kan je meerdere routers combineren?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Zeg, kan je dat niet beter in je andere topic bijvoegen ipv voor elke vraag een nieuw topic aan te maken?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Na elkaar plaatsen veronderstel ik... in ieder geval, het is ten zeerste afgeraden om tweemaal NAT na elkaar te doen. Best zet je dus de router functionaliteit van de "achterste" uit (als je router dat kan).nonkie schreef:Wat bedoel je met combineren?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Je moet ervoor zorgen dat op 1 vd 2 de DHCP server uitstaat want anders ga je problemen ondervinden.
Even een schema:
Router met dhcp ------> router zonder dhcp in lan poort
Dus de kabel moet van lan naar lan poort lopen.
Edit : volgend mij heeft nat hier niets mee te maken, das enkel om van internet op je netwerk te raken.
Even een schema:
Router met dhcp ------> router zonder dhcp in lan poort
Dus de kabel moet van lan naar lan poort lopen.
Edit : volgend mij heeft nat hier niets mee te maken, das enkel om van internet op je netwerk te raken.
Fritzbox heeft de optie om internet via een lan poort te laten lopen, dus op die fiets gaat dat dan.
Het klinkt mij alleen een beetje onnodig ingewikkeld in de oren, waarom zou je het dan bij 2 routers houden? misschien dat 10 of 20 een veel leuker effect geeft..
Dchp kan ook aanstaan op beide routers mits je ervoor zorgt dat beide routers niet dezeflde ranges uitdelen en dat ze verbonden zijn via een andere router-aware port (in de Fritzbox een kwestie van een vinkje zetten en de lan poort selecteren bij bijvoorbeeld linksys de uplink poort gebruiken.)
Het klinkt mij alleen een beetje onnodig ingewikkeld in de oren, waarom zou je het dan bij 2 routers houden? misschien dat 10 of 20 een veel leuker effect geeft..
Dchp kan ook aanstaan op beide routers mits je ervoor zorgt dat beide routers niet dezeflde ranges uitdelen en dat ze verbonden zijn via een andere router-aware port (in de Fritzbox een kwestie van een vinkje zetten en de lan poort selecteren bij bijvoorbeeld linksys de uplink poort gebruiken.)
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
-
- Pro Member
Wat zou het voordeel zijn als die 2 routers elk dhcp server zijn?
-
- Deel van't meubilair
Net andersom... DHCP heeft er niets mee te maken, dat geeft namelijk enkel IP-adressen aan clients die er om vragen... je kan trouwens perfect twee of meer DHCP servers op een zelfde segment hebben (zolang hun adres pool maar gescheiden is, of onderling gesynchroniseerd).reyntjensw schreef:Edit : volgend mij heeft nat hier niets mee te maken, das enkel om van internet op je netwerk te raken.
NAT is trouwens zowel van internet naar jou, als van jou naar internet... en het is niet omdat DHCP af staat, dat je router geen NAT meer doet.
-
- Pro Member
Je hebt hierbij gelijk, ik zat met port forwarding in men hoofdr2504 schreef:
NAT is trouwens zowel van internet naar jou, als van jou naar internet... en het is niet omdat DHCP af staat, dat je router geen NAT meer doet.
Maar wat zou het voordeel zijn in een thuis situatie om 2 dhcp servers te draaien?
een range voor de ip-telefoons en een range voor de computers bijvoorbeeldreyntjensw schreef:Je hebt hierbij gelijk, ik zat met port forwarding in men hoofdr2504 schreef:
Maar wat zou het voordeel zijn in een thuis situatie om 2 dhcp servers te draaien?
-
- Deel van't meubilair
Niets... behalve een zekere coolheidsfactorreyntjensw schreef:Maar wat zou het voordeel zijn in een thuis situatie om 2 dhcp servers te draaien?

