Ik heb hier nog een oud pc'tje staan en ipv deze naar het containerpark te doen zou ik er graag iets nuttigs van maken. Ik had gedacht aan een router/firewall. Ik heb er nu twee netwerkkaarten insteken en heb nog pci sloten vrij.
IK heb smoothwall erop geïnstalleerd en dit ging vlot en makkelijk om te configureren. Maar het werkt niet zoals het hoort.
Soms krijgt een pc die erachter staat geen ip of internet. Als ik hem herstart start hij niet altijd door maar blijft hangen juist na het opstartscherm van smootwall. Ik heb gezien in de webinterface dat er updates beschikbaar waren en heb deze via webinterface geïnstalleerd. En na de herstart geeft hij niets meer geen internet en geen ip. Heb dit verschillende malen geprobeerd met verschillende herinstallatie's tot gevolg. Ik heb nog al eens een pc gehad die niet goed met linux overweg kon. Misschien dat dat de oorzaak is.
Nu mijn vraag is weet iemand een ander os om erop te installeren die zowat hetzelfde kan doen? Desnoods alleen als firewall.
Thanks.
Firewall/router van oude pc maken.
- Styno
- Elite Poster
Je gaat in de logfiles moeten kijken wat er aan de hand is. Het kan goed zijn dat het gewoon een of andere setting is die in jou situatie slecht staat. Je kan altijd proberen op te starten met zogenaamde 'live cd's van de distro's die je wil testen, op die manier bespaar je de tijd van een installatie uit.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Bedankt voor de reactie. Maar het probleem is dat ik spijtig genoeg heel weinig ervaring heb met linux systemen. Installeren en wat instellingen wijzigen gaat nog maar in de console werken is uitgesloten. Of noemt dit in de opdrachtregel?Styno schreef:Je gaat in de logfiles moeten kijken wat er aan de hand is. Het kan goed zijn dat het gewoon een of andere setting is die in jou situatie slecht staat. Je kan altijd proberen op te starten met zogenaamde 'live cd's van de distro's die je wil testen, op die manier bespaar je de tijd van een installatie uit.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik zou je aanraden om pfsense of monowall te gebruiken, hiervoor heb je amper linux kennis nodig. Na de installatie gebeurd alles in een webinterface.
Laatst gewijzigd door reyntjensw 18 aug 2008, 17:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Ik heb de live cd getest van pfsense en ben hem nu aan het installeren op de harde schijf. Eens zien of het dat is wat ik zoek. Het ziet er wel veel belovend uit en tot hiertoe geen problemen gehad.reyntjensw schreef:Ik zou je aanraden om pfsense of smoothwall te gebruiken, hiervoor heb je amper linux kennis nodig. Na de installatie gebeurd alles in een webinterface.
@ Sasuske,
Ipcop heb ik al gebrand op cd, deze is aan de beurt als pfsense me niet aan staat.

ISP: Edpnet
-
- Elite Poster
Bedankt, ik heb het eens bekeken en ga deze ook op de testbank leggen.Wright schreef:Probeer eens Endian firewall.
Ik heb er goede ervaring mee![]()
http://www.endian.com/en/community/

Hij ziet er veel belovend uit.

-
- Pro Member
Kan je daarna eens je bevindingen posten?
-
- Elite Poster
Jazeker. Ik ben heel blij met jullie hulp en ga zeker jullie op de hoogte houden.reyntjensw schreef:Kan je daarna eens je bevindingen posten?
Mijn eerste bevindingen van pfsense is dat het heel lang duurt om volledig op te starten.

- Styno
- Elite Poster
Is dat dan een criterium? K vraag me gewoon af omdat ze een machientje meestal 24/24 op staat niet?
Het kan bv. zijn dat die een hoop servers opstart die je aangezet hebt in de config.
Het kan bv. zijn dat die een hoop servers opstart die je aangezet hebt in de config.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc

-
- Elite Poster
Van zodra het goed werkende is blijft het 24/24 opstaan. Het is uiteraard niet de bedoeling dat hij telkens herstart wordt.Styno schreef:Is dat dan een criterium? K vraag me gewoon af omdat ze een machientje meestal 24/24 op staat niet?
Het zou kunnen dat de configuratie nog niet optimaal is omdat ik weinig ervaring heb met linux.

-
- Pro Member
Is het niet beter om http://www.linuxbelgiumshop.be/nl/index ... CLSR-x2203
zoiets te nemen? Het verbruikt minder, neemt minder plaats in.
-
- Elite Poster
Dat is inderdaad een alternatief. Ik zie daar drie en vier poorten. Kan je hier drie wan's op aansluiten?reyntjensw schreef:Is het niet beter om http://www.linuxbelgiumshop.be/nl/index ... CLSR-x2203

-
- Pro Member
Bedoel je 3 wans of 3 lans?
Normaal heb je 1 wan nodig voor je inkomend internet verkeer en de 3 andere zijn lans of netwerkpoorten.
Normaal heb je 1 wan nodig voor je inkomend internet verkeer en de 3 andere zijn lans of netwerkpoorten.
-
- Elite Poster
Ik bedoel wans. Omdat ze apart staan van die andere 4 poorten vermoed ik dat.reyntjensw schreef:Bedoel je 3 wans of 3 lans?

-
- Pro Member
Goede vraag:p!
Ik denk dat er 1 wan is, 1 dmz en nog 1 andere poort. Maar ik kan compleet verkeerd zijn. Misschien kan je dit het best eens navragen bij die linux store.
Ik denk dat er 1 wan is, 1 dmz en nog 1 andere poort. Maar ik kan compleet verkeerd zijn. Misschien kan je dit het best eens navragen bij die linux store.
-
- Elite Poster
pfsense werkte perfect, alleen in webinterface had ik problemen. Als je van boven op de selectie's gaat dan scrollen er meerdere selectie's uit. Deze kon ik niet aanklikken want als ik met mijn cursor naar beneden ging dan verdween deze selectie's. Ik had de laatste update's dan eens geïnstalleerd en de webinterface een paar malen herstart via de pc zelf waar pfsense op staat, maar dit mocht niet baten.nonkie schreef:Jazeker. Ik ben heel blij met jullie hulp en ga zeker jullie op de hoogte houden.reyntjensw schreef:Kan je daarna eens je bevindingen posten?
Mijn eerste bevindingen van pfsense is dat het heel lang duurt om volledig op te starten.
Ik heb dan ipcop geïnstalleerd en deze doet het tot hiertoe perfect zowel de verbindingen als de webinterface.