Belangrijk !!! Homeconnect en alarmnummers

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wilde jullie allemaal even verwittigen dat je via homeconnect geen alarmnummers kan bereiken zoals de 100 . Moest van de morgen de brandweer bellen en kreeg te horen dat ik moest gebruik maken van mijn mobieltje om de alarm nummers te bellen omdat het systeem niet bereikbaar is op het dommel netwerk !

Hadden ze de gebruikers wel eens mogen verwittigen vind ik want de gevolgen kunnen enrom zijn . En vind dit belachelijk omdat niet iedereen een mobieltje heeft !
Kan dit wettelijk wel?
Insom
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 aug 2007, 13:04

Sniffie schreef:Wilde jullie allemaal even verwittigen dat je via homeconnect geen alarmnummers kan bereiken zoals de 100 . Moest van de morgen de brandweer bellen en kreeg te horen dat ik moest gebruik maken van mijn mobieltje om de alarm nummers te bellen omdat het systeem niet bereikbaar is op het dommel netwerk !

Hadden ze de gebruikers wel eens mogen verwittigen vind ik want de gevolgen kunnen enrom zijn . En vind dit belachelijk omdat niet iedereen een mobieltje heeft !
Kan dit wettelijk wel?


Het moet zelfs via de wet.
Momenteel MAG er via nomadische nummering geen alarmnummers gebeld worden.

Ik wist niet zeker of Dommel nummers porteerde naar nomadische nummering maar dit is blijkbaar wel het geval.

Reden zou zijn omdat je bij nomadische nummering niet gebonden bent aan een regio of plaats. Zo wordt een nomadisch nummer op je VoIP account geactiveerd en niet op je lijn.
Je kan dan maw je nummer meenemen naar overal ter wereld.

Dit zal ongetwijfeld wel ergens tussen de kleine lettertjes te lezen staan hoor.

Kan iemand ook zeggen of ze standaard mét of zonder geheim nummer uitbellen via homeconnect?
Laatst gewijzigd door Insom 08 aug 2008, 17:50, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dan wordt dat wel een probleem... hoe moet iemand dan de politie bellen?
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

gsm zeker?
Rafken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 jan 2008, 21:11

sorry maar dit is toch algemeen geweten, dacht ik, dat dit momenteel niet kan of niet mag.

dus je moet daar niet zo van verschieten.

gebruik toch gewoon je gsm voor noodnummers.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Rafken schreef:sorry maar dit is toch algemeen geweten, dacht ik, dat dit momenteel niet kan.

dus je moet daar niet zo van verschieten.

gebruik toch gewoon je gsm voor noodnummers.

ik wist dat toch niet zu? Mja de kans dat je die nr's moet bellen is meestal klein, en meestal liggen er genoeg gsm's in de omgeving
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Lord Utopia schreef:Dan wordt dat wel een probleem... hoe moet iemand dan de politie bellen?


lokaal nummer opzoeken!
Heb ik deze morgen van de brandweer van Mol moeten opzoeken op het net. Nu hebben die wel een zonaal alarmnummer ook dus weet nu niet welke diensten dit ook hebben.
Ik ga alvast de belangrijkste diensten op papier zetten voor in geval van nood. Je hebt natuurlijk niet altijd een gsm bij de hand ;-)

Wel raar dat je het niet kan , Zo neem ik ook aan dat er nog verkorte nummers niet bereikbaar zullen zijn.

Misschien handig om te weten welke nummers niet of wel te bereiken zijn via homeconnect .

100 werkt niet !
bravo
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jul 2008, 16:06

ik vermoed dat 112 wel bereikbaar is. Iemand die het is wil proberen?
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

voip kan en mocht zelfs niet.
nu ik geloof dat ergens hebben ze verplichting ingevoerd. Ik denk in VS o.a. voor skype. maar kan me vergissen
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat wist ik niet. Wat met mensen die geen GSM hebben? Ik denk aan oudere mensen (ok, dat die dan VOIP hebben is ook heel raar :p).

