Geheim rapport: EU moet informatie delen met VS

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dinsdag 12 augustus 2008, 17:22 - Europa moet overwegen of ze de VS inzage geeft in een grote hoeveelheid informatie die betrekking heeft op zijn inwoners, aldus een geheim rapport.[/b]

Doel van het prijsgeven van deze informatie is het bewerkstelligen van een 'Euro-Atlantische samenwerking' voor terrorismebestrijding, aldus het rapport dat zich concentreerde op veiligheid in de toekomst.

Het rapport is afkomstig van de zogeheten 'Future Group' die bestaat uit leden van de Ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie van Duitsland, Frankrijk, Zweden, Portugal, Slovenië en Tsjechië.
Samenwerkingsverbond

Het rapport stelt dat de EU op politiek vlak moet beslissen wat het bereid is te doen om een Euro-Atlantisch samenwerkingsverbond op te zetten op het gebied van vrijheid, veiligheid en gerechtigheid.

In het rapport wordt gewaarschuwd dat Europa het terrorisme niet zal verslaan indien er niet met Washington wordt samengewerkt. Ook wordt er in het 53 pagina's tellende rapport aandacht gevraagd voor georganiseerde misdaad en legale en illegale immigranten.
Terrorismebestrijding

Alle 27 lidstaten van de EU moeten hun informatie op het gebied van terrorismebestrijding combineren, videosurveillance diensten en onbemande vliegtuigen in gebruik nemen en netwerken van antiterreurcentra oprichten. Tevens dienen de rol en bevoegdheden van een coördinerend antiterreurorgaan in Brussel vergroot te worden.

Er wordt verwacht dat het rapport nogal wat stof zal doen opwaaien, niet in de laatste plaats omdat er wordt gevraagd om een gewapende Europese krijgsmacht die naar het buitenland gestuurd kan worden om in overzeese gebieden in te grijpen.
Klik Hier!
Pact

Een pact zoals wordt omschreven in het rapport zou uiterlijk in 2014 afgerond moeten zijn en het zou een grote datastroom vanuit de EU naar de Verenigde Staten garanderen. Dit zou gaan over inwoners van en reizigers binnen de EU. Onderhandelingen over een soortgelijk pact zijn al geruime tijd bezig, maar uiteenlopende wetgeving op het gebied van privacy en gegevensbescherming staan voortgang in de weg.
Eisen

Op dit moment eisen de VS al dat Europese lidstaten akkoord gaan met een grote hoeveelheid veilgheidsmaatregelen op transatlantische vluchten en het leveren van persoonlijke informatie als Europese burgers naar de VS willen reizen. Op dit moment stelt Duitsland al DNA-gegevens en persoonsgegevens van reizigers beschikbaar aan de VS.

Ook al dringt de Future Group aan op transatlantisch electronisch pact, het rapport heeft vooral als doel om politiesamenwerking uit te breiden en integratie tussen lidstaten van de EU te bevordeten. Dit zou de bevoegdheden vergroten van Europese instellingen als Europol, Eurojust, Frontex en Sitcen. Wellicht worden er op termijn meer van dit soort instanties opgericht om veiligheidsmaatregelen op Europees niveau uit te kunnen voeren.
Schaduwrijke inlichtingendienst

In het rapport wordt er de nadruk gelegd op een grotere rol voor 'Sitcen' als het gaat om coördineren van intelligentie delen. Sitcen, een afkorting voor 'Joint Situation Centre' is een schaduwrijke inlichtingendienst die is opgericht om crisisanalyses van het buitenlandse beleid te verzorgen voor Javier Solana, beleidsmaker van buitenlandse zaken voor de EU. Tegenwoordig richt Sitcen zich meer op terrorismebestrijding en intern veiligheidsbeleid.

Bron: http://webwereld.nl
Roland van Hek
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Waar zit het voordeel voor Europa ?
Wij moeten informatie delen met de VS, maar is de VS ook bereid om dezelfde informatie over haar burgers te delen me Europa ? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het éénrichtingsverkeer is.

Ik heb er toch serieus mijn vragen bij. Big brother is watching you !
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

idd
Ik vind het niet kunnen dat je tegenwoordig je laptop etc moet afgeven in de luchthaven, zodat zij de HD kunnen kopieren, checken wat erop staat, en dan "zogezegd" alles wissen erna.
Info blijft altijd hangen, punt.

Wat als hun servers gehacked worden? Wie is verantwoordelijk voor verloren data?

Wat als bepaalde geheimen toch uitlekken?