Nope... want een client kan niet kiezen welke DHCP server hij gebruikt... de eerste server die antwoord zal het adres dus bepalen.dbr schreef:een range voor de ip-telefoons en een range voor de computers bijvoorbeeld
Jawel, mits je ranges en dchp servers aan poorten toekent. Je hoeft first serve dchp principe te hebben, je kan ze ook laten samenwerken.r2504 schreef:reyntjensw schreef: Nope... want een client kan niet kiezen welke DHCP server hij gebruikt... de eerste server die antwoord zal het adres dus bepalen.
- kweezie wabbit
- Plus Member
- Contacteer:
Je kan dat perfect samen doen werken.
Je internet komt toe op WAN-poort van router 1 (dhcp enabled).
Van een LAN-poort van router 1 ga je naar de WAN van router 2 (ook dhcp enabled).
Router 2 gaat zijn WAN-ip krijgen van router 1 en aan zijn LAN zelf ip-adressen uitdelen. Het volstaat om de dhcp-range van beide routers niet te laten overlappen of om de routers een ander subnetmask te geven.
Van een LAN-poort van router 1 ga je naar de WAN van router 2 (ook dhcp enabled).
Router 2 gaat zijn WAN-ip krijgen van router 1 en aan zijn LAN zelf ip-adressen uitdelen. Het volstaat om de dhcp-range van beide routers niet te laten overlappen of om de routers een ander subnetmask te geven.
Als je tegen de lamp loopt, breng dan wat licht mee.
-
- Deel van't meubilair
Het geven van ranges aan je DHCP servers lost niets op... je PC zal nog altijd de lease nemen van de eerste DHCP server die antwoord.dbr schreef:Jawel, mits je ranges en dchp servers aan poorten toekent. Je hoeft first serve dchp principe te hebben, je kan ze ook laten samenwerken.
Wat je verstaat onder poorten is me niet duidelijk, of wil je de DHCP server op een andere poort plaatsen als 67/68 ? Dan ga je dit trouwens ook in je PC's moeten aanpassen, en ik heb geen idee of iedere TCP/IP stack dat zomaar wil. (uiteindelijk ben je dan trouwens beter af met static mappings in je DHCP server, of VLAN's).
En op die manier heb je dubbele NAT wat je echt niet wil (zoals ik al eerder schreef).kweezie wabbit schreef:Je kan dat perfect samen doen werken.
Dit hangt van de configuratie afr2504 schreef: Het geven van ranges aan je DHCP servers lost niets op... je PC zal nog altijd de lease nemen van de eerste DHCP server die antwoord.
a.
Lan router1 ------> wan router2
devices op lan router 2 zullen enkel een ip krijgen van router2 vermits het dhcp verkeer niet over een router gaat
b.
Lan router1 ------->lan router2
dit werkt wel op een first serve basis
Je moet met verschillende ranges werken anders gaan beide routers dezlfde adressen willen uitdelen
-
- Deel van't meubilair
Ik had het natuurlijk over "b"... twee DHCP servers op hetzelfde segment (bij "a" is er nooit een probleem - tenzij je router DHCP relay doet -, gelukkig maar anders kreeg je misschien een adres van je gebuurgertd schreef:Dit hangt van de configuratie af

Trouwens bij "b" hoef je niet noodzakelijk met aparte ranges te werken... er zijn DHCP servers (in redundante opstellingen) die elkaars pool kennen, en ook weten welke adressen al zijn uitgegeven.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... maar we zijn al heel wat afgeweken. Conclusie... meerdere routers (eigenlijk NAT) "na" elkaar doe je best niet, en DHCP heeft hier op zich niets mee te makengertd schreef:dit lukt voor zover ik weet niet met je huis en tuin routers waarover hier sprake
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Sorry dat ik ook afwijk maar ik vraag me al een tijd af als je twee routers na elkaar zet met firewall op. Is dit dan veiliger of haalt het niets uit omdat ze toch hetzelfde gaan blokkeren?

-
- Deel van't meubilair
Blijkbaar dringt het niet echt door... het is volledig af te raden tweemaal NAT na elkaar te doen (wat normale huis-tuin en keuken routers doen).nonkie schreef:Sorry dat ik ook afwijk maar ik vraag me al een tijd af als je twee routers na elkaar zet met firewall op. Is dit dan veiliger of haalt het niets uit omdat ze toch hetzelfde gaan blokkeren?
Wat je vraag over firewalls betreft... de ideale firewall laat niets door, maar ideale firewalls bestaan niet. In dat opzicht is het plaatsen van twee firewalls van een verschillende leverancier een extra beveiliging (maar dat gaat men enkel bij banken ed. doen, niet bij jou thuis).