. Ook zijn ze laks met het verversen van wachtwoorden, en gebruiken ze er vaak slechts één voor al hun accounts.
bron:zdnet
Poll: 42% van surfers zit stiekem in andermans account
-
- Premium Member
of zoals bij mij gebeurde: mijn ex die mijn mails las en 'filterde' wat ik mocht ontvangen, tot ik het door had natuurlijk en dan pas pass veranderde. Sjah: vertrouwen is tegenwoordig ver zoek zeker? Ik had zo iets niet verwacht.. Jammer voor anderen die vertrouwen willen:/
bij deze waarschuwing voor elke surfer![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
bij deze waarschuwing voor elke surfer
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 1 keer
ik ben van beroepshalve constant bezig met vertrouwelijke informatie en heel veel makkelijk te misbruiken acces (ben sysadmin) en ik moet zeggen ik kan dat perfect bedwingen.
Ik ken ook al jaren het paswoord van de email account van mijn vriendin (sinds kort zelfs vrouw) en daar ben ik ook nog nooit in gaan neuzen ...
Ik heb trouwens ook ECHT geen tijd om mij daarmee bezig te houden ..
Ik ken ook al jaren het paswoord van de email account van mijn vriendin (sinds kort zelfs vrouw) en daar ben ik ook nog nooit in gaan neuzen ...
Ik heb trouwens ook ECHT geen tijd om mij daarmee bezig te houden ..
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Dit is overigens iets waar veel firma's steken laten vallen, ict security...
Ik heb in het verleden gewerkt voor een grote multinational, die zeer agressief optrad tegen alle mogelijke lekken, en heel veel info enorm afschermde, tot op de hoogste niveau's toe.
Hetgeen niemand besefte, was dat hun hele IT gebeuren geoutsourced was bij een grote dienstenleverancier, en heel systeembeheer ongeveer vanuit brazilie gebeurde, en er daar zo goed als geen screening was op wie nu precies welke rechten had.
Mensen zijn vaak te goedgelovig of missen dingen die enorm obvious zijn, oftewel omdat ze slechte adviseurs hebben die hun er niet op wijzen, oftewel uit kostenbesparing, oftewel omdat ze de nodige kennis niet hebben om te begrijpen wat er achterliggend allemaal aan het gebeuren is.
En dan hebben we het nog niet over fenomenen a la "hey jef, ik heb pc problemen , ik kan niet aan bestand X (pakweg boekhouding van lopend jaar, of nieuwe productesten), kunt ge me dat ff mailen" , In 9/10 gevallen zal jef er niet bij stilstaan of de persoon die het vraagt wel dat document MAG hebben ...
En er zijn al genoeg bedrijve die op die manier schade geleden hebben...
En inderdaad ook het snuffelen in andermans "papieren" is niet vreemd meer tegenwoordig, heb ook een kameraad gehad die zijn (nu ex) altijd zijn mails zat te lezen achter zijn rug om, en dan totaal flipte als die gast zen pass veranderd had en dat nietmeer wou toelaten....
Ik heb in het verleden gewerkt voor een grote multinational, die zeer agressief optrad tegen alle mogelijke lekken, en heel veel info enorm afschermde, tot op de hoogste niveau's toe.
Hetgeen niemand besefte, was dat hun hele IT gebeuren geoutsourced was bij een grote dienstenleverancier, en heel systeembeheer ongeveer vanuit brazilie gebeurde, en er daar zo goed als geen screening was op wie nu precies welke rechten had.
Mensen zijn vaak te goedgelovig of missen dingen die enorm obvious zijn, oftewel omdat ze slechte adviseurs hebben die hun er niet op wijzen, oftewel uit kostenbesparing, oftewel omdat ze de nodige kennis niet hebben om te begrijpen wat er achterliggend allemaal aan het gebeuren is.
En dan hebben we het nog niet over fenomenen a la "hey jef, ik heb pc problemen , ik kan niet aan bestand X (pakweg boekhouding van lopend jaar, of nieuwe productesten), kunt ge me dat ff mailen" , In 9/10 gevallen zal jef er niet bij stilstaan of de persoon die het vraagt wel dat document MAG hebben ...
En er zijn al genoeg bedrijve die op die manier schade geleden hebben...
En inderdaad ook het snuffelen in andermans "papieren" is niet vreemd meer tegenwoordig, heb ook een kameraad gehad die zijn (nu ex) altijd zijn mails zat te lezen achter zijn rug om, en dan totaal flipte als die gast zen pass veranderd had en dat nietmeer wou toelaten....
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Op mijn werk is het simpel. Al zijn we maar met 5.
Ik ben de sysadmin en niemand maar ook niemand zal eraan ontsnappen (rechten) zelfs den baas niet.
Ik ben de sysadmin en niemand maar ook niemand zal eraan ontsnappen (rechten) zelfs den baas niet.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
dan zijt gij zelf nog steeds een risicoKen schreef:Op mijn werk is het simpel. Al zijn we maar met 5.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
en dat is iets dat veel firma's onderschatten, de informatie waar hun systeembeheer toegang tot heeft ...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Bij mij niet het geval en dat zal ook niet nodig zijn...Sven.VdS schreef:Daar bestaat de confidentialiteitsclausule voor he
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Dit kan ik bevestigen. Er is ooit eens een discussie geweest tussen mijn baas en mezelf. Ik kan me het exacte onderwerp niet meer herinneren, maar ergens halverwege had ik gezegd dat ik toegang had tot de backups (local en off site), toegang tot alle live systemen (informatiesystemen, boekhouding, ticketing systeem, manuals, procedures, ...), overal admin rechten. Op een half uur kan ik het bedrijf herleiden tot onbestaande. De blik op zijn gezicht op die moment was goddelijkFlashBlue schreef:dan zijt gij zelf nog steeds een risicoKen schreef:Op mijn werk is het simpel. Al zijn we maar met 5.
en dat is iets dat veel firma's onderschatten, de informatie waar hun systeembeheer toegang tot heeft ...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Dat zal dan wel tijdens je salarisbespreking geweest zijnSub Zero schreef:Ik kan me het exacte onderwerp niet meer herinneren, maar ergens halverwege had ik gezegd dat ik toegang had tot de backups (local en off site), toegang tot alle live systemen (informatiesystemen, boekhouding, ticketing systeem, manuals, procedures, ...), overal admin rechten. Op een half uur kan ik het bedrijf herleiden tot onbestaande.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)