Een terrorist zal makkelijker in amerika zelf een laptopje kopen en zijn stuff downloaden van online backup mogelijkheden ofzo of servers
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dafke schreef:idd
Ik vind het niet kunnen dat je tegenwoordig je laptop etc moet afgeven in de luchthaven, zodat zij de HD kunnen kopieren, checken wat erop staat, en dan "zogezegd" alles wissen erna.
Info blijft altijd hangen, punt.
Je moet je laptop helemaal niet afgeven. Het kan zijn dat ze jez laptop in beslag nemen bij het binnenkomen van de US. Ik ben net enkele dagen terug en we reisden met 2 laptops. Geen probleem gehad.
Ik heb het echter zeer moeilijk met de veiligheidsregels die de Amerikanen er op na houden.
1. Luchtvaartmaatschappij moet de creditkaart info waarmee geboekt is doorgeven aan de overheid.
2. vanaf 1 januari 2009 moet je minstens 3 dagen op voorhand "aanmelden" dat je naar de US gaat door op een online formulier 70 vragen te beantwoorden (een deel staat nu op de groene immigratiekaart die ingevuld moet worden op het vliegtuig). Dit gaat alleen online wat de Amerikanen gaan er van uit dat iedereen internet heeft.
3. luchthavencontrole op het belachelijke af waarbij ik uit ervaring kan zeggen dat ditz lek is als een zeef. Schoenen uit, laptop apart door X-ray en onderussen met vloeistoffen, schaar en veiligheidsspelden aan boord gegaan :-)
4. Bij binnenkomen US foto en vingerafdruk laten nemen.

Het wordt tijd dat andere landen dezelfde maatregelen opleggen aan de Amerikanen die hun land binnenkomen. Ik ben er van overtuigd dat ze dat niet zullen pikken.
De Amerikanen laten zich alles als schapen welgevallen en stellen zich geen vragen. JZe worden dan ook gebrainwashed dat ze veel gevaar lopen. In de luchthaven hoor je continue afroepen "threat level is orange"... Op dit ogenblik dus niet Yellow of Green er is volgens hun dus zeer veel gevaar :-)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik denk dat de mensen ook wel wat inspraak willen omtrent hun privé informatie vrij te geven aan niet Europese landen. Voor zoiets zouden ze toch een referendum mogen doen!
Ik geef mijn buur z'n privé informatie toch ook niet aan een wildvreemde zonder het even te vragen...
Dat de vsa dit enkel gaat bebruiken om terrorisme tegen te gaan betwijfel ik toch :roll:
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mede door al die stommiteiten reis ik gewoon niet naar Amerika.

- vingerafdrukken
- HD van laptop copiëren
- info van .eu naar .us -> over personen en swift info (zonder dat wij hier zelfs maar op de hoogte van zijn)
- Guantanamo bay (enorme democratie daar in de vs)
- Wie zijn zij om Rusland terug te fluiten in Georgië (zij vallen wel Irak binnen voor de olie, of neen dat was uit menslievendheid zeker...)
- hun pure arrogantie
- de macht die bedrijven ginder hebben over de wetgevende macht(of anders gezegd: het geld)
- ... (kan zo nog wel even doorgaan)

Spijtig, want ik zou best wel eens een paar nationale parken willen bezoeken.

En inderdaad, Europa zou best hun burgers inspraak geven over zo'n belangrijke zaken en een referendum kunnen organiseren.

greetz,

Nob
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

[quote="Nob"]Mede door al die stommiteiten reis ik gewoon niet naar Amerika.
-/quote]

Ik was er ook een tijdje weggebleven. Echter de ervaring met Hawaii heeft mij toch doen kiezen om dit jaar toch nog eens te gaan (mede door de supergoedkope $$$.
Ik heb nu gemerkt dat NY nog steeds "in zijn broek sch*t" en er absurde controles op na houdt (Vrijheidsbeeld, UNO, Empire state building) en dat de prive bewaking onder het motto "geef een idioot een uniform en hij denkt baas van de wereld te zijn" hun boekje te buiten gaan.
In FL valt hetbest mee, NASA heeft verhoogde bewaking maar voor de rest valtr het contact met het grootste deel van de bevolking best mee.
Slechts 2 McCain stickers gezien en Obama 08 was niet te tellen. Het komt best nog goed daar. Ik vrees alleen dat de genomen maatregelen niet zo 1-2-3 zullen teruggeschroefd worden.