Nu ok, lokale nummers van de hulpdiensten in je stad, ik weet ze niet hoor lol
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

hopelijk zullen ze dit nog aanpassen :s
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Maar VOIP, dan moet dit toch ook zijn bij Telenet en Belgacom I-talk? Dat is toch een aanzienlijke groep klanten die niet naar de dienst 100 kan bellen...
Insom
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 aug 2007, 13:04

@Bravo: geen enkel hulpdienst nummer is beschikbaar.

liger schreef:voip kan en mocht zelfs niet.
nu ik geloof dat ergens hebben ze verplichting ingevoerd. Ik denk in VS o.a. voor skype. maar kan me vergissen


In de VS kan het als je met de account je gegevens ingeeft en je akkoord verklaart met vanalles en nog wat.
sn00zerman
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2008, 22:21
Bedankt: 2 keer

Toch enige bedenkingen ...

en met een GSM-nummer kan je je toch ook overal ter wereld bevinden ?
Dat is even "mobiel" als een VOIP nummer.
Ik dacht zelfs ergens ooit gelezen te hebben dat je met eender welk soort lijn, MOET kunnen bellen naar hulpdiensten.
Als je bij Belgacom of Telenet je facturen niet betaalt, sluiten ze de lijnen af, maar kan je nog wel naar hulpdiensten bellen. Met een GSM-toestel kan je zelfs naar 112 bellen zonder SIMkaart in het toestel !


groeten,
Kris
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Een GSM kunnen ze localiseren dankzij de mast.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Daarom heb ik een vaste discovery line: gratis bellen naar noodnummers & 0800 en daarnaast VOIP.Maw er veranderd niet veel,ik bel alleen via internet (tenzij ik via dial rules over classic line bel,bvb voor 0800,noodnummers,070),valt internet weg dan valt mn gesprek niet weg e.d.

Ik zou het iedereen aanbevelen, volledig van voip afhankelijk zijn is toch niet aan te raden!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

liger schreef:voip kan en mocht zelfs niet.
nu ik geloof dat ergens hebben ze verplichting ingevoerd. Ik denk in VS o.a. voor skype. maar kan me vergissen


Hmmm.

Ik kan je met absolute zekerheid vertellen dat ik de 100 kan bereiken via Tele2 All-in Voip. Hoe weet ik dat zeker ? Omdat ik het net getest heb. Voor zover ik het weet is het de _wettelijke plicht_ van iedere telefoonmaatschappij om ten alle tijde de connectie naar noodnummers te garanderen. Toen ik 2 jaar geleden dit ook opperde naar T2 om mijn op dat moment waardeloze telefoonlijn aan te klagen, kreeg ik daar ook van hun onmiddelijk gelijk in.

Dus als algemene regel zonder nuance ..... klopt het niet, want het T2 systeem is absoluut VOIP-based. Dommel gaat daar allersinds volgens mij zwaar de mist in.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

silencer schreef:Daarom heb ik een vaste discovery line: gratis bellen naar noodnummers & 0800 en daarnaast VOIP.Maw er veranderd niet veel,ik bel alleen via internet (tenzij ik via dial rules over classic line bel,bvb voor 0800,noodnummers,070),valt internet weg dan valt mn gesprek niet weg e.d.

Ik zou het iedereen aanbevelen, volledig van voip afhankelijk zijn is toch niet aan te raden!

maja dan heb je ok geen prijsvoordeel meer he imo. Alez, of toch minder.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

0800 en noodnummers zijn gratis. Da's dus geen probleem. Mijn Fritzbox met VOIPCheap staat ook ingestelt om noodnummers via de disco lijn te verbinden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

kaween schreef:
liger schreef:voip kan en mocht zelfs niet.
nu ik geloof dat ergens hebben ze verplichting ingevoerd. Ik denk in VS o.a. voor skype. maar kan me vergissen


Hmmm.

Ik kan je met absolute zekerheid vertellen dat ik de 100 kan bereiken via Tele2 All-in Voip. Hoe weet ik dat zeker ? Omdat ik het net getest heb. Voor zover ik het weet is het de _wettelijke plicht_ van iedere telefoonmaatschappij om ten alle tijde de connectie naar noodnummers te garanderen. Toen ik 2 jaar geleden dit ook opperde naar T2 om mijn op dat moment waardeloze telefoonlijn aan te klagen, kreeg ik daar ook van hun onmiddelijk gelijk in.

