Tijdens deze luie dagen zou ik eens willen profiteren om mijn pc op te kuisen. Maar deze keer eens grondig omdat mijn ene harde schijf (6GB) steeds vol komt te staan. Deze schijf is de originele waar Win XP op staat. Ik heb nog een andere schijf (40GB), die opgedeeld is in een aantal partities. Hoe pak ik dit het beste aan, zodat ik de minste problemen zal hebben. Zet ik XP op de grote schijf? Aparte partitie. Laat de tips maar komen.
Voor iedereen ook de beste wensen.
Harde schijf opkuisen enzovoort
Ik zou windows xp alleszinds op die 40 GB HD zetten, die zal waarschijnlijk een pak sneller zijn dan de 6 GB HD, dus dat zal je wel merken in je snelheid.
Bij mij thuis heb ik een partitie met windows erop (10 GB). En dan een partitie met wat programma's erop (10GB).
Voor de rest deel je ze misschien best is als:
e: -> mp3
f: -> film
Hangt er vanaf wat je allemaal hebt natuurlijk en wat je noden zijn.
greetz,
Nob
ps. Misschien je virtueel geheugen op de andere HD zetten (als dat gaat bij windows, niet meer zeker van)
Bij mij thuis heb ik een partitie met windows erop (10 GB). En dan een partitie met wat programma's erop (10GB).
Voor de rest deel je ze misschien best is als:
e: -> mp3
f: -> film
Hangt er vanaf wat je allemaal hebt natuurlijk en wat je noden zijn.
greetz,
Nob
ps. Misschien je virtueel geheugen op de andere HD zetten (als dat gaat bij windows, niet meer zeker van)
- Styno
- Elite Poster
tis inderdaad performanter om je swapfile op een dedicated partitie te zetten, zo komt ze niet fragmented. Staat bij mij op een partitie van 3g op een stripe.
Styno
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
Niet alleen dedicated partitie, een andere HD (dan je besturingssysteem) is zelfs nog beter.
greetz,
Nob
greetz,
Nob
Heb bij een oudere PC vroeger eens de swapfile op een D:\schijf geplaatst terwijl Windows 3.1 op de C:\schijf stond.
De swapfile diende dan wel als permanente swapfile ingesteld te zijn, als je ruimte genoeg hebt kan je deze beter groot genoeg nemen.
(in dezelfde grootte orde als deze welke nu ingesteld staat bij niet permanente swapfile)
Greetz,
De swapfile diende dan wel als permanente swapfile ingesteld te zijn, als je ruimte genoeg hebt kan je deze beter groot genoeg nemen.
(in dezelfde grootte orde als deze welke nu ingesteld staat bij niet permanente swapfile)
Greetz,
![Afbeelding](http://upload.userbase.be/upload/bar_userbasemoderator.png)
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
de partities zijn al ingedeeld (mp3, foto, back up, ...)
Mag ik eerst winXP installeren op een andere partitie en daarna de originele schijf opkuisen? (Win XP verwijderen enzovoort), of kan dat niet?
Moet ik aan de instellingen van de partities iets veranderen?
Moet ik van de nieuwe part een primaire maken?
- Styno
- Elite Poster
zeker weten dat je NU wil herinstalleren?
mischien moet je je luie dagen eerst vullen met wat opzoekwerk te doen (dit gezegd zijnde als waarschuwing tegen dataloss en niet afbrekend bedoeld)
swapfile of pagefile is basically een bestand op de harde schijf dat windows gaat gebruiken wanneer het geheugen ontoereikend is maw. een soort van 'extra memory' maar dan op een (relatief) traag medium (hier harde schijf)
wat je best doet is je schijven versteken zodat de grote schijf 'eerst' zit. master op het eerste ide kanaal 2de schijf kan dan best master op het 2de ide kanaal zijn. cdrom zet je maar als slave waarvan je dan boot met XP cd om de installatie te doen.
EDIT: eerst een backup maken!!
EDIT2: mischien heb ik het al gezegd, maar EERST EEN BACKUP !!
