ADSL + netwerk op 1 kabel?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

ik heb het volgende probleem:
Recent een huis gekocht, elektriciteit laten renoveren en ook netwerk laten plaatsen. Alleen is de electricien 1 kabelgoot vergeten en ik ook :oops:
In de hoek van de woonkamer komt ADSL binnen, daar heeft Belgacom een kastje gezet met 2 RJ11 en 1 5-polige socket. Als ik dat openschroef zie ik dat de blauwe draden van een Cat5e kabel verder getrokken zijn. Die gaat door een buis (standaard geribbelde buis met die kabel) naar de bergruimte waar mijn router, switch en mediaserver staan. Eigenlijk wil ik nog een netwerkkabel terug naar die hoek in de woonkamer want daar staat mijn TV en XBox.

Dus hoe krijg ik nog een kabel door die buis?
Ik heb al eens geprobeerd, maar dat lukt maar tot 1 meter ver.
Zijn daar betere manieren voor? vet, talk of zo?
Het is wel echt krap voor 2 kabels...

Of anders, vermits die ADSL enkel het blauwe paar gebruikt: kan ik de rest van die Cat5e kabel gebruiken om een netwerk stekker aan te sluiten? XBox is slechts 100Mb/s, dus normaal kom ik toch toe met 2 paren: oranje en groen, nietwaar?
Dus zowel ADSL (blauwe paar) en Ethernet (oranje+groene paar) over 1 Cat5e kabel, gaat dat?

En zo ja, nog een praktisch probleempje, zijn er zo vrouwelijke RJ45 connectors? Want ik heb weinig zin om waar een gat in de muur te kappen voor een socket.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Chris_147 schreef:Dus hoe krijg ik nog een kabel door die buis?
Ik heb al eens geprobeerd, maar dat lukt maar tot 1 meter ver.
Zijn daar betere manieren voor? vet, talk of zo?
Het is wel echt krap voor 2 kabels...
Ik had een coax kabel in een buis liggen... en heb daar zelfs nog twee UTP kabels bij doorgetrokken (ééntje voor TN DTV en ééntje voor m'n XMBC) ! Ik heb wel eerst de coax er terug uitgetrokken, en een fijn staaldraadje in de plaats, en daarna alles tesamen er terug door (met de nodige Dreft eraan... en bibberen van schrik dat het onderweg zou lossen :oops: ).
Chris_147 schreef:Dus zowel ADSL (blauwe paar) en Ethernet (oranje+groene paar) over 1 Cat5e kabel, gaat dat?
Ik doe het liever niet, maar het kan inderdaad.
Chris_147 schreef:En zo ja, nog een praktisch probleempje, zijn er zo vrouwelijke RJ45 connectors? Want ik heb weinig zin om waar een gat in de muur te kappen voor een socket.
Nog niet echt gezien... maar er bestaan wel koppelstukjes... tweemaal vrouwelijk dus.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Dus 3 kabels door 1 buis!
Als ik mijn buis zo eens bekijk gaat dat toch niet lukken vrees ik.

Fijn staaldraadje zeg je, wat moet ik me daar juist bij voorstellen?

Misschien kan ik wel eens proberen met die Dreft.
Dat gaat wel in die buis blijven zitten daarna, kan dat een probleem zijn?
Dat die Dreft de kabel aanvreet of zo?

Maandag ga ik ook eens zien voor zo 2 vrouwelijke connectors.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Chris_147 schreef:Dus 3 kabels door 1 buis!
Als ik mijn buis zo eens bekijk gaat dat toch niet lukken vrees ik.
Moet normaal toch gaan... PVC buizen zijn redelijk standaard volgens mij. In ieder geval, als ik je goed begrijp zit er momenteel maar één UTP kabel in... dan moet twee zeker lukken als ik er ook nog eens een coax bij door krijg. (men heeft hier onlangs zelfs nog 8 of zelfs 9 x 1.5 mm door een buis getrokken !)
Chris_147 schreef:Fijn staaldraadje zeg je, wat moet ik me daar juist bij voorstellen?
Gewoon iets dat als trekkabel kan dienst doen... desnoods gebruik je gewoon VOB draad.
Chris_147 schreef:Misschien kan ik wel eens proberen met die Dreft.
Dat gaat wel in die buis blijven zitten daarna, kan dat een probleem zijn?
Dat die Dreft de kabel aanvreet of zo?
Uiteindelijk droogt dat gewoon op... heb het vroeger als eens met Becel gedaan ook... hoe vettiger hoe prettiger zou ik zeggen :lol:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