Dus als algemene regel zonder nuance ..... klopt het niet, want het T2 systeem is absoluut VOIP-based. Dommel gaat daar allersinds volgens mij zwaar de mist in.

waarschijnlijk een of andere omzeiling?
Wat zijn nu de nadelen van Internetbellen? De belangrijkst nadelen van VoIP zijn de onzekere kwaliteit en het feit dat gebruikers van nomadische VoIP- diensten geen noodnummers (100, 101 en 112) kunnen bellen.

http://www.voiptelecom.be/voordelen.html
is maar eerste link uit google, weet niet hoe betrouwbaar het is.

nog iets gevonden
Kan ik ook de noodnummers bereiken met de ITS oplossing?
Ja, in tegenstelling tot sommige andere VoIP oplossingen, kan je met ITS de noodnummers nog steeds op dezelfde manier bereiken als voordien.

http://www.belgacom.be/enterprises/nl/j ... ds_its_faq

en ik denk dat ik het verhaal nu volledig weet.
VOIP biedt "normaal" geen mogelijkheid om naar noodnummers te bellen. En tijdje geleden begon men dat verplicht te maken voor VOIP. Welke land en sinds wnr geen idee. Boven heeft iemand gezegd VS, misschien nederland ook?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

sommige sip providers bieden ook noodnummers aan.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

eerlijk gezegd vind ik die wet toch een beetje belachelijk, dat ze een wet maken dat een isp die het nummer over zijn diensten draait verplicht dit te registeren en het probleem is opgelost.

Bij een GSM weet de politie trouwens ook niet waar een persoon zich bevind ze hebben wel een gedacht in welke omgeving maar ook geen exacte locatie, .. 'k heb het al geweten dat ze bij ons op het werk 's nachts kwamen zoeken naar een vrouw die hun zou gebeld hebben, .. moesten ze heel dat industrie gebied afzoeken !?

Dus vind ik het gewoon ronduit belachelijk dat mensen niet zouden kunnen bellen naar een noodnummer, destijds waren gsmbouwers/operatoren zelfs verplicht gsm's zonder kaartje toe te laten op hun netwerk.

probeer het maar eens haal je sim uit je gsm en bel 112 werkt perfect.
bravo
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jul 2008, 16:06

Ofloo schreef:Bij een GSM weet de politie trouwens ook niet waar een persoon zich bevind ze hebben wel een gedacht in welke omgeving maar ook geen exacte locatie, ..


Nee, maar via mastlocatie kunnen ze wel EVENTUEEL achterhalen waar je je bevindt. Je moet niet denken dat, als je met je GSM belt, dat ze altijd meteen kunnen achterhalen waar je zit. Daar heb je bepaalde onderzoeksdaden voor nodig.

Als je bv met je GSM naar de hulpdiensten in Antwerpen belt, is het enkel de bedoeling dat je op de alarmcentrale van Antwerpen uitkomt, omdat bijvoorbeeld Gent niet de hulpdiensten van Antwerpen KAN uitsturen. Als jij via je GSM enkel roept "HELP" en dat is het, gaan ze zowiezo je niet direct kunnen localiseren. Laat ons zeggen dat daar enkele uurtjes over gaan...

Ofloo schreef:'k heb het al geweten dat ze bij ons op het werk 's nachts kwamen zoeken naar een vrouw die hun zou gebeld hebben, .. moesten ze heel dat industrie gebied afzoeken !?


De kans is groot als ze met haar GSM belde, tenzij die vrouw tegen de operator zou zeggen "help, ik bevind mij op dit adres".

Ofloo schreef:Dus vind ik het gewoon ronduit belachelijk dat mensen niet zouden kunnen bellen naar een noodnummer, destijds waren gsmbouwers/operatoren zelfs verplicht gsm's zonder kaartje toe te laten op hun netwerk.

probeer het maar eens haal je sim uit je gsm en bel 112 werkt perfect.


Het is gewoon een geografisch probleem. Als wij met VOIP bellen naar de dienst 101 bv, zal ik misschien ergens in West-Vlaanderen uitkomen, en die kunnen mij dan weer niet helpen. Het moet inderdaad ergens wel technisch aan te passen zijn vermoed ik, dat ze op basis van mijn adresgegevens, naar de juiste centrale kunnen doorsturen.

Trouwens, iemand die in Sint-Niklaas naar de dienst 100 belt, is het de bedoeling dat de alarmcentrale van Gent bereikt wordt. Maar Sint-Niklaas ligt in de provincie Antwerpen, wat wel is voor onaangename verrassingen kon geven ettelijke jaartjes terug... Maar volgens mij is dat probleem ook opgelost.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Rafken schreef:sorry maar dit is toch algemeen geweten, dacht ik, dat dit momenteel niet kan of niet mag.

dus je moet daar niet zo van verschieten.

gebruik toch gewoon je gsm voor noodnummers.