BTW, nog een puntje vergeten: Koffers mogen niet op slot (zelfs op internationale vluchten van/naar de US. Bij terugreis was 1 van onze koffers binnenin voorzien van een TSA notice :evil:

The land of the free zijn ze al lang niet meer en ze zijn even fundimentalistisch op godsdienst gebied dan Iran.
Bye, Maurice
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Je mag er zeker van zijn dat alle internet-trafiek en bel-verkeer dat door de VS passeert direct aftapbaar is. De ISPs hebben al toegegeven dat men apparatuur heeft staan die alles kan kopiëren zonder inzage van de ISP. (En ik denk dat we ons weinig illusies hoeven te maken over wat hun echelon-programma in Europa uitflikt)

Daar heeft men de wet voor aangepast (bespioneren van eigen burgers door staatsdiensten), en er is ook sprake van ISPs immuniteit te geven voor alles wat mogelijk illegaal gebeurde. Nu ja, hun hele grondwet is ondermijnd, dus als de burgers in de VS al geen rechten hebben, dan heb je als buitenstaander al helemaal niets meer.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

on4bam schreef:In de luchthaven hoor je continue afroepen "threat level is orange"
Waw, dat is echt Orwell. Ongelooflijk.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Conditioning. En de Amerikanen slikken dat en meer. Van enig kritisch denken is haast geen sprake. Mocht men voor 9/11 op de luchthavens gevraagd (eigenlijk geeist) hebben om schoenen uit te doen en flesjes water weg te gooien, het kot was te klein geweest voor de typische "loud Americans". Nu is er geen enkele kritiek, op niets, wat de TSA officer zegt is wet want "for your own safety".

Positieve noot. Nooit voorheen was de immigratie/border control zo vriendelijk bij het binnenkomen van de US. De zone er rond hangt dan ook vol met affiches "you are the first face people see", "you represent your country" De bullebakmentaliteit was niet meer te bespeuren (althans niet in NY, JFK.
Bye, Maurice
Praetorian
Premium Member
Premium Member

on4bam schreef:Conditioning. En de Amerikanen slikken dat en meer. Van enig kritisch denken is haast geen sprake. Mocht men voor 9/11 op de luchthavens gevraagd (eigenlijk geeist) hebben om schoenen uit te doen en flesjes water weg te gooien, het kot was te klein geweest voor de typische "loud Americans". Nu is er geen enkele kritiek, op niets, wat de TSA officer zegt is wet want "for your own safety".

Positieve noot. Nooit voorheen was de immigratie/border control zo vriendelijk bij het binnenkomen van de US. De zone er rond hangt dan ook vol met affiches "you are the first face people see", "you represent your country" De bullebakmentaliteit was niet meer te bespeuren (althans niet in NY, JFK.
Jep die bullebakmentaliteit is er weg, alhoewel ze er nog altijd erg vervaarlijk uitzien. Voor de rest: ik kan alles wat je zegt staven met mijn eigen ervaringen.
Niettemin: het duurde bij mij toch meer dan 2 uur eer ik door de controle was in New York...En ondertussen altijd maar terrorisme hier en daar, threat bla bla bla. Niet moeilijk dat je brainwashed wordt.

Dan kom je op straat... Zie je relatief veel blauw op straat. Ga dan binnen in een bibliotheek ( from all places): politiecontrole + metaaldetector). Kom je binnen in een museum: idem.. Waar gaan we naartoe? Tegelijkertijd moet alles gecontroleerd worden. Bah.

Land of the free is trouwens ook zo'n lucht in zakjes. Als je in NY of LA naar een wat trendy club wil moet je met genoeg mooie vrouwen zijn of je betaalt erg veel extra (terwijl er geen entry fee is, maar je betaalt in flessen drank die je moet betalen) of mag gewoon niet binnen. Tot zover free natuurlijk.

ps: de topic in de tijd gelezen van hun nieuwste detectie apparaat die ze gaan gebruiken op luchthavens om door je kleren te kijken? DAT is pas schending van privacy. BAH.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Bwa viel mee vind ik toen ik in februari naar NY ging.

Wel een lange wachtrij bij aankomst border en irritante border flikken op hun bureautjes die je een paar vragen stellen, je vingerafdrukken nemen en een foto van je maken met den webcam...

Trouwens, je kan nog steeds dat groen blaadje invullen op het vliegtuig indien je dat online nog niet had gedaan. Volgens AA zal dit nog enkele jaren zo blijven alleszins...

En na border flikke nog eens m'n valiezen moeten laten controleren door de customs haha, ja 2 grote valiezen voor een enkele persoon was blijkbaar verdacht (zat ook vol met samples voor een beurs daar...) maar ik mocht snel door als ze zagen hoeveel spullen er in één valies zaten...

Bij de terugkeer 8 dagen later was het roepen en tieren aan JFK AA departures hall. Zo'n vette teef die iedereen in rang liet gaan, schoenen uit laptop apart, metalen objecten en liquids weg riep ze. Dikke slekke van een negerin zeg. 'k Had natuurlijk nog een paar flessen water over en ze vroeg me om ze weg te smijten, ze zag dat 'k er nog één vol 'nieuw' had en ze vroeg me of ze het kon bijhouden... Mij goed :D En paar meters roltrappen verder als je de controle gepasseerd bent kan je er terug kopen aan driedubbel tarief...

Anyway, in januari 2009 ben ik weer weg naar NY... Tijd om een AA advantage lid te worden?! :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”