r2504 schreef: Uiteindelijk droogt dat gewoon op... heb het vroeger als eens met Becel gedaan ook... hoe vettiger hoe prettiger zou ik zeggen :lol:
Nog nooit gehoord van gewoon glijmiddel? Op die Becel komt er toch haar na een tijdje?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Chris_147 schreef:Als ik dat openschroef zie ik dat de blauwe draden van een Cat5e kabel verder getrokken zijn. Die gaat door een buis (standaard geribbelde buis met die kabel) naar de bergruimte waar mijn router, switch en mediaserver staan. Eigenlijk wil ik nog een netwerkkabel terug naar die hoek in de woonkamer want daar staat mijn TV en XBox.
Voor een netwerk verbinding heb je maar twee twisted pairs nodig. In een Cat5e zitten 4 twisted pairs. Je kan dus 2 twisted pairs gebruiken om je signaal naar de router te sturen en de andere twee twisted pairs om terug naar beneden te gaan. Daar kan je nog een kleine switch zetten om meerdere aansluitingen te kunnen gebruiken.
Je kan zelf wat knutselen met de twisted pairs of je kan utp-splitters gebruiken.

Afbeelding
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Chris_147
Pro Member
Pro Member

tja, gisterenavond dus geprobeerd om op 1 kabel beide signalen te krijgen.
Aan de kant van de router lijkt alles me in orde.
Aan de kant van de Xbox lukte het wat minder.
Vermits ik nog een stekker met 2 RJ11 sockets had liggen en toch maar 4 draadjes nodig had, heb ik dus een netwerk kabel van Xbox naar dat stekkertje gemaakt (RJ45 naar RJ11 dus) en op de resterende 4 draadjes in mijn wandcontactdoos een RJ11 stekker.
Maar die laatste wil echt niet lukken!

De pinnetjes die op de draadjes moeten gaan willen maar niet indrukken!?
Terwijl dat op die XBox kabel dus wel lukte. (en op iedere RJ45)
De eerste stekker wilde zelfs niet in dat verloopstekkertje klikken, de laatste nu wel, maar toch nog geen signaal.
Aansluitingen toch al 5 keer bekeken, lijkt me perfect in orde.
Is mijn tang dan al reeds kapot?
Frusterend.

Misschien toch maar eens proberen om er een kabel bij in te steken (zal ook wel vloeken zijn :twisted: )
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Kabels trekt men met een 'trekveer' (je duwt de trekveer in de buis en dan trek je de kabel ermee terug). Hier staat een truc met een stofzuiger uitgelegd, die misschien ook kan werken - maak het uiteinde van de te trekken kabel wat dikker (en glad) zodat hij door de buis gezogen wordt.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

nogChoco schreef:Kabels trekt men met een 'trekveer' (je duwt de trekveer in de buis en dan trek je de kabel ermee terug). Hier staat een truc met een stofzuiger uitgelegd, die misschien ook kan werken - maak het uiteinde van de te trekken kabel wat dikker (en glad) zodat hij door de buis gezogen wordt.
Als er al een kabel in zit maak je daar een trekdraad aan vast.
Je trekt de kabel eruit en tegelijk de trekdraad erin.
Met die trekdraad trek je dan de nieuwe kabels erin.
Gaat veel beter dan met een trekveer.
Die gebruik je alleen als er nog geen kabel in de buis zit.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Zeker niet vergeten: wrijf uw nieuwe kabel in met een zo'n siliconenolie zodat hij zeker goed glijdt in de buizen. Het laatste dat je wil is dat je uw kabelkoppeling kapot trekt.
nogChoco
Premium Member
Premium Member

En ik geloof dat er bij oudere huizen verdeeldozen in de muur kunnen zitten, dus dan wordt het vrijwel onmogelijk om sommige kabels te trekken als er geen bestaande inzitten - tenzij je de muur openbreekt om aan die verdeeldoos te geraken (en eerst de juiste plaats vinden natuurlijk).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