Dan dient Dommel dit in grote letters op hun website te zetten. Daar vaste telefonie een basisdienst is waar een normaal mens naar grijpt in geval van nood. Slechte punten voor Dommel. Een reden voor mij om dat product niet aan te kopen.
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zambo schreef:
Rafken schreef:sorry maar dit is toch algemeen geweten, dacht ik, dat dit momenteel niet kan of niet mag.

dus je moet daar niet zo van verschieten.

gebruik toch gewoon je gsm voor noodnummers.


Dan dient Dommel dit in grote letters op hun website te zetten. Daar vaste telefonie een basisdienst is waar een normaal mens naar grijpt in geval van nood. Slechte punten voor Dommel. Een reden voor mij om dat product niet aan te kopen.


Het is algemeen geweten dat de dommel comunicatie op niets trekt !
Het was een mooi aanbod voor een redelijk bedrag per maand . Maar zo gaan ze mij niet houden met al dit geknoei en gedoe om te diensten waarvoor je betaald te bekomen. Ik vind de noodnummers wel van belang en ronduit belachelijk dat je naar een noodnummer belt dat je dan van dommel dat bericht te horen krijgt dat je mobiel moet bellen :-)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dit is een gebrek aan communicatie van dommel ....

Inderdaad, dit is iets wat veel voip providers treft die nomadische nummering gebruiken, echter is het bij andere providers common sense om dat DUIDELIJK te vermelden , en bieden velen de optie aan om een geografisch nummer te nemen dat wel over noodnummeraccess beschikt.

In amerika bestaat dit probleem al tijden, omdat voip daar al langer is ingeburgerd dan in europa, en daar ben je verplicht om OF een geografisch gebonden nummer te nemen, OF een andere solution te voorzien om noodnummers te bellen, bvb een aangepaste routing in je voip centrale die voor noodnummers via je landline gaat ...

Kortom : dommel laat hier een serieuze steek valle, door dit niet duidelijk te vermelden.

Ik vind dit persoonlijk zelfs een reden voor een ingebrekestelling naar dommel toe ivb met hun telefoniediensten, en als er ooit iets serieus misgaat en hier komt een aanklacht van , dan kon dat wel eens slecht uitdraaien voor dommel als er gedoordeeld word dat hun communicatie hieromtrend niet duidelijk genoeg was.

(nuja, een kale kip kan je niet plukken he ... )
lvh
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2008, 10:39

Wij hebben geen VOIP van Dommel (wel internet), maar wel VOIP die we zelf in mekaar hebben gestoken. We hebben ook een gewone telefoonlijn. Mijn asterix bakje schakelt gewoon over op klassieke vaste lijn als je een noodnummer probeert te bellen.

Vast en zekers moet Dommel dat toch ook kunnen op hun apparaat? Tenminste, voor de mensen die geen raw copper hebben maar een echte lijn :) Ik denk dat fritzboxen dat zelfs kunnen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

lvh schreef:Wij hebben geen VOIP van Dommel (wel internet), maar wel VOIP die we zelf in mekaar hebben gestoken. We hebben ook een gewone telefoonlijn. Mijn asterix bakje schakelt gewoon over op klassieke vaste lijn als je een noodnummer probeert te bellen.

Vast en zekers moet Dommel dat toch ook kunnen op hun apparaat? Tenminste, voor de mensen die geen raw copper hebben maar een echte lijn :) Ik denk dat fritzboxen dat zelfs kunnen.


voor zover ik weet heeft dommel niet veel producten met een "echte lijn" ? en vooral raw copper implementaties ?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

fritzboxen kunnen dat, en de siemens kan dat ook. Maar het is wel de bedoeling om homeconnect via raw copper te installeren é.. dus de meeste mensen hebben geen lijn bij belgacom meer.

Tele2 all in is toch ook VOIP ? Hoe lossen zij dit op?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

lvh schreef:Wij hebben geen VOIP van Dommel (wel internet), maar wel VOIP die we zelf in mekaar hebben gestoken. We hebben ook een gewone telefoonlijn. Mijn asterix bakje schakelt gewoon over op klassieke vaste lijn als je een noodnummer probeert te bellen.

Vast en zekers moet Dommel dat toch ook kunnen op hun apparaat? Tenminste, voor de mensen die geen raw copper hebben maar een echte lijn :) Ik denk dat fritzboxen dat zelfs kunnen.

zelfs? de speedtouch 780 (en andere modellen?) kan dit ook perfect(dialplan via cli).
Met de fritzbox kun je het zo instellen dat je gratis nationaal en internationaal belt, en via een ander accountje spotgoedkoop naar gsm's belt(7,7c/min).
Met de speedtouch kan zoiets ook (wordt niet officieel ondersteund) via een internetdienst.

