Welke kabels voor (interactieve) TV en internet ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zou graag in kamer A (toekomstige baby-room) "multimedia-aansluitingen" aanleggen. Kamer B moet samen gebeuren omdat deze aangrenst aan kamer A.

Het is de bedoeling om distributie, Telenet en ADSL te leggen.

Afbeelding

Moet ik 2 distributie(coax-) kabels voorzien vanaf de telenetaansluiting, of is 1 kabel voldoende en kan/moet die achteraf dan gesplitst worden? Moet er in het basisstation dan een versterker ofzo geplaatst worden?

Moet ik twee ik UTPkabels voorzien vanaf de (mogelijk toekomstige internet) telenetaansluiting? Ik vermoed dat dit niet gesplitst kan worden? Moet er een extra utp voor digitale tv?

Hoe zit dit met de Belgacomvertakking? Moet daar voor elke kamer ook een aparte kabel voorzien worden, of kan dat misschien gesplit worden? (hopelijk want die komt in dit project op een zeer lastige plaats binnen, en moet naar de andere kant van het huis, servituut geraken). Werken met fullrate spliter waarschijnlijk?

Op dit moment moet er nog niets werken in kamer A. Ik zou enkel willen vermijden dat ik over 10 jaar opnieuw alles moet gaan openbreken.

Wat denken jullie?

alvast bedankt!

ps: eerste verdieping; groene lijn is een gangetje ("servituut") onder het huis; bewoond huis
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dfrog schreef:Moet ik 2 distributie(coax-) kabels voorzien vanaf de telenetaansluiting, of is 1 kabel voldoende en kan/moet die achteraf dan gesplitst worden? Moet er in het basisstation dan een versterker ofzo geplaatst worden?
Twee coax kabels leggen en een versterker met bvb. vier uitgangen gebruiken.
Moet ik twee ik UTPkabels voorzien vanaf de (mogelijk toekomstige internet) telenetaansluiting? Ik vermoed dat dit niet gesplitst kan worden?
Switch gebruiken na je modem en per aansluiting een utp kabel voorzien.
Moet er een extra utp voor digitale tv?
Velen vinden het niet nodig maar als je toch kabels moet leggen zou ik er zeker één voorzien.
Indien de hoeveelheid kabels een probleem vormt kan je altijd overwegen om per aansluitpunt 1 utp kabel te leggen i.p.v. 2 kabels maar wel 2 aansluitpunten.
Dit kan omdat je maar 2 paartjes van de kabel gebruikt voor ethernet.
Hoe zit dit met de Belgacomvertakking? Moet daar voor elke kamer ook een aparte kabel voorzien worden, of kan dat misschien gesplit worden? (hopelijk want die komt in dit project op een zeer lastige plaats binnen, en moet naar de andere kant van het huis, servituut geraken).
Sorry, vraag is voor mij niet helemaal duidelijk.
Werken met fullrate spliter waarschijnlijk?
Yep, is het gemakkelijkst.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik zou zoals je zelf al een beetje aangeeft zeker naar elke kamer een APARTE kabel leggen. Dus elke kamer zou ik het volgende voorzien. 1 coax en 2 utp. deze laten toekomen op een central punt waar je ze kan verdelen. Voor coax is dit de aansluiting waar de tv dropkabel binnenkomt en voor 1 utp aan de bcg punt en die andere utp ook waar telenet tv kabel binnenkomt.
Ideaal zou echter zijn indien deze punten allemaal op de zelfde plaats liggen. Besparen op 1 utp kabel is later liggen prutsen met splitters en dit geeft altijd wel een problemen. Ik zou in u geval een utp apart leggen van nbc naar waar kabeltv binnenkomt. Waarom? Modem voor adsl steeds zo dicht mogelijk bij binnenkom bcg plaatsen. De utp komt dan op aan op het kabeltv punt en daar kan je door switch router of anderen het signaal verdelen. Deze situatie is dan ook rekening houdend dat je kan kiezen voor telenet en of adsl. Als u deze keuze nog niet weet zou ik zelf 2 utp's van het bcg punt naar het kabeltv punt leggen. Is de mogelijk er doe dit dan utp kost niet veel.

-splitsen van coax kabel is mogelijk door een versterker maar steeds rekening houden dat er technische vereisten nodig zijn voor een telenetmodem aan de praat te krijgen en houden. daaro mzou ik kiezen voor de hierboven voorgestelde oplossing. Alle kabels naar het tvkabel punt brengen.

groeten
crazydavid
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Dfrog schreef:Hoe zit dit met de Belgacomvertakking? Moet daar voor elke kamer ook een aparte kabel voorzien worden, of kan dat misschien gesplit worden? (hopelijk want die komt in dit project op een zeer lastige plaats binnen, en moet naar de andere kant van het huis, servituut geraken).
Gewoon in iedere kamer 2 tot 3 goeie CAT6e UTP kabel leggen. Mag zelfs 'FTP' zijn voor goeie, betere isolatie/bescherming.
Daarmee kan je dan beneden alsook de UTP kabel aansluiten op een full rate splitter of zelfs een switch. Want als je ADSL neemt ben je best om modem & splitter zo kort mogelijk te houden waar het koperpaar binnenkomt. In de meeste gevallen in de garage dus.

Dus 2 x UTP per kamer (1 voor telefoon en 1 voor netwerk). En ik zou zeggen 1 coax per kamer voor tv. En als je radio over coax wenst nog een 2de coax natuurlijk. Maar ivm de UTP kabel.