lithion schreef:Nog nooit gehoord van gewoon glijmiddel? Op die Becel komt er toch haar na een tijdje?
Je hoeft daar geen kilo's aan te smeren hé. Er zijn genoeg glijmiddelen (het één al wat beter dan het andere)... meer details ga ik daarover niet meer geven :lol:
seagull schreef:Als er al een kabel in zit maak je daar een trekdraad aan vast. Je trekt de kabel eruit en tegelijk de trekdraad erin.
Met die trekdraad trek je dan de nieuwe kabels erin.
Gaat veel beter dan met een trekveer.
Dat is de meest eenvoudige methode... wel steeds zorgen dat je je trekdraad dus goed vast maakt aan je andere kabels. Als hij onderweg lost is het namelijk feest :eek:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Chris_147 schreef:Of anders, vermits die ADSL enkel het blauwe paar gebruikt: kan ik de rest van die Cat5e kabel gebruiken om een netwerk stekker aan te sluiten? XBox is slechts 100Mb/s, dus normaal kom ik toch toe met 2 paren: oranje en groen, nietwaar?
Dus zowel ADSL (blauwe paar) en Ethernet (oranje+groene paar) over 1 Cat5e kabel, gaat dat?.
Ja, dat gaat perfekt. Sommigen "doen het liever niet", maar geen idee waarom niet. Ik gebruik soms één Cat5e kabel voor 2 ethernetverbindingen. Nog nooit problemen gehad.
Bij ons thuis loopt er naar iedere kamer één UTP kabel, waar zowel internet als telefoon op zit.
Je moet natuurlijk wel de kleuren respecteren:
RJ45: 1-2-3-6 (oranje-wit, wit, groen-wit, groen)
RJ11: de 2 middelste kontakten: blauwe paar
Chris_147 schreef:En zo ja, nog een praktisch probleempje, zijn er zo vrouwelijke RJ45 connectors? Want ik heb weinig zin om waar een gat in de muur te kappen voor een socket.
Ik gebruik die inbouwsockets van Niko, waar je 2 netwerk konnektors kan in monteren. In de ene steek ik een RJ45, in de andere een RJ11 (dit zijn vrouwelijke konnektors die je apart kan verkrijgen)
Philippe.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe.deleye schreef:Ja, dat gaat perfekt. Sommigen "doen het liever niet", maar geen idee waarom niet.
Tja, waarom niet... waarom doet men het in bedrijven ook niet (al heb ik al bij één klant gezien die het wel deed)... uiteindelijk zou de kost heel wat lager liggen moest het met de helft van de kabels kunnen.
philippe.deleye schreef:In de ene steek ik een RJ45, in de andere een RJ11 (dit zijn vrouwelijke konnektors die je apart kan verkrijgen)
Zelf gebruik ik nooit nog RJ11... gewoon altijd RJ45, en voor de telefoon maak je gewoon een RJ11-RJ45 patch kabel. Op die manier ben je heel wat flexibelere dan wanneer je op voorhand bepaalde sockets al gaat beperken tot telefonie gebruik.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef: Tja, waarom niet... waarom doet men het in bedrijven ook niet (al heb ik al bij één klant gezien die het wel deed)... uiteindelijk zou de kost heel wat lager liggen moest het met de helft van de kabels kunnen.
Moet je voor Gigabit ethernet niet alle kabeltjes aansluiten van een Cat5e kabel?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Als het een 16mm draflex buis is dan krijg je er toch makkelijk 2 kabels in. Je kan ook 2 utp kabels aan de bestaande utp kabel vastmaken en die 2 nieuwe kabels er zo doortrekken.
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

Chris_147 schreef:
r2504 schreef: Tja, waarom niet... waarom doet men het in bedrijven ook niet (al heb ik al bij één klant gezien die het wel deed)... uiteindelijk zou de kost heel wat lager liggen moest het met de helft van de kabels kunnen.
Moet je voor Gigabit ethernet niet alle kabeltjes aansluiten van een Cat5e kabel?

Klopt, zie links :
http://www.zytrax.com/tech/layer_1/cabl ... n.htm#1000
http://pinouts.ru/Net/ethernet1000baset_pinout.shtml

Verder is er ook de "noise" die andere paren op jouw verbinding kunnen geven. Hierdoor is het "mogelijk" dat je snelheidsverlies of zelfs verbindingsproblemen krijgt met je kabel.
Dit lijkt ver gezocht, maar toch wordt het zo als cursusmateriaal gegeven in de CCNA studies!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

r2504 schreef:
philippe.deleye schreef:In de ene steek ik een RJ45, in de andere een RJ11 (dit zijn vrouwelijke konnektors die je apart kan verkrijgen)
Zelf gebruik ik nooit nog RJ11... gewoon altijd RJ45, en voor de telefoon maak je gewoon een RJ11-RJ45 patch kabel. Op die manier ben je heel wat flexibelere dan wanneer je op voorhand bepaalde sockets al gaat beperken tot telefonie gebruik.
Ik doe dit alleen om het de andere huisgenoten gemakkelijk te maken ... zo kunnen ze de kabels niet verwisselen :wink:
Eigenlijk heb je niet eens zo'n RJ11-RJ45 patch kabel nodig: een RJ11 stekkertje gaat perfect in een RJ45 connector (zolang je maar het telefoniesignaal op de 2 middelste pinnen steekt (blauwe paar, pin 4-5 op een RJ45)
Philippe
lithion
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef: Eigenlijk heb je niet eens zo'n RJ11-RJ45 patch kabel nodig: een RJ11 stekkertje gaat perfect in een RJ45 connector (zolang je maar het telefoniesignaal op de 2 middelste pinnen steekt (blauwe paar, pin 4-5 op een RJ45)
Philippe
Dat past er inderdaad in, maar als je zo'n RJ11 in een RJ45 stopcontact steekt, dan gaan na verloop van tijd sommige pinnekes permanent verbuigen en kan je problemen ondervinden als je er later een RJ45 moet insteken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”