Homeconnect heeft geen vaste lijn meer.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Een beetje off topic.. maar als maffiabelgakoe de disco lijn niet belachelijk veel had verhoogt ......

Als ik het goed begrijp kan je met nomadische nummers geen noodnummers bellen.
En met een voip nummer die op je 'lijn' worden geinstalleerd wel?
Nuja de sip gegevens zijn toch niet 'openbaar' ... dus als je belt ... bel je toch vanuit je woonplaats.... Dat is al geen probleem dus
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Wimpie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:51
Locatie: Beveren-Waas

Trouwens, iemand die in Sint-Niklaas naar de dienst 100 belt, is het de bedoeling dat de alarmcentrale van Gent bereikt wordt. Maar Sint-Niklaas ligt in de provincie Antwerpen, wat wel is voor onaangename verrassingen kon geven ettelijke jaartjes terug... Maar volgens mij is dat probleem ook opgelost.


Ik wist niet dat Sint-Niklaas in de provincie Antwerpen ligt das nieuw voormij. Sint-Niklaas ligt nog altijd bij mijn weten in de provincie Oost-Vlaanderen maar het zone nummer begint wel met 03 wat op telefooncentrale Antwerpen duid.

Ik heb trouwens ook eens problemen gehad dat ik via dommel viop niet kon bellen naar de gratis dienst van belgacom 1919 ( werk via disco lijn: in komende telefoon verkeer via belgacom en uitgaand via viop dommel ) 1 telefoontje naar dommel en alles was opgelost en ik kon 1919 bellen wel op letten dat je je dan niet laat doorschakelen want anders een duur telefoontje via belgacom ipv viop.

Dus wat die 100, 112, enz moet dit gemakkelijk in te stellen zijn denk ik dan.
bravo
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jul 2008, 16:06

Wimpie schreef:Ik wist niet dat Sint-Niklaas in de provincie Antwerpen ligt das nieuw voormij. Sint-Niklaas ligt nog altijd bij mijn weten in de provincie Oost-Vlaanderen maar het zone nummer begint wel met 03 wat op telefooncentrale Antwerpen duid.


Kan ook, ik weet in elk geval dat daar problemen waren omdat Sint-Niklaas op de grens ligt blijkbaar.

Wimpie schreef:Ik heb trouwens ook eens problemen gehad dat ik via dommel viop niet kon bellen naar de gratis dienst van belgacom 1919 ( werk via disco lijn: in komende telefoon verkeer via belgacom en uitgaand via viop dommel ) 1 telefoontje naar dommel en alles was opgelost en ik kon 1919 bellen wel op letten dat je je dan niet laat doorschakelen want anders een duur telefoontje via belgacom ipv viop.

Dus wat die 100, 112, enz moet dit gemakkelijk in te stellen zijn denk ik dan.


Je blijft het probleem hebben van "locatie". Als ik naar de 100 bel, wil ik niet in Brussel uitkomen! Die 1919 dienst van Belgacom, daar heb je geen locatiebepaling voor nodig hé.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

bravo schreef:
Wimpie schreef:Ik wist niet dat Sint-Niklaas in de provincie Antwerpen ligt das nieuw voormij. Sint-Niklaas ligt nog altijd bij mijn weten in de provincie Oost-Vlaanderen maar het zone nummer begint wel met 03 wat op telefooncentrale Antwerpen duid.


Kan ook, ik weet in elk geval dat daar problemen waren omdat Sint-Niklaas op de grens ligt blijkbaar.

Wimpie schreef:Ik heb trouwens ook eens problemen gehad dat ik via dommel viop niet kon bellen naar de gratis dienst van belgacom 1919 ( werk via disco lijn: in komende telefoon verkeer via belgacom en uitgaand via viop dommel ) 1 telefoontje naar dommel en alles was opgelost en ik kon 1919 bellen wel op letten dat je je dan niet laat doorschakelen want anders een duur telefoontje via belgacom ipv viop.

Dus wat die 100, 112, enz moet dit gemakkelijk in te stellen zijn denk ik dan.