Voor netwerk best CAT6e als type kabel, indien prijs geen probleem is CAT6e FTP shielded kabel ipv UTP. Voor telefoon mag het dezelfde zijn of gewone goedkopere UTP kabel CAT4 of CAT5. Maar om het simpel te houden zou ik dezelfde nemen.
Dfrog schreef:Werken met fullrate spliter waarschijnlijk?
Zeker!

Zie alsook foto's van de installatie bij m'n ouders. Niet echt de beste want ik was er niet bij 6 jaar geleden. Heb er nu nog spijt van dat ik er niet bij was want er is maar één super goedkope cat5e kabel per kamer (wat ik merk aan de snelheid). Ook jammer is dat het niet makkelijk te vervangen is... Alles zit praktisch muurvast in de kabelgoten... In m'n toekomstig huis zal dat wel allemaal praktischer zijn :p

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:Dus 2 x UTP per kamer (1 voor telefoon en 1 voor netwerk). En ik zou zeggen 1 coax per kamer voor tv.
En nog één UTP bij je coax (TN Digital TV heeft namelijk een aparte netwerk aansluiting nodig, en bij BGC heb je zo ie zo een netwerk aansluiting nodig).

En zoals anderen reeds schreven... zorg dat die kabels allen op één centraal punt uitkomen. In jou geval zal je dus best je coax doortrekken naar het BGC punt, of net andersom... of zelfs beide naar een nieuw centraal punt.
Ken schreef:want er is maar één super goedkope cat5e kabel per kamer (wat ik merk aan de snelheid).
Over iedere CAT5e kabel moet je zonder problemen 100 Mbits kunnen halen.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de antwoorden!

Dus als ik het iets of wat begrepen heb:

per kamer:
1x coax voor telenetTV
1x utp voor digitaleTVdiensten
1x utp voor internet
-- er moet geen telefoonaansluiting zijn in de kamers

BGC wil ik doorverbinden naar waar de kabel binnenkomt. Zo kan alles op 1 punt starten. Dient dit met een speciale kabel of mag dit gewone utp zijn? Op de plaats waar alle utp's samenkomen, kan ik dan kiezen aan welke provider (telenet/adsl) ik het in de toekomst hang.(?)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Dfrog schreef:BGC wil ik doorverbinden naar waar de kabel binnenkomt. Zo kan alles op 1 punt starten. Dient dit met een speciale kabel of mag dit gewone utp zijn? Op de plaats waar alle utp's samenkomen, kan ik dan kiezen aan welke provider (telenet/adsl) ik het in de toekomst hang.(?)
De gewone telefoonkabel is cat3 of cat4. Dus gewone UTP kabel werkt ook wel hoor.
Als je alles op een centraal punt hebt hangen kun je inderdaad in de toekomst nog alle kanten uit met je provider. ALs je vandaag Belgacom buiten kegelt en morgen Telenet wil nemen, dan kan dit best.
Afbeelding
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:
Dfrog schreef:BGC wil ik doorverbinden naar waar de kabel binnenkomt. Zo kan alles op 1 punt starten. Dient dit met een speciale kabel of mag dit gewone utp zijn? Op de plaats waar alle utp's samenkomen, kan ik dan kiezen aan welke provider (telenet/adsl) ik het in de toekomst hang.(?)
De gewone telefoonkabel is cat3 of cat4. Dus gewone UTP kabel werkt ook wel hoor.
Als je alles op een centraal punt hebt hangen kun je inderdaad in de toekomst nog alle kanten uit met je provider. ALs je vandaag Belgacom buiten kegelt en morgen Telenet wil nemen, dan kan dit best.
Ok, men zegt altijd dat de modem zo dicht mogelijk bij de BGC-in moet staan. Dit gaat dan eerder over de uiteindelijke afstand tot de centrale dan over het kwaliteitsverlies van de binnenbekabeling? Ik veronderstel dat Cat3/4 een lagere kwaliteit dan Cat6 is? Zou een cat3of4 dan niet de kwaliteit van de overige Cat6 teniet doen (bottleneck)?

Of wordt de Cat6 hier eerder aangeraden voor de snelheid van het intern netwerk en niet voor de internetkwaliteit :idea:

In een folder van Telenet staat dat je die utp's beter niet naast de elektriciteitsleidingen legt... iemand ervaring hiermee?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dfrog schreef:Ok, men zegt altijd dat de modem zo dicht mogelijk bij de BGC-in moet staan. Dit gaat dan eerder over de uiteindelijke afstand tot de centrale dan over het kwaliteitsverlies van de binnenbekabeling?
Hoofdzakelijk binnen bekabling (voor de afstand tot de centrale gaat die 10m extra geen verschil maken). Ook het aan elkaar koppelen van kabels is nooit echt goed.

Nu je kan je ADSL modem altijd plaatsen waar je BGC aansluiting is, en vandaar verder gaan naar je centrale punt... daar kan je dan een switch plaatsen waarop je alles kan koppelen.
Dfrog schreef:Of wordt de Cat6 hier eerder aangeraden voor de snelheid van het intern netwerk en niet voor de internetkwaliteit :idea:
Snelheid en kwaliteit gaan hand in hand.
Dfrog schreef:In een folder van Telenet staat dat je die utp's beter niet naast de elektriciteitsleidingen legt... iemand ervaring hiermee?
Tja, wat is naast elkaar hé.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”