Styno
mischien moet je je luie dagen eerst vullen met wat opzoekwerk te doen (dit gezegd zijnde als waarschuwing tegen dataloss en niet afbrekend bedoeld)
swapfile of pagefile is basically een bestand op de harde schijf dat windows gaat gebruiken wanneer het geheugen ontoereikend is maw. een soort van 'extra memory' maar dan op een (relatief) traag medium (hier harde schijf)
wat je best doet is je schijven versteken zodat de grote schijf 'eerst' zit. master op het eerste ide kanaal 2de schijf kan dan best master op het 2de ide kanaal zijn. cdrom zet je maar als slave waarvan je dan boot met XP cd om de installatie te doen.
EDIT: eerst een backup maken!!
EDIT2: mischien heb ik het al gezegd, maar EERST EEN BACKUP !!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
-
- Elite Poster
- Contacteer:
jan28 schreef:de partities zijn al ingedeeld (mp3, foto, back up, ...)
Een partitie als back-up gebruiken lijkt me ook niet zo slim. Dan zou je dat beter op een aparte HD ofzo doen.
Voorbeeld: Als je op de backup-partitie een backup maakt van je mp3-partitie, HD crasht fataal, dan ben je allebei de partities kwijt, ook de backup dus. Indien je die backup dan op een aparte HD hebt staan dan heb je je backup nog als die andere HD crasht
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Debruineogenboy has a point
.
Die backup op andere partitie kan wel op een andere hdd bedoeld zijn natuurlijk
. Enfin, op dezelfde hdd, zou ik dan ook enkel een ghost image ofzo die te groot voor cdr zou zijn backuppen. Zo kan je in geval dat windows er de brui aan geeft je systeem vanaf die partitie betrekkelijk snel herstellen
.
Personal data -> idd best andere hdd. Op een andere partitie, staat ze veilig, voor als Windows crasht, maar als de hdd er zelf de brui aan geeft (mechanisch defect), dan ben je data kwijt...
Ik zou zeggen, je moet onderscheid maken tussen je computer eens een onderhoud geven en alles wissen en opnieuw installeren
.
Over dat onderhoud staat er deze maand een mooi dossiertje in netwerk.. maar dat zal wel niet het geval voor u zijn.
Nog een tip: als alles terug decent geinstalleerd is: maak een ghost backup ofzo.. indien er iets mis gaat, kan je snel restoren.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Die backup op andere partitie kan wel op een andere hdd bedoeld zijn natuurlijk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Personal data -> idd best andere hdd. Op een andere partitie, staat ze veilig, voor als Windows crasht, maar als de hdd er zelf de brui aan geeft (mechanisch defect), dan ben je data kwijt...
Ik zou zeggen, je moet onderscheid maken tussen je computer eens een onderhoud geven en alles wissen en opnieuw installeren
Over dat onderhoud staat er deze maand een mooi dossiertje in netwerk.. maar dat zal wel niet het geval voor u zijn.
Nog een tip: als alles terug decent geinstalleerd is: maak een ghost backup ofzo.. indien er iets mis gaat, kan je snel restoren.
I love it when a plan comes together!
ik zou geen apparte partities maken voor /foto/mp3/...partities dienen eigenlijk op systeem/data van mekaar te houden, zodat opstarten,.. sneller gaat,maar voor nu elk dinkske partities zitten maken
kan je evengoed mappen maken
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
jan28 schreef:Mag ik eerst winXP installeren op een andere partitie en daarna de originele schijf opkuisen? (Win XP verwijderen enzovoort), of kan dat niet?
Moet ik aan de instellingen van de partities iets veranderen?
Moet ik van de nieuwe part een primaire maken?
Iemand hier nog een antwoord op?
De backup-partitie staat uiteraard op de grote schijf, als je voor een programma een backup moet maken geef je een map op, ik geef een schijf op en brand dat dan op CDRW. M
Maar als ik de WINXP op de grote schijf ga zetten, zal de backup veranderen van schijf.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hmm,
Eerlijk gezegd: ik zou niet beginnen met Windows te installeren...terwijl er al data ergens op staat.
Ik zou zeggen, zet je persoonlijke data op een tweede partitie op de grote hdd (dus alles wat je niet kwijt wilt. Wis daarna de kleine hdd volledig en wis de eerste partitie van de grote schijf. Verwijder alle partities op de kleine schijf, verwissel dan evt de hdd's (master, slave, ide1, ide2...) en normaal zou je eerste partitie op de grote zich moeten aanpassen naar c:\ tijdens install.. doe dus nu daarop nen clean install..
