DNS servers DxADSL

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Zelete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 feb 2008, 00:30
Locatie: Turnhout
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Heb gegoogled maar heb niets kunnen vinden :)

Zou er iemand mij de DNS servers van DxADSL even kunnen doorspelen? Ik heb mijn moeder haar PC geformatteerd en de brief van DxADSL ligt nog bij haar thuis, op de site van DxADSL is blijkbaar ook niets te vinden. Ze is echt een leek met computers, dus ik zou graag die PC gewoon meegeven zodat ze die thuis gewoon kan inpluggen en alles klaar is.

Bedankt alvast!
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

Volgens de website van dns.be zijn het ns01.dxadsl.be en ns02.dxadsl.be. De IP's hiervan zijn 83.143.245.33 en 83.143.245.34.
Zelete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 feb 2008, 00:30
Locatie: Turnhout
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ah, wist niet dat het zo ook kon, bedankt! :)
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

uit mijn router
Primary DNS 83.143.245.36
Secondary DNS 83.143.245.37
saffie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 okt 2007, 09:24

Blijkbaar zijn hier toch al heel wat dxadsl leden ...

ik gebruik opendns http://www.opendns.com/
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

KK schreef:Volgens de website van dns.be zijn het ns01.dxadsl.be en ns02.dxadsl.be. De IP's hiervan zijn 83.143.245.33 en 83.143.245.34.

Dit zijn de dns servers van hun eigen domein. Wie zegt dat deze relayen?

Waarom wil de topic starter eigenlijk de dns servers vast instellen? Ze worden toch automatisch meegegeven als je adsl connectie maakt.
Zelete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 feb 2008, 00:30
Locatie: Turnhout
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

lithion schreef:
KK schreef:Volgens de website van dns.be zijn het ns01.dxadsl.be en ns02.dxadsl.be. De IP's hiervan zijn 83.143.245.33 en 83.143.245.34.

Dit zijn de dns servers van hun eigen domein. Wie zegt dat deze relayen?

Waarom wil de topic starter eigenlijk de dns servers vast instellen? Ze worden toch automatisch meegegeven als je adsl connectie maakt.

Ik zet altijd DHCP af. Ik dacht dat ik dan ook DNS'en moest invullen? :oops:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Zelete schreef:Ik zet altijd DHCP af. Ik dacht dat ik dan ook DNS'en moest invullen? :oops:

Als je een statisch ip hebt kan dat. Zoniet moet je een dynamisch ip krijgen van de isp. Waarschijnlijk heb je een router met een eigen netwerk en stel je zelf vaste ip's in in je netwerk. Uw NAT-routerke krijgt dan het dynamisch ip.
lvh
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2008, 10:39

Het WAN-IP van uw routerke heeft niks met DHCP te maken als je ADSL hebt. Als je telenet hebt wel :)

De meeste routerkes draaien een dns cache, dus je kan als DNS'en prima het IP van je router invullen. Vooral als je met een paar mensen in huis zit waarvan er een paar regelmatig naar dezelfde sites gaat kan dat handig zijn :)


Ik deel internet uit op mijn studentenkot, en als ik ga kijken naar dnsmasq z'n files, zie ik dat er dingen als facebook, google, sporza... etc inzitten. Elke keer iemand dat opvraagt is ne keer dat ge ne parent dns niet moet pesten :)
Zelete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 feb 2008, 00:30
Locatie: Turnhout
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

lvh schreef:Het WAN-IP van uw routerke heeft niks met DHCP te maken als je ADSL hebt. Als je telenet hebt wel :)

De meeste routerkes draaien een dns cache, dus je kan als DNS'en prima het IP van je router invullen. Vooral als je met een paar mensen in huis zit waarvan er een paar regelmatig naar dezelfde sites gaat kan dat handig zijn :)


Ik deel internet uit op mijn studentenkot, en als ik ga kijken naar dnsmasq z'n files, zie ik dat er dingen als facebook, google, sporza... etc inzitten. Elke keer iemand dat opvraagt is ne keer dat ge ne parent dns niet moet pesten :)

Ik heb dat net even geprobeerd op deze PC. Heb als DNS het IP van mijn router staan nu. Gebruikt dan de router de 2 DNS servers die op de router zelf zijn ingevuld?
lvh
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2008, 10:39

Zelete schreef:
lvh schreef:Het WAN-IP van uw routerke heeft niks met DHCP te maken als je ADSL hebt. Als je telenet hebt wel :)

De meeste routerkes draaien een dns cache, dus je kan als DNS'en prima het IP van je router invullen. Vooral als je met een paar mensen in huis zit waarvan er een paar regelmatig naar dezelfde sites gaat kan dat handig zijn :)


Ik deel internet uit op mijn studentenkot, en als ik ga kijken naar dnsmasq z'n files, zie ik dat er dingen als facebook, google, sporza... etc inzitten. Elke keer iemand dat opvraagt is ne keer dat ge ne parent dns niet moet pesten :)

Ik heb dat net even geprobeerd op deze PC. Heb als DNS het IP van mijn router staan nu. Gebruikt dan de router de 2 DNS servers die op de router zelf zijn ingevuld?


Uw router kan doen wat hij wil, maar normaal gezien is het in de regel:

1) aan de eigen cache vragen
2) indien ge manueel zelf dns'en hebt opgegeven, het aan die vragen
3) als ge het niet meer weet , vragen aan de dns'en die uw ISP meegeeft (dit is wat er 90% van de tijd gebeurt als ge niet in categorie twee valt).

Er is niks wat uw tegenhoudt (behalve facistische ISPs :p) om uw eigen DNS server te draaien, maar voor de gemiddelde gebruiker is dat absoluut overkill en is een caching dns zoals de meeste routertjes veruit de beste oplossing. De gemiddelde consument heeft sowieso geen bal verstand van DNS'en.
Zelete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 feb 2008, 00:30
Locatie: Turnhout
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Het is feitelijk gewoon een makkelijk cijfertje 192.168.xxx, om te onthouden. Die van Telenet ken ik nog vanbuiten: 195.130.130.11, 195.130.131.11, maar die van Dommel en DxADSL moet ik altijd op een papiertje liggen kijken :p

Dus ik zal nu al mijn computers maar op de router zetten :p
lvh
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2008, 10:39

Eens je die hebt ingevuld en je een werkende DNS hebt is het sowieso triviaal om aan de dns'en van je ISP (of nog andere DNS'en) te raken, gewoon nen nslookup en ge hebt het ;-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Gebruik zelf deze van mijne eigen servers :p :D (195.207.16.x range)
Maar inderdaad, opendns lijkt mij ook een goed alternatief. Vooral omdat de dns'en van dxadsl soms nogal traag zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”