Je blijft het probleem hebben van "locatie". Als ik naar de 100 bel, wil ik niet in Brussel uitkomen! Die 1919 dienst van Belgacom, daar heb je geen locatiebepaling voor nodig hé.


je kunt in uw router instellen dat als je '100' intoets dat je vb 011 74 14 25 belt..
dus als je uw lokaal hulpcentrum nummer kent kun je dit gewoon der inzetten..
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

icekiller2k6 schreef:je kunt in uw router instellen dat als je '100' intoets dat je vb 011 74 14 25 belt..
dus als je uw lokaal hulpcentrum nummer kent kun je dit gewoon der inzetten..


Hier hèèl goed mee opletten, de bgc centrales zijn afaik alleen voorzien voor emergency routing voor de effectie noodnummers, NIET voor de lokale extensions...

Nummers gelist in bgc hun emergency call routing tabellen zijn :

100 - 112 - 119 - 101 - 117 - 102 - 103 - 105 - 106 - 107 - 108 - 110

Alle andere nummers dan deze gaan in geval van storingen of overloads geen prioriteit krijgen, let dus op met deze nummers te vervangen door lokale extensions ...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

FlashBlue schreef:
icekiller2k6 schreef:je kunt in uw router instellen dat als je '100' intoets dat je vb 011 74 14 25 belt..
dus als je uw lokaal hulpcentrum nummer kent kun je dit gewoon der inzetten..


Hier hèèl goed mee opletten, de bgc centrales zijn afaik alleen voorzien voor emergency routing voor de effectie noodnummers, NIET voor de lokale extensions...

Nummers gelist in bgc hun emergency call routing tabellen zijn :

100 - 112 - 119 - 101 - 117 - 102 - 103 - 105 - 106 - 107 - 108 - 110

Alle andere nummers dan deze gaan in geval van storingen of overloads geen prioriteit krijgen, let dus op met deze nummers te vervangen door lokale extensions ...

gewoon een dialplan maken(als je discovery hebt voor 10,11,12 (1207)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

silencer schreef:gewoon een dialplan maken(als je discovery hebt voor 10,11,12 (1207)


en net die "als" is het probleem in veel gevallen, tis ier al eens gezegd, maar veel dommel producten zijn raw copper gebaseerd he ...

Imho is dit iets dat dommel moet oplossen, en niet iets wat de eind klant :
1) proefsgewijs moet vasstellen, dommel hoort dit te communiceren
2) zelf moet oplossen (als het al mogelijk is met dial plans), dommel moet een structurele oplossing voorzien, maarja, dat is niet de goedkoopste manier he...
steve-0
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2008, 00:34
Bedankt: 1 keer

en hier komt het leuke: Als je in je Siemens routerke gaat kijken bij geavanceerde instellingen -> telefonie -> kiesplannen, dan zie je dat Dommel het nummer 112 standaard routed naar de aansluiting "vaste lijn" van je router. Waar ze echter niet bij stilstaan is dat de meesten juist hun vaste lijn hebben opgezegd op hun nummer bij Dommel te kunnen behouden!
Ikzelf ben in ieder geval van plan morgen dat 7-paginacontract erop na te lezen of daarvan iets vermeld wordt. Het is in ieder geval zeer straf dat ze daar niks van zeggen op voorhand!
Zuttasoxx
Pro Member
Pro Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 dec 2005, 12:22

steve-0 schreef:en hier komt het leuke: Als je in je Siemens routerke gaat kijken bij geavanceerde instellingen -> telefonie -> kiesplannen, dan zie je dat Dommel het nummer 112 standaard routed naar de aansluiting "vaste lijn" van je router. Waar ze echter niet bij stilstaan is dat de meesten juist hun vaste lijn hebben opgezegd op hun nummer bij Dommel te kunnen behouden!
Ikzelf ben in ieder geval van plan morgen dat 7-paginacontract erop na te lezen of daarvan iets vermeld wordt. Het is in ieder geval zeer straf dat ze daar niks van zeggen op voorhand!


volgens mij kan dat nummer langs de fysieke lijn belgacom lijn gaan zonder dat je een abonnement moet hebben. Vergelijk het met de gsm waar je ook naar noodnummers kan bellen zonder een simkaart
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Zuttasoxx schreef:volgens mij kan dat nummer langs de fysieke lijn belgacom lijn gaan zonder dat je een abonnement moet hebben. Vergelijk het met de gsm waar je ook naar noodnummers kan bellen zonder een simkaart


op een raw copper line is normaal helemaal geen telefoniesignaal actief, dus het zou mij ten zeerste verbazen dat je daarmee wel nog kan bellen ...
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”