Zo zou ik het doen. Steeds clean install, met 1 os te gelijk
Anders ist geknoei ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eerlijk gezegd: ik zou niet beginnen met Windows te installeren...terwijl er al data ergens op staat.
Ik zou zeggen, zet je persoonlijke data op een tweede partitie op de grote hdd (dus alles wat je niet kwijt wilt. Wis daarna de kleine hdd volledig en wis de eerste partitie van de grote schijf. Verwijder alle partities op de kleine schijf, verwissel dan evt de hdd's (master, slave, ide1, ide2...) en normaal zou je eerste partitie op de grote zich moeten aanpassen naar c:\ tijdens install.. doe dus nu daarop nen clean install..
Zo zou ik het doen. Steeds clean install, met 1 os te gelijk
-
- Elite Poster
- Contacteer:
In a PM jan28 schreef:het OS staat op de kleine schijf, op de grote staan enkel bestanden zoals documenten, muziek, foto's ed. Als ik de kleine schijf wis, hoe zit dat dan met het OS? En hoe wis ik best de kleine schijf? Ik heb de partities gemaakt met PartitieExpert van Easycomputing, mag ik daarmee de schijf formateren?
pff, ik zal toch echt eens werk moeten maken van wat pc studie!
Geen enkele nood om te pmen.. is een topic voor!
Zoals ik reeds zei: maak twee partities op je grote schijf.. vb. d en e. en misschien nog meer (-> eigen keuze) (zorg dat d groot genoeg is, want daar komt het nieuwe OS). Op de e: (dus niet de eerste partitie) zet je al je persoonlijke data. Files die je niet kwijt wilt.
Vervolgens doe je een format van de c:-partitie op je kleine hdd vanuit dos ofzo en verwijder je nadien de kleine hdd uit je syteem tijdelijk en zet je de grote hdd op de master ofzo indien dat nog niet gebeurd is. (waarom c eerst wissen? Om in het geval dat je de kleine hdd na installatie van winxp terug in het systeem brengt geen geknoei met multiple OSes te hebben).
Het makkelijkste is eigenlijk nu zonder de kleine hdd winxp te beginnen installen, tijdens den install zal em vragen een partitie te formateren-> kies hier voor de eerste, maw: uwen D-> zal C geworden zijn, aangezien de C (->kleine hdd) uit uw systeem, installeer vervolgens uw OS.
Nu heb je twee partities -> C: en D: (C: os, D: uw persoonlijke files).
Steek nu uw kleine HDD terug in systeem en beheer die partities: maak nieuwe, verander ze, formateer ze.. naar eigen keus...
Zo ongeveer zou het moeten lukken.
Hoe je exact wist? -> met het dos 'format' commando vanop een bootdiskette of cdrom kan je die partitie formateren. Nadien wis je je partities met jouw partitiemanager wanneer winxp installed is, of met de part.manager op de install cd van winxp, tijdens de install. Je moet dus beetje spelen vanuit dos eh...
-
- Premium Member
- Contacteer:
aan alle tipgevers,
het formateren, installeren is prima gelukt, bedankt. GEEN gegevens verloren, Win XP werkt snel, enkel nog een probleem met NIS 2004 (zie andere post) en een probleem met JAVA. Ik heb JAVA van Sun dinges gedownload omdat je dat van MS niet meer kan krijgen, maar dat werkt ook verschrikkelijk traag. De speedtest kan ik niet meer uitvoeren wegens te trage werking van of door Java. De downloadsnelheid van bestanden is redelijk momenteel.
Iemand daar nog een oplossing voor?
het formateren, installeren is prima gelukt, bedankt. GEEN gegevens verloren, Win XP werkt snel, enkel nog een probleem met NIS 2004 (zie andere post) en een probleem met JAVA. Ik heb JAVA van Sun dinges gedownload omdat je dat van MS niet meer kan krijgen, maar dat werkt ook verschrikkelijk traag. De speedtest kan ik niet meer uitvoeren wegens te trage werking van of door Java. De downloadsnelheid van bestanden is redelijk momenteel.
Iemand daar nog een oplossing voor?
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Premium Member
- Contacteer:
Ok Sensei, dat is ook weeral in orde. Werkt veel beter dan dat van Sun. (op mijn pc toch).
nu nog een betere resultaten voor de speedtest, want die van gisteren zijn zeer slecht![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
nu nog een betere resultaten voor de speedtest, want die van gisteren zijn zeer slecht
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)